Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Fel i avsnitten, del 2

Recommended Posts

Alla planeter, motsvarande, har sina magnetiska poler. Vet inte exakt hur man skulle bestämma vilken som var norr och vilken som var söder dock...???

Åt det håll som den röda nålen pekar?? <_<
Nu kan man väl inte förutsätta att exakt samma kraftfält existerar på andra planeter eller?

Om du t.ex. använder en kompass anpassad för jorden på en annan planet så

kanske den inte reagerar alls.

Är absolut ingen expert på magnetfält som jag har för mig att detta handlar om, men en reaktion bör du definitivt få. Och det som nålen pekar mot på den planeten är per definition i så fall Norr - även om motsvarande håll skulle vara n??got annat på jorden.

Hur som helst - för att återgå till din orginalfråga så får man väl anta att de har fått informationen om väderstrecken ifrån någon tricorder eller ifrån skyttelns instrument.

Edited by Tom_Hell

Det är så att Jorden har ett magnetfält eftersom planeten består av en hel del metaller som har ett magnetiskt moment. Dvs. det går att få elektronerna i metallerna att polarisera, inordna sig åt ett specifikt håll. Varför de blir just norr har säkert en förklaring det med. Dock ska man komma ihåg att den magnetiska nordpolen (och sydpolen) inte alltid är på samma ställe. Den vandrar omkring till viss del.

Om man skulle vara på en planet som bara bestod av helt icke magnetiska material som t.ex. olika icke-metaller så skulle vi inte ha något magnetfält. Dock är detta inte särskilt troligt eftersom Järn är en så stabil molekyl (UR ETT SÖNDERFALLSPERSPEKTIV!!!!!!! Inte kemiskt)...Fe borde vara vanligt förekommande i universum ur det perspektivet.

Nu ska jag dock slå upp jordmagnetism och se om jag har ljugit eller ej... ;)

Upptäckte något konstigt igen i dagens avsnitt på TNG.

Hur kan dom veta olika väderstreck på en måne och vem har stiftat dom i så fall?

Alla planeter, motsvarande, har sina magnetiska poler. Vet inte exakt hur man skulle bestämma vilken som var norr och vilken som var söder dock...???

Åt det håll som den röda nålen pekar?? <_<

Nu kan man väl inte förutsätta att exakt samma kraftfält existerar på andra planeter eller?

Om du t.ex. använder en kompass anpassad för jorden på en annan planet så

kanske den inte reagerar alls.

Det är så att Jorden har ett magnetfält eftersom planeten består av en hel del metaller som har ett magnetiskt moment. Dvs. det går att få elektronerna i metallerna att polarisera, inordna sig åt ett specifikt håll. Varför de blir just norr har säkert en förklaring det med. Dock ska man komma ihåg att den magnetiska nordpolen (och sydpolen) inte alltid är på samma ställe. Den vandrar omkring till viss del.

Jag såg ett program på Discovery förnågra månader sedan där de påvisade att jordens magnetfält håller på att förändras. (Det verkade finnas flera möjliga orsaker till detta, bl a att det var naturligt).

Den intervjuade vetenskapsmannen sade således att vi kan förvänta oss att Norr komemr att bli söder och tvärtom enligt de kompasser vi har idag. Dock var detta väldigt långt in i tiden....

Vi får inte glömma att jordens magnetiska nordpol inte sammanfaller med den geografiska nordpolen som väl är den polen där axeln som den roterar kring befinner sig? <_<

Tom_Hell:

Du har nog rätt. Om vi förutsätter att månen hade ett magnetfält så skulle man hitta norr med den röda pilen. Kommer inte ihåg vilken som är vilken, men varje pol har väl en negativ eller positiv laddning. Säg att nordpolen har den positiva (vet inte om det stämmer, men ändå), då så kommer man hitta norr på samma sätt som jorden.

På frågan om hurvida en planet kan ha flera poler så tror jag inte det går, alla magnetiska 'prylar' har två poler, negativ och positiv, och jag tror inte det skulle vara möjligt att ha fler än två.

Notera att jag bara spekulerar nu, vet inte mycket om magnetpoler. Rätta mig om jag har fel.

(spoilervarning, fast iofs de flesta här har nog sett avsnittet)

I avsnittet Inheritance TNG (sista säsongen) så träffar Data sin mor som visar sig vara en android. I ett tidigare avsnitt får vi reda på att Geordi ser en ljus aura kring alla androider. Han träffar Data's mor flera ggr men nämner inget.

Mina funderingar leder mig till att eftersom Dr Soong ville övertala alla inkl henne själv om att hon var en människa så hade han på nåt sätt maskerat det så bra så tom Geordi inte kunde se det.

Frågan är - Varför fixade Soong så att Geordi inte kunde se auran? Hur visste han om att visiret kunde fånga upp detta och varför bry sig när de flesta (inkl han själv) inte kunde se den.

Det kan ju varit så att Dr Soong fixade detta när han eg fixade nåt annat.

Tänker på det varje gång jag ser avsnittet iaf =)

-kpl

Igår slötittade jag på Voy-avsnitt "Day of Honor". Där tog Paris och Torres "EVA-dräkter"på sig och beamade ut på de ynklig två minuter. Det är en orealistisk situation där man tar den klumpiga EVA-dräkten på sig. Kan man göra det på två minuter eller ej? Omöjligt, tänker jag :knäpp: .

Jag tycker att det mer är konstigt än ett fel i avsnitten.

Jo, du, Pjotr'k, har rätt om EVA-dräkten i Star Trek ska vara smidigare. Jag beklagar för att jag kallade EVA-dräkten klumpiga.

Nu är jag inne på ämnet "EVA-dräkten". Jag kom just nu på 2 st ENT-avsnitt "Damage" och "Babel One". Där hade T'Pol och Reed (i var och sitt avsnitt i ordningen) råkat för när luftslangen har "gått sönder" på ryggen efter något ynklig skakig "färden".

Jag förstod att det lockade Tv-tittare "Oj, hur ska gå det för hjältarna medan luften pyser ut?"

Det är uppenbar att luftslang lossnade så lätt, allldeles för lätt. Hur går det för besättningen i sina EVA-dräkten i ett slagsmålen i rymden? Det törs jag inte att tänka på.:ph34r:

Tyvärr tror jag inte på ENTs EVA-dräkten men det är väldigt kul att se när filmfolk gör misstag.:w00t:

Edited by Nettan