Gå till innehåll

Om en fluga i replikatorn....?


Rymdmonstret

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på en sak.. nu verkar det ju inte finnas flugor i startrek, inte ens en endaste blomfluga! Men _om_ det fanns, och en fluga nu skulle ta och flyga in i replikatorn, medan, låt oss säga en varm tallrik soppa höll på att materialisera sig, vad skulle då hända?  :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag, och detta är viktigt! Tror, att ingenting händer om det sker på den matrialiserande sidan. Flugan är där den är och soppan blir där den matrialiserar sig. Dessvärre, för flugan, så kommer den nog att drunkna om den råkar befinna sig där soppan dyker upp... :D

Men om flugan flyger in i handlingen på den dematrialisernade sidan så kan de bli problem. Om den redan befinner sig där när dematerialiseringsfasen initsieras så händer inget dramatiskt den blir bara förflyttad, precis som soppan. Detta kan förvisso vara nog så dramatiskt för flugan, som kanske inte alls ville bli flyttad :D

Men om den flyger in efter det att dematerialiseringsfasen initsierats så kan den nog bli problem, eftersom datorn då inte är kalibrerad för detta. Och då kan det nog bli soppa av alltihopa.. :lol:

Edit: Eftersom min hjärna varken är initsierad eller kalibrerad, så får ni förlåta mig. jag upptäckte just att jag skrivit om "flugan och transportern" istället för "flugan och replikatorn". Men första delen av mitt inlägg gäller ändå. Jag tror ingenting händer, förutom att flugan riskerar att drunkna. Och Tom Paris riskerar att få flugkryddad tomatsoppa mot sin vilja, eller mot flugans vilja också för den delen...

Redigerad av OnO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på en sak.. nu verkar det ju inte finnas flugor i startrek, inte ens en endaste blomfluga! Men _om_ det fanns, och en fluga nu skulle ta och flyga in i replikatorn, medan, låt oss säga en varm tallrik soppa höll på att materialisera sig, vad skulle då hända?  :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

He...hmm.....intressant....skulle den hamna mitt i "materialiseringen", så borde den ju bli inbakad i just nämnda material. Är det en tallrik soppa, dör den väl ganska omedelbart p g a värma...

MEN...om replikatorn från början bestämmer att "just här ska soppan finnas", dvs soppans molekyler/atomer ska vara på exakt samma ställe som flugans...

Kan detta leda till någon form av kärnreaktion. Påtvingad fusion..?? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen så blir det lite extra protein i soppan eller så flyr flugan så fort den känner av förändringarna.

Jag kan inte tänka mig att flugan förintas, som när Arnold i T2 materialiseras och en del av gatan skålades ur. Det är ju öppet till där maten replikeras så det måste ju hända att barnhänder eller något annat kommer in där när det inte skall göra det. Kanske är det så att replikatorn inte kan replikera om något är i vägen? Finns det ingen fallbeskrivning i ST om att något sådant har hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att det finns en säkerhetsspärr. Nej, naturligtvis finns det en säkerhetsspärr menar jag.

Så länge något finns i materialiseringsutrymmet så kan inte något annat, i detta fall soppa, materialiseras. Skulle en hand eller en fot eller något annat olämpligt finnas i materialiseringsluckan så spärras materialiseringsproceduren, och när väl materiealiseringsprocessen kan initieras så "blåses" utrymmet tomt, ett kraftfält reses, och vaccum skapas. När materialiseringsprocessen fullbordats så fälls kraftfältet och soppan kan hämtas och avnjutas. Och det bästa av allt, flugan fick leva... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att det finns en säkerhetsspärr. Nej, naturligtvis finns det en säkerhetsspärr menar jag.

Så länge något finns i materialiseringsutrymmet så kan inte något annat, i detta fall soppa, materialiseras. Skulle en hand eller en fot eller något annat olämpligt finnas i materialiseringsluckan så spärras materialiseringsproceduren, och när väl materiealiseringsprocessen kan initieras så "blåses" utrymmet tomt, ett kraftfält reses, och vaccum skapas. När materialiseringsprocessen fullbordats så fälls kraftfältet och soppan kan hämtas och avnjutas. Och det bästa av allt, flugan fick leva... :)

<{POST_SNAPBACK}>

men eftersom replikatorteknologi och transporterteknologi är lite närbesläktade kanske man då slipper obehaget att bli transporterad till en ökenplanet med sandstorm och sedan upptäcka att sanden filar ned insidan av ens matsmältningssystem? :D

jag menar alltså att samma säkerhetssystem kanske trycker bort alla andra underliga partiklar?

Redigerad av Rymdmonstret
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intrycket jag fått av just Star Treks transporterare är att de inte fungerar som i andre filmer/serier. Så jag tror inte man ska blanda in varken flugan eller T2.

Jag tror att datorn håller reda på vad som är vad. Det första som händer är ju att den scannar det/de som ska transporteras.

Om det är som ni skriver skulle man ju inte kunna förflytta två personer samtidigt. Eller?

Slutsatsen är att datorn känner igen allt som finns i databasen, finns ett material inte där så varnar den, vilket har hänt i serierna förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att Stjärnflottans replikatorer inte skulle ha säkerhetsspärrar som stänger av replikatorn om den används när någon eller något befinner sig i den. Tänk bara om ett barn skulle stoppa in handen i en replikator. Och barn vet vi ju att det finns gott om i ST. :lol:

Men om en fluga nu skulle materaliseras inne i den replikerade varan skulle det väl bli lite som i TNG-avsnittet "Pegasus", där olika sorters materia blandas, dock av en annan anledning. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att det finns en säkerhetsspärr. Nej, naturligtvis finns det en säkerhetsspärr menar jag.

Så länge något finns i materialiseringsutrymmet så kan inte något annat, i detta fall soppa, materialiseras. Skulle en hand eller en fot eller något annat olämpligt finnas i materialiseringsluckan så spärras materialiseringsproceduren, och när väl materiealiseringsprocessen kan initieras så "blåses" utrymmet tomt, ett kraftfält reses, och vaccum skapas. När materialiseringsprocessen fullbordats så fälls kraftfältet och soppan kan hämtas och avnjutas. Och det bästa av allt, flugan fick leva... :)

<{POST_SNAPBACK}>

men eftersom replikatorteknologi och transporterteknologi är lite närbesläktade kanske man då slipper obehaget att bli transporterad till en ökenplanet med sandstorm och sedan upptäcka att sanden filar ned insidan av ens matsmältningssystem? :D

jag menar alltså att samma säkerhetssystem kanske trycker bort alla andra underliga partiklar?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag lutar åt den teorin, även om flugor inte brukar flyga runt i replikatorerna finns där ju LUFT. Kanske praktiskt om man vill ha choklad med bubblor i men om man ska ha nåt annat är det praktiskt om luften försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man transporteras från ett platt underlag till en sandöken eller liknande borde man väl sjunka ner lite precis efter transporten? Jag tror inte att en transporter flyttar på den sand som normalt trycks undan när man sätter ned foten.

<{POST_SNAPBACK}>

och vad händer om det är en grop just för din ena fot, du kan ju ramla och bryta nått.. eller om kaniner har grävt sitt bo under marken så det är instabilt just där du transporteras fram? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som förbryllat mig i sammanhanget är hur man hanterar porslin eller motsvarande. När Picard t.ex. vill ha sitt te så får han det oftast i en "gamaldags" kopp. Men inte alltid. Det räcker med att säga "Tea, earl grey, hot", men hur i bonken vet man vilket porslin som det blir? Att bara få teet i knät verkar ju lite opraktiskt.

Om sen flugan blandar sig i detta så torde flugan faktiskt bakas in i koppen, eller teet, eller båda två. Men som tidigare sagts så borde man ju ha kommit på att det kan vara bra med protokoll som förhindrar detta, tycker man :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som förbryllat mig i sammanhanget är hur man hanterar porslin eller motsvarande. När Picard t.ex. vill ha sitt te så får han det oftast i en "gamaldags" kopp. Men inte alltid. Det räcker med att säga "Tea, earl grey, hot", men hur i bonken vet man vilket porslin som det blir? Att bara få teet i knät verkar ju lite opraktiskt.

Om sen flugan blandar sig i detta så torde flugan faktiskt bakas in i koppen, eller teet, eller båda två. Men som tidigare sagts så borde man ju ha kommit på att det kan vara bra med protokoll som förhindrar detta, tycker man  :D

<{POST_SNAPBACK}>

hm. det finns nog standardkoppar, raktajino får de alltid i en raktajinomugg tex. (de med bred botten smalare topp?) :)

sen måste den väl slumpa mellan färg på koppen lr vilket porslin etc..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm. det finns nog standardkoppar, raktajino får de alltid i en raktajinomugg tex. (de med bred botten smalare topp?) :)

sen måste den väl slumpa mellan färg på koppen lr vilket porslin etc..?

Skulle vara enformigt om man alltid hade samma porslin...eller så har olika personer olika favoriter...

Varför inte "röst-ID"-styrning så var och en kan få sin favoritmugg automatiskt!?

Låter annar bra med en slumpfaktor som ger variation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum...Jag funderar på vad all disk tar vägen? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Man stoppar tillbaka den i replikatorn och säger "återvinn" så löses den upp.

Uppfanns replikatorn av en utarbetad stackars kvinna på 2000-talet eller?? :D :lol: ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men är inte det drömmen för oss som vet hur tråkig "vardags maten" är? Och varför disken står kvar på morgonen?

Fram för fler replikatorer och "dereplikatorer"!!

Redigerad av Durator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum...Jag funderar på vad all disk tar vägen? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Man stoppar tillbaka den i replikatorn och säger "återvinn" så löses den upp.

Det är ju egentligen samma sak som när jag står ner på MAXI eller Coop Forum, mummlandes "Återvinn" - så försvinner den, för att sedemera lösas upp. :D

Uppfanns replikatorn av en utarbetad stackars kvinna på 2000-talet eller??  :D  :lol:  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, möjligtvis av en stackars man.... :( ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 7 månader senare...

Nä men så gulligt :D Är det association till filmen Flugan.

Den datorn var ju väldig omodern och det är väl självklart

att det kan bli fel då.

Men hur funkar egentligen en replikator? Nåt tillverkas från ingenting.

Tänk om detta skulle vara möjligt, så skulle folk bara behöva rita

sina bilmodeller i 3d-program och replikera. Inga onödiga fabriker som kostar resurser.

Folk med lunkcancer får nya replikerade lungor och kan fortsätta och röka.

Lider nån av en hjärnskada som innebär dödigt så läggs personers sinne

i minnet och sen replikerar en ny hjärna. Sen läggs sinnet tillbaks i hjärnan.

Ursäkta mig det var en liten association till rysarfilmen Brain waves.

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men så gulligt  :D  Är det association till filmen Flugan.

Den datorn var ju väldig omodern och det är väl självklart

att det kan bli fel då.

Men hur funkar egentligen en replikator? Nåt tillverkas från ingenting.

Tänk om detta skulle vara möjligt, så skulle folk bara behöva rita

sina bilmodeller i 3d-program och replikera. Inga onödiga fabriker som kostar resurser.

Folk med lunkcancer får nya replikerade lungor och kan fortsätta och röka.

Lider nån av en hjärnskada som innebär dödigt så läggs personers sinne

i minnet och sen replikerar en ny hjärna. Sen läggs sinnet tillbaks i hjärnan.

Ursäkta mig det var en liten association till rysarfilmen Brain waves.

<{POST_SNAPBACK}>

Hjälp! :lol: Det är inte så att replikatorn replikerar saker av ingenting. Den behöver material att utgå ifrån. Sedan är det så att stora komplicerade saker (som bilar eller rymdskepp) är väldigt svåra att replikera. Levande saker går överhuvudtaget inte att replikera. Dock finns det undantag från den regeln:

I Voyger replikerade man ett par lungor åt Neelix (tror jag). Dessutom är jag övertygad om att Delta flyern replikerades, mer eller mindre i alla fall. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...