Vilken avdelning:

Sortera efter:

Hjälp: Avancerad sökning

Skådespelande regissörer

Nu när vi kan sammanställa 18 års ST så passar det väll bra att uppdatera listan på avsnitt av regisserande skådespelare. Men också skriva lite kring detta arbete. Oftast tycks många glömma bort vilken betydelsefull roll dessa personer har för avsnittet. Nu är ST ett litet undantag gällande regissörer, det är snarare en form av regissör kollektiv där de har en levande dialog mellan varandra för att på så sätt skapa ett bättre resultat. Men trotts detta kan man se tydliga personliga drag hos regissörerna och framför allt hos de regisserande skådespelarna. Jag tar inte upp alla på grund av att detta skulle bli lite för mycket, men ämnet finns på forumet och ni som känner att just er favorit har blivit förbisedd kan ju ta upp tråden där.

Om vi börjar med Frakes så är han lika pålitlig som Riker, ja och lika ”tråkig” faktiskt. Tråkig i detta sammanhang betyder trygg, ungefär som en Volvo. Frakes är en tydlig ledare med fast hand, han följer oftast en tydlig dramaturgisk uppläggning som inte går utanför mallen speciellt mycket. Han är dock trogen karaktärerna och låter alltid de ”bästa” sidorna komma fram. Att vara så tydligt medveten om dramaturgins betydelse kan dock ibland leda till magi när man medvetet leker med denna. I Cause and Effect så blir det just magi, här leker Frakes med en anslags idé som man nästan aldrig får se, det blir roligt och underhållande utifrån ett väldigt litet perspektiv, men paradoxalt nog blir det lilla en enorm regi insatts där varje liten detalj måste bevakas. Dessutom har Frakes gjort två filmer First Contact och Insurrection, detta gör honom helt unik i sin prestation. Tryggt, snyggt, säkert är Frakes ledord, men ibland blir det lite förutsägbart.

De som har jobbat mest bakom kameran är LeVar Burton, och det känns många gånger som om det inte finns någon gräns mellan LaForge och LeVar. Mr. Burton har nämligen nästan alltid dialogen i centrum, han visar ett stort engagemang för skådespelarna. Oftast är dialogen metaforisk och speglar på oss människor och våra egenskaper. Tyvärr kan dock Burton bli lite för övertydlig och bli lite för kletig i sin känslomässighet. Men detta kan man leva med i och med att han får igång skådespelarna på ett så fint sätt. Burton har dock kommit att utveckla en mycket fin sida i sitt regisserande och det är uppbyggandet av intrigen, han är lugn och systematisk. Det är oftast snyggt och känslomässigt engagerande för tittaren, det bästa resultatet är nog ENT avsnittet Demon. Allt är så snyggt och vällgjort att man nästan får en tår i ögat av hans hantverk.

Burton i all ära, men hans lärjunge har dock kommit att ta sin utveckling förbi sin läromästare. Självklart talar jag om Roxann Dawson. Dawson har mycket av Burton i sig, men är snäppet bättre, hon lyckas få in en nervnivå som är ganska unik i nästan allt hon har gjort i ENT. Hon är dessutom inte rädd att gå utanför ST ramarna i både Dead Stop och Doctor’s Orders visar hon på nytänkande inom ST med smak ifrån klassisk Sf. Det blir som en liten hyllning till sf-genren i ST-kostym och dessutom en riktig snygg kostym. Hon lyckas dessutom alltid lyfta fram skådespelarna och få dem att prestera sitt yttersta. Kanske är det B’Elanna inom henne som gör att hon klara smörgränsen så bra, det finns nämligen en lite aggressiv strimma i allt och det är ur denna som hon bygger upp spänningen. Dawson har visat upp enormt fina kvalliter under ENT tiden och hon kan bli något riktigt stort.
B’Elannas man coolingen Tom Paris är lika cool som regissör. Robert Duncan McNeill tycks gör allt med lätt hand och det blir liksom just coolt av det han gör, detta trots att han tar sin utgångspunkt i det vardagliga. Ett lysande exempel är just VOY avsnittet Someone to watch over me, hela avsnittet är en bagatell men som ändå blir magiskt bra, det andas 50-tal över det hela, lite film noir fast utan svärta. Detta gäller också när han ska göra action, med lätt hand skapar han underhållning och spänning som verkligen roar ögat, det är som om Duncan kör kameran på samma sätt som Paris kör sitt skepp. Men hans starka sida är också hans svaghet, Paris ”brist” på ansvar finns också hos Duncan. Coolheten går ibland före skådespelarna, det är som om de inte riktigt når ut genom kameran ibland, de hindras för att just coolheten står ivägen. Men man kan inte begära allt, han fyller ett syfte och han gör det lysande utifrån detta.

Att vara skådespelare och att regissera gör att ens första yrke blir synligt. Hos Patrick Stewart och Avery Brooks märks det teatraliska arvet extra tydligt. Här är människan i centrum punkt slut, det är hon och hennes egenskaper som centreras. Skådespelarna fyller bilden totalt med sina känslor, tankar, drömmar och plågor. Det är vackert, snyggt och imponerande hur de lyckas plocka fram skådespelarnas kunskaper på detta sätt. Många gånger glömmer man bort att det är TV man tittar på, det känns precis som på teater när känslorna strömmar ut i vardagsrummet, man är oftast helt slut efter dessa avsnitt. För att sedan efter 10 minuter slå på avsnitten igen. Men även här är det så att deras starka sidor blir deras svagheter, det är faktisk TV det handlar om, inte teater. De kan bli för mycket skådespeleri i rutan, de ryms helt enkelt inte och då känns det plötslig inte lika roligt. Men när de lyckas så är det fullkomligt lysande för alla ens sinnen till och med smaken och lukten.

Avslutningsvis vill jag dock ta upp en person som inte har gjort så mycket men som imponerar och det är Garak, dvs Andrew J.Robinson. Han personifierar även sig själv som regissör. Hans kännetecken måste bli ”köttslig”, det andas helt enkelt kött om hans avsnitt. Han lyckas plocka fram en sexuellnerv hoc karaktärerna, och ur denna växer en spänning fram. Det är svårt att sätta fingret på, men det luktar helt enkelt kropp ifrån Tv-rutan. Otroligt personligt och väldigt intressant som hantverk, trotts att avsnitten i sig inte är direkt övertygande.

Ja detta var en del tankar och funderingar kring de skådespelande regissörerna, hoppas att det har varit underhållande och stimulerande. Jag hoppas också att ni har fått nya tankar kring dessa insatser och att ni har fått en ny infallsvinkel på hur man kan se på ST. Detta kan ge ytterligare ett lager att analysera och tycka kring. Hoppas ni gör detta och tycker till.


Auberjonois, Rene (Odo)
Prophet Motive (Deep Space Nine, säsong 3)
Family Business (Deep Space Nine, säsong 3)
Hippocratic Oath (Deep Space, säsong 4)
The Quickening (Deep Space, säsong 4)
Let He Who Is Without Sin... (Deep Space Nine, säsong 5)
Ferengi Love Songs (originally Of Love and Profit) (Deep Space Nine, säsong 5)
Waltz (Deep Space Nine, säsong 6)
Strange Bedfellows (Deep Space Nine, säsong 7)

Brooks, Avery (Sisko)
Tribunal (Deep Space Nine, säsong 2)
The Abandoned (Deep Space Nine, säsong 3)
Fascination (Deep Space Nine, säsong 3)
Improbable Cause (Deep Space Nine, säsong 3)
Rejoined (Deep Space, säsong 4)
Body Parts (Deep Space, säsong 4)
Ties Of Blood And War (Deep Space Nine, säsong 5)
Far Beyond The Stars (Deep Space Nine, säsong 6)
The Dogs Of War (Deep Space Nine, säsong 7)

Burton, LeVar (LaForge)
Second Chances (The Next Generation, säsong 6)
The Pegasus (The Next Generation, säsong 7)
Indiscretion (Deep Space, säsong 4)
The Sword of Kahless (Deep Space, säsong 4)
The Bar Association (Deep Space, säsong 4)
Rules Of Engagement (Deep Space, säsong 4)
To The Death (Deep Space, säsong 4)
Things Past (Deep Space Nine, säsong 5)
Soldiers Of The Empire (Deep Space Nine, säsong 5)
Behind The Lines (Deep Space Nine, säsong 6)
Resurrection (Deep Space Nine, säsong 6)
The Emperor's New Cloak (Deep Space Nine, säsong 7)
Ex Post Facto (Voyager, säsong 1)
Dreadnought (Voyager, säsong 2)
The Raven (Voyager, säsong 4)
Timeless (Voyager, säsong 5)
Live Fast And Prosper (Voyager, säsong 6)
Nightingale (Voyager, säsong 7)
Q2 (Voyager, säsong 7)
Homestead (Voyager, säsong 7)
Terra Nova (Enterprise, säsong 1)
Fortunate Son (Enterprise, säsong 1)
Cogenitor (Enterprise, säsong 2)
First Flight (Enterprise, säsong 2)
Extinction (Enterprise, säsong 3)
Similitude (Enterprise, säsong 3)
The Forgotten (Enterprise, säsong 3)
The Augmenys (Enterprise, säsong 4)
Demons (Enterprise, säsong 4)

Dawson, Roxann (B’Elanna)
Riddles (Voyager, säsong 6)
Workforce - part II (Voyager, säsong 7)
The Andorian Incident (Enterprise, säsong 1)
Vox Sola (Enterprise, säsong 1)
Dead Stop (Enterprise, säsong 2)
Dawn (Enterprise, säsong 2)
Bounty (Enterprise, säsong 2)
Exile (Enterprise, säsong 3)
Chosen Realm (Enterprise, säsong 3)
Doctor's Orders (Enterprise, säsong 3)
E² (Enterprise, säsong 3)
Awakening (Enterprise, säsong 4)

Dorn, Michael (Worf)
In The Cards (Deep Space Nine, säsong 5)
Inquisition (Deep Space Nine, säsong 6)
When It Rains (Deep Space Nine, säsong 7)
Two Days And Two Nights (Enterprise, säsong 1)

Duncan McNeill, Robert (Tom Paris)
Sacred Ground (Voyager, säsong 3)
Unity (Voyager, säsong 3)
Someone To Watch Over Me (Voyager, säsong 5)
Body And Soul (Voyager, säsong 7)
Cold Front (Enterprise, säsong 1)
The Breach (Enterprise, säsong 2)
Twilight (Enterprise, säsong 3)
Countdown (Enterprise, säsong 3)

El Fadil, Siddig (Siddig Alexander) (Dr. Bashir)
Business As Usual (Deep Space Nine, säsong 5)
Profit And Lace (Deep Space Nine, säsong 6)

Frakes, Jonathan (Riker)
The Offspring (The Next Generation, säsong 3)
Reunion (The Next Generation, säsong 4)
The Drumhead (The Next Generation, säsong 4)
Cause and Effect (The Next Generation, säsong 5)
The Quality Of Life (The Next Generation, säsong 6)
The Chase (The Next Generation, säsong 6)
Attached (The Next Generation, säsong 7)
Sub Rosa (The Next Generation, säsong 7)
The Search - part II (Deep Space Nine, säsong 3)
Meridian (Deep Space Nine, säsong 3)
Past Tense - part II (Deep Space Nine, säsong 3)
Projections (Voyager, säsong 2)
Parturition (Voyager, säsong 2)
Prototype (Voyager, säsong 2)
Star Trek: First Contact
Star Trek: Insurrection

McFadden, Gates (Dr. Beverly Crusher)
Genesis (The Next Generation, säsong 7)

Nimoy, Leonard (Spock)
Star Trek III: The Search for Spock
Star Trek IV: The Voyage Home

Picardo, Robert (EMH, “Doktorn”)
Alter Ego (Voyager, säsong 3)
One Small Step (Voyager, säsong 6)

Robinson, Andrew J. (Garak)
Looking For Par'Mach In All The Wrong Places (Deep Space Nine, säsong 5)
Blood Fever (Voyager, säsong 3)
Unforgettable (Voyager, säsong 4)

Russ, Tim (Tuvok)
Living Witness (Voyager, säsong 4)

Shatner, William (Kirk)
Star Trek V: The Final Frontier

Stewart, Patrick (Picard)
In Theory (The Next Generation, säsong 4)
Hero Worship (The Next Generation, säsong 5)
A Fistful Of Datas (The Next Generation, säsong 6)
Phantasms (The Next Generation, säsong 7)
Preemptive Strike (The Next Generation, säsong 7)


Artikeln är skriven av en gästförfattare. Åsikter och faktainnehåll ansvarar den enskilda författaren för. Vi på Star Trek Databas välkomnar fler teman - kontakta då redaktionen med ert material.

Författare:
Text markerad med denna färg är ej kanon
Laddar... Laddar...
Facebook Twitter