Gå till innehåll

Nöje och verkligheten


speck

Rekommenderade inlägg

När vi ser på alla tv serier och filmer blir vi påverkade på något sätt.

Jag tex. Efter att ha sett på star trek filmerna med tng gänget dricker jag bara te som är Earl Grey.

Jag har memorerat alla stridscener i allt jag sett, så man kan räkna mig som ett dödligt vapen.

Jag har inte blivit påverkad av filmer som x-men filmerna (jag läste tidningen innan jag hörde om filmen). :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tex. Efter att ha sett på star trek filmerna med tng gänget dricker jag bara te som är Earl Grey.

Trodde jag var helt ensam om det. Jag dricker mycket mer Earl Grey nu än vad jag gjorde innan jag började se på TNG. Brukar också oftast dricka mitt kaffe svart, undrar om det beror på Janeway. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har memorerat alla stridscener i allt jag sett, så man kan räkna mig som ett dödligt vapen.

!!! Nerd Allert !!!

Skämt åsido bör man nog hålla en viss distans till serier och filmer man tittar på... För att citera ett gammalt romerskt talesätt: "Bröd och skådespel åt folket"; vilket i stort innebär att den stora massan som inte styr över landet eller dess finanser hålls lugna och sansade så länge deras uppmärksamhet riktas åt "oväsentlliga" saker så som sport och annan lättsmällt underhållning. Av detta kan man ju åtminstone försöka lära att ta sportevenemang, TV-serier och filmer som enbart tidsförströelse, medan verkliga problem i vårt samhälle förtjänar vår egentliga uppmärksamhet och engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

!!! Nerd Allert !!!

Visst bör man ha distans. Men å andra sidan så påverkas man både medveten och omedvetet.

Erle Grey har iof alltid varit mitt favoritte :P Däremot dricker jag aldrig kaffe. Det viktigaste tycker jag dock är att Star Trek står för en positiv framtidvision. Jag känner mig positiv när jag sett Star Trek och det är ju en bra påverkan :D

När jag satt och såg på ett avsnitt typ smyga i mörkret och jag hörde något konstigt ljud i lägenheten höll jag ju på att flyga av stolen :lol:

När vi var i London pratade vi om Harry Potter (vi var påväg till Star Trek konvention). Jag förklarade att jag har faktiskt inte läst böckerna ännu främst eftersom det är så mycket hysteri (reklam, leksaker, spel mm) kring dessa. Min kompis frågade mig då "Vart är vi påväg?". <_<

Skämt å sido det intressanta med påverkan är den som sker omedvetet. Man påverkas av Star Trek och allt annat man ser och hör. Det vore konstigt om man förblev opåverkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske borde påminna vissa här att detta är ett ämne där ni skriver hur ni har blivit påverkade av vad ni sett på tv och film. Inte ett ämne om mig. :arg: :arg: :arg: :arg: :vulcan: :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg på ett Voyager avsnitt för väldigt längesedan, och då åt B'ellana pankakor med bananer i för att hon tyckte att det var gott. Jag har tagit efter detta och det är mumma för magen ;) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mening var att du kan lära dig mycket lite genom film... Du kan få idéer och uppslag, men inte lära dig tex självförsvar... det kräver sk "learning by doing" ;)

Vill du lära dig att kunna slås, sök upp den lokala Krav maga eller Wing Tsun-föreningen, och träna hårt ett antal år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mening var att du kan lära dig mycket lite genom film... Du kan få idéer och uppslag, men inte lära dig tex självförsvar... det kräver sk "learning by doing" ;)

Vill du lära dig att kunna slås, sök upp den lokala Krav maga eller Wing Tsun-föreningen, och träna hårt ett antal år.

Visst lär man sig inte självförsvar genom film och det är det nog ingen som tror heller. Fast visst kan man lära sig något. Framförallt lär man sig att vara kreativ och ha fantasi. I och med att man upplever en anna värld berikar det ens vardag ;) Vidare lär man sig faktisk engelska vilket inte är att underskatta. De positiva synen på framtiden som Star Trek visar upp tycker jag gör gott! :D

Film kan vidare vara ett sätt att få fram ett visst budskap. Genom Sci-Fi kan författaren dessutom säga sådant som man kanske inte skulle kunna sagt med vanlig film genom att placera handlingen just i en annan värld. Tänk på exempelvis Enterprise och Xindis och paralellen med 9/11. Eller paralellen cardassians - nazister. :cardassian: SiFi kan vara ett sätt att ta upp svåra ämnen i film/TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Oj, oj. Detta var ett kul topic, skulle ha gjort ett själv om det inte redan fanns.

