Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Använd inte min avatar din lilla tjyv!!!

Var inte crazy_voyager först med den? :huh:

Förresten hur är det med Red Alert-ljudet? Används det i alla serier?

Postad
Använd inte min avatar din lilla tjyv!!!

Var inte crazy_voyager först med den? :huh:

Förresten hur är det med Red Alert-ljudet? Används det i alla serier?

Red Alert-ljudet används i alla serier (jag tror att Enterprise kommer att köra med det nu också - efter "Singularity"), men det är olika ljud i olika serier.

• 4 månader senare...
Postad
Kan man ha dessa ljud till sin dator? Var kan man finna dessa i så fall? :alien:

det enklaste är väl att rota i ICQs ljudarkiv... de har nåra stycken star trek-teman har jag för mig... sen e det bara att plocka ljuden ur ICQ-mappen när man installerat dem...

Postad (redigerade)
Vid Red alert startar ju sjukhyttens EMH.

Det gör den väl inte. Både Enterprise E och Voyager har ju varit på Red alert många gånger utan att EMH har aktiverats.

SPOILERVARNING!

Och bode inte EMH vara på, på USS Prometheus, då doktorn anlände i "Message in a bottle" i så fall?

Redigerad av Excelsior
  • 1 månad senare...
Postad

Angående dehär med "green alert" Nej, jag tror inte att det finns nått Green alert (för när dom kör som vanligt så kan de ju knappast vara en alert :)), men jag tror jag har hört nån/några gånger att nån säger condition green.

Så rött, gult, grönt och blått är antagligen koder för vad besättningen skall vara redo inför. Sen lägger dom till alert när dom vill att besättningen skall vara redo på nått... kanske... :rolleyes:

Å för att avsluta diskussionen om fusionsreaktorer. Jag såg en dokumentär om det häromdagen. Fusionsreaktorer går på vätgas. Man skapar en slags mini sol som man sedan får energi ur...

Kan tillägga också att det innom ca. 30-50 år kan fusionsreaktorer vara en värklighet. :o

Postad
Å för att avsluta diskussionen om fusionsreaktorer. Jag såg en dokumentär om det häromdagen. Fusionsreaktorer går på vätgas. Man skapar en slags mini sol som man sedan får energi ur...

Kan tillägga också att det innom ca. 30-50 år kan fusionsreaktorer vara en värklighet.  :o

Bara för att rätta lite fel: Fusionsreaktorer går inte på vätgas utan på olika sorters av atomen väte som har extra neutroner. Kallas tungt vatten och är inte vätgas. Dessutom finns fusionsreaktorer som funkar redan nu. :w00t:

• 3 veckor senare...
  • 1 år senare...
Postad

Sammanfattning,

Green alert/condition green: lugna gatan

Yellow alert: Beredskap, typ alle man på däck

Red alert: förbredelse till strid eller härdsmälta, ungefär.

Blue aler/condition blue: förberedelse för landning(eller kanske typ vetenskapli beredskap, om man ska typ skicka iväg någon jätteviktig sond eller något sådant.

Postad

Fortsätting på Sammanfattning:

Grey mode/alert: Man har slut på deuterium och måste skära ner på energiförbrukningen. Replikatorerna ransoneras och man sparar på all EL

External support mode: Skeppet är i rymddocka och får energi från en basens reaktor.

Postad
hur ofta används dessa i serierna???

<{POST_SNAPBACK}>

Grey mode har de i VOY-episoden "Demon"

External support mode nämns i boken "The Next Generation Technical Manual" vilken jag räknar som "canon". Det har nämnts flera gånger i TNG att skeppet andv??nt kraft utifrån även om namnet: "External support mode" aldrig nämnts

• 2 månader senare...
Postad (redigerade)

Ta en titt på det här utdraget ur träningen på UFIS(united federation of interstellar simmers en utmärkt sida tycker jag):

Operating Modes

Cruise Mode: The normal operating condition of the ship.

Yellow Alert: Designates a ship wide state of increased preparedness for possible crisis situations, extra guards are situated at sensitive areas of the ship, if there are already guards at a restricted area then extra guards will be posted, according to the Chief of Security/Tactical Officer.

Red Alert: Designates an actual state of emergency in which the ship or crew is endangered, immediately impending emergencies, or combat situations, extra guards posted as Yellow Alert, but they will all be armed with Type II or III phaser rifles instead of the usual Type I or II.

Just to make a point if a Security Officer is issued with a Type I phaser and Red alert is declared then the officer IS NOT allowed to leave his post at any time therefore it is always best to carry a Type II phaser, when Red Alert is declared it is advised that the extra guards that are coming on are issued with Type III Rifles. (One of many stupid Starfleet protocols that never make sense)

Blue Mode: Alerts the crew onboard any starship vessel that it is going to make planetfall and to be prepared for a bumpy ride.

