Gå till innehåll

73 medlemmar har röstat

1. 1.

• Kirk
      2
    • Picard
      28
    • Sisko
      13
    • Janeway
      21
    • Archer
      9

Rekommenderade inlägg

Postad

OK, nu vill jag har lite klargörande. Vad är egentligen skillnaden mellan denna diskussion och den som pågått i Bästa kaptenen?

Ni diskuterar i båda dessa varför den och den kaptenen är bäst, och jag kan inte se skillnaden.

Nej, om ni inte tydligt fortsätter diskussionen om varför ni skulle vilja tjänstgöra under en viss kapten och inte om varför kaptenen är bättre än en annan, så stängs denna diskussion av forumledarna. Dubblett-diskussioner är bara för tröttsamt.

Tack för ordet!

• Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Jag vill helst tjänstgöra under Sisko därför att han är den Kapten som verkar vara inte bara kapten utan även en vän. När arbetsdagen är över så är det mest troligt att man lunchar eller umgås med honom av alla kaptenerna. Picard är bister och hård. Han dricker inte te med vem som helst. Janeway försöker vara vän med alla men har en hård hålning när det gäller vem som har befälet. Hon låter aldrig någon gl??mma att hon och hennes order är de som räknas på Voyager. Kirk har sina vänner på bryggan. De andra är bara "Expendebel Ensigns"

Sisko där emot verkar vara allas polare.

Vill upprepa mig när jag säger att detta inte menar att jag gillar Sisko bättre eller sämre än någon annan av våra härliga star fleet befäl.

Är du nöjd med svaret peter? Eller ska du deletea mig?

Postad

Själv så föredrar jag en lite striktare hållning i Picard-stil. Jag skiljer gärna på arbete och privatliv och vill av det skälet inte tjänstgöra under t.ex. Sisko eller Archer. En chef bör inte beblanda sig själv med sina underordnade alltför mycket, det gör bara det svårare för honom att fatta svåra beslut (men det betyder dock inte att han inte ska lyssna till deras behov).

Och Peter, jag tycker att Unkas visade alldeles utmärkt vad som är skillnaden mellan den här tråden och Bästa Kapten.

Postad

Tackar för komplimangerna Sotunk.

Om jag verkligen skulle levt i den värld som Star Trek är, så hadde jag varit överlycklig om jag över huvud taget fick tjänstgöra under någon av Kirk, Picard, Sisko eller Janeway. I grunden gillar jag dem alla skarpt. Som jag säkert har sagt tidigare så har de alla härliga personligheter som jag inte skulle vilja vara utan när jag sätter mig i soffan för att avnjuta ännu ett nytt avsnitt Star Trek.

Postad
Våld löser allt!  Om Pikard inte hadde tagit till våld när borgerna kom i "First Contact" hade alla varit borger.  Om inte Sisko använt våld så hadde Dominion härskat över Alfa-kvadranten.  Om Janeway inte hadde tagit till våld så hadde våran galax varit "rensad på livsformer av 8472.

Om Kirk inte hadde tagit till våld så skulle vi säkert vara en del av Klingon emperiet nu, vilket kanske inte hadde varit så fel.  Våld är det ultimata verktyget när det gäller att lösa stora som små problem.  Våld är alltid ett alternativ.

Skulle bara säga att i ett avsnitt då Janeway möter species 8472 ,som håller på att göra sig själva till något som liknar människor, fixar hon det på fredlig diplomati. Visserligen efter att hon hade hotat med att spränga dem i luften(?) med borg inspirerade missiler.

Postad
Som jag har sagt tidigare så kan våld lösa en hel del.  Janeway hotade med våld, sedan så löste sig allt.

Nej så var det ej. Janeway trykte på reset-knappen så löste det sig.

Postad

Jag skulle vilja tjänstgöra under kirk. Hos honom hände det andra grejer än bara reprimander om man gjort något. ;) Även om just fänrik-delen var lite sisådär.

Men om jag skulle välja så skulle jag nog välja... Picard. Han är er lik en kapten av idag. Även om han kunde ha använt lite mer varningsskott då och då.

Postad
Som jag har sagt tidigare så kan våld lösa en hel del.  Janeway hotade med våld, sedan så löste sig allt.

Voyager dyker upp, mäcktiga och kan lätt ta dö på alla 8472. Detta vet 8472. Janeway visar att hon vill lösa det hela på fredlig väg genom stänga av sinna vapen. Om däremot Voyager hadde dykt upp utan några vapen så fins det stor chans att 8472 skulle ha utplånat Voyager. Janeway säger att hon hälst vill lösa det på fedlig väg men säger även att om det behövs våld så kommer hon att ta den vägen. Men för att visa 8472 att hon hälst löser det hella med fred så stänger hon av sinna vapen. Indirekt så är det vapnen som löser hela situationen. Det är hotet om våld som får en fredsförhandlig i stånd.

Postad
Som jag har sagt tidigare så kan våld lösa en hel del.  Janeway hotade med våld, sedan så löste sig allt.

Voyager dyker upp, mäcktiga och kan lätt ta dö på alla 8472. Detta vet 8472. Janeway visar att hon vill lösa det hela på fredlig väg genom stänga av sinna vapen. Om däremot Voyager hadde dykt upp utan några vapen så fins det stor chans att 8472 skulle ha utplånat Voyager. Janeway säger att hon hälst vill lösa det på fedlig väg men säger även att om det behövs våld så kommer hon att ta den vägen. Men för att visa 8472 att hon hälst löser det hella med fred så stänger hon av sinna vapen. Indirekt så är det vapnen som löser hela situationen. Det är hotet om våld som får en fredsförhandlig i stånd.

Kort och gått janeway trycker på reset-knappen

Postad

Kort och gått janeway trycker på reset-knappen

Du skulle ju kunna bidra med något lite mer konstruktivt än "hon tryckte på reset-knappen"!

Att Voyager är duktig på reset-knappen vet vi ju alla, men den har inget att göra med Janeways lösning i det avsnittet.

Och Unkas: Sluta förespråka våld!!!!! ;)

Postad
Unkas: Sluta förespråka våld!!!!!  ;)

Känner du dig hotad av minna inlägg?

Jag Förespråkar inte våld i alla sammanhang, men jag vill mena att det kan lösa många problem, Och har så gjort.

Postad

Jag Förespråkar inte våld i alla sammanhang, men jag vill mena att det kan lösa många problem, Och har så gjort.

Sedan så beror det väl också på om man vill at folk ska respektera en, eller ha respekt för en.

Postad
Unkas: Sluta förespråka våld!!!!!  ;)

Nejdå, inte hotad. :)

Slängde mest in det som ett litet tillägg till diskussion vi hade tidigare i det här ämnet.

Sotunk leker forumsledare: Tillbaka till ämnet!

Postad
Unkas: Sluta förespråka våld!!!!!  ;)

Nejdå, inte hotad. :)

Slängde mest in det som ett litet tillägg till diskussion vi hade tidigare i det här ämnet.

Sotunk leker forumsledare: Tillbaka till ämnet!

Ja det är bäst att vi återgår till ämnet "igen". Fruktar att vi skulle kunna fortsätta denna diskusion i en evighet, antagligen till ingen nytta. :D

Men det är alltid roligt att diskutera.

PS. Scotty säger någon gång följande: The best diplomat i know is a full charged facer-bank. (ursäkta stavfel) DS.

Postad

Ännu en anledning till att hylla Scotty. :D Detta är det jag tycker mest illa om med Voyager, det är för mycket pacifism. På så sätt är därför TOS och ENT bättre: håller man sig inte på mattan så grillas man. :ph34r:

Postad
PS. Scotty säger någon gång följande:  The best diplomat i know is a full charged facer-bank. (ursäkta stavfel)   DS.

Scotty är en ingenjör som dricker alldels för mycket whiskey och säger dumma saker som "I cannot change the laws of physics" (som vi alla vet att man kan göra på 1000 olika sätt i Star Trek-universumet), vad vet han om hur man hanterar fientliga raser? :P

Postad

Scotty vet nog mer än de flesta när det gäller kontakt med andra raser.

Dricker för mycker. Jag kan då inte erminnas mig att han går omkring berusad på Enterprise hela tiden. Visserligen så kommer jag ihåg en gång när han skulle distrahera en utomjordling och lyckades göra detta med alkoholl. Han var lite på lyran då men stupade efter utomjordlingen. Doc var detta i tjänstens vägar på order av Kirk.

Antar Sotunk tycker Bones dricker för mycket han också. Bones är ju tämligen förtjust i romulan ale, b.la. . För katten, alla brygg-officerare på Enterprise i "the undiscoverd country" är ju bakfulla på Romulan Ale. Anntar att Sotunk vill ge kritik till dem också i så fall.

Postad

Dricker för mycker.  Jag kan då inte erminnas mig att han går omkring berusad på Enterprise hela tiden.  Visserligen så kommer jag ihåg en gång när han skulle distrahera en utomjordling och lyckades göra detta med alkoholl.  Han var lite på lyran då men stupade efter utomjordlingen.  Doc var detta i tjänstens vägar på order av Kirk.

Antar Sotunk tycker Bones dricker för mycket han också.  Bones är ju tämligen förtjust i romulan ale,  b.la. .  För katten, alla brygg-officerare på Enterprise i "the undiscoverd country" är ju bakfulla på Romulan Ale.  Anntar att Sotunk vill ge kritik till dem också i så fall.

Meningen var att provocera dig lite Unkas, och uppenbarligen så lyckades jag. :)

Jag tycker inte att Scotty dricker för mycket, jag kunde bara inte komma på något annat negativt att skriva om honom. Jag tog dem tre saker jag tycker man förknippar mest med Scotty, att han är maskinchef, att han gillar (skotsk)whiskey och att han säger "I cannot change the laws of physics".

Jag tycker inte illa om Scotty - förutom "the Big three" så är han den bästa karaktären i TOS - jag ville bara göra ytterligare ett tillägg till vålds/icke-vålds-diskussionen. :)

Postad
Han sa ju det: Med en fully charged phaser bank. ;)

Ja, och det är ju, enligt mig, ett korkat sätt att hantera dem!! :)

Det är nog så att "a fully charged" phaser bank inte är det bästa sättet, snarare är det väl bättre om man har en massa stora vapen, och visar fienden att man är så fredlig att man inte använder dem, annat än i självförsvar.

Postad

Dricker för mycker.  Jag kan då inte erminnas mig att han går omkring berusad på Enterprise hela tiden.  Visserligen så kommer jag ihåg en gång när han skulle distrahera en utomjordling och lyckades göra detta med alkoholl.  Han var lite på lyran då men stupade efter utomjordlingen.  Doc var detta i tjänstens vägar på order av Kirk.

Antar Sotunk tycker Bones dricker för mycket han också.  Bones är ju tämligen förtjust i romulan ale,  b.la. .  För katten, alla brygg-officerare på Enterprise i "the undiscoverd country" är ju bakfulla på Romulan Ale.  Anntar att Sotunk vill ge kritik till dem också i så fall.

Meningen var att provocera dig lite Unkas, och uppenbarligen så lyckades jag. :)

Jag tycker inte att Scotty dricker för mycket, jag kunde bara inte komma på något annat negativt att skriva om honom. Jag tog dem tre saker jag tycker man förknippar mest med Scotty, att han är maskinchef, att han gillar (skotsk)whiskey och att han säger "I cannot change the laws of physics".

Jag tycker inte illa om Scotty - förutom "the Big three" så är han den bästa karaktären i TOS - jag ville bara göra ytterligare ett tillägg till vålds/icke-vålds-diskussionen. :)

Jag hadde lite på känn att du ville provosera. Var på lite fientilgt humör när jag skrev ovanståénde, så det blev ett regält mot hugg.

PS. Blir alltid glad när jag hör att det fins andra än mig själv som starkt gillar trion Kirk, Spock och Bones. DS.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...