Jag är BEROENDE av Star Trek så att bli påverkad är vad jag vill!

Jag beter mig som en Star Fleet officer när jag är på jobbet (lite på skoj efter som alla vet att jag älskar ST). Det har hänt att jag drömt om att jag jobbar på DS9.

När jag är ute med hunden på kvällarna så går jag och önskar att ett stjärnskepp skall dyka upp på himlen, och stråla upp mig och hunden.

Jag fick min tjej att bli den vackraste Vulcanbruttan till en maskerad, utan att hon först fatta att hon var en vulcan. Hon trodde att hon var en tuff brud med spettsiga öron.

Jag funderar på att köpa en plasmaskärm enbart för att jag vill se ST-avsnitt på den. Jag har ett litet museum i vårat sovrum av ST-prylar. Jag har ofta på mig en Bajoren combadge på mig när jag går på fest, när man trycker på den så säger den: OP's here, go a head!

När jag använder min ErikssonSony flipp-telefon så kan den ibland bli en tricoder.

Jag har sytt ett snyggt ST-emblem av ST's vackra deltavinge och satt på den på min rottweilers hundtäcke, som hon har på sig när det är kallt (deltavingen är citrongul mot en djupblå botten).

Jag märker att under tiden jag sitter och skriver i detta topic så fullkomligen rasslar det i huvudet på mig av grejer från ST-kosmos, som påverkar mig i min vardag...så jag känner att jag skall behålla några karameller för mig själv! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och min älskling har infört technobabble i vår kommunikation. När vi ligger och myser och tittar på Star Trek tillsammans och jag vill ligga på hans arm säger jag:

-Extend arm-conduit

varpå han ofta svarar

-Arm-conduit is malfunctioning. You have to reroute auxiliary power through forward kiss-emitter first.

(alltså ge mig en puss först)

:D :lol:

Jag antar att det också svarar på frågan i ett annat ämne, om min älskling är en trekker eller inte :)

Redigerad av MrsRiker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga att det påverkat mig mycket, film och tv. Visst, man blir ju berörd om det handlar om känsliga ämnen (för mig har det nog varit tvärtom.. pga en olycka IRL, så är jag mer känslig när jag ser dödscener odyl på film/TV)

Men påverkad... nej, kan inte påstå det. Visst engelska är ju det man mest blir influerad av, men tekniska termer lär man sig ju mer man hör det... ER är ett exempel då man lärt sig sjukdoms-termer.

Å andra sidan är man ju påverkad på det sättet att man blivit en "Trekker", gått med klubbar, diskuterar vilt i forum, göra hemsida, skriver fanfics...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag vet inte om detta är rätt topic för denna fråga, men p.g.a att man redan är så påverkad....

Jag har "hört" att man kan skaffa Star Trek-Email, så att det blir t.ex.

EoNeel@startrek.com, eller nått liknande.

Är det någon som vet var man skaffar denna adress, SÅ HÖR AV ER!!!!!

MÅSTE BARA HA :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, den enda större påverkan ST har gjort i mitt liv är mitt yrkesval. Tekniken tilltalade mig extremt mycket och då studerade jag med iver för ett jobb som behandlade teknik och mekanik i massor. För att inte tala om cockpits :P

Kaka åt den som kan gissa jobbet. :w00t:

++EDIT++

Det är så här det går till egentligen :visslar:

(.wmv filmfil)

Redigerad av Peter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mening var att du kan lära dig mycket lite genom film... Du kan få idéer och uppslag, men inte lära dig tex självförsvar... det kräver sk "learning by doing" ;)

Vill du lära dig att kunna slås, sök upp den lokala Krav maga eller Wing Tsun-föreningen, och träna hårt ett antal år.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Minns att jag faktiskt testade Kirks patenterade dubbelhands-karateslag på en klasskompis när jag var yngre. Inte alls lika effektivt som för Kirk! ;)

Men skämt åsido, så visst kan du lära dig slåss genom tv och film. Att sedan bli b r a på det kräver träning. Själv skulle jag föredra föreningar som lär ut självförsvar och inte att slåss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller grundfrågan i den här tråden så är jag ganska övertygad om att tv/film (även star trek) påverkar oss mer än vad vi tror. Vissa mer än andra. Ett av människans brister är att hon tror att hon är mer självmedveten än vad hon är... till skillnad från t ex Organierna (kan de heta så på svenska?)

Själv blev jag underligt påverkad när jag såg American Psycho första gången. kände mig konstig i huvudet nån timme efter att jag lämnat biografen.

Ghostbusters grundlade en stor del av min humor som jag burit med mig sedan dess.

Sedan finns det ett otal exempel till och säkert fler som jag inte är medveten om än.

Som Pump up the volume t ex. Jag gick runt och försökte prata som Christian Slater några dagar och var totalt omedveten om det tills någon påpekade det för mig. Så visst blir man påverkad, men det är inte alltid man märker det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med i sista inlägget.

När jag för några år sedan jobbade på BARNOMBUDSMANNEN i Uppsala, fick jag ta del av en rapport om videovåld. Det var ett arbete om barn och ungdomars påverkan av filmvåld. Det var ingen rolig läsning. Ungdomar övade sparkar och mindre barn hade mardrömmar. Jag tror att det är självklart att vi blir påverkade, vare sig vi vill eller inte. Barn och ungdomar är de som är mest påverkbara.

Jag tänker på att här har vi ett helt Forum som bygger på en TV-serie! Vi ägnar en stor del i detta forum för att vi är "påverkade" av Star Trek.

Som äldre är det lättare att skilja på verklighet och fiction, men som barn har man inte de filtren lika utvecklade.

Redigerad av EoNeel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ägnar för mycket tid åt något (speciellt serietidningar och TV) så brukar det dyka upp i mina drömmar. Jag hade en period då jag läste mycket x-men och då innehöll mina drömmar ofta något från just x-men.

Det känns nästan dumt att jag drömmer om saker jag sett på TV så ofta, men å andra sidan kan man inte påverka vad man drömmer (fast det blir ganska bissart då man blandar tex matrix och harry potter med verkligheten ;) )

Sedan har väl mitt intresse för astronomi och teknink ökat i och med att jag sett star trek (funderar på att utbilda mig till civilingerjör i teknisk nanovetenskap...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ägnar för mycket tid åt något (speciellt serietidningar och TV) så brukar det dyka upp i mina drömmar. Jag hade en period då jag läste mycket x-men och då innehöll mina drömmar ofta något från just x-men.

Det känns nästan dumt att jag drömmer om saker jag sett på TV så ofta, men å andra sidan kan man inte påverka vad man drömmer  (fast det blir ganska bissart då man blandar tex matrix och harry potter med verkligheten ;) )

Sedan har väl mitt intresse för astronomi och teknink ökat i och med att jag sett star trek (funderar på att utbilda mig till civilingerjör i teknisk nanovetenskap...)

<{POST_SNAPBACK}>

Oavsett vad man psysslar med så kommer det att synas i ens drömmar. Jag läser serier, tittar på film och spelar pc-spel. Allt det där avspeglar sig i minba drömmar: Jag drömmer jag är Batman (min favvis bland galna supermans), jag springer omkring i counter strike och skjuter (och dör) Men jag blir ju nästan upprörd när manb påpekar det oriliga i att man ska kunna färdas ens i ljusets fart eller hur mycket energi det krävs att återsapa nåt, lika enkelt som en kopp tea, i enreplikator, för att inte nämna vad det skulle krävas att flytta nån från plats A till plats B med en maskin ögonblickligen.

Men att jag gillar och bli påverkad innebär väl inget negativt om man kan hantera det. Men om jag beter mig illa, mot mig själv eller andra, för jag sett det på ST så är det förståss inge bra, skadar jag mig själv eller andra på grund av något jag löst är det i grunden inget bra.

Men samtidigt har litteratur och media påverkat folk så länge som man vet om. Jag blev matematiker mycket tack vara Star Trek och SF. Mitt arv och intresse gjorde mig intresserad av konst och jag jobbade en längre tid som keramiker, men för att leva blidde jag en IT människa. Men inta bara för ekonomi som jag bytte yrke. Båda har sin plats. Liksom litteratur och media istort.

Det är olikheterna och intrycken som bygger upp människan, tror jag. Du blir det du ser och upplever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh... Vad stod det där i då?  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Davinci koden handlar om att människors öde redan är förutbestämt, allt vad vi gör är redan uträknat och det spelar ingen roll vad vi gör...

Nu har ju jag inte läst boken själv, men jag har en arbetskamrat som livligt berättar vad den handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...