Jump to content

Tuvix, Rätt eller fel?

MrsRiker

Recommended Posts

Jag har funderat lite på avsnitt 2.24 - Tuvix, dvs det avsnittet där Tuvok och Neelix genom en transportolycka blev sammanblandade till en individ. Gjorde Janeway rätt när hon beslutade sig för att "döda" honom för att få tillbaka T&N, eller borde hon ha låtit honom leva?

Jag själv är ambivalent. Hade man kunnat reversera proceduren på en gång hade det varit självklart tycker jag, men nu när Tuvix fick interagera med resten av besättningen och leva med dem i flera veckor innan man kunde göra något åt problemet så är det tveksamt. Självklart förstår jag att det är svårt att släppa taget om Tuvok och Neelix och om två av mina närstående blivit sammanblandade (min bror och min man tex) skulle jag säkert vilja ha dem "isärplockade". Men ändå så tycker jag att beslutet att efter så lång tid är...tveksamt.

Hade hon rätt att göra så, eller är det att betrakta som en...avrättning?

Hm. Ett mycket svårt val :osäker: Vad tycker ni?

Jag skulle vilja citera Spock:

"It is logical. The needs of the many outweigh the needs of the few."

Sedan avslutade Kirk meningen åt honom: "Or the One"...

<{POST_SNAPBACK}>

När Spock dör ja. Men när han återupplivas försvarar Kirk det med att vända på citatet, och då kommer det inga högljudda protester från Spock. ;)

Men sanningen är väl att det inte finns något rätt eller fel. Precis samma moraliska dilemma tar de ju upp i något avsnitt av Enterprise också, när en i den besättningen blir klonad. (Minns ej vilket avsnitt men spoilervarning utfärdas!)

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER

Och även i detta Enterprise-avsnitt tar manusförfattarna samma ståndpunkt som i TOS, nämligen att den nya personligheten måste offras för den gamla.

Det finns inget rätt eller fel, bara ett tufft beslut som måste tas!

Själv väljer jag att inte välja, den förmånen har inte respektive kaptener.

Är det inte upp till Tuvix själv om han vill delas på mitten? Han har ju både Tuvok och Neelix personligheter.

Låt individen(rna) välja själv så får det var hur det vill med moralen.

Jag tycker Janeway gjorde rätt som separerade honom, men inte när hon gjorde det emot Tuvix vilja.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är att Tuvix är en ny person och Tuvok och Neelix inte har någon som talar för dem. (Så det fick Janeway göra).

Är det inte upp till Tuvix själv om han vill delas på mitten? Han har ju både Tuvok och Neelix personligheter.

Låt individen(rna) välja själv så får det var hur det vill med moralen.

Jag tycker Janeway gjorde rätt som separerade honom, men inte när hon gjorde det emot Tuvix vilja.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är att Tuvix är en ny person och Tuvok och Neelix inte har någon som talar för dem. (Så det fick Janeway göra).

<{POST_SNAPBACK}>

Det var visserligen länge sen jag såg avsnittet men var inte Tuvix inte bara fysiskt utan också psykiskt en kombination av Neelix och Tuvok och sådeles inte riktigt en ny varelse?

Det var visserligen länge sen jag såg avsnittet men var inte Tuvix inte bara fysiskt utan också psykiskt en kombination av Neelix och Tuvok och sådeles inte riktigt en ny varelse?

<{POST_SNAPBACK}>

Jopp, han var en kombo rent personlighetsmässigt av båda karaktärerna, och en väldigt bra sådan tycker jag. Inte så irriterande som Neelix och inte så logisk som Tuvok :D

Men jag fick ingen känsla av att han var två personligheter som slogs om utrymmet i ett huvud, utan snarare en egen distinkt personlighet. och alltså en ny varelse...tycker jag :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jopp, han var en kombo rent personlighetsmässigt av båda karaktärerna, och en väldigt bra sådan tycker jag. Inte så irriterande som Neelix och inte så logisk som Tuvok :D

Men jag fick ingen känsla av att han var två personligheter som slogs om utrymmet i ett huvud, utan snarare en egen distinkt personlighet. och alltså en ny varelse...tycker jag :)

<{POST_SNAPBACK}>

Om det nu var en ny varelse, så var det rätt av Janeway att ta Tuvok och Neelix parti. Alternativet skulle ju vara att dödsförklara två personer som man kan rädda livet på.

Det finns nog inte någon som ens i sin allra vildaste fantasi kan tänka sig att Tuvok skulle vilja vara mixad med Neelix resten av sitt liv. Och jag tror samma sak gäller Mr. Neelix, fast det är ju inte riktigt lika bergsäkert förstås. ;)

Det finns nog inte någon som ens i sin allra vildaste fantasi kan tänka sig att Tuvok skulle vilja vara mixad med Neelix resten av sitt liv.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jag tänkte inte på det. Värsta formen av tortyr för stackars Tuvok att vara en Neelixkombo i resten av sitt liv...ungefär som om det skulle bli en transportörkombo av Kira och Dukat - även om det kanske är lite värre :D

<{POST_SNAPBACK}>

Om du blandar blå och röd får du lila, en helt ny färg även om den givetvis innehåller blå och röd. Samma sak med Tuvix. Det var ett nytt medvetande, även om det skapats av två andra. Jämför med Holodoktorn i VOY. Han var programmerad av ett antal av stjärnflottans främsta läkare. Klassar du inte honom som en ny "varelse"?

Om det nu var en ny varelse, så var det rätt av Janeway att ta Tuvok och Neelix parti. Alternativet skulle ju vara att dödsförklara två personer som man kan rädda livet på.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant, men jag kan verkligen inte göra det valet så enkelt och säga att det ena är rätt. Istället för att dödförklara två personer hon kunde ha räddat dödade hon en person - Tuvix. Hur kan man säga att det är rätt.

Det hela bottnar ju i en urgammal fråga: Hur mycket är ett liv värt och är ett liv mer värt än ett annat?

Ämnet behandlas ju även i ett TOS-avsnitt (tror det var "Conscience of a king") där det berättas om guvernören Kodos som under en svältperiod på en koloni beslutade vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö.

Man kan, liksom denne Kodos, argumentera för sin sak. Men att kalla det för ett absolut korrekt beslut går ju inte att göra, för då skulle man tvingas erkänna att man anser att ett liv är mer värt än ett annat. Och det påståendet ställer åtminstone inte jag upp på.

Jag sa inte att det var rätt eller inte, det kan inte jag avgöra. Däremot sa jag att jag tycker att det är rätt att föra någons talan då vederbörande inte själv kan närvara.

Intressant parallell den där mellan slaktaren i Kodos och Captain Janeway. Undrar just vad Janeway skulle gjort med dig, Tom, om hon fått höra den.... :w00t:

Detta har blivit en riktigt intressant fråga. Som jag ser det är det först och främst en moralisk fråga...hur ser man på liv etc,etc. Sen borde man stämma tillverkaren av transportören och göra en grundligt utvärdering av dessa "maskiner", hur säkra är dem, hur många olyckor sker per år och bla, bla.

Jag kan tänka mig själv om jag var med om en liknande olycka och blev förenad med DrPulaski, s?? hade det slutat med psykisk sjukdom och så hade de väl fått skjutit "EoNeelulaski" av ren nåd.

Oavsett vad som har hänt så är det ju upp till Janeway som har ansvaret för Voyager, hon för ju befälet. Hon måste ju ha känt att denna nya varelse inte var en del av den självklara besättningen, och hon vet att besättningsmän dör i strid mm, som hon är gett order om. Sen tror jag också att hon av ren respekt för Mr Tuvok och Mr Neelix, Jag menar att det finns ju anh??riga till dessa två, Mr Tuvok vad jag förstår är ju gift och har barn, hur skulle hans familj reagera på denna nya varelse. Jag tror att Janeway inte hade något val, hon behövde Mr Tuvok på bryggan och hon var beredd att ta sitt ansvar för det. Tuff donna!

Jag sa inte att det var rätt eller inte, det kan inte jag avgöra. Däremot sa jag att jag tycker att det är rätt att föra någons talan då vederbörande inte själv kan närvara.

Intressant parallell den där mellan slaktaren i Kodos och Captain Janeway. Undrar just vad Janeway skulle gjort med dig, Tom, om hon fått höra den.... :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla citatet jag hade i mitt förra inlägg. Du skriver att det var rätt att ta Tuvoks och Neelix parti. Det betyder i praktiken att du tycker att hon tog rätt beslut. För att ta parti i det fallet leder ju i förlängningen till ett beslut - mot Tuvix.

Jag vet inte om Janeway skulle gjort något med mig. Hon verkar ganska medveten om att det inte går att ta ett 100%-igt rätt beslut i frågan. Det hon baserar sitt beslut på verkar mer vara vad som är bäst för besättningen och deras uppdrag (att ta sig hem) än vad som är bäst för individerna. Samma beslutsgrund som Archer använde i "Similitude". Och samma sak med Kodos, när jag tänker efter. Verkar som budskapet är där att eftersom det inte går att värdera liv får man rangordna dem efter betydelsen för gruppens mål. Därmed måste man ju kunna sammanfatta det med "the needs of the many outweigh the needs of the few". Så den enda som som gått emot den filosofin hittills är ju då Kirk (då han räddade Spock).

<{POST_SNAPBACK}>

Om du blandar blå och röd får du lila, en helt ny färg även om den givetvis innehåller blå och röd. Samma sak med Tuvix. Det var ett nytt medvetande, även om det skapats av två andra. Jämför med Holodoktorn i VOY. Han var programmerad av ett antal av stjärnflottans främsta läkare. Klassar du inte honom som en ny "varelse"?

<{POST_SNAPBACK}>

Visst gör jag det, men han är ingen varelse. Där har Star Trek Canon allmighty sagt sitt. Vilket självklart inte betyder att jag inte uppskattar konstnären inom honom ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla citatet jag hade i mitt förra inlägg. Du skriver att det var rätt att ta Tuvoks och Neelix parti. Det betyder i praktiken att du tycker att hon tog rätt beslut. För att ta parti i det fallet leder ju i förlängningen till ett beslut - mot Tuvix.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hoppas vi alla är överens om att det inte finns något ABSOLUT rätt svar på den här frågan. Vi kan bara disskutera vilket som var MEST rätt.

Igentlign skulle de inte rört Tuvix eftersom han inte ville ha behandling, du ska inte behandla en person som inte vill ha "läkar" hjälp, men Jaenwya tyckte väll att Tuvix var så sjuk att han inte förstod sitt eget bästa, vilket var delvis sant eftersom både Nelix och Tuvok var nöjda efter behandlingen....

• 2 months later...

Jag håller med mrs Riker att Tuvix kanske ska betraktas som en ny unik varelse eftersom han skapades ur tuvok och Neelix (en kombination ur dessa två). Vem av oss kan säga att vi inte är en kombination av två (våra föräldrar) och jag vill ju hävda att alla människor är unika enligt den gamla klichen. Hur som helst så behövdes ju både Tuvok och neelix i besättningen för att utföra sina sysslor och för att skeppet skulle komma tillbaka til jorden var det ju det behovet för de

många man fick väga mot tuvix behov.

• 2 weeks later...
Visst gör jag det, men han är ingen varelse. Där har Star Trek Canon allmighty sagt sitt.

<{POST_SNAPBACK}>

På vilket sätt skulle "Star Trek Canon" ha fastslagit det? Själv tycker jag att Tuvix uppfyller alla kriterier för en egen individ eller varelse om man så vill. Hmm, detta börjar påminna om en liknande diskussion här nånstans...

Visst gör jag det, men han är ingen varelse. Där har Star Trek Canon allmighty sagt sitt.

<{POST_SNAPBACK}>

På vilket sätt skulle "Star Trek Canon" ha fastslagit det? Själv tycker jag att Tuvix uppfyller alla kriterier för en egen individ eller varelse om man så vill. Hmm, detta börjar påminna om en liknande diskussion här nånstans...

<{POST_SNAPBACK}>

Där tänkte jag på fredsdomaren i "Author, Author" som slog fast att Doktorn inte kunnde räknas som "person". Eftersom lagen då inte räknar honom som person och Voyagers besättning inte såg ut att överklaga så tycker jag att han inte bör räknas som en, trots att han ??r det för oss ;) :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte du på diskussionen om Data?

Om det är fallet så finner jag den jämförelsen ojämförbar, då Tuvix bestod av två humanoider som genom en olycka blivit en person...och Data är fortfarande en mekanisk robot.

Jag skulle vilja citera Spock:

"It is logical. The needs of the many outweigh the needs of the few."

Sedan avslutade Kirk meningen åt honom: "Or the One"...

<{POST_SNAPBACK}>

-Klassiskt- Det är aldrig fel att citera Spock, logikens mästare. Fast ha nådde inte Kolinar.

Om man låter Tuvix leva så dödar man Tuvok och Nelix, men om man låter Tuvix dö så räddar man Tuvox och Nelix. Hmm. svårt dilemma. För skeppets bästa så tror jag att Janeway gjorde rätt beslut, men facktum är att en levande varelse blir dödad i procecen. Man kan också se det som att oavset vilket alternativ Janeway skulle valt så finns Tuvix/nelix,tuvok kvar på ett eller annat sätt.

Rent praktiskt sett så borde det väll vara bättre med två personer än en.