B'Elanna Posted June 21, 2004 Report Share Posted June 21, 2004 Efter att jag har sett sex säsonger av DS9 kan jag inte säga annat att jag tycker att Sisko är en jätte bra kapten. Han har stått inför så många utmaningar och moraliska val. Samtidigt är han"emisary" en religös ikon för bajorans. Han sätts inför valet att vara antingen Star Fleet capten är följa profeterna. När han går emot profeternas vilja går allt fel. <_< Från att vara en ganska blek kapten som jag tänkte att vad har han egentligen där att göra. Urvecklas han till att bli både stark men ändå känslig. Det är så många fina scener mellan honom och Jake. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 21, 2004 Report Share Posted June 21, 2004 Det är så många fina scener mellan honom och Jake. En av dessa tycker jag är avsnittet Explorers där han och Jake gör en resa i ett återskapt antikt bajoransk "lightship" som Sisko har byggt ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Det första jag såg av DS9 var en VHS med två dubbelavsnitt. Dubbelavsnitten var 1.1 Emissary och 7.25 What You Leave Behind, alltså det första och det sista avsnittet. Skillnaden mellan den yngre och den äldre Sisko är milsvid! De övriga karaktärerna har inte utvecklats på samma sätt, tycker jag. Det är härligt att se en bra rollframställning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted August 13, 2004 Report Share Posted August 13, 2004 Absolut! Att Sisko utvecklats så otroligt mycket under seriens gång är otroligt kul att se, och något sådant har man inte sett sen Picard. Förutom Picard så är faktiskt Sisko den bästa kaptenen IMM. Och Brooks är, efter Stewart såklart, den bästa ST-skådisen. Sisko lyckas alltid, liksom Picard, att leverera smarta citat och punchlines, och gör alltid det som är rätt. Och när han inte gör det som är rätt lyckas han i alla fall försvara sitt agerande på ett proffisionellt sätt, precis som Picard. Sen känns far och son-förhållandet mellan Sisko och Jake riktigt naturligt, till skillnad från förhållandet mellan Dr Crusher och Wesley i TNG, som bara känns stelt och plastigt. Det unika med både Sisko och Brooks framträder riktigt tydligt i avsnitt som Emissary, Blaze of Glory, Waltz, Far Beyond the Stars och What You Leave Behind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 För mig är DS-9 den bästa ST-serie som gjorts, just för att karaktärerna är så välspelade. Sisko är en stor favorit. Han har en närvaro som endast kan överträffas av Mr Spock. Sisko har en suverän förmåga att kunna ta alla och han är ödmjuk. Hans förhållande till sin son är lysande, (SPOILER) jag tänker på när hans son berättade att han inte vill gå med i Star Fleet och Sisko ödmjukt förklarade att det är viktigt att han följer sitt eget hjärta. Om jag hade Sisko som chef så skulle jag följa honom till kosmos slut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted October 2, 2004 Report Share Posted October 2, 2004 asså detta kanske inte hör hit men men... på en skämt sida om star trek va det lite om va personerna bruka replicera (eller va det heter), picard tar alltid Tea, Earl grey, hot. Janeway - coffee, Ben Sisko - Ractagino. å Kirk - Alien babe..Green..Hot (kirk va alltså skämtet i det hela) men va e Ractagino för nått? ha inte sett DS9.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted October 3, 2004 Report Share Posted October 3, 2004 asså detta kanske inte hör hit men men... på en skämt sida om star trek va det lite om va personerna bruka replicera (eller va det heter), picard tar alltid Tea, Earl grey, hot. Janeway - coffee, Ben Sisko - Ractagino. å Kirk - Alien babe..Green..Hot (kirk va alltså skämtet i det hela) men va e Ractagino för nått? ha inte sett DS9.. <{POST_SNAPBACK}> Hahaha, Ractagino är "Seviska" för Raktajino, Klingonskt kaffe. Populär dryck på DS9. Captain's beverages Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted October 3, 2004 Report Share Posted October 3, 2004 asså detta kanske inte hör hit men men... på en skämt sida om star trek va det lite om va personerna bruka replicera (eller va det heter), picard tar alltid Tea, Earl grey, hot. Janeway - coffee, Ben Sisko - Ractagino. å Kirk - Alien babe..Green..Hot (kirk va alltså skämtet i det hela) men va e Ractagino för nått? ha inte sett DS9.. <{POST_SNAPBACK}> Hahaha, Ractagino är "Seviska" för Raktajino, Klingonskt kaffe. Populär dryck på DS9. Captain's beverages <{POST_SNAPBACK}> oooo. ja ha. jag misstänkte att det kanske inte hette ractagino.. men ja hittade inte ordet i seviska lexikonet.. fast jag hade ju inte vetat att det va kaffe för det.. då ha man lärt sig nått nytt. tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 5, 2004 Report Share Posted December 5, 2004 SPOILER===SPOILER===SPOILER===SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!! Satt och såg ett underbart avsnitt igår, säsong 4. En olycka sker på Defiant och Jake "tror" att pappa Sisko dör. Men Sisko är ju inte död utan sitter fast i ett "paralellt universum", och kommer med korta snabba besök och träffar sin son, som blir äldre och äldre. Jake som inte kan släppa sin far, gör allt för att få honom tillbaka. Han viger hela sitt liv åt denna uppgift. Av kärleken och saknaden ger han upp karriär och familj för sin pappa. Det är väldigt sorgligt, men slutet är ju inte sorgligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finns en sida hos Sisko som jag finner nära på manisk. I avsnittet For the Uniform låter Sisko förstöra en hel planet för att få tag på Eddington. Även om man hann evakuera planeten från människor så finns ju fortfarande en fauna. Det måste ha dött miljarder av djur och andra organismer. Jag tycker Sisko handlade omoraliskt i detta avsnitt. Det fanns andra sätt att sätta åt Eddington på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finns en sida hos Sisko som jag finner nära på manisk. I avsnittet For the Uniform låter Sisko förstöra en hel planet för att få tag på Eddington. Även om man hann evakuera planeten från människor så finns ju fortfarande en fauna. Det måste ha dött miljarder av djur och andra organismer. Jag tycker Sisko handlade omoraliskt i detta avsnitt. Det fanns andra sätt att sätta åt Eddington på. <{POST_SNAPBACK}> Nej, nej. Du kommer ihåg fel. Sisko lät ett ämne som endast var farligt för människor explodera i atmosfären. Eddington hade gjort samma sak med de cardassiska kolonierna tidigare i avsnittet, fast med ett ämne som endast var farligt för cardassier. När väl Eddington gav sig så såg ju Sisko till att cardassierna kunde flytta till planeten han hade låtit det människo-farliga ämnet förgiftat. Människorna på planeten fick ju sedan flytta till de planeter som drabbats av Eddington, där inga cardassier kunde bo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 31, 2004 Report Share Posted December 31, 2004 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finns en sida hos Sisko som jag finner nära på manisk. I avsnittet For the Uniform låter Sisko förstöra en hel planet för att få tag på Eddington. Även om man hann evakuera planeten från människor så finns ju fortfarande en fauna. Det måste ha dött miljarder av djur och andra organismer. Jag tycker Sisko handlade omoraliskt i detta avsnitt. Det fanns andra sätt att sätta åt Eddington på. <{POST_SNAPBACK}> Nej, nej. Du kommer ihåg fel. Sisko lät ett ämne som endast var farligt för människor explodera i atmosfären. Eddington hade gjort samma sak med de cardassiska kolonierna tidigare i avsnittet, fast med ett ämne som endast var farligt för cardassier. När väl Eddington gav sig så såg ju Sisko till att cardassierna kunde flytta till planeten han hade låtit det människo-farliga ämnet förgiftat. Människorna på planeten fick ju sedan flytta till de planeter som drabbats av Eddington, där inga cardassier kunde bo. <{POST_SNAPBACK}> Om du är säker på att ingen kom till skada vare sig människor eller djur, så får jag helt enkelt be Kapten Sisko att förlåta mig och min överilade fördömelse av honom. :rodna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Electrobody Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finns en sida hos Sisko som jag finner nära på manisk. I avsnittet For the Uniform låter Sisko förstöra en hel planet för att få tag på Eddington. Även om man hann evakuera planeten från människor så finns ju fortfarande en fauna. Det måste ha dött miljarder av djur och andra organismer. Jag tycker Sisko handlade omoraliskt i detta avsnitt. Det fanns andra sätt att sätta åt Eddington på. <{POST_SNAPBACK}> Nej, nej. Du kommer ihåg fel. Sisko lät ett ämne som endast var farligt för människor explodera i atmosfären. Eddington hade gjort samma sak med de cardassiska kolonierna tidigare i avsnittet, fast med ett ämne som endast var farligt för cardassier. När väl Eddington gav sig så såg ju Sisko till att cardassierna kunde flytta till planeten han hade låtit det människo-farliga ämnet förgiftat. Människorna på planeten fick ju sedan flytta till de planeter som drabbats av Eddington, där inga cardassier kunde bo. <{POST_SNAPBACK}> Om du är säker på att ingen kom till skada vare sig människor eller djur, så får jag helt enkelt be Kapten Sisko att förlåta mig och min överilade fördömelse av honom. :rodna: <{POST_SNAPBACK}> Jag är inte säker på att det är helt "Starfleet approved" att bomba en hel planet och därmed sätta dess invånare i fara bara i syftet att fånga en enda man (även om denna man är Eddington). Jag har svårt att tro att Siskos syfte var att jämna ut balansen i den neutrala zonen när han bombade planeten, min åsikt är att han såg detta som ett svepskäl för att uppnå sitt mål, dvs fånga Eddington. Dock vill jag inte fördömma Sisko med detta inlägg, utan jag anser att detta bara bidrar till att göra karraktären Sisko mer mänsklig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 30, 2008 Report Share Posted September 30, 2008 (edited) Jag har kollat igenom säsong ett och halva säsong två och tycker att dom är lite sega men helt okej. Det ska visst ta lite mer fart i dom senare säsongerna. Har beställt 3:an nu Nu till min fråga eller snarare påstående. Två saker jag har stört mej på. Hur kommer Quark undan utan några represalier med allt jäkelskap och kriminellt han gör? OCH i avsnittet "blood oath". Hur kommer Jadzia Dax undan utan represalier när hon mot order åker iväg och slåss med dom andra tre klingons för att hämnas på albino? Hmm Jag gillar Sisko och hans uppsluppna garv men sådär slapp känns det inte bra att han är. Han är ju befäl i Star fleet! Jag hade degraderat Jadzia till fänrik om hon gjort en sådan grej! Och då hade jag ändå kännt mej översnäll! Edited September 30, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 Quark kommer väl undan för att odo gillar han antar jag. Skämt åsido så beror det nog på att Odo och sikso inte får några fällande bevis för hans kriminalitet. Eller för att de inser att han behövs på ds9. Säger de inte någonting om det i piloten? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 Jomen ibland så erkänner Quark ju vad han gjort och då är det konstigt att inte dom gör något åt honom trots att han är representant för allmänheten på stationen. Och att Jadzia får komma tillbaka som ingenting har hänt till stationen när hon gått mot en direkt order för att åka och spöa en skurk är faktiskt märkligt...Picard hade aldrig sett mellan fingrarna där! <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 (edited) Det blev visserligen ingen formel reprisal på hennes meritlista. Men jag tror nog att hon fick det genom hennes och Siskos vänskap. Sisko glömmer inte sådan. Dessutom tror jag att Sisko helt vill hantera sådana förseelser själv. Han sköter det på sitt sätt så att säga. Edited October 1, 2008 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 Jomen ibland så erkänner Quark ju vad han gjort och då är det konstigt att inte dom gör något åt honom trots att han är representant för allmänheten på stationen. Och att Jadzia får komma tillbaka som ingenting har hänt till stationen när hon gått mot en direkt order för att åka och spöa en skurk är faktiskt märkligt...Picard hade aldrig sett mellan fingrarna där! <_< Inte? Det är väl åtskilliga tillfällen då worf och riker med flera åker iväg på olika tokigheter, får lite bannor av den goda picard och så är saken ur världen. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 (edited) Hmm i stand corrected men som jag minns det så klev Worf ur star fleet helt och hållet men fick komma tillbaka. Och som jag vidare minns det när Worf för övrigt var ute o for så hade Picard, om än motvilligt, gått med på det fram till en viss gräns. Jadzia drog faktist bara även fast Sisko såg det så gjorde han ingen vidare protest eller medgivande. Quarks väldigt lösa tyglar (som är min huvudinv??ndning) plus att Jadzia inte fick godkännande i ordets rätta bemärkelse (det handlade om att åka och slå ihjäl någon utan omsvep) gör att kontentan för mej är att Sisko känns lite för flat och snäll ställt emot star fleets regler i alla fall enligt mitt tycke. Ett visst spelrum tycker jag borde finnas mellan högsta befäl och underordnade, (det finns nog något avsnitt där Picard inte åtlyds heller) men när, en underordnad inte alls lyder en överordnad när man så att s??ga är "ute i fält" så är det illa. Men det egentliga jag har stört mej på här eftersom att det så återkommande är just detta med Quark(som jag för övrigt tycker är en mycket bra karaktär!) och att han ständigt har fuffens för sej och blir påkommen då och då OCH erkänner t.o.m ibland. Sedan så kan ju diskutera att detta är en del av storyn och så är det bara- fine! Det köper jag helt och hållet! Men jag är inte så förtjust i den biten av storyn. Edited October 1, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 (edited) Man får nog ta det som en del av storyn, något som skapar dramatik. Om Odo och Sisko skulle bestraffa honom fullt ut, skulle han ju försvinna ur serien och det vore tråkigt då han behövs i min mening. Vad gäller Jadzia Dax så kommer jag inte ihåg hela kontexten, men kom ihåg att Sisko och Dax varit vänner länge, länge. Och det var ju en del av Daxs gamla liv, egentligen inte Jadzias, som skulle knytas ihop. Och allt löses inte med formella bestraffningar och pragrafexercis på en rymdstation långt från Starfleet. Sisko styr på sitt sätt och i min mening gör han det bra (och i god trek-anda, varken Kirk eller Picard var några paragrafryttare). Men visst, Jadzia kom undan billigt rent formellt, men hennes och Siskos relation fick sig en rejäl törn. Edited October 1, 2008 by Schran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 Japp jag säger som sagt att jag gillar karaktären Quark och tycker att han defenitivt skall vara med i serien. (Ne allt löses inte med formella bestraffningar med det faktum att hon så markerat bröt mot en direkt order fick mitt ogillande här. Och att hon gör något som Curzon Dax lovat/varit med om är lika egalt som att hon och Sisko har varit gamla vänner. Det förklarar självklart säkert Siskos agerande men det är för uppenbar ordervägran enligt min lilla mening för att gå obemärkt förbi rent formellt sett. Känns också lite nonchalant: Jag ska åka och slå ihjäl nån´som min förra värd lovade göra..låter inte så mycket Star fleet-anda i mina öron oavsett vad som hänt i det förflutna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 (edited) Där ser du, din syn på Jadzia Dax förändrades och precis som Sisko kände du att hon svikit och ett ogillande letade sig in i synen på henne. Du kommer ju aldrig se henne på samma sätt som tidigare. Jag tror att det var det manusförfattarna var ute efter, att komplicera såväl Jadzia som Sisko och deras relation och även publikens relation med inte minst Jadzia. Dels komplicerar den här händelsen det här med symbioten och olika värdar och hur gamla liv krockar med nya, samt hur vänskap fungerar när vännen plötsligt förändras till en annan person, dessutom komplicerar det bilden av den unga, vackra Jadzia som får ta över före värdens gamla synder och bli krigare. Så det handlar om hur vänskapen mellan Sisko och Dax så att säga genomgår en metamorfos, samt hur Jadzia hanterar tidigare liv. Sen lyfter det ju frågan vem är egentligen Jadzia och vilket ansvar har hon när hon fullföljer den gamla värdens löften. Skulle hon brutit löftet för att symbioten fått en ny kropp? Ja, som sagt, jag tycker det väcker många frågor och är intressant och det sista jag tänker på är hur detta står sig gentemot reglementet. Det är naturligtvis en aspekt av saken, men underordnat i min mening. Dessutom är Jadzia rätt tråkig, så att allt som komplicerar hennes karaktär är bra i mina ögon. Sen är jag ingen stor Starfleetkramare och folk som *****s med Starfleet (och dess pompösa självbild) och dess regler och hierarkier får lätt min sympati. Det är mycket Siskos problemfyllda relation till Starfleet, särskilt på grund av hans religiösa roll, och hans brottande med kaptensrollen som gör honom till en personlig favorit för mig. Så där du ser bristande Starfleetanda som något negativt, ser jag det som positivt, framförallt dramaturgiskt. Edited October 2, 2008 by Schran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 (edited) Självklart inser jag det dramaturgiska i att det blir en förändrad relation mellan Jadzia och Sisko samt Siskos problem med Star fleet. Men det som är min vinkling denna gång är att han verkade rätt så flat när han ej biter ifrån mot Quark och Jadzia. Jag sågar inte alls Siskos karaktär som helhet. Dock så tycker jag att han är för "snäll" här. Och som jag känner det så vill man ju kunna ha lite "ordning på torpet" samt kunna lita på sina underordnade. Sedan så tycker jag att han verkar vara en utmärkt ledare ur så många andra aspekter! Men för övrigt så det är det nog bara nyttigt för en organisation att göra som Sisko- ha heta diskussioner/argumentationer med admiralerna Alltså att man ifrågasätter saker för att se om det eventuellt finns bättre sätt att förfara på. Min underfråga är ju oavsett vad man tycker om star fleet så bör man ju ha en ordergång (hierarki if you will) som följs av åtlydnad om man ska kunna ha en fungerande organisation med så många raser och viljor. Eller kalla det det för ett gemensamt förfarande. Man får väl ändå påstå att The federation of planets och star fleet är hyfsat framgångsrika på det sättet de arbetar. Edited October 2, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 Fast ds9 ska ju vara lite vilda västern. En liten grupp starfleet personal utslängda mitt ute i ingenstans. Där måste man kanske vara lite flexibel och inte göra allting by the book eftersom hela samhället då skulle rasa samman, eller? Men det är ju just sådana här frågor som gör star trek så bra. Agerade han/hon rätt? Fick de för lite eller för hårda straff? osv... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 Kul att du nämner det men de tänkte faktiskt på vilda västern stad när de gjorde DS9. Vi har sheriffen (Odo), borgmästaren (Sisko), en taverna med bartender (Quark), indianflickan som alla inte förstår i början (Kira), nykomlingen från storstan (Bashir) osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts