Quiet Posted August 15, 2004 Report Share Posted August 15, 2004 Jag känner att jag nog är lite skyldig till att en del uppfattar det här forumet som strängt och jobbigt, men jag håller med varenda ord som mina kollegor Jocke och Peter skrivit i föregående inlägg. Ett litet erkännande också, jag hade stora problem med ett 'Ten Forward' där man skulle få prata helt fritt, men nu när det finns och fungerar så fint som det gör så tycker jag att det är jättebra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 (edited) Tycker att det är riktigt löjligt att man inte ens får svära utan att riskera varning. Är detta livets-ords hemsida eller? Man KAN faktiskt använda svordomar i positiva sammanhang. Som jag ser det behöver svordomar på intet sätt tvunget vara något negativt. Jag föreslår att ni ändrar denna regel. Edited August 25, 2004 by Döparn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 Tycker att det är riktigt löjligt att man inte ens får svära utan att riskera varning. Är detta livets-ords hemsida eller? Man KAN faktiskt använda svordomar i positiva sammanhang. Som jag ser det behöver svordomar på intet sätt tvunget vara något negativt. Jag föreslår att ni ändrar denna regel. <{POST_SNAPBACK}> Det kanske finns svordomar som inte nödvändigtvis är negativa, men hur defineras en bra svordom? Jag tycker det är bra att svordomar är förbjudna. När folk inte får svära eller kan höja rösten tvingas dom att argumentera. "Den som svär eller höjer rösten har slut på argument". Jag tror inte att tillåtandet av svordomar på något sätt skulle vara positivt för forumet. Att Star Trek Databas jämförs med Livets Ord tar jag som en grov förolämpning, jag röstar för att såna jämförelser hädanefter blir förbjudna på forumet :P :P :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 Tycker att det är riktigt löjligt att man inte ens får svära utan att riskera varning. Är detta livets-ords hemsida eller? Man KAN faktiskt använda svordomar i positiva sammanhang. Som jag ser det behöver svordomar på intet sätt tvunget vara något negativt. Jag föreslår att ni ändrar denna regel. <{POST_SNAPBACK}> Det kanske finns svordomar som inte nödvändigtvis är negativa, men hur defineras en bra svordom? Jag tycker det är bra att svordomar är förbjudna. När folk inte får svära eller kan höja rösten tvingas dom att argumentera. "Den som svär eller höjer rösten har slut på argument". Jag tror inte att tillåtandet av svordomar på något sätt skulle vara positivt för forumet. Att Star Trek Databas jämförs med Livets Ord tar jag som en grov förolämpning, jag röstar för att såna jämförelser hädanefter blir förbjudna på forumet :P :P :P <{POST_SNAPBACK}> Hur en bra svordom definieras? En svordom har olika funktioner. givetvis används det inte bara till att kränka andra - som du verkar tro. det går att kränka människor utan att använda en enda svordom! Jag tycker att svordomar är en viktig beståndsdel i språket och inte minst i kulturen. För mig är det viktigt att svära, även om det inte är det för andra. Svordomar för mig används mest för att förstärka ord och känslor. Jag kan inte se vad som skulle vara det minsta fel med det. Den som svär behöver inte alls ha slut på argument - var har ni fått det ifrån, dagisfröken?! Det är ju bara bra att du tar den jämförelsen som en grov förolämpning mot sidan...det är ju en signal att alla inte tycker det är helt okej att förbjuda svordomar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 Tycker att det är riktigt löjligt att man inte ens får svära utan att riskera varning. Är detta livets-ords hemsida eller? Man KAN faktiskt använda svordomar i positiva sammanhang. Som jag ser det behöver svordomar på intet sätt tvunget vara något negativt. Jag föreslår att ni ändrar denna regel. <{POST_SNAPBACK}> Det kanske finns svordomar som inte nödvändigtvis är negativa, men hur defineras en bra svordom? Jag tycker det är bra att svordomar är förbjudna. När folk inte får svära eller kan höja rösten tvingas dom att argumentera. "Den som svär eller höjer rösten har slut på argument". Jag tror inte att tillåtandet av svordomar på något sätt skulle vara positivt för forumet. Att Star Trek Databas jämförs med Livets Ord tar jag som en grov förolämpning, jag röstar för att såna jämförelser hädanefter blir förbjudna på forumet :P :P :P <{POST_SNAPBACK}> Hur en bra svordom definieras? En svordom har olika funktioner. givetvis används det inte bara till att kränka andra - som du verkar tro. det går att kränka människor utan att använda en enda svordom! Jag tycker att svordomar är en viktig beståndsdel i språket och inte minst i kulturen. För mig är det viktigt att svära, även om det inte är det för andra. Svordomar för mig används mest för att förstärka ord och känslor. Jag kan inte se vad som skulle vara det minsta fel med det. Den som svär behöver inte alls ha slut på argument - var har ni fått det ifrån, dagisfröken?! Det är ju bara bra att du tar den jämförelsen som en grov förolämpning mot sidan...det är ju en signal att alla inte tycker det är helt okej att förbjuda svordomar. <{POST_SNAPBACK}> Jag trodde att det var det som var min poäng, att förklara sig och utveckla sina påståenden istället för att förstärka dem med svordomar. Vi har ju smilisar att visa våra känslor med T.ex. för mej var "dagisfröken" ett sätt att slippa från att förklara varför den som svär inte behöver ha slut på argument (f.ö. citerade jag Kevin O'Pomell). Och det är inte kränkning av andra som är orsaken till att jag vill behålla svordomsf??rbudet. Under Forumetikett finns det tydliga regler som säger åt oss att vara trevliga mot varandra. Jag hoppas att ingen vill ta bort de reglerna. Ganska många tar ju också illa vid sig av svordomar. Jag tycker det är bättre att respektera de människorna, och låta de som vill svära göra det på andra ställen än forumet. Utvekla gärna "signal"-biten, jag tror inte jag begrep allt. Dessutom, är det inte hets mot folkgrupp att kalla folk för "dagisfröknar"? Vad har folk emot dagisfröknar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 (edited) Jag tycker det är bättre att respektera de som vill svära ( i gott syfte...)...det fria ordet väger tyngre tycker jag... och "hets mot folkgrupp"?! vad har det med "hmf" att göra?! Jag kallade inte någon dagisfröken...jag undrade om ni fått det ifrån dagisfröken... Och det med "signal" - att folk som jag tar till sådana "jämförelser" borde väl vara en liten signal att vissa av reglerna här är lite...överdrivna ibland? (det är ju förresten vad den här tråden handlar om)...aja, olika åsikter. jag kan ju bara "hoppas" på att det blir som jag vill. ;) Edited August 25, 2004 by Döparn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 och "hets mot folkgrupp"?! vad har det med "hmf" att göra?! Jag kallade inte någon dagisfröken...jag undrade om ni fått det ifrån dagisfröken... <{POST_SNAPBACK}> Lustigt, det stod i en bok som jag fick av min mellanstadielärare när jag gick ur sexan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Vi tar självklart till oss vad du säger, Döparn, men hittills har du inte sagt något som skulle få mig eller de andra att ändra sig. Svordomar är onödiga uttryck och är ett bevis på att man inte kan komma på något bättre att säga. Detta vidhåller jag. Du har läst forumreglerna (eller hur?), så du vet att svordomar inte är okej. Om du nu ändå använder svordomar i inlägg, så får du faktiskt skylla dig själv, kan jag anse. Vad jag förstå av dina inlägg ovan så menar du att svordomar är en del av det svenska språket - jag undrar vad svenska akademien skulle säga om det! Det enda du i övrigt har sagt (om jag nu inte missat något) är att svordomar skulle vara tillåtna för att du vill det. Jag tror faktiskt att de allra flesta här vill ha ett forum fritt från svordomar så majoriteten är i så fall fortfarande på reglernas sida. Däremot, och det måste jag vara väldigt tydlig med: Även om majoriteten skulle tycka annorlunda så ger inte detta med automatik att reglerna ändras. Som Quiet tidigare uttryckt det: Detta är ingen demokrati. Vi lyssnar på sakargument och diskuterar regeländringar ofta inom forumledargruppen, men det är vårt beslut som gäller. Detta betyder inte att det är fråga om diktatur, för vi tvingar faktiskt inte folk att vara här. Inom alla samhälles områden (från Konsum till riksdagen) finns det regler för uppförande. Detta är en självklarhet och inget diktatoriskt. Lämnar du eller någon annan fler sakargument för ändringar av reglerna lyssnar vi självklart på dem och diskuterar det mellan oss forumledare. Fortsätt gärna diskussionen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Jösses, får man inte svära? Jag har vart medlem nu i kanske 2-3 dagar. Och jag tycker det är som på de flesta forum med nån inriktning. Vi har Moderatorer och en Admin som sköter allt som han eller hon vore Gud. Allsmäktig och tycker säkert att det är rätt skönt att göra det med. Och efter att ha läst denna tråden så inser jag ju va löjligt allt är. Det cencureras i trådar, det låses och allt verkar vara för bagateller. Enligt min mening. Nja är nog faktiskt bäst att jag håller mig till att läsa för jag är van vid att få skriva fritt bara så länge jag håller mig innom ramarna. Ni är alla välkomna till http://forum.exet.nu Jag är moderator där och lovar att där får ni skriva som ni vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Nja är nog faktiskt bäst att jag håller mig till att läsa för jag är van vid att få skriva fritt bara så länge jag håller mig innom ramarna. <{POST_SNAPBACK}> Precis så är det här också. Du får skriva helt fritt inom ramarna. Ramarna är, som på de flesta andra ställen: forumreglerna. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 "Svordomar är onödiga uttryck och är ett bevis på att man inte kan komma på något bättre att säga." Det är här jag tycker du har fel. Medför en svordom automatiskt att man inte har något alls vettigt att säga? Så man yttrar alltid en svordom, rakt ut i luften, utan att ha det i ett sammanhang? Så om jag säger "f-n vad bra av dig, niklas! nu har du äntligen fått rätsida på ditt liv!", då är svordomen totalt onödig, och fyller ingen som helst funktion? samtidigt kan det upplevas som kränkande? Ja, möjligtvis blir man "bestört" av f-ordet om man är 85 + ;) Annars kan jag i ärlighetens namn inte förstå varför man skulle bli det. Att förbjuda svordomar är ungefär lika lönt som att förbjuda att vara positiv eller låta entusiastisk i sina ordval... Sedan förstår jag att det här är erat hus, och att det är Ni som bestämmer. Men det betyder inte att Ni inte kan ändra er på begäran. Min åsikt är att stämningen blir lite trevligare om man inte är alltför hård med småsaker - dock inte sagt att man bör se mellan fingrarna på uppenbara brott såsom kränkningar och smädningar, onödig spamming osv. Det gäller att hitta balansen mellan frihet och ordning. Och just nu tycker jag att forumet är lite för hårt, vilket alltså också andra tycker uppenbarligen. Jag har hållt till på många olika forum i åratal, och är således ganska medveten om hur det brukar gå till - därför läste jag aldrig reglerna eftersom jag trodde att det ej behövdes. Därför blev jag också lite överraskad när det gick upp för mig att man inte ens får svära här. Denna regel har jag nämligen aldrig stött på bland andra forum. Men, men. Ni bestämmer som sagt. Jag kan inte göra så mycket än att följa reglerna, och framföra mina åsikter. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Det gäller att hitta balansen mellan frihet och ordning. <{POST_SNAPBACK}> Precis. Problemet är hur man ska göra. Om man skapar förbud förhindrar man somliga från att kunna uttrycka sig på bra sätt och får folk att känna sig övervakade och begränsade. Men om man å andra sidan tar bort alla restriktioner finns det ju inget som hindrar forumet att bli proppat med onödiga kommentarer och andra dumheter. Jag har sätt väldigt många forum där kommentarerna flyter fritt och ämnen drunknar i ovidkommande inlägg. Jag föreslår att alla som vill lätta på reglerna skickar in förslag till hur det skulle kunna stå i forumreglerna, komplett med paragrafer och definitioner. :nörd: Personligen gillar jag forumet som det är, men det är alltid intressant med nya förslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 Att använda svordommar är ett tecken på begrännsat vokabulär. Jag svär kanske lite för mycket då jag pratar med kompisar, men då jag är här på forat försöker jag att undvika svordomar. Jag vet vad mina kompisar inte gillar, men här är det svårt att veta vilka som tar illa upp på grund av svordomar, så lättast är att undvika fula ord. Tar ni inte av keps/mössa då ni går in i kyrkan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 "Att använda svordommar är ett tecken på begrännsat vokabulär." Skitsnack. Detta gränsar nästan till fördomar mot svordomsbrukare, tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 "Att använda svordommar är ett tecken på begrännsat vokabulär." Skitsnack. Detta gränsar nästan till fördomar mot svordomsbrukare, tycker jag. <{POST_SNAPBACK}> Detta kan diskuters till oändlighet vilket som är vilket, men i alla fall tycker jag det hör till vanlig hyfs att inte använda en massa svordomar i ett forum som dessa. Om det skulle slinka med någon enstaka så är det kanske ingen fara men jag tycker inte att man ska ta det som en vana att använda en massa svordomar då det finns en massa andra ord man kan använda istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 Och jag tycker det är som på de flesta forum med nån inriktning. Vi har Moderatorer och en Admin som sköter allt som han eller hon vore Gud. Allsmäktig och tycker säkert att det är rätt skönt att göra det med. Jag inser att jag själv i positionen som admin och forumledarna har en del makt i forumet, men jag ser mig absolut inte som "Gud Allsmäktig" och jag tror inte jag beter mig så heller. Har alltid försökt sköta forumet på ett bra sätt och inte missbruka min makt, så var snäll och beskyll mig inte för något jag inte är :arg: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 Och jag tycker det är som på de flesta forum med nån inriktning. Vi har Moderatorer och en Admin som sköter allt som han eller hon vore Gud. Allsmäktig och tycker säkert att det är rätt skönt att göra det med. <{POST_SNAPBACK}> Jag inser att jag själv i positionen som admin och forumledarna har en del makt i forumet, men jag ser mig absolut inte som "Gud Allsmäktig" och jag tror inte jag beter mig så heller. Har alltid försökt sköta forumet på ett bra sätt och inte missbruka min makt, så var snäll och beskyll mig inte för något jag inte är :arg: <{POST_SNAPBACK}> Om dom inte skulle vara intresserade av våra åsikter, varför tror du de lät denna tråden finnas kvar? __________________________________________________________________ Jag undrar vad folk tänker med ibland. När ni möter nya människor ute på stan brukar ni svära då ni pratar med dem? Svär ni då ni pratar med era föräldrar eller mor/farföräldrar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted August 28, 2004 Report Share Posted August 28, 2004 Jag håller fullständigt med att det är löjligt och barnsligt att använda svordomar :arg: Rubriken på detta ämne är "Finns det något vänligare........" Jag tycker inte svordomar är vänligt! :P Jag tycker att Jocke gör att jätte bra jobb på forumet. Han ska ha all heder för att han tar sig tid att sköta forumet så bra. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 28, 2004 Report Share Posted August 28, 2004 Okej, jag respekterar att alla inte gillar svordomar...liksom jag respekterar era forum-regler. Jag hoppas inte ni tror nu att jag medvetet tänker bryta era regler bara för att jag är av annan åsikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted August 28, 2004 Report Share Posted August 28, 2004 Jag tycker att Jocke gör att jätte bra jobb på forumet. Han ska ha all heder för att han tar sig tid att sköta forumet så bra. :P <{POST_SNAPBACK}> jag håller med dig framtiden tar inga svordomar no colorful metaphors Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts