Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Jag har inte sett på det eftersom jag stör mig på att de säljer en massa saker för att tjäna pengar.:angry:

Man kan ju undra om de gör en ny film för att kunna sälja ännu mer saker...:sneaky2:

Postad

En av mina Kompisar, Henrik är ett mycket stort Star Wars fan.

Varje gång man nämmner ordet Star, Wars eller trek kommer han med:

Eller hur vinner Death Star (döds stjärnan) mot alla Star Trek grej i hela världen.

Han är så Xtremt töntig plus jobbig.

Detah Star vinner för att den har:

En "deathray" skulle man kunna säga eller en Mycket Kraftig stråle som förstör allting. Sen har Döds stjärnarn en massa Tie-fighters. :(

Jag tror 5- 10 Borgkuber vinner över Death Star.

They have adapted!:P

Jag tycker i alla fall STar Trek är lite verkligare än Star Wars. Men båda "serierna" utspelas inte på samma tid punkt eller plats.

Captain Proton , sviker inte Star Trek

Postad

Låt oss lämna diskussionen om Star Wars är SF eller Fantasy utanför, den har vi hört nog av.

Personligen så tycker jag att Star Wars är mer saga än sci-fi. Star Trek är mer som en ordinär tv-serie. Fast det är renodlad sci-fi. Ja, ni fattar. ;)

Inom ST finns det så mycket information och liksom triviala fakta. Snart tio filmer.

I SW som ju "bara" är (hittils) 4 filmer så gäller det ju att under 1,5 - 2 timmar fängsla publiken med en så bra historia som möjligt.

På så sätt blir ju ST-universat väldigt mycket större, men enligt mig är SW-universat djupare, det har lite mer budskap än ST. St säger inte så mycket, det underhåller.

Postad

Quote from Janson, posted on Nov. 03 2001,22:05

Jag har inte sett på det eftersom jag stör mig på att de säljer en massa saker för att tjäna pengar.:angry:

Man kan ju undra om de gör en ny film för att kunna sälja ännu mer saker...:sneaky2:

Då tycker jag inte att du ska titta på Star Trek heller, om du har den anledningen. ???

Postad

Ja, Star Trek säljer ju också saker...

Men skillnaden (imm) är att många fler barn gillar Star Wars än Star Trek, och att de då blir lite "hagalna" efter alla Star Wars grejorna. Äldre fans borde ju vara lite förnuftigare med sina pengar, och klara av att hushålla med dem själv.

Postad

Jag erkänner, jag e helgalen när det gäller Star Trek. Jag köper allt jag hittar (dock är det inte så mycket).

Skulle det finnas en legobyggsats av Enterprise skulle jag köpa den utan att blinka! Hushålla handlar ju om att prioritera, en snygg ST-planch är ju lätt värt en vecka på nudlar!! :D

Postad

Quote from mumle, posted on Nov. 07 2001,17:49

Jag erkänner, jag e helgalen när det gäller Star Trek. Jag köper allt jag hittar (dock är det inte så mycket).

Trekkie!  ;)

Det finns ju en byggsats av Millenium Falcon på BR-leksaker för typ 1000 pix. Skulle jag inte betala. men om det fanns en på Enterprise E eller Voyager så..  :sigh:

Av just den anledningen så ber jag kompisar att gå med mig när jag går på SF-bokhandeln.

Postad

Citat från Quiet, skickad Nov. 07 2001,18:14

men om det fanns en på Enterprise E eller Voyager så..  :sigh:

Av just den anledningen så ber jag kompisar att gå med mig när jag går på SF-bokhandeln.

Jag är ju inte helt ensam...Sitter man o kollar på Star Trek i en bio-salong i 15 timmar i streck så är man allt trekkie! ;)

Det finns som tur va (va säger jag?!?!) ingen SF-bokhandel här, dock finns ju postorder. Såg en riktigt snygg mugg med Voyager-crewn på. Eller vad sägs om en glasservis med motiven Enterprise-A, Enterprise-D, Voyager och DS9?  :D

Postad

Citat från Quiet, skickad Nov. 07 2001,19:28

Nejnej, jag är trekker, there is a difference! Och Jedi med, för den delen. ;)

Föresten, såg ni Episod II-trailern igår?

Haha, trekker? egensydd kostym? Trekker, visst... ;)

Japp, den va häfftigt! Dock va den förra trailern (Episode 1)häfftig också, det va inte filmen. Menmen, man vet aldrig!

• 4 veckor senare...
Postad

Den ST bok som jag tycker ar bäst är "a stitch in time" av han som spelar garak :cardassian:

sen så är millenium serien till ds9 underbar det är också det ganska nya avatar böckerna.  :jemhadar:

Postad

Läste ut dem i förra månaden. Dom var bra. Riktigt bra. Dom verkade lägga uppe det för mer DS9 böcker. Gillade speciellt Vaughn, hoppas verkligen det kommer mer böcker med han i. Tyckte väl för övrigt att boken var lite väl brutal på sina ställen men jag antar väl att det är en smaksak.

• 3 veckor senare...
Postad

Jag var på Malmös huvudbibliotek förra veckan. Och gissa hur många Star Trek böcker de hade? (Det är ett stort bibliotek)

De hade en film (FC tror jag), en bok på svenska och en på engelska, båda om fysiken i Star Trek. Sen hade de några cd-skivor med film- och TV-musik där Star Trek ingick.

Wow, man blir ju riktigt imponerad. Det jag gjorde var att jag sökte på "Star Trek" i datorn (alla biblioteken i kommunen), plus att jag kollade igenom SF/Fantasy hyllorna. Jag trodde ju att ett så stort, och relativt nybyggt, bibliotek hade lite större urval av böcker.

:-@  :-@

• 2 veckor senare...
Postad

Jag gjorde ett liknande sök i min kommun (Nyköpings) och kom fram till att det finns mer SW böcker här än ST böcker.

Personigen tror jag att det är lätare att göra en SW bok än ST för Star Wars universum är lite friare och också lättare att käna stor pengar på det.

Postad

Många biblioteksanställda tycker inte att vare sig Star Trek eller Star Wars är "fin" litteratur. Till viss del kan jag förstå dem, författarna spinner ju bara vidare på redan uppgjorda historier och karaktärer. De kan dessutom ofta jämföras med "kioskdeckare". Men författarna till böckerna är lika (nåja) skickliga som andra författare, så varför skulle de inte få vara med? Och en av världens mest kända filmkaraktär, mr James Bond är ju ursprungligen en karaktär i författaren Ian Flemmings kioskdeckare.

Postad

Just när det gäller att hitta Star Trek-litteratur på bibliotek i Sverige ger man upp ganska snabbt. Det är nog bara att inse att ska man ha tag ST-böcker bor man på fel sida atlanten. Populäriteten när det gäller Star Trek och Star Wars här har ju aldrig ens varit i närheten av den det är i USA. Här tror många att Star Trek och Star Wars är samma sak och flesta männiksorna i Sverige har ingen aning om att Spock har spetsiga öron och att Darth Vader flåsar.

Bor man i storstäderna är det ju inget problem att skaffa böcker, SFbok har ju en hel del. Och tack vare nätet kan man ganska billigt få tag på böcker var man än bor.

Många biblioteksanställda tycker inte att vare sig Star Trek eller Star Wars är "fin" litteratur.

Sen kan man ju undra om dom har läst nått. Jag kan inte säga att jag är direkt beläst av mig, men de ST-böcker jag har läst har h??llt minst lika bra kvallitet som till exempel de flesta svenska deckare som finns i överflöd på varje bibliotek i hela sverige.

Postad
och flesta männiksorna i Sverige har ingen aning om att Spock har spetsiga öron och att Darth Vader flåsar.
*lol*

Själv tycker jag att Star Wars-böckerna håller milsvis bättre kvalitet än St-böckerna. Nu kan det vara jag som valt fel, men jag har ändå läst 5-6 stycken.

Iom att St-universat är så begränsat p.g.a filmerna och serierna så kan böckerna te sig väldigt överflödiga.

Jag läste till exempel en bok som utspelar sig mellan filmerna Generations och First Contact. FC var nog inte skriven än, men de fick ju ändå inte ändra på några karaktärer för mycket eller skapa för mycket nya relationer.

• 2 veckor senare...
Postad
Vilken/vilka av dem har du? Är lite sufen på dem....skulle du rekomndera dem?

JAg kan rekomendera ds9 boken abyss (stavar fel) heter den. den handlar om  :jemhadar:

• Skapa nytt...