Gå till innehåll

Varför så svårt?


Starblind

Rekommenderade inlägg

Håller med om en film gälland Enterprise B vore intressant. Det visar ju bara att det behövs nya tag. Sen det där med svenska skådespelare..humm..nej. Tycker nog att usa är bättrer på scifi än oss. Vad ska då egentligen en bra star trek film handla om?? För att locka flera tittare :w00t:

För att hitta fler nya tittare måste man göra en frågeställning som många icke trekkies kan relatera till. Tex vad som är rätt eller fel eller vilka gränser vetenskapen inte kan passera eller hur man räddar en planet som hotas av miljökatastrof eller någonting liknande. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Citat:

För att hitta fler nya tittare måste man göra en frågeställning som många icke trekkies kan relatera till. Tex vad som är rätt eller fel eller vilka gränser vetenskapen inte kan passera eller hur man räddar en planet som hotas av miljökatastrof eller någonting liknande. J.

Visserligen handlar allt om miljön i dag.. men måste allt handla om rätt och fel?? :P Skulle vara kul med nya ideér. Vet att jag är tjatig om detta men sfi handlar för mig iallafall om nyfikehet om vad som finns utanför dom gränser vi vet idag. Både fakta och sfi. Är ideérna slut? Nä tycker inte det. Fram för nyskapande med naturligtvis Star Trek andan. Förstår någon vad jag menar????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte svenska skådespelare som Stellan, Persbrant, Haber m m. Det vore väl ett intressant gäng :D Men det är ju ändå manuset som gör det hela intressant. Det som är verklighet i Star Trek kommer mer och mer i i dagens verklighet. Nä..fram med nya ideer-och spara inte på fantasin..

Att ST närmar sig dagens verklighet är inte bra. Distansen är viktig att hålla annars förlorar ST en del av sin slagklraft i att kunna angripa dagsproblem från en annan verklighet.

nej usch inga svenska skådisar, usch... jag gillar inte svenska filmer...

jag tycker att filmen ska vara amerikansk (!) men den borde inte uspela sig på Kirks tid. det är bara dumt för då kommer ju det förflutna att ändras. jag hade helst sett några till filmer med enterprise-e. men eftersom många ur den besättningen inte vill göra en till film, så hade det väl varit okej med en film om enterprise-f och hennes besättning. men om inte det hade gått så kan det väl få bli om ett annat skepp, bara filmen utspelas efter nemesis (som jag tyckte var riktigt bra). man ska inte göra filmer som hoppar i tidslinjen, det är bättre om det är kronologisk ordning på filmerna.

men hur som helst, jag kommer gå på XI även fast den utspelar sig under Kirks tid. det är ju i alla fall star trek. och det kan ju inte vara sämre än många andra vanliga tråkfilmer som inte ens har ett dugg med rymden och göra.

I min mening går det inte att backa i tiden. ST måste hela tiden röra sig framåt. Efter att VOY var klar så borde nästa serie utspela sig i framtiden. Precis som VOY kommer efter DS9, Ds9 efter TNG osv...

Håller med till 100% Inga svenska skådespelare. Svensk filmindustri :(

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att vi på forumet skulle kunna komma på ett antal ideer som skulle kunna funka. Vilket för mig till frågan. Har Paramount någonsin frågat eller konsulterat hos fansen, nu när det har gått dåligt med senaste filmen och serien? Troligen inte.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att vi på forumet skulle kunna komma på ett antal ideer som skulle kunna funka. Vilket för mig till frågan. Har Paramount någonsin frågat eller konsulterat hos fansen, nu när det har gått dåligt med senaste filmen och serien? Troligen inte.

vi har numera ett par bra historier på forumet(LOST IN TIME & A TIME OF FIRE) , man kanske kunde göra om någon av dem till ett dugligt manus :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att vi på forumet skulle kunna komma på ett antal ideer som skulle kunna funka. Vilket för mig till frågan. Har Paramount någonsin frågat eller konsulterat hos fansen, nu när det har gått dåligt med senaste filmen och serien? Troligen inte.

Och det gör de förmodligen rätt i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att vi på forumet skulle kunna komma på ett antal ideer som skulle kunna funka. Vilket för mig till frågan. Har Paramount någonsin frågat eller konsulterat hos fansen, nu när det har gått dåligt med senaste filmen och serien? Troligen inte.

Och det gör de förmodligen rätt i...

Ne, håller inte med dej. Om man frågar rätt fans på rätt sätt så är jag övertygad om att man kan vaska fram flera guldklimpar! Sedan så måste det hela formateras och övervakas av sådan som är proffs på manusförfattande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att fansen skulle kunna komma fram med en bra st serie om bara paromunt frågade. Problemet är att det förmodligen finns lika många åsikter och ideer som st fanns så vad ska man välja om man nu inte antar att dom väljer något av mina toppförslag <_< J.

Nej dom måste välja mitt förslag! :w00t:

Många viljor skulle de bli! Men som som sagt med rätt guidning och proffs som sållar bort stolligheter och rent dåliga ideer så tror jag på en riktigt bra serie/film!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu börjar det bli intressant. Att fansen har ideér och framförallt dom svenska fansen är ju jätteskoj. :lol:

Men vems och vilken ide ska man ta?? Man börja med en manustävling sen sållar man fram 5 - 10 vinnare som får skriva ett manus tillsammans och också skriva ett eget igen (kan ju vara det dom vann först på). Sen väljer man ut en jury av fans i hela världen som får poängsätta varje manus. (Får också skriva på ett tystnadslöfte för att inte sprida det vidare). För att slutligen har 2-3 manus som proffsen får välja ut för att göra filmen. Det var väl en bra idé :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heh, hade kanske funkat om det inte vore för tystnadslöftet. ingenting går att hålla hemligt om man berättar det för mer än en person. i synnerhet inte på nätet...;)...men, det där med en manustävling var ju annars en kul idé. något att skicka in till databas och forum kanske? kan rekomendera http://www.voodoofilm.org/ för den som känner sig hågad att börja skriva filmmanus. lärde mig grunderna där innan jag började gå kurser...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heh, hade kanske funkat om det inte vore för tystnadslöftet. ingenting går att hålla hemligt om man berättar det för mer än en person. i synnerhet inte på nätet...;)...men, det där med en manustävling var ju annars en kul idé. något att skicka in till databas och forum kanske? kan rekomendera http://www.voodoofilm.org/ för den som känner sig hågad att börja skriva filmmanus. lärde mig grunderna där innan jag började gå kurser...:)

önskar jag hade vetat om den sajten för länge sen!!! kommer säkert att vara mycket till hjälp :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att fansen skulle kunna komma fram med en bra st serie om bara paromunt frågade. Problemet är att det förmodligen finns lika många åsikter och ideer som st fanns så vad ska man välja om man nu inte antar att dom väljer något av mina toppförslag <_< J.

Och det var anledningen till att jag skrev att Paramount förmodligen gör rätt i att inte leta manusidéer bland fansen.

Inte för att trampa någon på tårna, men jag har sett ganska många idéer kastas fram bara här på databasen och majoriteten av dom skulle knappast komma längre än idéstadiet hos Paramount.

Men det är inte det stora problemet. Givetvis finns det bra idéer bland fansen, men de är förmodligen rätt svåra att hitta. De kan ju inte precis sätta ut en annons på internet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att fansen skulle kunna komma fram med en bra st serie om bara paromunt frågade. Problemet är att det förmodligen finns lika många åsikter och ideer som st fanns så vad ska man välja om man nu inte antar att dom väljer något av mina toppförslag <_< J.

Och det var anledningen till att jag skrev att Paramount förmodligen gör rätt i att inte leta manusidéer bland fansen.

Inte för att trampa någon på tårna, men jag har sett ganska många idéer kastas fram bara här på databasen och majoriteten av dom skulle knappast komma längre än idéstadiet hos Paramount.

Men det är inte det stora problemet. Givetvis finns det bra idéer bland fansen, men de är förmodligen rätt svåra att hitta. De kan ju inte precis sätta ut en annons på internet...

Varför inte? Okej de skulle få en miljon svar men det kräver ju bara arbete att sålla bland dem. Dessutom kan man ju ganska snart sålla bort 90 procent som förslag av typen "Jag tycker att ni borde göra en serie där voyager återvänder till deltakvadranten" eller något lika menlöst. Därefter handlar det ju bara om att välja. Om jag vore ägare av star trek så skulle jag bli glad om fansen producerade 100 000 kanonbra ideer som jag fick välja mellan till nästa serie. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att fansen skulle kunna komma fram med en bra st serie om bara paromunt frågade. Problemet är att det förmodligen finns lika många åsikter och ideer som st fanns så vad ska man välja om man nu inte antar att dom väljer något av mina toppförslag <_< J.

Och det var anledningen till att jag skrev att Paramount förmodligen gör rätt i att inte leta manusidéer bland fansen.

Inte för att trampa någon på tårna, men jag har sett ganska många idéer kastas fram bara här på databasen och majoriteten av dom skulle knappast komma längre än idéstadiet hos Paramount.

Men det är inte det stora problemet. Givetvis finns det bra idéer bland fansen, men de är förmodligen rätt svåra att hitta. De kan ju inte precis sätta ut en annons på internet...

Varför inte? Okej de skulle få en miljon svar men det kräver ju bara arbete att sålla bland dem. Dessutom kan man ju ganska snart sålla bort 90 procent som förslag av typen "Jag tycker att ni borde göra en serie där voyager återvänder till deltakvadranten" eller något lika menlöst. Därefter handlar det ju bara om att välja. Om jag vore ägare av star trek så skulle jag bli glad om fansen producerade 100 000 kanonbra ideer som jag fick välja mellan till nästa serie. J.

Det är väl inte meningslöst att Voyager återvänder till Deltakvaderanten. Om det blir bra eller dåligt beror helt enkelt på vilken story det är. Ett maskhål till Deltakvaderanten kanske upptäcks. Eller så kanske den kvinnliga beskyddaren dyker upp. I deltakvaderanten finns Borg det kunde vara skoj att se mer av dem. Jag personligen skulle gärna vilja se mer av Nelix eftersom han är söt och rolig ,en även smart och allvarlig. Vad det en blir måste det vara en bra story!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja..att åka tillbaka till Deltakvadranten igen, visst..skoj.Men att upprepa "gammal skåpmat", känns inte direkt upphetsande. Är dock full av respekt för ideén och idekläckarna. Sen är det inte en serie som är intressant utan en ny film som en serie sen kanske kan bygga vidare på. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

CITAT(B @ 17 Apr 2007, 10:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jag är övertygad om att fansen skulle kunna komma fram med en bra st serie om bara paromunt frågade. Problemet är att det förmodligen finns lika många åsikter och ideer som st fanns så vad ska man välja om man nu inte antar att dom väljer något av mina toppförslag <_< J.

Och det var anledningen till att jag skrev att Paramount förmodligen gör rätt i att inte leta manusidéer bland fansen.

Inte för att trampa någon på tårna, men jag har sett ganska många idéer kastas fram bara här på databasen och majoriteten av dom skulle knappast komma längre än idéstadiet hos Paramount.

Men det är inte det stora problemet. Givetvis finns det bra idéer bland fansen, men de är förmodligen rätt svåra att hitta. De kan ju inte precis sätta ut en annons på internet...

Varför inte? Okej de skulle få en miljon svar men det kräver ju bara arbete att sålla bland dem. Dessutom kan man ju ganska snart sålla bort 90 procent som förslag av typen "Jag tycker att ni borde göra en serie där voyager återvänder till deltakvadranten" eller något lika menlöst. Därefter handlar det ju bara om att välja. Om jag vore ägare av star trek så skulle jag bli glad om fansen producerade 100 000 kanonbra ideer som jag fick välja mellan till nästa serie. J.

Det är väl inte meningslöst att Voyager återvänder till Deltakvaderanten. Om det blir bra eller dåligt beror helt enkelt på vilken story det är. Ett maskhål till Deltakvaderanten kanske upptäcks. Eller så kanske den kvinnliga beskyddaren dyker upp. I deltakvaderanten finns Borg det kunde vara skoj att se mer av dem. Jag personligen skulle gärna vilja se mer av Nelix eftersom han är söt och rolig ,en även smart och allvarlig. Vad det en blir måste det vara en bra story!

Först så har voyager tillbringat sju år i deltakvadranten så det temat känns ganska uttjatat. Och sedan är det faktiskt så att vilken "idiot" som helst på paramout kan komma på ett sådant koncept. Hur många fans som helst kan tänka att det vore kul att köra någonting som redan är gjort, må det vara voyager del två, tos del två, ds9 del två, tng del 2 eller vad som helst men det är inte det star trek behöver. Star trek behöver någonting nytt och fräscht och det är de ideerna som jag tror fansen sitter på. Sedan kan man helt klart tänka sig en serie som handlar om ett nyöpptäkt maskhål i deltakvadranten men min poäng var att det är brist på fantasi att föreslå en serie som bygger på ett "voyager reunion" koncept. Om det inte görs jäkligt bra och det tror jag inte paramount klarar av, inte i sju år. Men däremot en film eller två kanske? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Okej de skulle få en miljon svar men det kräver ju bara arbete att sålla bland dem. Dessutom kan man ju ganska snart sålla bort 90 procent som förslag av typen "Jag tycker att ni borde göra en serie där voyager återvänder till deltakvadranten" eller något lika menlöst. Därefter handlar det ju bara om att välja. Om jag vore ägare av star trek så skulle jag bli glad om fansen producerade 100 000 kanonbra ideer som jag fick välja mellan till nästa serie. J.

Hmm, jag tycker du har ett ganska naivt synsätt på detta. Jag tror inte att du inser vilket kraft och tid som krävs att "sålla" igenom alla förslag som ramlar in. Vi snackar månader här. Ett halvår låter inte orimligt. Och om de hittar en idé som de gillar så ska ett manus skrivas kring den idén och då har de redan "tappat" ett halvår i tid.

Nej kunskapen finns där, bara de letar på rätt ställe. Det är inga fel att försöka pejla in vad fansen efterfrågar men till syvende och sist så är det en professionell manusförfattare som måste göra jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På filmbolagets hemsida kanske man kunde ha en enkel enkät typ "Aftonbladets vad tycker du..".

Exempel: Filmbolaget tar fram 5 ideér om handling som sedan fansen får klicka på vilken dom tycker är bäst.

1, Upptäcker en ny galax med hjälp av ny teknik O

2, Följa en klass utbildning från kadett till färdig officer O

3, Ett nytt hot från en mycket överlägesen fiende O

4, Etc

5, Etc

Inte vet jag men på något vis få fram en idé som är så stark att det kan bli ett bra manus som tilltalar dom flesta :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tragiska i det hela är att Paramount har vänt ryggen till sinna ST-fans. Paramount vill bredda publiken till ST och göra det mer allmänt. De är inte längre intreserade i vad trekkers tycker. Vi är en för liten grupp. Om det inte tilltalar ALLA så är det inte intresant. Det handlar om pengar.

Så här resonerar Paramount:

Ok, Star Trek säljer ju hyffsat. Men tänk om alla såg det, vad mycket pengar vi skulle kunna käna. Hur kan vi få alla att se ST? Jag vet, vi ändrar massa..... Va...Cannon? Vad är det, nu gör vi så här.

Oj då, den senaste serien gick inte bra alls....vad märkligt, vi ändrade ju så mycket..... Hmmm om vi skulle gå tillbaka till början och göra en film om det, Kirk var ju populär och spelade in mycket pengar på sina filmer. Då gör vi alltså en ny film med Kirk. Givetvis måste vi ha med minst en filmstjärna för att locka folk. Detta måste ju sälja, nu när vi ändrat ännu mer....va sa...cannon nu igen?...vad du babblar. Vi har aldrig hör talas om Cannon och vi är chefer så vi vet bäst.

Det är min tollkning av hur Paramaounts ledning resonerar.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Okej de skulle få en miljon svar men det kräver ju bara arbete att sålla bland dem. Dessutom kan man ju ganska snart sålla bort 90 procent som förslag av typen "Jag tycker att ni borde göra en serie där voyager återvänder till deltakvadranten" eller något lika menlöst. Därefter handlar det ju bara om att välja. Om jag vore ägare av star trek så skulle jag bli glad om fansen producerade 100 000 kanonbra ideer som jag fick välja mellan till nästa serie. J.

Hmm, jag tycker du har ett ganska naivt synsätt på detta. Jag tror inte att du inser vilket kraft och tid som krävs att "sålla" igenom alla förslag som ramlar in. Vi snackar månader här. Ett halvår låter inte orimligt. Och om de hittar en idé som de gillar så ska ett manus skrivas kring den idén och då har de redan "tappat" ett halvår i tid.

Nej kunskapen finns där, bara de letar på rätt ställe. Det är inga fel att försöka pejla in vad fansen efterfrågar men till syvende och sist så är det en professionell manusförfattare som måste göra jobbet.

Nu menar jag inte att man ska göra det till nästa film utan snarare till nästa serie om det nu blir en sådan eller till filmen efter. Jag är fullt medveten om att det tar tid att sålla bland alla förslag och självklart så måste en eller flera manusförfattare skriva storys om det nu inte är så att det bland fansen sitter en och annan proffesionell manusförfattare och lurar på bra storys. Man kanske kan tänka sig en ide av typen "skicka in din bästa ide på en star trek serie/film och vinn en miljon dollar" eller liknannde. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På filmbolagets hemsida kanske man kunde ha en enkel enkät typ "Aftonbladets vad tycker du..".

Exempel: Filmbolaget tar fram 5 ideér om handling som sedan fansen får klicka på vilken dom tycker är bäst.

Man kanske kan tänka sig en ide av typen "skicka in din bästa ide på en star trek serie/film och vinn en miljon dollar" eller liknannde. J.

Nu börjar ideérna komma.... :D Det är ju trots allt bland fansen ideérna finns eftersom filmbolaget tydligen helt har tappat intresset för star trek. Kan inget annat bolag ta över star trek konceptet????

För det första tror jag inte de vill sitta och gå igenom miljontals förslag som skickas in. Jag skulle inte vilja göra det. För det andra är det klart att det finns idéer redan, men det är inte något stort problem. Grundidéerna i Trek-filmerna har det aldrig varit något fel på. Problemet har varit utförandet, och där kan knappast fansen vara den bästa resursen att tillgå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...