Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Vice Admiral

Men eftersom Voyager kom hem 2378 och Nemesis utspelar sig 2379 är det lite konstigt att hon klättrade så högt i rang på ett år.

Men hon har ju fått First Contact med fler varelser än någon annan, och har dessutom kartlagt stora områden av Delta kvadranten. Sen så skall vi inte prata om de vapen som hon gav sig själv för att bekämpa Borg i de två sista avsnitten.

Dessa vapen du pratar om är oligliga då dom bryter mot tids-PrimeD.

Och därför har dom troligen skrotats.

Men hon har väll ändå utfört en väldigt stor bedrift? :blink:

• Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

att bryta mot PD är inte en stor berift utan det är något man får skit för.

dock är kanske detta inte rätt del av forumet att ta detta.

• 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad
I enterprise avsnittet cold front så spelar tidsresaren Daniels crewman men varför har han då två märken (rektanglar) på jackan det är väl ändå ranken lieutenant i enterprise eller? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Två rektanglar är Lieutenant (kapten) det stämmer, men Daniels har något annat sorts märke (en svart cirkel med ett vitt Starfleet-märke och två/tre diagonala streck), det betyder att han är besättningsman av 1:a eller 2:a klassen

Föresten "saknas" inte några ranks på Ent. Lietuenant JG och Lt commander tex.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är rätt, i Enterprise finns inte Lieutenant (jg) eller Lieutenant Commander. Det beror på att i TOS fanns inte Lieutenant (jg) och därför kan den inte finnas i Enteprise heller, och eftersom det skulle vara konstigt om det fanns "två silver- och en svart rektangel" (Lieutenant Commander) men inte en "en silver och en svart rektangel" ( lieutenant (jg) ) så då slopade man båda graderna.

Postad
Är inte T'pol lt cmndr föresten. SUb-commander är ju under kapten eller örlogskapten dvs lt commander.

<{POST_SNAPBACK}>

Om man översätter direkt så blir Sub-commander underkommendörkapten på svenska. Det borde motsvara örlogskapten (Lieutenant Commander). Men jag har hört flera gånger att T'pol skulle vara den med högst rang efter Kommendör Archer.

• 1 månad senare...
Postad
Om Chefsläkaren tycker att kaptenen är "unfit for duty" så kan han (eller hon) typ tvångsjukskriva kaptenen...  

Men om det är doktorn eller försteofficern som får befälet då vet jag inte...

<{POST_SNAPBACK}>

Docktorn kan ge befälet till den som är mest lämplig (enligt hans synvinkel) :)

Postad
Om Chefsläkaren tycker att kaptenen är "unfit for duty" så kan han (eller hon) typ tvångsjukskriva kaptenen...  

Men om det är doktorn eller försteofficern som får befälet då vet jag inte...

<{POST_SNAPBACK}>

Docktorn kan ge befälet till den som är mest lämplig (enligt hans synvinkel) :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror befälet automatiskt går över till försteofficeren om befälhavaren sjukskrivs, om FO också sjukskrivs går befälet till andreofficeren (t.ex. Data el Tuvok). Sen förstätter det sådär. Chefsläkaren är nog den siste att få befälet i en sån situation.

Om Chefsläkaren vill sätta en viss peron i befäl tror jag det ända sättet han/hon kan göra det på är att sjukskriva alla andra, men då kan det uppstå problem med motiveringen ;)

• 2 veckor senare...
Postad
Jag tror befälet automatiskt går över till försteofficeren om befälhavaren sjukskrivs, om FO också sjukskrivs går befälet till andreofficeren (t.ex. Data el Tuvok). Sen förstätter det sådär. Chefsläkaren är nog den siste att få befälet i en sån situation.

Om Chefsläkaren vill sätta en viss peron i befäl tror jag det ända sättet han/hon kan göra det på är att sjukskriva alla andra, men då kan det uppstå problem med motiveringen  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Efter vad jag har kunnat utröna, så är det den med högst militär grad (och som tjänstgjort längst) som för kommadot efter det att Captain och First officer ej längre är i tjänst. Detta ledde ju till i TNG-avsnittet Descent, att Beverly Chrusher fick kommandot över Enterprise..

• 2 månader senare...
Postad
Men vilken prioritering är det då? Grad eller tjänstgöring? Det finns ju Luitenets som tjänstgört längre OCH har högre grad än tillexempel Kim men det är han som får befälet ändå...

<{POST_SNAPBACK}>

Tjänstgöring, precis som du säger finns det löjtnanter under Kim. Men oftast har högre befäl också högre grad.

Själv fattade jag aldrig varför Harry aldrig blev befodrad.

Postad
Jag har börjat se lite DS9 nu och jag undrar om man ska placera Chief?

Mellan vilka grader Engsin och Lieutenant?

<{POST_SNAPBACK}>

Under...

Cheif petty officer (om du nu syftar på O´brian och co) är ingen officersgrad, utan underofficer... däremot har den en tjänstställning mellan Lt jg och Lt sg... typ

• 2 månader senare...
Postad

I den sista säsongen eller den 6:e så ger ju kapten Janeway "The Doctor" tilllåtelse att ta över skeppet om något händer med officerarna ECH = Emergency command hologram.

Detta används ju bara en gång men jag tycker det är ganska coolt att han har den i sitt program.:)

Postad

Fortsätter på tidigare inlägg;

Dessutom är det lit underligt att man aldrig ser fler undeofficerare, typ petty officers, warrant officers alla domma måste det ju finnas massa av omn nu o'brien är chief petty officer(som inte ens är en så hög unerofficersgrad)

Postad (redigerade)

Omjag nu får spinna vidare på detta, är det någon som har bilder med olika underofficers grader? Det hade varit skoj att ha

Edit: Hittade en del på denna adressen, men jag letar fortfarande efter mer

ännumera finns här

och här

Redigerad av crazy_voyager
  • 11 månader senare...
Postad

Är det någon som vet vilken rank Chakotay har?

I avsnittet faces så sa både Janeway, Tuvok och Kim "Commander till honom men ranken på uniformen sa att han bara va Lt. Commander. Hur kan detta komma sej?

Postad
Fortsätter på tidigare inlägg;

Dessutom är det lit underligt att man aldrig ser fler undeofficerare, typ petty officers, warrant officers alla domma måste det ju finnas massa av omn nu o'brien är chief petty officer(som inte ens är en så hög unerofficersgrad)

Håller med helt och hållet! Det ända man ser är ju ett antal pers som springer runt och leker statister! Fram fler skådespelare som hoppar in när de andra är ute på awaymissions! :P J.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...