Pjotr'k Posted July 19, 2001 Report Share Posted July 19, 2001 Jag har hör begreppen Trekker och Trekkie, men har också förstått att begreppen handlar om olika slags personer. Vet någon vad det egentligen är för skillnad mellan begreppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle28k Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Jag tror det är stort sett samma sak.. har faktist inte tänkt på begreppen tidigare.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 tja, def finns ju olika teorier om det där... hörde "trekette" för ett tag sen oxå det kan man ju iaf konstatera att det syftar på en kvinnlig trekker/trekkie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle28k Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Trekkie är väll någon som gillar startrek trekker är väll någon som lever för startrek.. som spenderar alldeles för mycket tid med startrek..OBS: jag kan ha fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Jag har för mig att det är tvärtom.En Trekkie är fanatisk, klär ut sig, är med i föreningar, går på convent m.m.En Trekker är en som är en riktig ST ###, men kanske inte är riktigt så extrem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle28k Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Jo.. har för mig något sådant.. Var bara inte säker i vilken årdning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 vilken kategori skulle vi sätta oss själva i då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle28k Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Sånna fall så skulle jag vara trekker.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 det här är svårt...jag klär inte ut mig, jag ska på konvent, är inte med i nån förening, men är kanske lite fanatisk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle28k Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Det låter som en mild form av trekkie.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 light-trekkie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 jag har hört definitionen: Trekker - kollar mycket på Star Trek, snackar om det mycket o har massa grejjer och sånt, fast vet att det är på lossas. Trekkie - Tror att Kirk, Spock och McCoy är treenigheten. ungefär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Enligt mumle är allstå en trekkie en religös Trekker, typ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 Ta det inte bokstavligt..läs mellan raderna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 20, 2001 Author Report Share Posted July 20, 2001 Då är jag nog light-trekkie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 20, 2001 Report Share Posted July 20, 2001 hehe, samma här eller iallafall nånstans mitt emellan trekker o trekkie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herman Posted July 29, 2001 Report Share Posted July 29, 2001 Får nog sålla mig till skaran "avancerade trekker på ytterkanten" eller dylikt. Som Kirk utropade i någon TV-show för länge sedan, "You out there, it´s a TV-show!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 4, 2001 Report Share Posted August 4, 2001 Hm.. har hört samma som Mumle.. Jag är med i en förening, går på treffar och diskuterar här. Så jag tror att jag kvalificerar som trekker. Men är det inte lite religion över en del trekkies och trekkers ?Det där med trekettes är ju enbart trams. Varför skapa motsättningar ? Jag menar inte att Ella har "fel" utan att vi bör bojkotta ord som syftar på kön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted August 7, 2001 Report Share Posted August 7, 2001 Folk har ju gift sif med Star Trek som tema så det finns nog en liten trekker religon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 7, 2001 Report Share Posted August 7, 2001 Mhm, jag såg en sådan ceremoni på tv. :lol: "Will you always love your wife, even when your warp-drive is low?"Men är inte Star Wars mer religion ? Det tycker jag. Det är nog den enda religiositeten jag kan ansluta mig till det minsta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted August 7, 2001 Report Share Posted August 7, 2001 *skrattar nått hysteriskt* "even when your warp-drive is low" *** va bra!!!! :lol: så ska jag gifta mig!!! LOLEn helt annan sak, som har LITE med ämnet att göra. En kompiss till mig såg sin första Star Trek-film för några veckor sen, First Contact. Det första han sa efter att han sett den: "Jag ska bli borg när jag blir stor!" (Ändrad av Peter kl. 9:26 am den aug. 20, 2001) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted August 18, 2001 Report Share Posted August 18, 2001 Har för mig att han som presenterade Star Trek på SVT sa skillnaden engång för länge sedan. Jag bryr mig inte så mycket. kallar mig trekker, men är nog lite mer.. ja, en light trekkie låter ju inte så dumt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 18, 2001 Report Share Posted September 18, 2001 Citat: från pelle28k den 2:06 pm den juli 20, 2001 Trekkie är väll någon som gillar startrek trekker är väll någon som lever för startrek.. som spenderar alldeles för mycket tid med startrek..OBS: jag kan ha fel... jag tror att du har ganska rätt sen så tycker jag att en trekker låter mer aktiv än en trekkie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted April 18, 2002 Report Share Posted April 18, 2002 Jag tror att det är tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted April 18, 2002 Report Share Posted April 18, 2002 Tror att jag läste på startrek.com (eler någona annan sida) att i grundserien så kallades fansen trekkies, men sedan så ändrade fansen det själva till trekkers, vissa skådespelare som Kate Mulgrew (Captain Janeway) tycker att fansen "skall" kallas trekkers, medans andra tycker trekkies låter bättre...... Detta är jag väldigt säker på att det är sant (men jag kan ha fel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts