Jump to content

Trekkies 3

Pjotr'k

Recommended Posts

I Star Trek Norge: Forum säger Thomas Dahl följande:

Skal hilse til dere alle fra ham, og fra Roger Nygaard som laget Trekkies filmene. Han er Amerikansk men har sine aner i Norge.

Om ikke allt for lenge kommer han til Norge og Sverige, sansynligvis for å begynne med film nr. 3.

Om detta skulle bli sant, så är det första gången som Norden syns i Trekkies-filmerna.

• 6 months later...

Jag vet inte riktigt om det var "en massa snack att det skulle bli reportage" inför Trekkies 2. Allt jag vet är att de fick en inbjudan att komma till en Star Treff i Göteborg (det var jag som bjöd in dem). Men uppenbarligen är vi norbor inte lika galna som de är i andra länder. Vilket å andra sidan Tim Russ tydligen uppskattade när han besökte Swecon. :)

• 4 years later...

Denise Crosby angående Trekkies 3 (från 2009):

Crosby said following the popularity of the new Star Trek film, shes hoping to make a Trekkies 3 that will touch on the new film and its actors and fans as well as visit places not covered by the previous films.

Our intention was always to make a 3, to have a triple box set. And there are areas I still want to go to. Trekkies 1 was domestic and Trekkies 2 we went global, but we didnt get everywhere, she said. And Im curious still, to make it a full circle about Asia, Africa and India, like whats going on there, sort of our Lost in Translation version of Trekkies.

Källa: http://trekmovie.com/2009/06/28/denise-crosby-talks-fans-leaving-tng-trekkies-3-and-more/

Nygard angående Trekkies 3 (äldre artikel, från 2007):

In a March 5th Newsweek article about the Star Trek XI announcement there were some general reactions from George Takei, Rod Roddenberry and Trekkies documentary director Roger Nygard. Something that caught our attention was the statement that Nygard was interviewing Trekkers for the latest installment of his "Trekkies" documentaries. TrekMovie.com contacted Nygard to find out what was up and apparently Newsweek got their tenses wrong. Nygard says that he is not currently at work on a Trekkies 3, but that he and producer Denise Crosby are planning on doing one. "We are on a 7 year schedule," said Nygard, referring to how the previous two came out in 1997 and 2004 respectively. The Trekkies team would like to catch up with some of the Trek fans featured in the previous entries, like digital artist Gabriel Kroener who Nygard called "a Trekkies success story."

If it gets approved, Trekkies 3 will be different than the previous two. For one thing it will focus on the Trek fanfilm phenomenon. In addition Nygard says they want to cover Trekkies from countries not visited in theprevious outings. The director also noted that the most likely outlet would be direct-to-video and not a theatrical release, but they have not yet worked out any deals with Paramount, CBS or their respective DVD divisions. Since the film would likely be done around 2009-2010, Roger thinks Paramounts decision to greenlight it will hinge on the success of Star Trek XI. Regarding JJ Abrams plans for Trek XI Nygard says he is excited by it and feels that Abrams will have a "fun new approach" to the franchise. Nygard has something in common with Treks new supreme leader, both he and Abrams have directed an episode of the NBC hit The Office.

Källa: http://trekmovie.com/2007/03/06/nygard-and-crosby-planning-trekkies-3-but-not-soon/

Så det ser ut som att det skulle kunna komma en tredje Trekkies.

Edited by The Holy Three

• 5 months later...

Antalet trekkers kanske fick ett uppsving i samband med den senaste filmen, men jag tror att det blir färre och färre för varje år som är tillräckligt överdrivet intresserade av Trek för att det ska vara värt att göra en tredje del. <_<

Tror du att antalet dedikerade Trekkies minskar? Är väl mera så att once you go Trekkie, you never go reggie (regular). På så sätt minskas ju aldrig antalet, men det kanske inte höjs nämnvärt. Tanken med 3:e filmen var ju dock att göra en bredare koll på Star Trek fenomenet runtom i världen, så jag ser inga stora hinder för det projektet på det sättet.

Antalet aktiva trekkers som går på konvent, klär ut sig eller lever helt för Star Trek har minskat ganska markant sedan toppen under 90-talet. Jag såg för en kort tid sedan tvåan och tycte att den täckte upp det viktigaste i världen. Visst, kanske de kan hitta en trekker i Asien, men i Skandinavien lär det inte finnas så mycket originellt jämfört med det de hittade i Italien, Tyskland eller Serbien. Men visst, Ghosts samling och Star Trek-bio hade varit kul att få se på film :lol:

Edited by Aike

Man kan jämföra t ex hur många konvent Creation hade. På det tidiga 90-talet var det ofta minst ett eller två per helg i olika städer i USA. I dag håller det väl bara ett par-tre stora per år. Sedan var nog toppåret 95-96 när bortåt 300 000 personer besökte konvent i USA som bara var tillägnade Trek. I dag lär det vara under 10 000, även om Las Vegas säkert är ungefär lika stort som många av de största då.

I Europa är det väl inte längre jättemånga renodlade Trekkonvent.

Vart får du dina siffror ifrån, vilken sida? Skulle vara intressant att kunna kolla över statistiken, älskar såna grejer.

Tror jag har sett det på Trekbbs. Kolla efter en tråd jag startade med titeln "When was fandom at its peak?" eller nåt sånt.

Hummm... I vilket fall som helst så ser det asså mörkt ut.

Tror skaparna av Trekkies 1 & 2 har ganska bra koll på hur fandomen ser ut idag, tror inte dom yttrade sina planer om en tredje film helt ovetandes att antalet dedikerade Trekkies minskat så markant de senaste åren, om det nu är så.

Alltså kan en tredje del av Trekkies mycket väl hända, det hoppas jag det gör.

Jag hoppas iaf att det kommer en 3:e. För jag känner mig så normal när jag ser de där "filmerna" och inte som den nörd jag är.

Sedan kan man ju försöka definiera normal. Hellre annorlunda än som alla andra för min del. Om det då betyder att man är onormal så är det i så fall bättre än alternativet.