Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
O´Brian är väll Chief of Operations, det ser ut ungfär så här: [>>>:] (ja nästan i allafall ;) )

Has postion är väl chief of operations medans hans grad är chief Petty officer.

• Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

• 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad

Det är en sak jag undrar över. i TNG har Miles två prickar (liutenent) men i DS9 är han Pretty Cheif Officer ;) hur går det ihop? Har han gjort Starfleet tjänstgöring eller inte? Han säger att han itne gjort det men hur kunde han då vara lituen. i TNG, och varför är han inte det längre i DS9???

:w00t:

Postad
Ja just det ja menade starfleet academy men svara på frågan istället för att märka ord

Men jag förstod uppriktigt sagt inte vad du menade. Jag försökte inte vara näsvis

Postad

OK, men det är väl så att man får den rang som motsvarar den tjänst man har. Om t ex alla som ngn gång varit kaptener, förblev kaptener skulle det ju bara göras nya skepp hela tiden.

Postad

Chacotay och B'Elanna har likadana betäckningar, och de är båda fd Maguiser. Kan det bero på att de inte är officiellt anställda av Starfleet, så att de inte får ha vanliga betäckningar?

Doktorn är inte Chief Medical Officer. Han ville bli det, men fick inte. (Se "Thinker, Tenor, Doctor, Spy")

Så vitt jag förstår det så har Ensigns en gyllene knapp, leutenants har två gyllene, Lt Commanders har två gyllene och en svart, Commanders har tre gyllene, Captains har fyra gyllene. Admiraler har två gyllene ramar på vardera sida av halsen. Varje ram har tre gyllene knappar

Postad

Ville inte vara så där irriterande petig, men jag kan ändå inte låta bli(kanske ngn sjukdom jag har): Det heter beteckningar, med e. Betäckning med ä är ngt slags synonym till parning.

Förresten så är doktorn visst Chief Medical Officer, titta bara på avsnittet "Year of Hell"(tror jag att det var iaf). Där säger han nämligen, till Janeway, ngt i stil med:

"As Chief Medical Officer of this Vessel, I declare you unfit for duty. You are ordered to stay in sickbay. Any violation against that order can lead to court marshall". (Säkert fel ngnstans, men det med Chief Medical Officer är jag säker på.) I avsnittet "Thinker, tenor Doctor, Spy". Ville han bli ECH- Emergency Command Hologram. :vulcan:

Postad
varför har miles olika grader i tng o ds9? varför är han inte lituenant i ds9 som han är i tng??

det var så jag menade, ungefär :D

Han var ju one of the little people i TNG och då var det inte så noga med vad han hade f??r rang. Att han var just lieutenant i TNG var nog mer av en slump. Sedan blev ju hans karaktär större och att det blev viktigare med vilken rang han hade och då blev det chief Petty officer.

• 2 månader senare...
Postad (redigerade)

I Tinker, Tenor, Doctor, Spy ville doktorn att han skulle bli ECH(Emergancy Command Hologram) och att han skulle kunna leda skeppet om något hände och rangordningen ombord inte skulle fungera.

Men Janeway sa nej först, sen sa hon att hon skulle skicka en ansökan till Starfleet och att de skulle göra en utredning om doktorn skulle kunna bli (ECH) leda skeppet.

Jag vet inte om de har untnämt honom till det än.

Det jag inte förstår är varför Maquis besättningen måste ha sina egna gradbeteckninar. Och jag tycker att Chakotays gradbetecking ser likadan ut som alla andra Maquis t.ex Torres.

ECH: Tuvok activate the fotonic canon!!

Redigerad av Captain Proton
Postad (redigerade)
I Tinker, Tenor, Doctor, Spy ville doktorn att han skulle bli ECH(Emergancy Command Hologram) och att han skulle kunna leda skeppet om något hände och rangordningen ombord inte skulle fungera.

Men Janeway sa nej först, sen sa hon att hon skulle skicka en ansökan till Starfleet och att de skulle göra en utredning  om doktorn skulle kunna bli (ECH) leda skeppet.

Jag vet inte om de har untnämt honom till det än.

Det jag inte förstår är varför Maquis besättningen måste ha sina egna gradbeteckninar. Och jag tycker att Chakotays gradbetecking ser likadan ut som alla andra Maquis t.ex Torres.

ECH:  Tuvok activate the fotonic canon!!

Frågan om ECH tas upp igen i dubbelavsnittet "Workforce" (som visas på SVT om ett par veckor). Mer än så säger jag inte - jag vill ju inte spoila :)

Att Chakotay och de andra har särskilda rangbeteckningar är för att dem är provisoriska officerare. Officiellt sett så har dem ingen rank inom Starfleet (fram till fjärde säsongen känner ju Starfleet Command inte ens till att de arbetar på Voyager).

Chakotays gradbeteckning är inte likadan som B'Elannas. På B'Elannas finns två streck, och på Chakotays finns tre.

Redigerad av Sotunk
Postad
Att Chakotay och de andra har särskilda rangbeteckningar är för att dem är provisoriska officerare. Officiellt sett så har dem ingen rank inom Starfleet (fram till fjärde säsongen känner ju Starfleet Command inte ens till att de arbetar på Voyager).

Det skumma är att dom troligen fått en "feild comision" (kan inte stava) samma som Paris fick men då borde dom ha samma som alla andra.

Det kan vara att då de (the maquis) tagit avstånd från fed så kan dom inte få en "feild comision" och därför har dom andra rank pips

ps detta är en vild teori även om den är lite trolig

Postad

Okej, Workforce kommer väl snart. Jag undrar om doktorn kommer välja ett namn snart också. Det kommer väl nog i slutet eller nåt.

Jag tycker att Janeway skulle ge Maquis gänget vanliga Starfleet gradbeteckningar så att de skulle känna att de är "ett i gänget", men det kan ju bryta mot primedirective men de är ju i deltakvandranten så de får väl unna sig det tycker jag.

Postad
Okej, Workforce kommer väl snart. Jag undrar om doktorn kommer välja ett namn snart också. Det kommer väl nog i slutet eller nåt.

Jag tycker att Janeway skulle ge Maquis gänget vanliga Starfleet gradbeteckningar så att de skulle känna att de är "ett i gänget", men det kan ju bryta mot primedirective men de är ju i deltakvandranten så de får väl unna sig det tycker jag.

Workforce är skoj :)

Ja, jag undrar varför Chakotay, B'Elanna och de andra inte har samma gradbeteckningar som Starfleet? Kanske för att skilja på dom, ja, men hur skulle det bryta mot P.D? Hmm oj nu kom jag på det svaret själv, Voyagers uppdrag från början var ju att leta reda på the Maquis, som anses som laglösa brottslingar. Men då de två besättningarna tvingades samarbeta i Deltakvadranten så ville Janeway ge dem beteckningar iallafall, och hon tvekade inte precis till att göra Chakotay till first officer. Det var ju mycket mer motsättningar när B'Elanna skulle bli Chief engineer *tänker på en viss Carey's brutna näsa* ;) :D (och Parallax var det avsnitt som fick mig att fastna för Voyager för alltid!)

Även fast jag har sett Endgame (sista avsnittet i serien) så undrar man ju vad som händer om de skulle komma hem till Jorden, och Starfleet får se att Maquis, de laglösa brottslingarna..... nej, vänta nu, pratar jag inte i nattmössan? De har ju för farao kommunicerat via instabila länkar" då och då, Voyager och Jorden! Men jag har inte märkt (läs: kommer inte ihåg) nån reaktion på att de f.d Maquis är så integrerade i Voyager-besättningen.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...