Jump to content

Datorerna

Recommended Posts

datorerna i star trek är ganska (väldigt) avancerade....

men e dte folk som kodat allt, eller lär sig datorn själv??

och rösten......och holodeck???

det e nämligen Liiiiite konstigt att när dom trycker på en knapp gör den en sak, när dom trycker på den 1 min senare så händer nåt annat....

nån som kan förklara??

LCARS-datorerna skulle jag tro är uppbyggda ungefär som våra datorer bara mycket mer avancerade, dom har troligen viss AI, men jag vet så kan dom inte lära sig själva och LCARS-systemet är gjort av människor, men jag tror aldrig att det har nämts vem som har utvecklat det. Sen har dom även "isolinear optical chip" som används för förvaring och som processorer.

En knapp kanske är uppdelad i flera delar så att den kan användas till flera olika saker (bara ren spekulation).

Sen har dom även "isolinear optical chip" som används för förvaring och som processorer.

En knapp kanske är uppdelad i flera delar så att den kan användas till flera olika saker (bara ren spekulation).

Har de inte ngn form av gel-packniningar som proccesorer?(Stod det i boken "Mosaic" tror jag)

När det gäller knapparna är det väl antagligen som på t ex en mobiltelefon, att knapparna byter funktion olika menyer.

Har de inte ngn form av gel-packniningar som proccesorer?(Stod det i boken "Mosaic" tror jag)

Japp, Voyager använder bio-neural gel packs för att bearbeta och skicka info och Voyager var/är det första skepp som testar detta system.

• 5 months later...

Jag tycker datorrösten i Tinker, Tenor, DOctor, Spy är rolig när doctorn dagdrömmer:

Seven: Assimilation is a unplesent fate. (till Torres).

TOrres: Is that a threat?!

--- pip.pip

Computer: Warp corep breatch in 30 seconds. ---Warning. Warp corep breatch colaps sooner than you think Doctor: This isn`t real... is it?Computer: Last chance to be a hero doctor. Get going!

Dr.Chaotica: sO the day you always dreamed of has arrived. The dau you become bride of Chaotica!!

Edited by Captain Proton

det e nämligen Liiiiite konstigt att när dom trycker på en knapp gör den en sak, när dom trycker på den 1 min senare så händer nåt annat....

nån som kan förklara??

Min teori är att varje knapp representerar en del av en serie av kommandon. Olika knapptryck byggs ihop till en lång algoritm som är avsedd att göra en speciell sak, någon form av realtids-kodning alltså. Samma knapp kan alltså användas till tusentals olika saker, beroende på vilken kombination av kommandon man redan matat in.

Ojoj, är det någon som fattar vad jag menar här? :)

nån som kan förklara??

Min teori är att varje knapp representerar en del av en serie av kommandon. Olika knapptryck byggs ihop till en lång algoritm som är avsedd att göra en speciell sak, någon form av realtids-kodning alltså. Samma knapp kan alltså användas till tusentals olika saker, beroende på vilken kombination av kommandon man redan matat in.

Om jag har fattat rätt så menar du att om man tryckt på en knapp så ändra den andra knappen beroende på vilken du tryckte innan... fattar nån?

Lite OT men jag borde bli nominerad till den med flest oläsliga meddelanden, kan inte ni som är forumledare fixa något sånt :)

nån som kan förklara??

Om jag har fattat rätt så menar du att om man tryckt på en knapp så ändra den andra knappen beroende på vilken du tryckte innan... fattar nån?

Lite OT men jag borde bli nominerad till den med flest oläsliga meddelanden, kan inte ni som är forumledare fixa något sånt :)

Nej, så menade jag inte. Jag menar ungefär som med ett tangetbord av idag, men istället för att representera bokstäver så representerar varje knapp en viss typ av kommando. Genom att trycka på olika knappar så bygger man ihop olika typer av serier av kommandon - algoritmer av något slag. På så sätt så får en och samma knapp olika betydelse beroende på i vilket sammanhang man använder den. T.ex. knappen A: om jag använder den i ordet/serien APA så betyder knappen A en sak i sammanhanget, om jag använder den i ordet APELSIN så betyder den en annan.

Ojoj, den här förklaringen blev till och med ännu rörigare än den förra. :)

Förstår du nu?

Edited by Sotunk

nån som kan förklara??

Nej, så menade jag inte. Jag menar ungefär som med ett tangetbord av idag, men istället för att representera bokstäver så representerar varje knapp en viss typ av kommando. Genom att trycka på olika knappar så bygger man ihop olika typer av serier av kommandon - algoritmer av något slag. På så sätt så får en och samma knapp olika betydelse beroende på i vilket sammanhang man använder den. T.ex. knappen A: om jag använder den i ordet/serien APA så betyder knappen A en sak i sammanhanget, om jag använder den i ordet APELSIN så betyder den en annan.

Ojoj, den här förklaringen blev till och med ännu rörigare än den förra. :)

Förstår du nu?

Hmm, jag tror jag menade något i den stilen :blush::borg1:

Jag har för mig jag läste någonstans att 'knapparna' på konsolerna kan ändra utseende och funktion beroende på vad man gör, ungefär som en bildskärm med touch knappar (alltså en sån, där man trycker på grafiskt representerade knappar på skärmen).

Men hur kan folk veta vad en knapp betyder? Det brukar ju inte stå på knappen vad den är till för. Ibland står det, på sin höjd, någon sifferkombination...

• 4 weeks later...

Nej nej saningen är mer kompliserad en så... när du trycker planlöst på knapparna så aktiveras en sensor i konsollen som läser av dina hjärnvågor genom fingertopparna, detstå mer du trycker destå snabbare/lättare kan konsolen läsa av dina tankar och utföra ditt komando.

Nej nej saningen är mer kompliserad en så... när du trycker planlöst på knapparna så aktiveras en sensor i konsollen som läser av dina hjärnvågor genom fingertopparna, detstå mer du trycker destå snabbare/lättare kan konsolen läsa av dina tankar och utföra ditt komando.

Nu skämtar du väll ändå? Tror inte att dom är så avancerade ännu. Skulle tro att Sotunks förklaring stämmer rätt så bra, är nog ungefär så det fungerar. Har personligen aldrig hört eller läst någon förklaring över hur LCARS-systemet verkligen fungerar. Skulle vara intressant att veta om det är någon i forumet som har en officiell förklaring? (Det kanske bara är Okuda som verkligen vet hur det ska fungera, det är ju han som har skapat det, så han borde veta).

Någon som vet vad LCARS står för?

Och "operativsystemet" som användes av Enterprise och Excelsior i TUC och GEN, hade det något namn?

Library Computer Access and Retrieval System

(ST: Encyclopedia är verkligen bra att ha ibland, man kan ju inte komma ihåg allt ;))

Använde dom inte LCARS i TUC och GEN? Var ett tag sen jag såg filmerna, men det var väll nått LCARS liknande system. Namnet LCARS dök väll upp först i TNG, men TOS-systemen hade ju nått liknande interface.

Edited by Jocke

Någon som vet vad LCARS står för?

Och "operativsystemet" som användes av Enterprise och Excelsior i TUC och GEN, hade det något namn?

Library Computer Access and Retrieval System

(ST: Encyclopedia är verkligen bra att ha ibland, man kan ju inte komma ihåg allt ;))

Använde dom inte LCARS i TUC och GEN? Var ett tag sen jag såg filmerna, men det var väll nått LCARS liknande system. Namnet LCARS dök väll upp först i TNG, men TOS-systemen hade ju nått liknande interface.

Det beror ju på hur begreppet LCARS definieras. Frågan är om Starfleet använder LCARS som namn på just det gränssnittet som de själva använder i TNG-tid eller om det, som det låter som på namnet, bara är ett allmänt ord för ett datorsystem som tillåter "access" och "retrieval" (vilket borde vara alla datorsystem som finns).

Edited by Sotunk

För det första vill jag bara påpeka att GEN utspelade sig efter TNG, så där var LCARS definitivt med. I TUC tror jag inte att det framgår vilket system som används.

Angående Sotunks inlkägg, tror jag att namnet är specifikt för deras operativsystem, men att det är som med Windows, att det finns flera olika utgåvor (förhoppningsvis inte av så skiftande kvalitet som Windows olika utgåvor... ;) ). Om jag inte missminner mig så är färgsättningen lite olika i de olika serierna, det torde ju vara anledningen till att man från startrek.com kan ladda ner tre olika MP-skins, som heter LCARS A, LCARS B och LCARS C. Nu skall detta heller inte förväxlas med att det finns vssa stationer på skeppen som har olika färger beroende på funktion.

• Create New...