Jump to content

Melodifestivalen 2005

Thalaxian

Recommended Posts

Jag hittade i allafall något "trekigt" i det hela. Om man surfar in på: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27505 Och där klickar på bildgalleriet där det står Expert om scenkläderna. Så säger experten om bilden på Alcazar: "Det här är roligt och roligt är aldrig bra. Hade Star Trek gjorts på 80-talet hade det sett ut så här. Jag är lite besviken på Alcazar den här gången, måste jag säga"

Jag antar att experten aldrig sett the next generation..... :P

alcazar.jpg

W. Riker, D. Troi, B. Crusher & W. Crusher ?

Edited by OnO

Min kvinna fyllde år i helgen och allt avslutades med Melodifestivalen.

Jag måste säga att jag inte är road av detta jippo. Varken musiken eller artister ger mig något mer en gäspningar. Jag tycker det är lika spännande att titta på Melodifestivalen som det är att se pastavattnet koka upp. :huh:

Jag måste säga att jag inte är road av detta jippo. Varken musiken eller artister ger mig något mer en gäspningar. Jag tycker det är lika spännande att titta på Melodifestivalen som det är att se pastavattnet koka upp. :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Just därför jag frågar om någon här ser skiten....stön... :huh:

Trodde Star Trek fans hade större intellekt.... ;)

Jag håller med om att mycket är skit, allrahelst när de drar ut på det i massa omgångar. Det finns vissa bra låtar men de dränks i allt som inte borde kommit med. Dessutom tror jag att det inte har så mycket med kvalitet att göra vilka låtar som väljs utan vilka som skickar in dem. Kända namn ger företräde.

Dock så har festivalen ett nostalgivärde för mig då jag som liten upplevde denna musiktävling som en stor happening eftersom min familj och en vänfamilj alltid träffades och röstade och umgicks.

Jag missade festivalen i lördags, men som sagt, jag fäller inga tårar. Dock finns det ett humorvärde som man kan ta vara på: jag kan se festivalen om jag har rätt och häckla och hånskratta vilt; om folk som jag ser detta med inte tål det då vägrar jag se.

Folk har generellt sett ingen vidare musiksmak. När folket ersatte juryn så får man skrämmande resultat. T.ex Shirley Clamp gick vidare i första omgången....*rys* Henes sångröst påminner mig om en katt som ylar. Eller för att ta ett ännu värre exempel, Bransta city släckers.....

Jag struntar inte i sånt s**t...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag struntar heller inte i det, därför tittar jag varje lördag även om jag just denna lördag blev mycket besviken över två saker:

1. Urvalet av låtar var ingenb höjdare, IMM

2. Publiken buade efter att låten Roma gått vidare till heat 2 och sedan samma sakn när den gick vidare till andra chansen. Mycket osportsligt beteende, tycker jag. Fy!

1. Urvalet av låtar var ingenb höjdare, IMM

2. Publiken buade efter att låten Roma gått vidare till heat 2 och sedan samma sakn när den gick vidare till andra chansen. Mycket osportsligt beteende, tycker jag. Fy!

<{POST_SNAPBACK}>

1. Håller med. Allvarligt talat, det var längesen jag hörde en sån samling skitlåtar på ett och samma ställe...den enda som var någorlunda (tyckte jag, självklart som den gamla synthare jag är :D ) var Bodies Without Organs, men de gick ju såklart inte vidare. Och hur någon kunnat favorittippa Arja Sajonmaa övergår mitt förstånd!!! :blink: :huh: En hel nation är förstummade över att hon inte ens gick vidare till andra omgången. Varför? Låten var inget vidare och hon kan inte sjunga....

2. Väldigt osportsligt. Förvisso var det en ohyggligt dålig låt och att skapa ett eget språk, what's up with that? Hej, jag vill jättegärna vara låtskrivare, men OJ, jag kan visst inte skriva texter. Vad ska jag gööööra? Äh, jag hittar på nåt istället.... eller vaddå? Nej, det var USCH, för att uttrycka det milt. Å andra sidan så håller jag som sagt med om att det var osportsligt att bua. (Dock måste jag varit upptagen med att bua själv, eftersom jag inte märkte nåt :D )

Det är så typiskt. När jag för en gångs skull kollar på Melodifestivalen och "tvingar" min stackars man att göra det så är det bara dåligt....Men det kan ju inte bli sämre än så här i alla fall. Allvarligt!! :)

(jag hoppas jag inte håller på med flaming här nu....men Melodifestivalen måste man ju få gnälla på :D :lol: )

<{POST_SNAPBACK}>

Just därför jag frågar om någon här ser skiten....stön... :huh:

Trodde Star Trek fans hade större intellekt.... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kollade på det i lördags men det var inge kul alls.

Särskilt när man hejar på några och de inte går vidare :)

Edited by Jadax

hmm såg också lördagens bidrag. Själv tycker jag nästan att pausunderhållningen var roligast. Jag tycker att den killen är kul (han som går runt och gnäller på allt och alla i den staden där festivalen framförs eller ska framföras)...

Musiken var tyvärr inte något att hurra för...

• 2 weeks later...

Jag har visst själv glömt att göra inlägg här fast det var jag som startade ämnet. Hur som helst så var jag på plats i Växjö och såg deltävling 4 i klördags den 5 mars. Jag måste efter dett säga att det är roligare att se tävlingen live. Jag har inte missat en deltävling även om jag fått se deltävling 3 inspelad, men jag såg den.

Låten Roma, ja vad ska man säga. Viosst det är en kul låt kanske men om man ska vara med i Melodifestivalen så tycker jag att man ska ha en begriplig text.

Lite om låtarna i Växjö. Nanne regerade helt klart, hon drog ner flest applåder. Sedan gruppen som hade de där konstiga "ballongkläderna" (tjejen som sjöng nåt operaliknande mellanspel). Mycket skumma kläder, tur att de inte gick vidare.

Om ni får chansen, gå och se Melodifestivalen live, det är mycket roligare än på TV och man får ett annat intryck både på låten och framförandet.

Lite om låtarna i Växjö. Nanne regerade helt klart, hon drog ner flest applåder. Sedan gruppen som hade de där konstiga "ballongkläderna" (tjejen som sjöng nåt operaliknande mellanspel). Mycket skumma kläder, tur att de inte gick vidare.

Om ni får chansen, gå och se Melodifestivalen live, det är mycket roligare än på TV och man får ett annat intryck både på låten och framförandet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag ju bara sett det på TV, men den där tjejen som gick vidare i Växjö som inte var Nanne (vad heter hon? Caroline?) var ju förfärlig. Låten var väl OK, men hade vunnit att framföras av en person som hade lite erfarenhet och scennärvaro. Hon sjöng otight och falskt och det var hemskt.

Jag hade mycket hellre sett att "ballongkläderna" gått vidare :) Det var ju humor i alla fall :D :P

Nu har jag ju bara sett det på TV, men den där tjejen som gick vidare i Växjö som inte var Nanne (vad heter hon? Caroline?) var ju förfärlig. Låten var väl OK, men hade vunnit att framföras av en person som hade lite erfarenhet och scennärvaro. Hon sjöng otight och falskt och det var hemskt.

:o :o :o Caroline Wennergren var ju fantastisk! Jag sa för mig själv när jag hörde henne: "Vilken fantastisk röst". Visst hon kanske behöver lite mer scennärvaro och rutin, men sånt kommer med tiden. Men rösten var ju klockren. Den klart bästa låten i år. Hon sjöng rätt mycket "blå" toner som kan uppfattas som falska, men det är så musik ska låta. Otight och faskt, jag förstår inte... :huh:

Konstigt vad olika smak man kan ha... :)

Jag håller med OnO - helt klart det bästa från lördagskvällen! Det är dock tur att alla tycker olika, tänk om alla höll med mig i allt, skulle bli tråkigt! Caroline sjöng bra, var en hel del nervös (påminde lite om Carola i början, även om Carola hade mer tydlig närvaro), hade en trevlig och framför allt annorlunda sång. Den kommer nog inte vinna om jag känner av tempen på svenska folket - det blir säkert någon egotrippad sång som Alcastar eller så som får platsen i Kiev från Sveriges sida.

Jag håller med OnO - helt klart det bästa från lördagskvällen! Det är dock tur att alla tycker olika, tänk om alla höll med mig i allt, skulle bli tråkigt! Caroline sjöng bra, var en hel del nervös (påminde lite om Carola i början, även om Carola hade mer tydlig närvaro), hade en trevlig och framför allt annorlunda sång. Den kommer nog inte vinna om jag känner av tempen på svenska folket - det blir säkert någon egotrippad sång som Alcastar eller så som får platsen i Kiev från Sveriges sida.

<{POST_SNAPBACK}>

Åh, jag GILLAR Alcastar, jag blev jätteglad när de gick vidare igår. Jag ringde och röstade och det brukar annars vara ett säkert tecken på att de inte går vidare :) Så om jag säger att jag gillar en låt gör ni bäst i att sätta era pengar på någon annan :)

Första tävlingen missade jag, i andra röstade jag på Bodies Without Organs, i tredje på Jessica Folker och fjärde på Rickard-vad-han-nu-heter-med-ballongkläderna :) - en gräslig statistik - men jag får trösta mig med att jag i alla fall har skänkt pengar till välgörande ändamål :D

Men grejen med Caroline var att hon var i otakt med musiken. Hon kom in fel och sjöng darrigt. Självklart kan det ha med nervositet att göra - men jag gillade det inte alls! Men det kan ju såklart vara jag som är kinkig :D

Och Carola har haft RÖSTEN från första sekunden jag såg henne. Nu var jag förvisso bara 11 när hon vann med Främling och minnet kanske sviker, men hon har ju alltid varit suverän på att sjunga.... :)

Och Carola har haft RÖSTEN från första sekunden jag såg henne. Nu var jag förvisso bara 11 när hon vann med Främling och minnet kanske sviker, men hon har ju alltid varit suverän på att sjunga.... :)

<{POST_SNAPBACK}>

15 var hon nog. Så ung som 11 fick/får man inte vara.

<{POST_SNAPBACK}>

15 var hon nog. Så ung som 11 fick/får man inte vara.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att MrsRiker menade det så att hon själv var 11 år, inte Carola. Carola var för övrigt 17 år då hon framförde Främling. Caroline Wennergren är 18 år och således den yngsta deltagaren i Melodifestivalen 2005.

Edited by Thalaxian