Gå till innehåll

Väldigt många frågor som behöver bra svar


Rekommenderade inlägg

Jag håller på med en uppsats om Star Trek till svenskan, och jag skulle behöva hjälp med en del saker. Nåja, rätt många saker faktiskt, men ni kan ju så himla mycket allihopa!

1. När var Borgerna med för första gången? Vad hände då?

2. Vad heter quadrant på svenska?

3. När slutade TNG sändas i USA?

4. Vilka serier har visats på svensk tv? När? Alla avsnitt eller bara en del?

5. Hur pass avancerad teknik finns i Enterprise? När började transportörer och replikatorer användas mycket? Var det i TOS?

6. Brukar man säga att filmer med udda eller jämnt nummer är bäst?

7. Vilket år utspelar sig Enterprise?

8. Janeway säger ”Do it”, Picard ”Make it so”, har de andra kaptenerna något sånt?

9. När bildades United Federation of Planets? Och heter det United Federation of Planets eller är det bara jag som tycker att det låter bra?

10. Vad har Worf, Geordi och Data för jobb?

11. Federtionen är ju massa planeter som är kompisar, men vad exakt är Starfleet? Militären?

12. Visst har Stjärnflottan varit i krig med klingonsarna? Vilken serie? Hur blev det fred?

13. Varför håller cardassierna på och bråkar/bråkade?

14. Deep Space 9. Jag vet ingenting. Jättesnabb förklaring, någon? Personer, plats, viktiga händelser?

15. TAS. Samma där, jag har ingen aning. Vilka gubbar handlar det om?

16. Sista frågan nu :) Vilket Enterprise skepp är med var? Och när? Med vilken Kapten?

Hoppas verkligen att någon kan ta sig tid och svara på åtminstone någon fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på det jag vet. :) Kolla annars http://www.startrek.com de har fantastiska databaser där, även om de inte uppdateras så ofta.

2. Kvadrant.

3. 1994

4. All tng, TOS och snart Voyager. Ds9 sändes på trean, men det var inte alla säsonger.

5. De har replicators, och transporters, men transportersarna används inte till människor än, de anses vara lite för osäkra. TOS hade allt, hela paketet. Även om det skedde ganska mycket olyckor och var fel på det ganska ofta.

6. Jämnt nummer

7. Enterprise - 2151 TOS - 2265

8. Kirk säger inget speciellt.. vad jag vet. Sisqo vet jag inget om. Picard säger "Engage" väldigt mycket också, nåt som Janeway sagt ett par gånger också?

9. Det heter så, men jag vet inte när det bildades.

11. De är ett förbund, eller allians, hur man nu ska säga. I en del filmer (St:II) säger civila att de tycker att starfleet är militären, men ibland uppfattas det annorlunda.

12. Är de inte i krig med klingonsarna ganska ofta? Har det någonsin löst sig? Det är nog lite upp och ner med det där.

15. Det är TOS, fast tecknat. Ganska precis så.

16. Enterprise nx 01  - Star Trek: Enterprise

Enterprise - TOS (Archer)

Enterprise A - TOS-filmer (Kirk)

Enterprise B - TOS-filmer (kolla http://www.startrek.com för närmare info)

Enterprise C - TNG (bara ett avsnitt, med Kapten Rachel Garrett)

Enterprise D - TNG (hela serien, Picard)

Enterprise E  - TNG-filmerna

Enterprise F.. ojdå, finns inte (än.. ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på frågan 3 är att star trek TNG,s sista avsnitt sänds i Usa året 1994.

Svaret på frågan 4 är  att SVT har sändats  några TOS-avsnitt på mitten av  70-talet och Voyager , självklart.

TV 3 har sändats  en säsong av  DS9 , sen sändades DS9 på TV 1000 under  90-talet.

TNG har sändats  först  på tv4  bara en säsong.  TNG och TOS har sändats många ggr på tv5.  (alla säsong)

Svaret på frågan 10 är att La Forge - Chefsingerjör, Worf- Säkerhetschef och Data - OPS (= Operations manager.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Q Who? (#142) Q skickar Enterprise till Deltakvadranten(?). Där de träffar på en borgkub.

10. Worf = säkerhetschef i TNG, strategic operations officer/förste officer på Defiant i  DS9  

   Geordi = chefsingengör

   Data = Ops/andreofficer

13. Cardassia Prime är fattigt på naturresurser och folket svalt, det ledde till att militären tog makten och de lärde sig snabbt att vill du ha nått så är det enklast att ta det.

14. Efter 50 års ockupation så har Cardssians lämnat Bajor. Bajor ber federationen om hjälp och Federationen tar över en gammal caradssisk rymdstation som de döper till Deep Space 9. De hittar ett artificiellt maskhål som leder till Gammakvadranten. De hamnar senare i ktig med Dominons.

16. Enterprise NX-01 (Archer) - Enterprise

Enterprise NCC-1701 (Christopher Pike) - The Cage

Enterprise NCC-1701 (Kirk) - TOS -> ST3 Search for Spock

Enterprise NCC-1701A (Kirk) - ST5 Final Fronter -> ST6  Undiscovered Contry

Enterprise NCC-1701B (John Harriman) - ST7 Generations

Enterprise NCC-1701C (Rachel Garrett) - Yesterday's Enterprise

Enterprise NCC-1701D (Picard) - TNG -> ST7 Generations

Enterprise NCC-1701E (Picard) - ST8 First Contact -> ST 10 Nemesis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av er är det som har Star Trek encyklopedin egentligen?

Jag har ingen, bara startrek.com. Och mitt huvud då. :tounge2:

Men om man letar tillräckligt länge, eller på rätt ställen så kan man ju hitta svaren på alla st-trivia-frågor på nätet. Alltid nåt pucko som sitter och skriver ner allt. (Däribland jag.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av er är det som har Star Trek encyklopedin egentligen?

Jag har 3 versioner, utgåva -97 & -99 och en på cd-rom. Det bästa med Encyclopedin är att man kan vara 99,9% säker på att informationen i den stämmer, det är ju inte alltid säkert med hemsidor.

Om du skriver ST berättelser/böcker mm så rekomenderar jag även boken ST: Chronology, den har info fram till filmen First Contact.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14. Deep Space 9. Jag vet ingenting. Jättesnabb förklaring, någon? Personer, plats, viktiga händelser?

15. TAS. Samma där, jag har ingen aning. Vilka gubbar handlar det om?

Här är Intenret Movie DataBase's beskrivningar:

DS9

The first known stable wormhole is discovered by Benjamin Sisko, commander of Deep Space Nine. The Bajorans believe the wormhole is the Celestial Temple of the Prophets and they name Sisko the Emissary of Prophets. The wormhole leads to the Gamma Quadrant, on the other side of the galaxy. This area of space is mostly dominated by the Dominion. The Dominion is led by the Changelings, a race of shapeshifters which Constaple Odo belongs, and includes many races including the Vorta and the Jem'Hadar. With the Romulan and Cardassian Empires suffering from a brutal defeat at the hands of the Dominion and many races fearing being over run by Dominion forces, the Federation and the Klingon Empire.

TAS

This animated series continues the adventures of the U.S.S. Enterprise, taking advantage of the visual freedom of animation to present stories with more alien elements.

hoppas det hjälper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De svar som jag vet, (de du inte fått så många svar utav ännu) är.

1. Den får du utvekla, i serie eller tid? Först var de en "myt" sedan så studerade (Nu är jag dålig på namn) 7/9 föräldrar dem, fakta till det finns i avsnitt The Raven, annars var det i TNG.

2. Jag vill inte vara taskig mot Quiet, men för guds skull översätt inte Quadrant, det ser bara konstigt ut. Eller det kanske bara är jag.

3. Jag litar på Quiet men jag har förmig att DS9 gick på kanal 5...

Hopp till 8. Jag och några kompisar har "roligt" åt Siskos mening som han andvänder ofta Do I make my self clear.

10. Worf är säkerhetschef, sedan ledsen osäker på resten

Och resterande frågor har du fått svar på, jag hoppas att det här hjälper dig i dit arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...