Excelsior Posted January 14, 2003 Report Share Posted January 14, 2003 För det första vill jag bara påpeka att GEN utspelade sig efter TNG, så där var LCARS definitivt med. I TUC tror jag inte att det framgår vilket system som används. Med GEN menar jag naturligtvis den del av filmen som handlar om Enterprise-B. Detta skepp hade precis samma system som användes i TUC, nämligen det där blå/gröna. Tycker att det skiljer sig ganska mycket från det TNG-LCARS vi är vana vid. I TOS användes ju mestadles "vanliga" knappar. Inget operativsystem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FxVision Posted January 15, 2003 Report Share Posted January 15, 2003 Ur StarTrek: TNG - Technical Manual "LCARS provides both keyboard and verbal interface ability, incorporating highly sophisticated artificial intelligence routines and graphics display organization for maximum crew ease-of-use..." "...Mike thought it's a logical way of simplifying designs that would otherwise have been nightmarish complex... The basic idea is that the panels automatically reconfigure themselves to suit the specific task at hand. A side benefit we discovered is this gave our actors much more freedom in hitting controls to accomplish various tasks... Variable-layout control panels mean that the button that fires phasers this week is not necessarily the same button that fires them next week." Så det verkar som att det är både ett val mellan logisk utveckling av datorer och för att göra det lätt att filma/göra ett avsnitt. (kontrollpanelerna läggs på efter filmningen med blue-screen teknik eller liknande, så det är bara att flytta knapparna till var skådespelarna trycker på panelen.) Om det skulle fungera i verkligheten? Kanske! Men jag tror inte det skulle vara effektivt eftersom knapparna flyttar på sig hela tiden. Man skulle knappast kunna arbeta i den hastighet dom gör i serierna/filmerna, i så fall om det fanns ett visst mönster i hur panelerna konfigureras. Man kan ju hoppas att AI:t är så smart att det fattar att man råkade trycka fel. Enligt [TNG - TM] så ska det iaf gå att konfigurera LCARS efter personliga krav. Kan ju kanske vara bra om LCARS inte byte plats på dom där två knapparna där det "står" STOP och FIRE hela tiden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 ååå tycker dom verkar komplicerade ser ju lätt utt när dom bara trycker runt på knapparna men men.. tror själv på Sotunk's ide låter rimlig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted January 17, 2003 Report Share Posted January 17, 2003 (edited) Enligt [TNG - TM] så ska det iaf gå att konfigurera LCARS efter personliga krav. Kan ju kanske vara bra om LCARS inte byte plats på dom där två knapparna där det "står" STOP och FIRE hela tiden! Men återigen, hur kan de veta vad en knapp är till för, när det aldrig står något på knappen?? Edited January 17, 2003 by Excelsior Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Men vissa knappar står det väl på. Eller <_< ????????? I övrigt är det ju omöjligt att knapparna skulle byta plats. Tänk om mina a:n skulle blig:n . Det skulle ju inte bli så snyggt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted April 3, 2003 Report Share Posted April 3, 2003 Tycker det är konstigt att "bordsdatorerna" är så stora. Det finns väl mindre idag eller? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted April 3, 2003 Report Share Posted April 3, 2003 (edited) Tycker det är konstigt att "bordsdatorerna" är så stora. Det finns väl mindre idag eller? ;) Framtidens datordesigners kanske helt enkelt tycker att bordsdatorerna ser snyggare ut så som de gör? Förutom för att spara på tillverkningsmaterial (vilket Federationen knappast behöver göra), så finns det ju egentligen ingen anledning att göra bordsdatorerna mindre än vad de är. Att göra dem mindre för att underlätta att flytta runt dem är det ju t.ex. ingen poäng med, med tanke på att skeppen är överfulla av datorkonsoler. Dessutom så har de ju padds om de tvunget måste röra på sig medan de arbetar. Edited April 3, 2003 by Sotunk Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted April 4, 2003 Report Share Posted April 4, 2003 Datorerna fungerar precis som en touchscreenh gör idag. Knapparna ändrar form och uppgift allteftersom man skriver! Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted April 4, 2003 Report Share Posted April 4, 2003 Lite om datorer och människor i Star Trek. När Enterprise reser bakåt i tiden på i "The Voyager home" försöker Spock prata med datorn i vår tid (eller något tidigare nån gång på 80-talet är ju filmen gjord). Det är väldigt kul när han föröker prata med musen Tycker det vore ganska häftigt att kunna prata med datorn. En replikator som ger mig "earl grey hot" på morgonen vore ju inte så dumt ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted April 4, 2003 Report Share Posted April 4, 2003 Lite om datorer och människor i Star Trek. När Enterprise reser bakåt i tiden på i "The Voyager home" försöker Spock prata med datorn i vår tid (eller något tidigare nån gång på 80-talet är ju filmen gjord). Det är väldigt kul när han föröker prata med musen Det var Scott (Scotty) inte spock som sa det Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted April 4, 2003 Report Share Posted April 4, 2003 Oj! Ursäkta klart det var Scotty. Ganska rolig film för övrigt trots att jag var skeptisk till att se en film med TOS besättningen. I Future's end har Janeway svårt med datorer från "vår" tid. Det går dock snabbt för henne att lära sig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted April 5, 2003 Report Share Posted April 5, 2003 I Future's end har Janeway svårt med datorer från "vår" tid. Det går dock snabbt för henne att lära sig! Lite för snabbt tycker jag. Efter en dag har hon blivit värsta maskinapparaten. Inte ens jag efter 10 år med dator kan skriva som hon gjorde. Lite skum. <_< <_< Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted April 5, 2003 Report Share Posted April 5, 2003 (edited) Läste i en Star trek tidning att man tillverkade små datorer som skulle likna pads eller nåt, de liknade inte pads överhuvudtaget. Tror hon lärde sig så snabbt eftersom en panel på voyager är många gånger mer avancerad. Kan hon skriva på en sån kan hon nog skriva på ett tangentbord. Edited April 5, 2003 by *voyboy* Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted April 5, 2003 Report Share Posted April 5, 2003 (edited) Läste i en Star trek tidning att man tillverkade små datorer som skulle likna pads eller nåt, de liknade inte pads överhuvudtaget. När gjorde man det? till vadå? *fattar inte* <_< Edited April 5, 2003 by seven of nine Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted April 5, 2003 Report Share Posted April 5, 2003 Nja det var ganska länge sedan, men de såg ut som små flatbäddsskärmar med litet tangentbord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted April 6, 2003 Report Share Posted April 6, 2003 (edited) Captain Proton Skickad den 5 Apr 2003, 16:05 QUOTE (Bellana @ 4 Apr 2003, 19:09) I Future's end har Janeway svårt med datorer från "vår" tid. Det går dock snabbt för henne att lära sig! Lite för snabbt tycker jag. Efter en dag har hon blivit värsta maskinapparaten. Inte ens jag efter 10 år med dator kan skriva som hon gjorde. Lite skum. Det är inte kanske konstigt att hon inte har gått (frivilligt) på kursen "milleniumskiftetekniken" eftersom att Chakotay frågade varför hon inte lärt att skriva maskin. Men Det är verklig märkligt att Scott i långfilm Voyage Home tryckte bara några knapp på datorn och det dykte upp något på bildskärm som ( jag vet inte riktigt vad det heter på svenska) kanske kallas som konstruktion/ritning som Scott och Bones har snott några kunskap från framtiden medan en gubbe (i fabrik) häpnade över Scott´s sätt att arbeta med datorn. Sotunk Skickad den 3 Apr 2003, 16:29 Skickad den 3 Apr 2003, 16:29 -------------------------------------------------------------------------------- QUOTE (StarTrekin @ 3 Apr 2003, 13:25) Tycker det är konstigt att "bordsdatorerna" är så stora. Det finns väl mindre idag eller? Framtidens datordesigners kanske helt enkelt tycker att bordsdatorerna ser snyggare ut så som de gör? Förutom för att spara på tillverkningsmaterial (vilket Federationen knappast behöver göra), så finns det ju egentligen ingen anledning att göra bordsdatorerna mindre än vad de är. Att göra dem mindre för att underlätta att flytta runt dem är det ju t.ex. ingen poäng med, med tanke på att skeppen är överfulla av datorkonsoler. Dessutom så har de ju padds om de tvunget måste röra på sig medan de arbetar. Jag har aldrig tänkat på detta men jag trodde att syfte med "bordsdatorerna" är att personer som arbetar med viktig information som de inte vill övriga(besättning) kan se över om de går förbi. Jag antar att datakonsoler är allmän för besättning medan kapten, rådgivare och doktorn mfl använder bordsdatorn i stället pga "hemlig information" men jag vet inte rikitgt. Det är bara en dum teori antar jag. Edited April 6, 2003 by Nettan Link to comment Share on other sites More sharing options...
ENEMiX Posted April 19, 2003 Report Share Posted April 19, 2003 (edited) apropå det där med knappar och paneler och att knappar inte nödvändigtvis måste sitta på samma ställe varje gång kan ju förklaras med bl a pekskärmar - som någon föreslog - och att datorerna anpassar upplägget och knapparnas funktion efter vem som använder panelen, var och en kan ju ha konfigurerat den till att passa just deras smak. Edited April 19, 2003 by ENEMiX Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Borg Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 (edited) Jag tror mer att det har med matte att göra... Om hela systemet är uppbyggt på primtal (tror det stavas så) så skulle varje komando ha flera funktioner Förklaring: Tänk lite som romerska I är lika med 1 V är lika som 5 IV är lika som 4 flyttar man I et VI så blir det 6 osv istället för att 1-10 är 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10 så använs I.V.X 3st tecken istället för 10 Tänk att bygga upp tangenterna efter samma prinsip.... exempel: radar = 10 motor = 12 radio = 17 alla 3 tal kan fås via knappar I.V.X så om dom skulle ha radar: ett tryck på knapp X funkton motor: ett tryck på knapp X och 2 tryck på knapp I Det kan vara uppbyggt på detta sätt!! Därför så lär dom sig använda datorerna på olika skäpp snabbt då dom endast behöver lära sig primärknapparna Edited May 20, 2003 by The Borg Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Det är ju en teori. Men det låter lite jobbigt att lära sig. Det finns ju ingen uppgjord ordning(okej det låter ludddigt men jag ska försöka förklara). När man använder romerska siffror så följar man ju alla numren men om man har system så måste man ju i såna fall ha en standardordning på dom. Det finns väl kanske någon sån <_< Link to comment Share on other sites More sharing options...
trekkie89 Posted July 18, 2003 Report Share Posted July 18, 2003 I ENT har dom några sorters terminal som står på. Lite onödigt, för texten är så liten att ingen kan läsa den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 24, 2003 Report Share Posted August 24, 2003 Jag kom faktiskt på en sak angående padds... Derass skrivsystem måste ju basera sig på något annat eftersom dom bara har två tre knappar men ändå så verkar man med en enkel knapptryckning kunna skriva upp en hel mening <_< . Konstigt konstigt........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted August 24, 2003 Report Share Posted August 24, 2003 Kan det inte vara så att man kanske kan trycka på den övriga biten av skärmen med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag rotade runt på en gammal dator som vi precis fick tillbaka efter en krashning. Jag lyckade rädda några filer som gör så att man kan dubbel klicka på en ikon så att det ser ut som om windows var som en LCARS på enterprise. Man kan även instalera information om olika säsonger av Voyager och dess uppdrag. Riktigt kul faktiskt. Finns även ett logg program där man kan skriva sin logg eller dylikt. Om någon är intreserad av detta programet så kan man kontakta mig genom MSN. Min address är hackermama@hotmail.com . Jag har testat programet på XP och det fungerar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Finns även ett logg program där man kan skriva sin logg eller dylikt. Om någon är intreserad av detta programet så kan man kontakta mig genom MSN. Min address är hackermama@hotmail.com . Jag har testat programet på XP och det fungerar. kan ddu ge en lite närmare förklaring på programmet? exakt hur funkar det? Jag sak åtminstonde lägga till dig på msn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Det är typ ett flash program som lägger sig över ditt vanliga windowsskrivbord. Man kan fortfarande se dina mappar och genvägar som du har lagt, fast det är liksom en ram runt allt. Sen kan man lägga in ett program som man kan använda i stället för Internet Explorer. :!!!: VIKTIGT! :!!!: Detta programmet ersätter inte windows. Den ligger som en ikon i startmenyn. Detta programet har heller inte testats för Windows XP, fast jag har själv använt den på en dator som har XP. Jag kan inte heller garantera att det inte händer något med just DIN dator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts