Dahlberg Postad 7 Mars, 2006 Rapport Postad 7 Mars, 2006 Är det någon som vet vilken rank Chakotay har? I avsnittet faces så sa både Janeway, Tuvok och Kim "Commander till honom men ranken på uniformen sa att han bara va Lt. Commander. Hur kan detta komma sej? Lt. Commander tilltals i dagligt språk bara med commander, för att det skall vara enklare att säja...
bjorn98009_91 Postad 7 Mars, 2006 Rapport Postad 7 Mars, 2006 Det verkar lite mer som en nödlösning. Varför kunde dom inte bara befodra honom till commander?
Pjotr'k Postad 7 Mars, 2006 Rapport Postad 7 Mars, 2006 De kan ju inte befordra någon bara för att det skulle vara enklare att säga...
Dahlberg Postad 10 Mars, 2006 Rapport Postad 10 Mars, 2006 Det verkar lite mer som en nödlösning. Varför kunde dom inte bara befodra honom till commander? Alltså... Lt Commander tilltalas i dagslägt i US navy som commander bara... likadant som Lt Colonel tilltalas Colonel i US army... Star treks gradsystem är helt baserat på US navy-systemet, så där finns de mesta svaren... dessutom är det ju lättare att säja Ensign än commander ;)
bjorn98009_91 Postad 11 Mars, 2006 Rapport Postad 11 Mars, 2006 Okej men jag förstår inte varför Brannon Braga, Rick Berman (Jerry Talor) och Michael Piller inte valde att göra honom till commander från början redan i första avsnittet.
Dahlberg Postad 11 Mars, 2006 Rapport Postad 11 Mars, 2006 för att förstestyrman brukar vara en Lt commander? I dagslägget brukar Commanders vara fartygschef, och captains chef på tex hangarfartyg och fartygsgrupper... men bara en gissning
Supreme Commander JAF Postad 15 Mars, 2006 Rapport Postad 15 Mars, 2006 för att förstestyrman brukar vara en Lt commander? I dagslägget brukar Commanders vara fartygschef, och captains chef på tex hangarfartyg och fartygsgrupper... men bara en gissning Jag kan tänka mig att nr 1 på ett litet fartyg som voyger kan vara en lt comander medans han/hon på ett stort som enterprise troligare är comander. Det är helt enkelt mindre folk att föra befäl över! Dessutom kan det vara så att officerare får öva sig på sin nya befattning (tex first officer) innan han befordras till detsamma på ett stort och viktigt fartyg. :P J.
crazy_voyager Postad 22 Mars, 2006 Rapport Postad 22 Mars, 2006 Riker var lt. Commander när han kom ombord på Enterprise-D, så jag tror inte den Teorin håller Betänk att Captain i sverige motsvarar kommendör, och att du kan ha befälet över fartyg redan som commander (I sverige Örlogskapten motsvarande lt. commander!), betygsskalan tillåter ganska mycket fritänkande och i princip kan amiralerna ge befäl till den som är mogen, graden spelar först roll när du är involverad i aktioner med andra skepp. Internt har du alltid absolut makt oavsett om du är Captain eller Lt. Commander. Är man kapten så är man, är man nr1 så är man, oavsett rank.
Dahlberg Postad 22 Mars, 2006 Rapport Postad 22 Mars, 2006 Precis... Som kuriosa kan säjas att det i Sverige funnits förvaltare (Högsta underofficersgraden) som har varit Kaptener över fartyg.... ovanligt, men det har hänt, när de fanns
Supreme Commander JAF Postad 23 Mars, 2006 Rapport Postad 23 Mars, 2006 Riker var lt. Commander när han kom ombord på Enterprise-D, så jag tror inte den Teorin håller Betänk att Captain i sverige motsvarar kommendör, och att du kan ha befälet över fartyg redan som commander (I sverige Örlogskapten motsvarande lt. commander!), betygsskalan tillåter ganska mycket fritänkande och i princip kan amiralerna ge befäl till den som är mogen, graden spelar först roll när du är involverad i aktioner med andra skepp. Internt har du alltid absolut makt oavsett om du är Captain eller Lt. Commander. Är man kapten så är man, är man nr1 så är man, oavsett rank. Du har rätt! Men i amerikanska flottan skickas ofta nya captains som befäl på ett mindre fartyg (tex ett underhållsfartyg) innan de får befäl över ett större (tex hangarfartyg). Detta för att lära sig rollen och bli varm i kläderna innan de får ansvar för ett stort fartyg. Jag tänkte att first officers hade en motsvarande gång, men det är ju klart: de ska ju lära sig att vara kapten på ett stort fartyg (eller vilket fartyg som helst, egentligen) innan de avancerar till captain och får sitt eget befäl. J. Precis... Som kuriosa kan säjas att det i Sverige funnits förvaltare (Högsta underofficersgraden) som har varit Kaptener över fartyg.... ovanligt, men det har hänt, när de fanns Det stämmer i usa också! Där har man "Chiefs" som för befäl över en del mindre båtar (landstigningsfartyg tex). Dessa är inte officerare utan NCO:s (non commisioned officers) (underbefäl). J.
