Janson Posted November 1, 2001 Report Share Posted November 1, 2001 Det har ju inte funnits någon homo- eller bisexuell karaktär i Star Trek, men har det funnits någon med andra "annorlunda" egenskaper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 1, 2001 Report Share Posted November 1, 2001 Vill du ha "annorlunda" egenskaper så läs "Planet X" av Michael Jan Friedman. Finns på SF-bokhandeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted November 1, 2001 Author Report Share Posted November 1, 2001 Hittade inte den i Star Trek avdelningen. ??? Är den bra, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 1, 2001 Report Share Posted November 1, 2001 helt ok, ska leta lite till. bok nummer 19 från början av sidan. Boken är en "crossover" med X-men och tng. Picard och Ororo (Storm) är visst gamla bekanta. Lustigt att Patrick Stewart senare skulle spela Charles Xavier i filmen om X-men. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander jennie Posted November 12, 2001 Report Share Posted November 12, 2001 Jag har sett X_ Men det var en bra serie. Någon homo i någon serie? nej inte såvitt jag vet! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted November 13, 2001 Author Report Share Posted November 13, 2001 Hmm, där kanske finns en homosexuell karaktär i Enterprise. Vem vet? Fast isåfall skulle det ju bara vara ett trick för att locka fler TV-tittare. Tror jag iallafall. Jag menar, det ska ju inte finnas en homosexuell karaktär bara för att det kan göra det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted November 13, 2001 Report Share Posted November 13, 2001 Men tänk på att allt måste vara politiskt korrekt... *ironi* Det sägs ju att minst en i varje klass i högstadiet är/blir homosexuell... Sannolikheten måste ju vara typ 1 på 25... Så då borde det ju finnas minst en på varje skepp också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted November 13, 2001 Author Report Share Posted November 13, 2001 Jo, men med den genforskning som pågår, så kanske man i framtiden kan se vilken läggning barnet kommer få, och kanske till och med ändra det. Risken är ju då att alla väljer att föda heterosexuella barn. Märk väl att jag säger risken, eftersom jag tycker det är extremt fel att ändra på ett barn. Om man skulle ändra läggningen skulle man ändra barnets hela personlighet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 13, 2001 Report Share Posted November 13, 2001 Frågan är ju bara om det är genetiskt (medfött) eller bara ett personlighetsdrag. Enligt dagens senaste statistik så är 14-20 % av världens befolkning bi eller homosexuell. Då tycker jag att det är minst sagt underligt att det på skepp med 150 personer inte finns en enda rollkaraktär som är bi/homo. Politiskt korrekt ja, du har en mening där Ella. Antagligen väljer de att blunda för sådana scenarion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle28k Posted November 13, 2001 Report Share Posted November 13, 2001 Citat från Quiet, skickad Nov. 12 2001,21:35Frågan är ju bara om det är genetiskt (medfött) eller bara ett personlighetsdrag. Enligt dagens senaste statistik så är 14-20 % av världens befolkning bi eller homosexuell. Då tycker jag att det är minst sagt underligt att det på skepp med 150 personer inte finns en enda rollkaraktär som är bi/homo. Politiskt korrekt ja, du har en mening där Ella. Antagligen väljer de att blunda för sådana scenarion. Eller så visar dom medvetet inte sånnt som dom inte tror säljer.. Tänk på många av tvåloperor och sådant, för utom spin sitty.. Så är homo sexuella inte med eller så förlöjlar dom det hela.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted November 13, 2001 Author Report Share Posted November 13, 2001 Om homo- eller bisexuella karaktärer ska finnas med, så blir det säkert stereotypen av dem, vilket jag tycker är fel. Hela karaktären ska inte bygga på den sexuella läggningen, utan läggningen ska ingå naturligt i karaktären. Då blir det mer realistiskt. Om man nu kan säga realistiskt. Det jag menar är att man inte ska ta en karaktär med exakt de drag som är "typiska" för homo- eller bisexuella, utan vilka drag som helst, så en del folk inte stöds i sin tro att alla homosexuella är fjollor som gillar kultur och heminredning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted November 14, 2001 Author Report Share Posted November 14, 2001 Kom och tänka på en sak... Finns det inte fler muslimer i Sverige än homo- och bisexuella? Alltså borde det finnas muslimer i Star Trek... (Det här inlägget är inte så allvarligt, mest en ironisak.) (Jag vet att ironi är nåt annat...hittar inget bättre ord) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ENEMiX Posted November 15, 2001 Report Share Posted November 15, 2001 Quote from Janson, posted on Nov. 14 2001,16:46Kom och tänka på en sak... Finns det inte fler muslimer i Sverige än homo- och bisexuella? Alltså borde det finnas muslimer i Star Trek... (Det här inlägget är inte så allvarligt, mest en ironisak.) (Jag vet att ironi är nåt annat...hittar inget bättre ord) jo... nu ja... men i framtiden har man säkert lyckats överbevisa alla religioner, så det finns ingen anledning att vara religiös... och jag kan inte heller påminna mig att jag sett någon i star trek som bekänt sig till kristendomen heller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Det finns ju bara "perfekta" människor i Star Trek, aldrig ngn avvikande läggning, aldrig några pedofiler, våldtäcktsmän eller dylikt (det kan ju bero på att de tillfredställer sig med holodecket). Och framför allt: aldrig några handikappade.(Om man bortser från Kiiras polare som bara har en arm) Förmodligen borde man kunna rätta till de flesta handikapp, men går det verkligen med alla? Sedan kan det ju förstås vara så att man inte blir insläppt i Star Fleet utan perfekt fysik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Essray , Har du glömt att La Forge är också handikappad? Det har förekommat att några handikappad har varit med några TNG-avsnitt och TOS-avsnitt men jag beklagar att jag inte har sett mycket DS9-avsnitt. ( Men jag ska inte nämna vilka avsnitt i all fall.) Jag tror inte att det finns "perfekta" människor i star trek. Vad är en deifination av ordet "perfekt"? Jag anser att TNG-serien öppnade nya möjligheter/chans för männsikor med funktionhindret. Det betyder inte att handikappad lever i gömställe som institution och sjukhus mfl eller att de lever i en form av " diskriming" i en framtidsversion av samhällen. Jag tror att man inte måste ha perfekt fysik om man kommer in starfleet. Eftersom jag har sett många gånger att "vanliga" människor gör lika jobb bra i avsnitt och de "duktiga" kan bli sjuk t. ex rymdsjuka. Är Picard , Barclay och Kes "perfekta " männsikor ? Eller inte.....? // Nettan , som ber ursäkt för dålig svenska Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Sedan kan det ju förstås vara så att man inte blir insläppt i Star Fleet utan perfekt fysik. Mycket troligt, iallafall om man ska bli någon som åker på away-missions och sånt. Man kan inte bli tex. polis eller brandman om man är handikappad (nu tänker jag på förståndshandikappade och rörelsehindrade), helt enkelt därför att man inte skulle kunna utföra sitt jobb då. Sitta bakom ett skrivbord eller forska går däremot bra att göra om man tex. sitter i rullstol. Sen kanske mycket går att bota/operera i Star Trekvärlden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Är Picard , Barclay och Kes "perfekta " männsikor ? Eller inte.....? Inte för att gnälla men kes är inte människa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Morn , jag ber ursäkt för att Kes inte är människa men jag menar detta ordet "humanioder" ( jag är inte säker på hur ordet stavas rätt). Men det är poäng eller fråga att Kes är "perfekt eller inte .. Jag tar några exempel på några personer. Nej, det går inte att vara polis eller brandsman om man är förståndshandikappade eller rörelsehindrade i dagens samhälle idag men det kommer nya utvecklingar och teknik för att öppna väg för handikapp för framtiden, men jag vet inte ännu. Jag vill ta ett exempel på detta. Jag har sett ett TOS-avsnitt ( Jag har glömt vad avsnitt heter) men jag kom inte i håg riktigt om handlingen. Det är intresstant att se en gubbe, Chiristopher Pike, som var rullstolbunda ( förlamad) och stum ( pga en olycka), kunde kanske styra rullstol med hjälp av hjärnvågor och kunde bara svara "ja/nej " via signal-lampor av hjärnvågor. Jag tycker att det är verkligt intresstant och "inspitation" att se hur handikappade lever nästan normalt och har en vanlig jobb med hjälp av tekniks hjälp i en framtid-version. Men jag har läst ett intresstant artikel i vetenskaplig tidskrift om några forskare försöker hitta teknik som kan kanske "underlättar" de förlamad enkla saker med hjälp av datorn och hjärnvågor. Men jag kan kanske ha tagit fel på detta. Det är synd att Star Trek bara är en utopi... ??? Jag ber ursäkt i förväg för dålig svenska Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Barcclay är väl inte "perfekt" i star trek samanhang? Han stammar ju och är ju som människor idag ju. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Just precis! ;) Det visade sig att Barclay inte har perfekt fyisk eller bra "psyske". Han har några fobi bland annat "teleporti-skräck". Ska de sådana peroner bli antagen vid Starfleet? Nej , det är inte att alla måste ha "perfekta " egenskaper. Alla har unik egenskap som bidrar till arbete inom Starfleet, tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 I ett TNG avsnitt så besökte Enterprise en värld och en av tjejerna där blev kär i Riker. Det visade sig att där var det normalt att vara homosexuell, inte hetro, och denna person skickades till "avprogramering". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgren Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Har för med att det förekommer en homos. kvinna i Deep Space 9. Inte helt säker med jag vet att jag har sett en hångel sceen mellan två kvinnor i någon av ST serierna och det var inte liten heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Kom just på en sak: Det ju inte så konstigt att alla har perfekt fysik ju! Det ju militären vi pratar om! Visst, en annorlunda militär från idag visserligen men då som nu är det ju viktigt att ha bra fysik. Det har ju alltid varit så inom militären, och det kommer säkert alltid vara så också. Det är vad jag tror/tycker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlox Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Har för med att det förekommer en homos. kvinna i Deep Space 9. Inte helt säker med jag vet att jag har sett en hångel sceen mellan två kvinnor i någon av ST serierna och det var inte liten heller. Det låter som DS9 avsnittet Rejoined. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Jag känner mig tvungen att förklara vad jag menade med "perfekt". Jag åsyftade ngn som är helt utan fysiska defekter. För den skull menar jag inte att handikappade på något vis är sämre än andra (därför använde jag citationstecknen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts