Gå till innehåll

Uppsats Star Trek (2)


qroll

Rekommenderade inlägg

Jag såg att det redan fanns en tråd som denna, men jag ska skriva min uppsats i Svenska C. Faktiskt en av anledningarna att jag gav mig ut på jakt efter Star Trek-forum! Nu har jag redan bestämt vad jag ska skriva om, så ämnet är klart. Min ursprungsidé var att det skulle vara inriktat på samhäll, men det satte min lärare P för. Istället ska det handla om fankulturen kring ST, vad det är som gör Star Trek så bra, typ. Min fråga är om några av er skulle kunna tänkas svara på några frågor kring det?

Frågorna är klara, det är inte så många, inte så avancerat och man får svara hur man vill. Kanske inte så ingående frågor så, men min lärare tyckte att det kanske skulle vara mer intressant för de som inte var så insatta, och det kan det ju ligga en poäng i. Skulle vara roligt för mig att läsa också för den delen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det vara ur personlig synvinkel eller hur fankulturen är mer objektivt?

Det finns här på forumet flera som kan berätta om den svenska fankulturen eller olika konventbesök. På Trekbbs.com kan man diskutera med fans som har varit med sedan det startade i USA på 60-talet. Så det finns rätt mycket hjälp att få. Annars kan ju dokumentärerna Trekkies 1 och 2 rekommenderas. Och även att läsa på och söka information om Creation som har arrangerat konvent sedan 70-talet för trekkies. Jag har läst en lång text, men har den inte tyvärr som handlar om hur fanzinen uppstod redan när TOS sändes under sitt första år på 60-talet. Den kan dock kanske hittas via Trekbbs eller Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag gör så att jag postar frågorna här bara så får ni avgöra själva. (Hade jag ju kunnat göra från början, vetja.)

Hur kommer det sig att du började titta på Star Trek?

Varför tror du att just ST blivit så populärt?

Är det något särskilt du uppskattar särskilt mycket med ST?

Finns intresset för science fiction i allmänhet, eller är det enbart för ST?

Hur upplever du fankulturen kring ST?

Är du själv delaktig i aktiviteter kring ST utöver att se på filmerna/serierna,i så fall vilka?

Inte mer än så. :) Svara så utförligt som ni vill. Det kommer inte bli en väldigt djupgående uppsats, men för min del är det ju mer, desto bättre. Så länge det inte bara blir utfyllnad. ^^ Antingen här eller via mail! ( sorque@gmail.com )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade precis svar på frågorna till dig ur min synvinkel. Men som Centervall säger. Det kan vara en bra idé att kontakta någon förening i närheten, eller rent av besöka något evenemang. Då skulle du kunna dela ut frågorna till lite mer folk och själv få se vad det handlar om.

Nu vet jag ju inte var du bor, men WCT har treff i Göteborg 14/11. Se http://trekkers.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du började titta på Star Trek?

Jag började se på star trek tillsammans med min far när jag var i 8-10 års åldern.Under den tiden började min mor bli sjuk i en dödlig nervsjukdom och det blev bland de få tillfällen han och jag hade tillsammans. Det blev ett tags uppehåll fram till 14 års åldern då det blev mer intensivt. Min far hade ju sett star trek när det gick för första gången på tv.

Varför tror du att just ST blivit så populärt?

Jag tror att det har att göra med en positiv framtidsvision. En del skulle säga en utopi men jag skrev faktiskt en uppsats på universitet där jag diskuterade utopisten Edward Bellamys utopis likheter med star trek. Jag kom fram till att star trek inte uppfyller alla kriterier för utopi. kolla gärna upp bellamy om du har möjlighet.

Är det något särskilt du uppskattar särskilt mycket med ST?

Jag tycker om de filosofiska aspekterna som tas upp. Till exempel "the drumhead" TNG. och liknande avsnitt. Jag gillar även återkopplingarna till klassisk litteratur och historia. Jag blev nog civilingenjör i kemi tack vara mitt star trek intresse, så själva teknikaspekterna tycker jag är kul.

Finns intresset för science fiction i allmänhet, eller är det enbart för ST?

Jag har ett generellt intresse för science fiction, men ST är överlägset mest intressant. Jag uppskattar dock även t.ex. Stargate

Hur upplever du fankulturen kring ST?

Den är ett trevligt inslag. Jag har sett trekkies 1 och 2 och upplever att jag kan identifiera mig lite med några fans medan andra ... kanske upplevs som ganska extrema. Det är en skara personer som är högst heterogen men ändå har en gemensam nämnare. Jag gillar det absolut.

Är du själv delaktig i aktiviteter kring ST utöver att se på filmerna/serierna,i så fall vilka?

Jag var styrelsemedlem i en science fiction förening under min studietid i umeå. Där vurmade jag för star trek under filmvisningsplaneringen. Jag skriver star trek fan fiction eller kanske mer spelar rollspel i pbm form på en sida som heter star trek pretoria, ligger på zetaboards. Jag spelar även rollspel med penna och papper och kommer starta upp min star trek kampanj som legat i träda ett antal år. Jag hoppas kunna delta på någon av stockholm trekkers filmvisningar under nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...