Gå till innehåll

Gradbeteckningar


Essray

Rekommenderade inlägg

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag var i .ebay.com där dsålde dom rangmärken precis som dom ser ut i TNG, VOY och DS9 man fick fyra guld och en svart för ungefär 100 kr men sen måste ju dom skicka den från USA så det kostar ju en del oxå.

Jag har inte hittat några rangmärken här i Sverige bara för Admiral och comodore men det vill jag inte ha. Jag vill ha captain eller luitenant commander.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Antagligen finns det väl inte pips i sverige :( eftersom det inte finns något företag (som jag känner till i alla fall <_< ) som tillverkar sakerna. Tom Paris blev i avsnittet caretacer(felstavat jag vet :rolleyes: ) löjtnant och helms officer. Senare blev han degraderad till fänrik. Efter det i avsnittet (jag har glöm vad det heter) där Janeway, B´elanna och Tuvok blev assimilerade :borg1: :o blev han befodrad till Löjtnant JG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen finns det väl inte pips i sverige :( eftersom det inte finns något företag (som jag känner till i alla fall <_< ) som tillverkar sakerna. Tom Paris blev i avsnittet caretacer(felstavat jag vet :rolleyes: ) löjtnant och helms officer. Senare blev han degraderad till fänrik. Efter det i avsnittet (jag har glöm vad det heter) där Janeway, B´elanna och Tuvok blev assimilerade :borg1:  :o  blev han befodrad till Löjtnant JG.

Unimatrix Zero (del 1) heter det avsnittet. För övrigt så finns det ett (IMHO onödigt) ämne där just köpandet av pips diskuteras, nämligen Rang-märken?, Var finns dom?.

Redigerad av Essray
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Jag gör egna gradbeteckningar hemma. Inte lika snyggt med dom funkar :D Har dock inte lyckats använda dom på en star treff med Swedish trekkers men det går faktiskt att göra hemma. Att chokotay och b´lanna har annat utseende beror just på att dom var maquis. Janeway skapade dom för att skilja på maquis och starfleet.

Starfleets fleet admiral är vad jag vet admiral Paris

Redigerad av crazy_voyager
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk ignorera detta medelande eftersom det är långt efter jag glömde kolla hur många sidor det var.... :borg1: :klingon: :vulcan:

I TNG/DS9/VOY så ser dom ut så här:

= Ensign

= Lieutenant (Junior Grade)

= Lieutenant

= Lieutenant Commander

= Commander

= Captain

= Commodore

= Rear Admiral

= Vice Admiral

= Admiral

= Fleet Admiral

Där tog du lite fel någon gång under någon av dom här serierna så tas Commodore bort är för trött för att kolla upp vilken exakt tid (tror det var nån gång i TNG).

Redigerad av Jonathan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Hur kommer det sig att vissa amiraler har tre knappar på var sida och andra har mer eller mindre än tre på var? :vulcan:

Det finns olika grader av amiraler (flottamiral, viceamiral, amiral, etc) vilket kanske kan förklara.

Att det i bland finns på båda sidorna och i bland på bara ena, kan det ha något att göra med att de, när de är uppklädda för viktigare engagemang (och då har "dress uniform" på sig), måste markera på båda sidorna vilken grad det är? Jag har upplevt samma fenomen på kaptener också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att vissa amiraler har tre knappar på var sida och andra har mer eller mindre än tre på var? :vulcan:

Det finns olika grader av amiraler (flottamiral, viceamiral, amiral, etc) vilket kanske kan förklara.

Att det i bland finns på båda sidorna och i bland på bara ena, kan det ha något att göra med att de, när de är uppklädda för viktigare engagemang (och då har "dress uniform" på sig), måste markera på båda sidorna vilken grad det är? Jag har upplevt samma fenomen på kaptener också.

Va? Nu får du komma med ex. på när du ser detta.

I TNG eran då

Då alla amiraler jag sett har på båda sidorna och kaptener alltid bara har på ena sidan (på TNG/DS9/VOY dressuniformer så hade dom den på bröstet på höger sida)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att vissa amiraler har tre knappar på var sida och andra har mer eller mindre än tre på var? :vulcan:

Det finns olika grader av amiraler (flottamiral, viceamiral, amiral, etc) vilket kanske kan förklara.

Att det i bland finns på båda sidorna och i bland på bara ena, kan det ha något att göra med att de, när de är uppklädda för viktigare engagemang (och då har "dress uniform" på sig), måste markera på båda sidorna vilken grad det är? Jag har upplevt samma fenomen på kaptener också.

Va? Nu får du komma med ex. på när du ser detta.

I TNG eran då

Då alla amiraler jag sett har på båda sidorna och kaptener alltid bara har på ena sidan (på TNG/DS9/VOY dressuniformer så hade dom den på bröstet på höger sida)

Jag kan tyvärr inte minnas något specifikt avsnitt. Där jag har sett det är på bilder på nätet, bilder på uniformer med instruktioner hur man själv skall kunna göra mönster och framför allt bilder jag hittat när jag sökt efter bra bilder för att just göra mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du säjer bilder på nätet menar du då från avsniten eller på fans som gjort saker själv?? För om det är de senare så kan man inte säga att det är så utan det är bara det vi ser i avsnitten som gäller.

Jag minns inte så särskilt väl. Det var ett bra tag sedan och min uniform blev heller inte så bra (nåja, lite positiv kan jag ju ändå vara - jag gjorde ju klart den, bara det är en seger). Bortse från mitt inlägg, om det var så att jag hade fel.

Det är bara det att någon annan har nämnt det till mig också, det kanske bara är en sådan där missuppfattning som sprider sig kvickt.

Men hur är det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då alla amiraler jag sett har på båda sidorna och kaptener alltid bara har på ena sidan (på TNG/DS9/VOY dressuniformer så hade dom den på bröstet på höger sida)

Fast det verkar som om det finns undantag. När Sloan utgav sig för att vara vice director för Starfleet internal affairs i DS9's Inqusition hade han samma rank som en rear admiral men bara på ena sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då alla amiraler jag sett har på båda sidorna och kaptener alltid bara har på ena sidan (på TNG/DS9/VOY dressuniformer så hade dom den på bröstet på höger sida)

Fast det verkar som om det finns undantag. När Sloan utgav sig för att vara vice director för Starfleet internal affairs i DS9's Inqusition hade han samma rank som en rear admiral men bara på ena sidan.

Sant att Sloan hade en annan typ av rang än de vi tidigare sett. Dock var han inte en amiral. Exakt vilken rang han hade framgick inte va avsnittet.

Det han hade var 4 guld "prickar" med en guld rad under.

Amiraler har 1-5 guld "prickar" men en guld ram runt dom.

Sen så vet vi som sett avsnittet att man inte kan med 100% ta det som händer i det som sanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Amiraler har 1-5 guld "prickar" men en guld ram runt dom.

MAn använder max fyra prickar när man visar grader(per sida om man är admiral). åtminstonde har jag aldrig hittat en fem pricks rank

5 prick amiralerna är mycket ovanliga. Jag skulle tippa på att det bara finns typ 1 eller 2 med den rangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns dom med i något avsnitt och var heter rangen? Jag har aldrig sett någon och fyra pricks admiralerna heter ju fleet admiral så vad heter då dom, måste vara riktigt rejäl post*visslar*!

Rangen heter "Fleetadmiral", men jag tror inte att man har fått se en sådan i något avsnitt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte fyra pricks admiralerna fleet admirals??

Fyra prickar är "vanlig" admiral. Tre prickar är vice admiral, två prickar är rear admiral och fem prickar är fleet admiral. Den vanligaste typen av admiral i ST verkar vara vice admiral, som dycker upp i flest avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte fyra pricks admiralerna fleet admirals??

Fyra prickar är "vanlig" admiral. Tre prickar är vice admiral, två prickar är rear admiral och fem prickar är fleet admiral. Den vanligaste typen av admiral i ST verkar vara vice admiral, som dycker upp i flest avsnitt.

Vad är Janeway?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vice Admiral

Men eftersom Voyager kom hem 2378 och Nemesis utspelar sig 2379 är det lite konstigt att hon klättrade så högt i rang på ett år.

Men hon har ju fått First Contact med fler varelser än någon annan, och har dessutom kartlagt stora områden av Delta kvadranten. Sen så skall vi inte prata om de vapen som hon gav sig själv för att bekämpa Borg i de två sista avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vice Admiral

Men eftersom Voyager kom hem 2378 och Nemesis utspelar sig 2379 är det lite konstigt att hon klättrade så högt i rang på ett år.

Men hon har ju fått First Contact med fler varelser än någon annan, och har dessutom kartlagt stora områden av Delta kvadranten. Sen så skall vi inte prata om de vapen som hon gav sig själv för att bekämpa Borg i de två sista avsnitten.

Dessa vapen du pratar om är oligliga då dom bryter mot tids-PrimeD.

Och därför har dom troligen skrotats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...