Essray Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Ngn som kan förklara hur gradbeteckningarna i Star Trek fungerar? Alla vet ju att kaptenen har fyra "stjärnor", men hur är det sedan? Ensigns har såvitt jag vet en stjärna (och ibland en svart prick). Amiraler brukar väl ha tre stjärnor med en ram runt. Och vad är det Chakotay har? Och varför har inte doktorn nägra stjärnor, han är ju ändå CHIEF Medical Officer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Doktorn är ju ett hologram, de har inte ändrat hans upseende fasten han fick denna befordran. Chakotay är commander och har tre gula prickar, Janeway har fyra eftersom hon är kapten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Chakotay har väl sin Maquisgrej kvar? Den ser lite annorlunda ut än Starfleet gradbeteckningarna. Maquiserna hade väl det i början iaf, nu vet jag inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Doktorn har ingen rang då han är del av skeppet men han kan ändå ta befälet över kaptenen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Doktorn har ingen rang då han är del av skeppet men han kan ändå ta befälet över kaptenen Du menar väl att han tar över ifall rangordningen sätts ur spel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Om Chefsläkaren tycker att kaptenen är "unfit for duty" så kan han (eller hon) typ tvångsjukskriva kaptenen... Men om det är doktorn eller försteofficern som får befälet då vet jag inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Om Chefsläkaren tycker att kaptenen är "unfit for duty" så kan han (eller hon) typ tvångsjukskriva kaptenen... Men om det är doktorn eller försteofficern som får befälet då vet jag inte... jag tror att det är försteofficern sen om ingen i besätningen är kapadla att arbetta tar doc hand om skeppet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Om Chefsläkaren tycker att kaptenen är "unfit for duty" så kan han (eller hon) typ tvångsjukskriva kaptenen... Men om det är doktorn eller försteofficern som får befälet då vet jag inte... Högst grad tar över. I Voyagers fall: Chakotay, om han inte kan Tuvok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Och vad är det Chakotay har? Chakotay (och alla andra fd. maquis-medlemmar har en annorlunda gradbeteckning för att de inte är anställda av Starfleet. Ett guldstreck motsvarar en guldprick och ett svart streck motsvarar en svart prick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 I TNG/DS9/VOY så ser dom ut så här: = Ensign = Lieutenant (Junior Grade) = Lieutenant = Lieutenant Commander = Commander = Captain = Commodore = Rear Admiral = Vice Admiral = Admiral = Fleet Admiral Jag tror jag fick med alla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Finns det många Fleet Admiraler? Eller är det något som bara ett fåtal är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted June 3, 2002 Author Report Share Posted June 3, 2002 I TNG/DS9/VOY så ser dom ut så här: = Ensign = Lieutenant (Junior Grade) = Lieutenant = Lieutenant Commander = Commander = Captain = Commodore = Rear Admiral = Vice Admiral = Admiral = Fleet Admiral Jag tror jag fick med alla Hur gör man för att lägga in bilder på det viset i sina inlägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Finns det många Fleet Admiraler? Eller är det något som bara ett fåtal är? är inte Tom Paris pappa "fleet amiral" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Hur gör man för att lägga in bilder på det viset i sina inlägg? Du klickar bara på "Bild"-knappen när du skriver ett inlägg, där fyller du i adressen till bilden. Bilden måste alltså ligga på en server. För mer info klicka på: Hjälpkort => iB-Kod Obs, Vi föredrar att du tar upp sådana här frågor i "Frågor, Kommentarer & Förslag" (sök gärna innan) eller via PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted June 6, 2002 Author Report Share Posted June 6, 2002 Vilka uniformsfärger kan ha vilka gradbeteckningar? Kaptenen mäste ju ha röd uniform(nuförtiden iaf), men hur är det med resten? T ex vice-admiraler kan väl ibland ha gul uniform (iaf i ett avsnitt av DS9). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Vilka uniformsfärger kan ha vilka gradbeteckningar? Kaptenen mäste ju ha röd uniform(nuförtiden iaf), men hur är det med resten? T ex vice-admiraler kan väl ibland ha gul uniform (iaf i ett avsnitt av DS9). Jag rekomderar att du frågar Jocke eller nån medlem på forumet som du har fått intrycket av att dom kan sån där sak med uniformerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Det har funnits ett ämne där färgerna förklarades, fast det verkar inte vara kvar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Röd= Command/Helm Gul= Tactical/Security/Engeneering Blå= Medical/Science. Alla kan ha alla gradbeteckningar utom admiral och fleet admiral då de är i command/helm området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Den diskussion som Mikael pratar om hittar ni här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 I TNG/DS9 var Medical/Science BLÅ. Det måste man vara färgböind för att inte se. I VGR skiftar det mellan blå och turkos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted July 12, 2002 Author Report Share Posted July 12, 2002 I TNG/DS9/VOY så ser dom ut så här: = Ensign = Lieutenant (Junior Grade) = Lieutenant = Lieutenant Commander = Commander = Captain = Commodore = Rear Admiral = Vice Admiral = Admiral = Fleet Admiral Jag tror jag fick med alla I ett avsnitt av DS9 hade O'Brien bara en svart prick ngn som vet vilken grad det var?(eller hade han tappat några gula prickar)Jag tror det var avsnittet Trials and Tribble-ations, men jag är inte säker(Det visades på StoCon iaf) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted July 12, 2002 Report Share Posted July 12, 2002 en svart prick är cadet eller för folk som inte gått i the academy sen så får obiran ett ett eget märke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted July 12, 2002 Report Share Posted July 12, 2002 I ett avsnitt av DS9 hade O'Brien bara en svart prick ngn som vet vilken grad det var?(eller hade han tappat några gula prickar)Jag tror det var avsnittet Trials and Tribble-ations, men jag är inte säker(Det visades på StoCon iaf) Han är chief Petty Officer och har därför ett annat märke. Det är inte den vanliga priken, utan en liten mörk platta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 13, 2002 Report Share Posted July 13, 2002 Han är chief Petty Officer och har därför ett annat märke. Det är inte den vanliga priken, utan en liten mörk platta. O´Brian är väll Chief of Operations, det ser ut ungfär så här: [>>>:] (ja nästan i allafall ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted July 16, 2002 Author Report Share Posted July 16, 2002 I ett annat avsnitt, som också gick på StoCon. hade han ngt slags platta som var grönfärgad tror jag, men jag är nästan 100% säker på att han också hade den svarta pricken i det andra avsnittet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts