Jump to content

Artikeltips

Quiet

Recommended Posts

• 4 months later...
  • 1 year later...

Hej!

Idag har jag hittat en artikel men inte precis direkt trek-relaterat i en lokaltidning. Artikeln handlar om bröllop. I en rubik stod det ; "Traditionell vigsel- eller Star Trek-tema". Det finns en liten text... citatet :"...För att nämna ett exempel kan man, om man är en science fictionfanatiker, välja ett "area 51"-paket. I det ingår en präst utklädd till Stjärnorna krig-figuren Mr Spock, dessutom får man åka till det berömdet Area 51 och..." ;)

Stackars arikelförfattaren som inte kan skilja mellan star trek och star wars. Det är ganska vanligtvis missatg som många journalist har gjort om de inte är science fiction-fanatiker

(Beklagar för att artikeln inte finns på nätet eftersom det är en verkligt liten lokaltidning)

Edited by Nettan

Artikeln handlar om bröllop. I en rubik stod det ; "Traditionell vigsel- eller Star Trek-tema". Det finns en liten text... citatet :"...För att nämna ett exempel kan man, om man är en science fictionfanatiker, välja ett "area 51"-paket. I det ingår en präst utklädd till Stjärnorna krig-figuren Mr Spock,  science fiction-fanatiker

Det var roligt. I mitt bröllop ska jag ha star trek kostym. Sån där snygg vit som Pjotrk har på sig.

Artikeln handlar om bröllop. I en rubik stod det ; "Traditionell vigsel- eller Star Trek-tema". Det finns en liten text... citatet :"...För att nämna ett exempel kan man, om man är en science fictionfanatiker, välja ett "area 51"-paket. I det ingår en präst utklädd till Stjärnorna krig-figuren Mr Spock,   science fiction-fanatiker

Det var roligt. I mitt bröllop ska jag ha star trek kostym. Sån där snygg vit som Pjotrk har på sig.

Ska hela bröllopet vara star trek inspererad? Typ, Toris och Rikers bröllop? Kul ide, jag har inget emot att killarna ska ha den kostymen. Den är ganaka snygg. Fast bruden ska väl ha en vacker bröllopsklänning??? Jag skulle nog inte gifta mig i stár trek"kostym". (Rolig tanke! :D )Kanske ha den till min förfest eller efterfest.

Nån kompromiss kan man väl göra. Om min framtida fästman är Star Trek intresserad, annars vore det svårt. :P

Hade det funnis Star Trek- inspererade bröllop ännu, vad tror ni? Känner ni någon som har haft temat vid sitt bröllop?

---------

Lite utanför ämnet, är ledsen!

Edited by Captain Mariah

Ska hela bröllopet vara star trek inspererad? Typ, Toris och Rikers bröllop? Kul ide, jag har inget emot att killarna ska ha den kostymen. Den är ganaka snygg. Fast bruden ska väl ha en vacker bröllopsklänning???

Enklast är det väl om man är betazoid eller gifter sig med en. Ni vet väl varför.

• 4 months later...

Det här läste jag i DN (6 okt) igår

Vem bli näste Terminator?

Vem ska ta över Arnolds roll i Terminatorfilmerna om han blir guvernör? Namn och Nytt tittar idag närmare på några av huvudkandidaterna att ta över rollen!

Seven of Nine

Hjältinnan från tv-serien "Star Trek Voyager" som är till hälften borg, något som väl inte nödv??ndigtvis säger alla Namn och Nytt s läsare särskilt mycket. Det räcker konstatera att hon är blond, muskulös och högrest, vilket av någon anledning verkar vara just den utseendetypen som framtidens robottillverkare föredrar

C3PO

Med tanke på hur ofattbart dåliga de senaste Star Wars-filmerna varit tyder mycket på att filmvärldens näst mest kända filmrobot inom kort kommer att stå i arbetslöshetskön. Den vimsiga gulddroiden C3PO är väl inte biffig nog för jobbet, men han kan säkert få lite nyttiga träningstipd av Arnold.

Hotbot

Eftersom robotarna i filmerna har så svårt att lokalisera John Connor så kan man fråga sig varför de inte försöker med en sökmotor. Själva fick vi en halv miljon träffar när vi sökte efter "John Connor" på nätet med hjälp av Hotbot. Ger ingen av träffarna det önskade resultatetkan man säkert hitta en bra detektivbyrå.

Hade det funnis Star Trek- inspererade bröllop ännu, vad tror ni? Känner ni någon som har haft temat vid sitt bröllop?

---------

Ja känner och känner... Min mammas jobbarkompis vänner har haft Star Trekmusik på sitt bröllop. Vet inte om de hade Star Trekkostymer dock...

Edited by James Godthardt

---------

Ja känner och känner... Min mammas jobbarkompis vänner har haft Star Trekmusik på sitt bröllop. Vet inte om de hade Star Trekkostymer dock...

Men intro låten till First Contact är riktigt vacker. Den skulle inte vara helt fel att ha.

Terminator har väl inte med Star Trek-artiklar i pressen att göra? :blink:

Jo, om den också handlar om ex Seven of Nine, vilket denna artikel gjorde.

Förresten, det är kul att se att så mycket Star Trek figurerar i tidningarna. Glöm inte att ni själva kan skriva insändare om vilket ämne det än må handla om, och säkert "trycka in" något om Star Trek i sammanhanget. Då ökar vi antalet artiklar drastiskt! :P

---------

Nu har jag det bekräftat. De hade Star Trekkläder på sig och så spelades det Star Warsmusik... Så det var inte ett renodlat Star Trekbröllop tyvärr... <_< :P

• 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Hittade denna notering i en uppsats. Har ni någon aning om vad författaren menar?

Klingonska är ett språk som talas i TV-serien Star Trek. Star Trek-fans rör sig till stor del utanför science fiction-fandom, och ses inte alltid med blida ögon av sf-fans.

Källa:

Tenhovaara, Mika (2000). Fannisk fanarki: Om svenska science fiction-fanzines. http://jmm.sh.se/student/projekt/buppsats/v99/fannisk.pdf, s.32

Vem det nu än är som skrivit det så blir man ju riktigt imponerad av kunskaperna i SF :lol: På länken ser det ju ut att vara en universitetsuppsats på B-nivå och i så fall kan man ju undra vad författaren hittat för material som visar att Star Trek-fans inte får vara med och leka med "riktiga" SF-fans.

• 2 weeks later...

Hmm om man skulle räkna lite på det. det kanske går att genomföra.

Borde ju eventuellt bli billigare än ett traditionellt bröllop och alla skulle minas det utan gämföra det med sanbons brors bröllop.

Lite kläder, musik, och startrek inspererad mat. Borde gå att genomföra.

Frågan är ju bara hur man fixar festens tema på ett bra sätt. (alla tips motages).

Hmm om man skulle räkna lite på det. det kanske går att genomföra.

Borde ju eventuellt bli billigare än ett traditionellt bröllop och alla skulle minas det utan gämf??ra det med sanbons brors bröllop.

Lite kläder, musik, och startrek inspererad mat. Borde gå att genomföra.

Frågan är ju bara hur man fixar festens tema på ett bra sätt. (alla tips motages).

Tipsen kan lämnas via PM! (Jag skickar ett...)