Jump to content

Strider

Bromma_Herman

Recommended Posts

Varför är det fler strider i Deep Space Nine än i Voyager? Sedan så verkar DS9 lite mer påkostat vad gäller specialeffekter. Te x. Defiant ska slå sig förbi en Galor kryssare (Avsnittet Defiant) Man ser tydligt hur Galor-kryssaren nu flyter i rymden, uppenbarligen svårt skadad med sköldar på 15%. I Voyager skakar skeppet till när de blir beskjutna men visar inte mycket av dem..

Så: Hur kommer detta sig?

Varför är det fler strider i Deep Space Nine än i Voyager?

Det är mycket som skiljer DS9 från Voyager och TNG.

Ett ensamt skepp långt från hemma, som i Voy, söker inte strid men tvingas ibland till det. Även i TNG är det diplomati och list som gäller i de flesta konfrontationerna. Även om relationen till Romulans är spänd i TNG, så råder inget krigstillstånd.

I DS9 befinner sig Federationen i ett regelrätt krig med Dominion. Här får vi se en offensivt krigande Federation. Imponerande är scenerna då stora flottor drabbar samman. Jag håller med om att striderna i DS9 är brutalare. Man ser många skepp sprängas sönder och man ser många dö.

Kan skillnaderna mellan DS9 och de "snällare" Voy och TNG ha att göra med vilka som gjort manus och regi?

Någon som vet?

I voy kan de inte låta voy sprängas allt för mycket med undantaget year of hell....

DS9 hadde de flott slag där de kunde tillåta att skepp gå sönder....

Sedan tror jag det beror på animerna hur mycket intrese de själva har i jobbet och hur mycket tid/penga de får...

Exempel

I B5 sprängdes skeppen verkligen när de blev träffade och man fick verkligen se hur "lasrarna" skar igenom och "skivade" upp skeppen medan i uppföljaren Legend of the ranger så träffas skeppen bara och skakar till utan de minsta spår syns.... OBS i B5 har de inga sköldar....

I voy kan de inte låta voy sprängas allt för mycket med undantaget year of hell....

DS9 hadde de flott slag där de kunde tillåta att skepp gå sönder....

Sedan tror jag det beror på animerna hur mycket intrese de själva har i jobbet och hur mycket tid/penga de får...

Jag tycker det låter vettigt. Det är defenitivt en teori som jag tror på. :vulcan: (it´s logical)

• 8 months later...

Strid i star trek är ganska intressant... Det var inte förän i DS9 som direkta fältslag kom på tal, dvs på planeter osv... Dock var det mest i tal, och det var sällan vi fick se något av fältstriderna, egentligen bara ett avsnitt: "The Siege of AR-558" som vi får se marktrupper... Och detta koncept är Väldigt dåligt genomarbetet... Bla är Den såkallade "fältmässigheten" lika med noll (visst, det är framtiden blablabla, men vissa saker ändras inte) Jag tänkte inte gå in på detaljer, även om jag säkert skulle kunna skriva sidvis om det. Likadant avsaknaden av "tyngre vapen"

Likadeant vapnena, så har jag nämt i en tidigare tråd, det faktum att dom saknar ordentlige Riktmedel (Sikten alltså ;) ) och kolvar.... Visst phaserrilefs och compressionrifle(eller finns dom bara i Spelet?) har kanske ingen rekyl, men du får en mycket stadigare riktning och därför större säkerhet att träffa...

Visst det är bara film, och i film finns det mycket värre exempel... :rolleyes:

Sedan får jag hålla med om att rymdstriderna i B5 är schyssta, där sköldarna är hyfsat ovanligt...

Vad som ??r lite trist i ST är att skeppen hela tiden sprängs till småbitar, och inte bara tex halva sprängs bort (det händer men det är ovanligt...) Tex en Bird of pray får allt annat än "huvudet" bortskjutet..

MEN som att avsluta allt... ST handlar inte om direkt strid, utan mer om taktik och strategi än hjärndött pang-pang. och strid är ju även bara en liten del av vad serierna handlar om.

Om att alla skeppen sprängs i miljoner bitar. Jag har läst någonstanns att det beror på att man har sprängladdningar på skeppen som skall göra att inte någon kan komma och hämta delar och sånt.

Vapen: Är det inte så att dom har en infrarött sikte som gör att vapnet automatiskt skall rikta sig mot värme?

Om att alla skeppen sprängs i miljoner bitar. Jag har läst någonstanns att det beror på att man har sprängladdningar på skeppen som skall göra att inte någon kan komma och hämta delar och sånt.

Möjligt... låter iofs lite korkat... men men :D

Vapen: Är det inte så att dom har en infrarött sikte som gör att vapnet automatiskt skall rikta sig mot värme?

Jag säjer ju inte att det inte är så... men det låter väldigt farligt... hur skall den se skillnad mellan Vän och Fi? Eller när man skjuter mot dörrar eller liknadne... Tro mest att folk inte ahr tänkt till när dom designade grejorna...

Spoiler

*

*

*

*

*

I Enterprise har dom ju däremot allt möjligt lullull till Militärenheten (säsong3), och där har dom hyfsat genomarbetad utrustning... även om infällbara kikarsiktet är lite väl mycket :D

*

*

*

*

*

Slut spoiler

Edited by Dahlberg

Spoiler

*

*

*

*

*

I Enterprise har dom ju däremot allt möjligt lullull till Militärenheten (säsong3), och där har dom hyfsat genomarbetad utrustning... även om infällbara kikarsiktet är lite väl mycket :D

*

*

*

*

*

Slut spoiler

Hmm,

.

.

.

.SPOLIER

.

.

.

.

i Ent säsong 3 tycker jag att den militära enheten ger en mer realistisk situation. Med män och kvinnor tränade i närstrid, överfall, infiltration mm

Hur man i TOS, TNG och i DS9 tycker det räcker med en sk vaktstyrka springande med små handeldvapen, är för mig obegripligt.

Manusförfattarna måste haft en smärre "härdsmälta" när de tex för det mesta alltid låter Kaptenen och de övriga av officerarna gå in i de mest vansinniga räddnings/angreppssituationer på olika platser. :arg:

Vem som helst fattar att man alltid skickar en väl tränad förtrupp som först "säkrar" området och sedan sänder dit övriga enheter ....

Suck...

men i Ent verkar det bli; som sagt, mer begåvat i det avseendet :)

.

.

.

.SLUT SPOILER

Vem som helst fattar att man alltid skickar en väl tränad förtrupp som först "säkrar" området och sedan sänder dit övriga enheter ....

Kirk hade alltid med sig några expendable ensigns som fick ta smällarna. Och när det var slut på rödskjortor tog han till sin dropkick. Och Spocks vulcan nervepinch. Förtrupper? HA! :D

:!!!: Liten Spoiler om Enterprise sesong 3 :!!!:

Jag måste hålla med om att det är lite mer verkligt i Enterprise att dom har en insatsstyrka som är proffisionelt utbildade istället för att Archer och C/o skall komma med sina fjuttiga phaser pistoler å bonka skiten ur en mindre armé.

Vet någon om dessa MACOS kommer att behöva lämmna Enterprise då dom är klara med rasen Xindi?

:!!!: Slut på liten spoiler :!!!:

Det är mycket som skiljer DS9 från Voyager och TNG.

Ett ensamt skepp långt från hemma, som i Voy, söker inte strid men tvingas ibland till det. Även i TNG är det diplomati och list som gäller i de flesta konfrontationerna. Även om relationen till Romulans är spänd i TNG, så råder inget krigstillstånd.

Det såkallade The Era Of Diplomacy(TNG)

I DS9 befinner sig Federationen i ett regelrätt krig med Dominion. Här får vi se en offensivt krigande Federation. Imponerande är scenerna då stora flottor drabbar samman. Jag håller med om att striderna i DS9 är brutalare. Man ser många skepp sprängas sönder och man ser många dö.

Det såkallade The Era Of War

Jepp jepp... du har så rätt

Kan skillnaderna mellan DS9 och de "snällare" Voy och TNG ha att göra med vilka som gjort manus och regi?

Någon som vet?

Nej det tror jag inte eftersom efter TOS utvecklades ST enormt! Man började kartlägga vintergatan utvecklade nya vapen och protokoll med mera. En slags tidslinje byggdes också, så jag tror inte det berodde på regi och manus.

I "Wrath of Kahn" så är det strider mellan Enterprise och Relaiant. Visserligen bara två skepp inblandade, men jag tycker att det är väldigt undrhållande. Även i the "Undiscovred Country", fins det en härlig fight. i slutet när Klingon Bird of Prey, anfaller Enterprise. Sulu får gripa in med sitt exelcior och lägga sig emellan Enterprice och Klingorna så Spock och Bones hinner göra ett kirurgiskt ingrepp på en photon torped. Härliga strider som inte får glömmas. Ibland kan det vara överväldigande med alla stora strider i DS9, där det ofta kan vara 40-tal skepp inblandade. Personligen så tar jag lika stor njutning i de strider där bara några få skepp är inblandade.

vart har ni sett så mycket om MACO:s??????? Det enda jag sett är på trailern och den är ju helt värdelös

hmm <_<

återigen så är MACO den militära enhet som följer med ENT i säsong 3.

Dess uppgifter är i första hand gå in som förtrupp och säkra områden före övriga enheter.

Samt bistå ENT vaktstyrka i övriga sammanhang.

Vilken trailer Du menar vet jag ej, men i de avsnitt MACO varit med i visar de på en mkt god stridsteknik och kunnande. :)

asså herregud! jag blev tipsad om detta forumet. Förresten är ni medvetna om att ni har blivit framröstade till det nördigaste forumet i Sverige? tänkte bara ni skulle veta och jag tycker personligen inte att det är utan anledning. Iallafal ta hand om er nördar och försök att inte ruttna bort helt

PS vad är en tricorder och en phaser?

asså herregud! jag blev tipsad om detta forumet. Förresten är ni medvetna om att ni har blivit framröstade till det nördigaste forumet i Sverige? tänkte bara ni skulle veta och jag tycker personligen inte att det är utan anledning. Iallafal ta hand om er nördar och försök att inte ruttna bort helt
Det var ju trevligt att höra

PS vad är en tricorder och en phaser?

Jo en phaser är en slags korvkiosk som man brukar fila ner till smör när borg anfaller. En tricorder är egentligen ett murmeldjur som kan omvandla sig till fosforpartiklar för att sedan åka i ljusets hastighet.