External Support Mode: State of reduced activity that exists when a ship is docked at a starbase or other support facility.

Reduced Power Mode: this protocol is invoked in case of a major failure in spacecraft power generation, in case of critical fuel shortage, or in the event that a tactical situation requires severe curtailment of onboard power generation.

I denna står inget om någon "grey alert/mode", däremot är ju detaljerna om övriga alerts/modes väldigt detaljerade. OBS: eftersom detta inte är en officel sida kan jag inte garantera att det stämmer med t.ex. Star Fleet encyclopedia även om jag tror det.

Redigerad av crazy_voyager
Postad

Jag håller med om att det är en bra lista, men jag vill bara säga att den är en standardmodell som finns på varenda ST-hemsida.

Det finns inget Canon som den strider mot och "Reduced Power Mode" är det samma som "Grey alert".

• 1 månad senare...
Postad

Hmm, vid red Alert är det ju full beredskap, hologram doktorn aktiveras ju då också samt att kanske alla som sover måste upp och inta sina platser :P fast jag undrar vem som skulle kunna vila eller sova då man blir attackerad..!

• 2 veckor senare...
Postad

Jo den är väll rätt så standard men ändå.

Aktiveras EMH vid RA??? Det gör han aldrig i t.ex TNG. MEn det kanske bara gäller när han är som läkare istället för reserv. För om det hade funnit en "människoläkare" så hade ju han behövt kralva sig till sick bay istället för att EHM hade kommit på.

Postad

Aktiveras EMH vid RA??? Det gör han aldrig i t.ex TNG. MEn det kanske bara gäller när han är som läkare istället för reserv. För om det hade funnit en "människoläkare" så hade ju han behövt kralva sig till sick bay istället för att EHM hade kommit på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, EMh aktiveras då för det gör han i alla fall i Projections, visserligen var han i ett holoprogram, men det var ju Voyager baserat, men han frågar ju datan vem som aktiverade honom och då svarar den att den programmet aktiverades då RA utlystes.

Postad (redigerade)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, EMh aktiveras då för det gör han i alla fall i Projections, visserligen var han i ett holoprogram, men det var ju Voyager baserat, men han frågar ju datan vem som aktiverade honom och då svarar den att den programmet aktiverades då RA utlystes.

<{POST_SNAPBACK}>

Hologram doktorn var ju egentligen inte skapad för att fungera som en vanlig reguljär läkare utan endast vid emergancy, då den riktiga läkaren inte kunde utföra sitt arbete eller behövde extra hjälp. Det är ju därför den heter EMH - emergancy medical hologram. Jag tror inte det är så att EMH aktiveras vid Red alert automatiskt, utom vid vissa särskilda tillfällen.

Redigerad av Captain Proton
Postad

<{POST_SNAPBACK}>

Va! Hade dom EMH redan på Enterpise 1701-D ?? (Det vill säga i TNG)

Postad

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Om de har det så har jag då aldrig sett den aktiveras iaf. Dök den inte upp på Enterprise E för första gången?

Postad

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Om de har det så har jag då aldrig sett den aktiveras iaf. Dök den inte upp på Enterprise E för första gången?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo visst var det väl det. I "First Contact", om jag inte missminner mig.

Har för mig att hans första replik efter den klassiska inledningen: Please state.... var: I'm a doctor, not a doorstop! :D

Postad
Jo visst var det väl det. I "First Contact", om jag inte missminner mig.

Har för mig att hans första replik efter den klassiska inledningen: Please state.... var: I'm a doctor, not a doorstop!  :D

<{POST_SNAPBACK}>

"According to Starfleet medical research, Borg implants can cause severe skin irritations. Perhaps you'd like an analgesic cream?" :D

Jag är säker på att Enterprise-D inte hade nått EMH. Holo-teknologin ombord är nog inte tillräkligt avancerad för det.

Förmodligen är det bestämt att EMH ska aktiveras vid Red Alert, men vilken chefsläkare skulle inte ändra på det efter första gången? ;)

Postad (redigerade)

Hologramdoktorn aktiveras väl bara när läkaren är död eller när man behöver en extra hand, sen e det nog efter manusförfattaren lite, ibland så aktiveras doktorn i red alert ibland inte allt efter manusförfattarens smak. Och jag tror inte att Emh finns i tng utan den tillkom senare med voyager. Sen efterhand utrustades Emh på alla skeppen.

Redigerad av Schwozh

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...