bjorn98009_91 Postad 23 Mars, 2006 Rapport Postad 23 Mars, 2006 Jaha så captain är både en rank och en position. Då kanske jag hänger med det är därför som t.ex Harry Kim kan ha befälet fasten han bara är en fänrik.
Supreme Commander JAF Postad 24 Mars, 2006 Rapport Postad 24 Mars, 2006 Jaha så captain är både en rank och en position. Då kanske jag hänger med det är därför som t.ex Harry Kim kan ha befälet fasten han bara är en fänrik. Stämmer! Graden Captain (kapten) är snäppet under lägsta amiralsgraden (o-6 tror jag). Svenska motsvarigheten är Komendör (eller är det kommendörkapten?). En comander befordras till captain som befordras till rear amiral lower half. Sedan har vi Kapten på fartyget som oftast är en captain men som kan vara av andra grader också. I senare dvd översätts denna titel till chefen. För att ytterligare krångla till det kan sedan befälhaveren (captain/chefen) utse valfri officer som ansvarig för bryggan medans denna är borta. Detta genom att säga "Harry kim, you have the bridge!" eller liknande. Denna person blir då befälhavare tills kaptenen kommer tillbaka och övertar bryggan. Skulle kaptenen förolyckas eller inte vara kapabel att föra befäl längre så övertas befälet av nästa person i turordningen, vanligtvis försteofficeren. J.
everybodyknows Postad 30 Mars, 2006 Rapport Postad 30 Mars, 2006 Denna person blir då befälhavare tills kaptenen kommer tillbaka och övertar bryggan. mja, personen i fråga blir väl "acting captain" alltså ställföreträdande befälhavare. har en sådan begränsade befogenheter? jag menar, om man fortsätter med harry kim exemplet, låt säga att kim gör en helt galen manöver som att skjuta på ett fredligt mål med sköldarna nere eller nåt. kommer han då ställas till svars för det? alltså, alla befälhavare måste ju kunna förklara sina beslut för starfleet command, men borde då inte den vanliga kaptenen också ha medansvar? det var ju kaptenens beslut att sätta en icke-kompetent person som acting captain. nu tror jag ju inte att en utbildad starfleet officer hade gjort ett sånt fruktansvärt klantigt misstag, men det är en intressant tanke.
Supreme Commander JAF Postad 3 April, 2006 Rapport Postad 3 April, 2006 Så länge kaptenen har befälet är denna ytterst ansvarig för skeppet. Inklusive vem han/hon lämnar över befälet till. Det är först när kaptenen är satt ur stridbart skick (skadad, dödad eller fånge tex) som befälet och ansvaret övergår till någon annan. J.
P'kea Postad 10 Januari, 2007 Rapport Postad 10 Januari, 2007 Den här frågan har inget med diskutionen att göra. Hur kommer det sig att det alltid är någon som kan hoppa in på bryggan när någon går iväg. Det verkar som dom kommer fram från ingenstans.
Schran Postad 19 Februari, 2007 Rapport Postad 19 Februari, 2007 Den här frågan har inget med diskutionen att göra. Hur kommer det sig att det alltid är någon som kan hoppa in på bryggan när någon går iväg. Det verkar som dom kommer fram från ingenstans. Enkelt svar, skiftgång. Anledningen till att Chakotay förblev Lt. Commander i VOY var att Janeway inte kan befordra honom. Han måste uppfylla vissa krav, typ ha commanderfarenhet på eget skepp enligt vissa regler. Och det ska väl gå genom Starfleet Command, vilket var lite svårt i VOY. Ett exempel, om jag förstår det rätt, på ett befordringsgrundande uppdrag är när Harry kim får ta kommando på det där forskarskeppet, vilket väl görs när Voyager har kontakt med SC (om jag inte minns fel). Men vissa beforingsmöjligheter finns tydligen i VOY, bland annat befordras Tuvok till just Lt. Commander, antagligen på grund av tjänstgöringstid.
K´hogh son of Klintoch Postad 20 Februari, 2007 Rapport Postad 20 Februari, 2007 Enkelt svar, skiftgång. Anledningen till att Chakotay förblev Lt. Commander i VOY var att Janeway inte kan befordra honom. Han måste uppfylla vissa krav, typ ha commanderfarenhet på eget skepp enligt vissa regler. Och det ska väl gå genom Starfleet Command, vilket var lite svårt i VOY. Ett exempel, om jag förstår det rätt, på ett befordringsgrundande uppdrag är när Harry kim får ta kommando på det där forskarskeppet, vilket väl görs när Voyager har kontakt med SC (om jag inte minns fel). Men vissa beforingsmöjligheter finns tydligen i VOY, bland annat befordras Tuvok till just Lt. Commander, antagligen på grund av tjänstgöringstid. tror att det måste vara en amiral som står för befodran när man kommer till en viss rang(så har jag fattat det iallafall , men jag fattar å andra sidan inte mycket . med andra ord ligger jag och Homer Simpson ungefär på samma nivå)
K´hogh son of Klintoch Postad 20 Februari, 2007 Rapport Postad 20 Februari, 2007 I den sista säsongen eller den 6:e så ger ju kapten Janeway "The Doctor" tilllåtelse att ta över skeppet om något händer med officerarna ECH = Emergency command hologram. Detta används ju bara en gång men jag tycker det är ganska coolt att han har den i sitt program. tycker jag med
commander ricochet Postad 20 Februari, 2007 Rapport Postad 20 Februari, 2007 (redigerade) Enkelt svar, skiftgång. Anledningen till att Chakotay förblev Lt. Commander i VOY var att Janeway inte kan befordra honom. Han måste uppfylla vissa krav, typ ha commanderfarenhet på eget skepp enligt vissa regler. Och det ska väl gå genom Starfleet Command, vilket var lite svårt i VOY. Ett exempel, om jag förstår det rätt, på ett befordringsgrundande uppdrag är när Harry kim får ta kommando på det där forskarskeppet, vilket väl görs när Voyager har kontakt med SC (om jag inte minns fel). Men vissa beforingsmöjligheter finns tydligen i VOY, bland annat befordras Tuvok till just Lt. Commander, antagligen på grund av tjänstgöringstid. tror att det måste vara en amiral som står för befodran när man kommer till en viss rang(så har jag fattat det iallafall , men jag fattar å andra sidan inte mycket . med andra ord ligger jag och Homer Simpson ungefär på samma nivå) Off topic men...det är startrek OCH Homer: * I am Homer of Borg, Prepare to be assim... Hmmmmm, Donut! * Resistance is floor tile. D'OH! * Can't assimilate now, eating. * D'oh! Stupid Starfleet Captains! * And Ted Koppel is a Borg! * Mmm... assimilation. * Resistance is the first step towards assimilation. moderatorn får väl ta bort detta skräpinlägg senare. Försökte själv ta bort det och flytta det till humoravdelningen men d gick inte.Sorry. Redigerad 20 Februari, 2007 av michael ricochet
Fleetadmiral Postad 26 Maj, 2007 Rapport Postad 26 Maj, 2007 (redigerade) Högre grader än Fleet Admiral har förekommit inom Star Trek-litteraturen! Som många har förstått vid det här laget baseras gradbeteckningarna i Star Trek på de inom den amerikanska flottan. Den högsta gradbeteckningen inom den amerikanska flottan är Admiral of the Navy som bara har utdelats en gång, till George Dewey under första världskriget. Under andra världskriget föreslogs den ers??ttas med Flag Admiral (6-stjärnig amiral), men detta var strax före världskrigets slut så ingenting beslutades (de högsta officersgraderna är normalt enbart aktuella under krigstider). Flag Admiral (Flaggamiral) har dock förekommit inom Star Trek. Både för TOS- och TNG-perioderna. Man har föreslagit att de skulle sitta på svarta uniformer (sektionsneutrala). Nedan visas gradbeteckningarna som de skulle kunna komma att se ut: TOS: TNG: Fleet Admirals (TOS): Nogura Morrow Cartwright Robert Bennett Bill Smillie Fleet Admirals (TNG) Shanthi Bracket NOT: Fleet Admiral översätts ibland felaktigt till Flottamiral, precis som General of the Army översätts till armegeneral. Båda är inte vedertagna, Fleet Admiral bör översättas till Amiral av Flottan eller femstjärnig amiral (motsv. ung. storamiral), och General of the Army till General av Armen eller femstjärnig general (motsv. ung. Fältmarskalk). Flaggamiral skulle ungefär motsvara en svensk riksamiral (under svenska stormaktstiden). Inom parentes kan det också sägas att det även finns 6-stjärnig general, General of the Armies. Endast två innehavare; George Washington och John J Pershing. Närmaste motsvarigheten här är militär riksmarskalk (t.ex. Marskalken av Finland. Tänk på Gustaf Mannerheim!). Redigerad 27 Maj, 2007 av Fleetadmiral
Supreme Commander JAF Postad 26 Maj, 2007 Rapport Postad 26 Maj, 2007 Vad det gäller befodringar så har kaptenen rätt att ge befodringar till de lägre graderna. Sedan är det väl förmodligen en amiral som ska godkänna kaptenens förslag vilket oftast görs. Vad det gäller befodran till högre rang så är det väl vissa kurser man måste ha gått igenomen, tex en befälskurs som troi gör i ett avsnitt och det är väl lite svårt i deltakvadranten misstänker jag. Vad det gäller högre ranger är det förmodligen så att det är planetfederationens kongress eller vad det nu heter (råd) som måste godkänna utnämningarna (promotion board). Lite krångligt som sagt men mycket bygger på usas flotta och deras system så läs om detta så hittar ni rätt. J.
Kashked Postad 31 Maj, 2007 Rapport Postad 31 Maj, 2007 Vad det gäller befodringar så har kaptenen rätt att ge befodringar till de lägre graderna. Sedan är det väl förmodligen en amiral som ska godkänna kaptenens förslag vilket oftast görs. Vad det gäller befodran till högre rang så är det väl vissa kurser man måste ha gått igenomen, tex en befälskurs som troi gör i ett avsnitt och det är väl lite svårt i deltakvadranten misstänker jag. Vad det gäller högre ranger är det förmodligen så att det är planetfederationens kongress eller vad det nu heter (råd) som måste godkänna utnämningarna (promotion board). Lite krångligt som sagt men mycket bygger på usas flotta och deras system så läs om detta så hittar ni rätt. J. Aldrig en bra idé att låta politiker blanda sig in i militära frågor... bara en åsikt.
Supreme Commander JAF Postad 1 Juni, 2007 Rapport Postad 1 Juni, 2007 Vad det gäller befodringar så har kaptenen rätt att ge befodringar till de lägre graderna. Sedan är det väl förmodligen en amiral som ska godkänna kaptenens förslag vilket oftast görs. Vad det gäller befodran till högre rang så är det väl vissa kurser man måste ha gått igenomen, tex en befälskurs som troi gör i ett avsnitt och det är väl lite svårt i deltakvadranten misstänker jag. Vad det gäller högre ranger är det förmodligen så att det är planetfederationens kongress eller vad det nu heter (råd) som måste godkänna utnämningarna (promotion board). Lite krångligt som sagt men mycket bygger på usas flotta och deras system så läs om detta så hittar ni rätt. J. Aldrig en bra idé att låta politiker blanda sig in i militära frågor... bara en åsikt. Utnämningar till höga poster som amiraler hör inte till militära frågor eller i varje fall inte militära operativa frågor. Det handlar om att politikerna vill ha inflytande över vilka som sitter vid rodret på båten. Sedan får de i mångt och mycket sköta sig själva. I USA har ju presidenten en stor makt över militären och man får väl anta att han och kongressen vill bestämma vilka dom ska ge order till så att säga... J.
Schran Postad 1 Juni, 2007 Rapport Postad 1 Juni, 2007 Den amnerikanske presidenten har inte bara stor makt över militären, han har den yttersta makten i militären då han är överbefälhavare. Däremot kan han inte starta ett krig, för det kan bara senaten göra (i.e krigsförklaring). Det finns även andra länder där politiker är överbefälhävare till exempel i Tyskland där utrikesministern är överbefälhavare i fredstid och förbundskanslern (alltså nuförtiden Angela Merkel) är överbefälhavare i krigstid.
Fleetadmiral Postad 1 Juni, 2007 Rapport Postad 1 Juni, 2007 Det intressanta är ju att även vår utrikesminister (nu Carl Bildt) är vår militäre överbefälhavares chef. Under tidigare krig var dock den högste befälhavaren kungen, följd av utrikesministern och därefter den militäre överbefälhavaren. Både kungen och utrikesministern hade oftast rätt att bära marskalkstav (under pågående krig). Idag är fältmarskalk endast en hedersgrad som kan utdelas under krig för enastående militära insatser.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu