Gå till innehåll
baracuttra

Slip stream-motorerna i VOY

Rekommenderade inlägg

Alltså en sak har jag inte fattat. I voy avsnittet timeless provar dom ju en ny/konstig motor (slip-stream?). Med hjälp av den så gick resan 10 år kortare. Men de kunde inte åka hela vägen för det blev någon instabillitet efter 17 sekunder. Men kan de då inte bara åka flera gånger? T ex: Upp i hastigheten i 17 sek, gå ur. Upp igen i hastigheten i 17 sek, gå ur. Gör man så några gånger är man ju hemma. Varför tänkte inte Janeway på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man tänker i banor att det är en TV serie så kan man tänka att det är för att då skulle serien ta slut snabbt, för snabbt

om man tänker att det är på riktigt så skulle jag säga att Janeway inte är så smart som man kan tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju vara så att det blev instabilt om man använde motorerna om och om igen, bara att dom aldrig hade någon diskussion om det som man fick se på tv? (Nu var det ett tag sen jag såg Timeless så jag kommer inte riktigt ihåg vad som sades och vad som inte sades om motorerna...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Timeless är ett underbart avsnitt, ett av de bästa faktist, den har många roliga överaskningar t.ex. när Seven blir lite full. Eller Tuvok och Neelixs lilla dialog.

The Quantom slip-stream drive som den heter med borgteknologi som utvecklades med hjälp av Seven. Anledningen att man inte använde tekniken igen var att den var för riskfylld, kaptenen ville inte äventyra Voyagers säkerhet. Det konstiga är att man inte nämnde slipstream-driven i avsnitt längre fram eller att man förfinade tekniken som Janeway sa att de skulle göra i slutet av avsnittet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Timeless är ett underbart avsnitt, ett av de bästa faktist, den har många roliga överaskningar t.ex. när Seven blir lite full. Eller Tuvok och Neelixs lilla dialog.

The Quantom slip-stream drive som den heter med borgteknologi som utvecklades med hjälp av Seven.

nu kommer vissa att bli lite arga då jag kommer att rätta lite fakta fel men jag tycekr att det är bra att det man säger är rätt.

Quantom slip-stream är inte något som är borg teknoligi. det är trolgen så att dom har anpassat den till sina skepp men det för dom som sätt på alla voyager (hope and fear(sista avsnittet i säsong 4)) vet att det inte är borgarna som har den teknologin till att börja med. Och det är inte för än i mitten av säsong 5 (Dark Frontier) som vi ser att borgarna använder sig av något som liknar Quantom slip-stream.

Och även så fick dom (voyager) Quantom slip-stream att funka utan 7/9. (se hope and fear om du vill veta mer)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nu kommer vissa att bli lite arga då jag kommer att rätta lite fakta fel men jag tycekr att det är bra att det man säger är rätt.

Quantom slip-stream är inte något som är borg teknoligi. det är trolgen så att dom har anpassat den till sina skepp men det för dom som sätt på alla voyager (hope and fear(sista avsnittet i säsong 4)) vet att det inte är borgarna som har den teknologin till att börja med. Och det är inte för än i mitten av säsong 5 (Dark Frontier) som vi ser att borgarna använder sig av  något som liknar Quantom slip-stream.

Och även så fick dom (voyager) Quantom slip-stream  att funka utan 7/9. (se hope and fear om du vill veta mer)

Men Janeway och Chakotay säger ändå i Timeless att det var borgteknologi i det hela.

Sen funkade ju inte slipstream-driven på slutet i hope and fear, så du har ju inte helt rätt att Voyager klarade av att få den att funka, det var nåt fel med warp coren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men Janeway och Chakotay säger ändå i Timeless att det var borgteknologi i det hela.

Sen funkade ju inte slipstream-driven på slutet i hope and fear, så du har ju inte helt rätt att Voyager klarade av att få den att funka, det var nåt fel med warp coren.

Då har det blivit stor knas på manus biten då borgaran inte hade QSS f??r än i mitten säsong 5 (man kan anta att dom har det med det kan vi inte vet säkert).

I timeless så har dom haft typ över 4 månader att se över den teknoligi som dom använde i Hope and fear.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har det blivit stor knas på manus biten då borgaran inte hade QSS för än i mitten säsong 5 (man kan anta att dom har det med det kan vi inte vet säkert).

I timeless så har dom haft typ över 4 månader att se över den teknoligi som dom använde i Hope and fear.

Va? nu hänger jag inte med. Har inte borgerna Trans-warp? Har dom inte haft det längre än från mitten av ses-5? Vad är det egentligen för skillnad mellan QSS ochTW?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har det blivit stor knas på manus biten då borgaran inte hade QSS för än i mitten säsong 5 (man kan anta att dom har det med det kan vi inte vet säkert).

Va? nu hänger jag inte med. Har inte borgerna Trans-warp? Har dom inte haft det längre än från mitten av ses-5? Vad är det egentligen för skillnad mellan QSS ochTW?

Det hade jag nästan glömt att borgarna kör med TW och inte QS. Det tyder på att det inte vara borg tek som gjorde att dom dog i Timeless

Skillnaden är väll bara namnet skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Transwarp används en puls av något slag för att öppna en tunnel i rymden i vilken man kan färdas grymt snabbt. Detta sägs i TNG Descent, kommer jag ihåg det avsnittet rätt så menade man också att vilket skepp som helst kunde sätta i gången en sån här tunnel bara man visst vart man skulle rikta pulsen eftersom de bara fanns på vissa ställen i rymden.

Slipstream är väl litre mer som Warp, du bestämmer dig för vart du ska sen färdas du ditt i en rak linje, fast riktigt snabbt... eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Transwarp används en puls av något slag för att öppna en tunnel i rymden i vilken man kan färdas grymt snabbt. Detta sägs i TNG Descent, kommer jag ihåg det avsnittet rätt så menade man också att vilket skepp som helst kunde sätta i gången en sån här tunnel bara man visst vart man skulle rikta pulsen eftersom de bara fanns på vissa ställen i rymden.

Slipstream är väl litre mer som Warp, du bestämmer dig för vart du ska sen färdas du ditt i en rak linje, fast riktigt snabbt... eller?

SPOILERVARNING!

Så vitt jag förstår det så måste ett skepp med transwarp skapa en tunnel innan de kan använda den. Enterprise använde en tunnel som borgernas tarnswarpskepp redan skapat. Allt de behövde göra var att sända ut tachyon-impulser på rätt frekvenser för att öppna tunneln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har faktist fungerat för federationen några gånger men i många fall har dom behövt borg teknologi för att lyckas. Men The Raven använde ju en cube:s transwarp tunnel för att färdas till delta quadrant. Men för att återgå till slipstream var det inte så att det var en främmande ras som hade utvecklat QSSoch använde den för att lura voyager. Eller rättare sagt en ur en främmande ras som var rasande för att voyager hade stängt fluidic space.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Federationen har faktiskt haft transwarp tidigare. Under 2200-talet experimenterades det med transwarp på USS Excelsior, men det blev fiasko. Skäms, Scotty! ^_^

Men skulle inte den här diskussionen handla om slip-stream? Någon borde kanske starta ett ämne om transwarp också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Används inte Slip Stream i Andromeda?

Det har inte med Star Trek att göra... ;)

Vad jag har förstått så ligger drivsystemen på denna skala, från minst avancerad till mest avancerad:

Warp fart 9.975 (rätt så tufft)--> Quantum Slipstream Drive (mer förfinad och jobbig version av Warp 9.975) --> Transwarp (*** tufft, otroligt snabbt!)

Janeway: "May I introduce the new way of interstellar propulsion: The Quantum Slipstream Drive."

*alla applåderar*

Timeless var ett förbaskat bra avsnitt, ett av Voyagers bästa. Så otroligt ******* bra!

Redigerad av Pjotr'k

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
De är en logaritmisk skala så warp 2 är inte dubbelt så fort som warp 1.

Men de har olika skalor i TOS gemfört med TNG.

Det är samma då man pratar om impulse motorerna. I spel och dylikt så är det nästan inga skepp som har samma fart på 1/2 impulse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Karl: det är ett spel och ingen fakta. ;)

Ska vi vara riktigt petiga impuls=rörelseförändring, så halv impuls för ett skepp borde vara 50% av motorns kapasitet att skapa en rörelseförändring.

Så de borde vara att gemföra 50% gas på en personbil respektive en lastbil....är jag ute och svamlar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg