Enterprise_Nx-01 Posted June 6, 2004 Report Share Posted June 6, 2004 Har nyss sett filmen trekkies och började grubla om vad som passar mig trekki eller trekker? Och kommer inte på vad skillnaden är. Så vad är skillnaden och vad är du och varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted June 6, 2004 Report Share Posted June 6, 2004 Det där är helt olika från person till person. Från början kallade sig alla Star Trek-fans sig för "Trekkies" men det uttrycket har ibland andvänts som nedsättande ( :arg: ), kanske för att det liknar ordet "groupie". Därför föredrar vissa fans att kalla sig för "Trekkers", vissa andra tycker dock att "Trekker" är urlöjligt och håller på den gamla termen. Alltså: Om du är ett vanligt hyggligt Star Trek-fan som inte är överfanatisk och är lite rädd för att tas för en ultranörd rekommenderar jag "Trekker". Men om du är en riktig fantast som står för vad du är och fullkomligt struntar i vad andra tycker är "Trekkie" det rätta. Själv betraktar jag mig som en Trekkie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gul Nador Posted June 7, 2004 Report Share Posted June 7, 2004 Trekker kan också betyda "en som trekkar" där trek = vandring. Jämför med backpacker. Trekker är idag den mest använda termen för Star Trek-fanatiker, men vill man vara säker på att man förstås, kan man klämma till med Trekkie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 Detta skrev UNDO_2000 för ett tag sedan. Kan vara ett bra sätt att avgör vad man skall kalla sig Hoppas inte detta skämt vart med redan. Har inte orkat läsa igenom allting. Trekker vs Trekkie A Trekker wears a starfleet uniform to a convention because it's fun. A Trekkie wears a starfleet uniform to a convention because s/he has heard that it is in style at theacademy. A Trekker has a Starfleet Academy window sticker on his car. A Trekkie is cramming for the entrance exams. A Trekker meets Marina Sirtis/Gates McFadden at a convention, tells her how pretty he thinks she is, that it is too bad she is married or he would ask her out. A Trekkie meets Deanna Troi/Dr. Crusher at a convention, tells her how pretty he thinks she is, and asks her if she is still seeing Riker (Picard, some alien patient, et al). A Trekker loves watching the show, nitpicking and discussing it with friends. A Trekkie loves watching those documentaries filmed aboard the Enterprise. A Trekker thinks Wil Wheaton was a lucky kid who got to play a kid on Star Trek. A Trekkie thinks that Wesley Crusher was a lucky kid who got to sit on the bridge. A Trekker thinks that it is a shame that the show is coming to an end. A Trekkie thinks that it is a shame that the crew is being reassigned and the Enterprise is being decomissioned. A Trekker knows that there are gaping holes in the technology, but ignores them and enjoys the show. A Trekkie can't wait for the price to come down on those home food replicator units. A Trekker buys pips for the rank s/he wants to be. A Trekkie wonders why he is constantly passed over for promotion. A Trekker tells his/her new girl/boyfriend that s/he really likes Star Trek. A Trekkie's new girl/boyfriend is an underclassman at the academy. A Trekker wonders what sex in zero g would be like. A Trekkie wonders what sex would be like. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Det handlar bara om ord. "I say tomatoe, You say Tomatoe..." som den gamla sången går. Trekkie anses låta nördigt därför uppkom benämningen Trekker. Ett riktigt fan av något är enligt mig någon som står upp för det de gillar. Det gör inte dom som byter över till Trekker för att undgå nördstämpel. Därför kallar jag mig Trekkie. Och därför kallar jag alla andra för Trekkie. Men oavsett är det olika namn för samma sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Då jag alldrig varit en Trekkie utan har hela tiden kallat mig själv Trekker. Jag är ju med i Stockholm trekkers inte Stockholm Trekkies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramz Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Jeg e mer en Trekker, speciellt om man ska gâ efter Kate Mulgrews definition av skillnaden, omnämnd i dokumentären "Trekkies" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted July 5, 2004 Report Share Posted July 5, 2004 "I am a Trekker, Not a Star Trek Fanatic!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted July 6, 2004 Report Share Posted July 6, 2004 Det handlar bara om ord. "I say tomatoe, You say Tomatoe..." som den gamla sången går. Trekkie anses låta nördigt därför uppkom benämningen Trekker. Ett riktigt fan av något är enligt mig någon som står upp för det de gillar. Det gör inte dom som byter över till Trekker för att undgå nördstämpel. Därför kallar jag mig Trekkie. Och därför kallar jag alla andra för Trekkie. Men oavsett är det olika namn för samma sak. Jag tror inte att de som anser sig vara trekker skäms för att de gillar star trek eller känner sig som nördar. Det är väl mer av en gradbeteckning om hur mycket man anser sig "följa" star trek eller veta om star trek eller kanske lägga ner tid av sitt liv på star trek. Jag tror att en trekker och trekkie gillar star trek ungefär lika mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted July 6, 2004 Report Share Posted July 6, 2004 Jag tror inte att de som anser sig vara trekker skäms för att de gillar star trek eller känner sig som nördar. Det är väl mer av en gradbeteckning om hur mycket man anser sig "följa" star trek eller veta om star trek eller kanske lägga ner tid av sitt liv på star trek. Jag tror att en trekker och trekkie gillar star trek ungefär lika mycket. Självklart skäms man inte nu, men då när diskussionen först uppkom var det en stor anledning. "Trekkie" ansågs låta mer nördigt och det ville vissa undvika därför uppkom termen "Trekker". Numera är det samma benämning på samma sak. Alla lägger väl sin egen innebörd i orden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lokatt Posted July 7, 2004 Report Share Posted July 7, 2004 Jag kallar mig också Trekker. Håller med Morn om ST, WCT, och TSS. De står får "Trekkers" var enda gång! Ramz: Ja jag håller med dig om att jag gillar Kate Mulgrews definition! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted July 11, 2004 Report Share Posted July 11, 2004 Nuförtiden är Star Trek inte så nördstämplat. Inte sedan det började sändas på SVT iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 jag har alltid varit en Trekker för jag köper startrek böcker startrek filmer så fort jag har råd med pengar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Just nu tycker jag att hela mitt liv består av Star Trek, så jag anser nog att jag är en trekkie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Varför skulle Trekkie låta "nördigare" än Trekker? Det fattar jag inte. Jag tycker inte att någotdera låter vare sig nördigt eller häftigt. På svenska, however, så känns det bättre att säga meningen "Jag är en Trekker" än "Jag är en Trekkie" Ordet Trekker låter mera svenskt än Trekkie. förmodligen på grund av ändningen er i förhållande till ie. Svammlar jag nu igen... :rodna: Okej, jag kallar mig själv hur som helst för Trekkare, med riktigt blekingsk svung på e:et. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 asså ja brukar bara kalla mig själv för star trek freak.. tycker det går alldeles utmärkt.. eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenski Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 (edited) Okej.. jag gillar Star Trek. Punkt slut. Jag gillar även Seinfeld men kallar mig inte för en Seinie eller Seiner. Jag ääälskar The Simpsons men kallar mig varken Simper eller Simpie. Star Trek är helt grymt bra och jag kan sitta en hel lördag och förlora mig i dess serier eller filmer men i slutet av dagen så kvarstår faktum: it's entertainment, not a lifestyle. För mig iallafall. :vulcan: --- Tillägg --- Småmissar som att Khan säger till Chekov att han "never forgets a face" i Wrath of Khan trots att Chekov aldrig var med i Space Seed rör mig inte i ryggen. =) En äkta trekkie/er hade säkert klöst ögonen ur sig. Edited March 9, 2005 by Lenski Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 Jag kallar mig trekker av den simpla anledningen att det var vad mina vänenr kallade sig när jag blev "invigd" i trek världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 Småmissar som att Khan säger till Chekov att han "never forgets a face" i Wrath of Khan trots att Chekov aldrig var med i Space Seed rör mig inte i ryggen. =) <{POST_SNAPBACK}> Han kanske hade sett honom på bild? ;) Tja, hur ska man veta vad man är? Förvisso tillbringar jag mycket av min tid med Star Trek - antingen med att titta eller skriva om och förvisso har jag DVD:er, böcker, ett TOS-monopol och diverse annat.... Men jag har ingen uniform, inga samlarprylar, jag har aldrig varit på ett konvent och har ingen phaser eller tricorder jag tar med mig till skolan/jobbet (som the Commander i Trekkies ) Så jämförelsevis är jag väl ingen fanatiker. Fast mina vänner kan väl ibland anse att jag är det. SÅ räknas jag som en trekkie eller trekker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 Småmissar som att Khan säger till Chekov att han "never forgets a face" i Wrath of Khan trots att Chekov aldrig var med i Space Seed rör mig inte i ryggen. =) En äkta trekkie/er hade säkert klöst ögonen ur sig. <{POST_SNAPBACK}> Här har vi kanske nyckeln till begreppen: Om du inte bryr dig om att Khan kände igen Chekov utan ser det som en kontinutetsmiss, då är du en Trekker Men om du istället kommer på teorier för hur han kunde göra det, då är du en Trekkie Och om du klöser ögona ur dig, ja då är du blind och kommer aldrig mer att kunna se på Star Trek :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shadow Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 tycker det kan kvitta vi tycker ju alla om star trek, kan vi bara inte komma överrens och kramas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 Småmissar som att Khan säger till Chekov att han "never forgets a face" i Wrath of Khan trots att Chekov aldrig var med i Space Seed rör mig inte i ryggen. =) <{POST_SNAPBACK}> Han kanske hade sett honom på bild? ;) Så jämförelsevis är jag väl ingen fanatiker. Fast mina vänner kan väl ibland anse att jag är det. SÅ räknas jag som en trekkie eller trekker? <{POST_SNAPBACK}> Här har vi kanske nyckeln till begreppen: Om du inte bryr dig om att Khan kände igen Chekov utan ser det som en kontinutetsmiss, då är du en Trekker Men om du istället kommer på teorier för hur han kunde göra det, då är du en Trekkie Jag antar att det besvarar min fråga... *går iväg och klickar i "trekkie"* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenski Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 Här har vi kanske nyckeln till begreppen: Om du inte bryr dig om att Khan kände igen Chekov utan ser det som en kontinutetsmiss, då är du en Trekker Men om du istället kommer på teorier för hur han kunde göra det, då är du en Trekkie Och om du klöser ögona ur dig, ja då är du blind och kommer aldrig mer att kunna se på Star Trek :P <{POST_SNAPBACK}> Kan man inte bara få vara ett oskyldigt litet Star Trek fan utan att få en titel på köpet? :knäpp: :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shadow Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 titlen är ju halva nöjet ;) alltid lika kul att höra vad vissa tror om trekkers :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 Kan man inte bara få vara ett oskyldigt litet Star Trek fan utan att få en titel på köpet? :knäpp: :blink: <{POST_SNAPBACK}> Det är klart man kan. Men då får du inte skriva "trekkie" i telefonkatalogen som yrke heller ;) :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts