Gå till innehåll
EoNeel

Fågelinfluensan

Rekommenderade inlägg

WHO varnar för att risken med fågelinfluensan är mkt stor. I Sverige jobbar nu myndigheter med att stävja hotet. Tyvärr räcker vaccinet bara till ett fåtal nyckelpersoner.

Jag frågar mig varför det är så svårt att få fram vaccin så det räcker till alla?

Sen frågar jag mig hur stort detta hot egentligen är...tidningarna målar ut detta som om det snart skulle vara slut med mänskligheten.

Det måste ju finnas hur många som helst som går omkring och är rädda eller som bara blockerar bort det. själv tycker jag det känns obehagligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns inget som säljer så mycket som som skräck och hot...

Med tanke på att sk "nyckelpersoner" var nästan alla som var anställda av staten, så ja, det var ganska många... :rolleyes:

Frågan är om man själv får :lol:

fast rädd? nää... bryr mig? inte nämnvärt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag heller. Hörde dock på nyheterna att upp till 5milj svenskar skulle kunna bli smittade om det kom hit, och många av de skulle dö. Det är ju halva befolkningen! Men jag vet iofs inte hur mycket jag litar på det. Förhoppningsvis kommer den inte ens hit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hoppas jag blir drabbad så att jag kan ligga på molnen och titta på ST

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom denna influensa beräknar döda en stor del av befolkningen om vi drabbas, är väl inte din önskan någon riktig, eller? Det är sällan man hör folk önska att de hade en risk att dö. :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom denna influensa beräknar döda en stor del av befolkningen om vi drabbas, är väl inte din önskan någon riktig, eller? Det är sällan man hör folk önska att de hade en risk att dö. :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Shinzon, jag vill bara kolla med dig...det du skrev var menat med humor?

Om det är något annat...så PM'a mig. :)

Redigerad av EoNeel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, lite obehagligt kan jag tycka att det är, men det är då rakt inget som jag går runt o tänker på hela tiden, det är ju det dom vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Shinzon, jag vill bara kolla med dig...det du skrev var menat med humor?

Om det är något annat...så PM'a mig. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Lite humor var det väl, men man skall inte vara rädd för att dö. om vi skulle drabbas så finns det stor chans...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag håller med dig EoNeel. det hela känns lite otäckt men det är inget jag går runt och är rädd för. Tänker dock helst inte på det. Jag kan föreställa mig att det kanske skulle vara värre för dem som har familj eller kommer att bli förälder snart. Man har ju fler än sig själv att oroa sig för då. Det bara är så

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker vi stänger våra gränser när något sådant börjar hända och isolerar oss, odlar vår egen mat o slutar importerar, släpper inte in fler folk då minskar vi säkert smittan avsevärt, vi klarar oss nog ändå, kanske finns det nåt folk som e immuna mot viruset?Läste någonstans tror det va i illustrerad vetenskap och det va nåt på tv om det oxå, att urnordbor iaf nordbor som inte har beblandats med utomstående är immuna mot hiv, vem vet kanske så finns det nån som är immun mot fågelinfluensan

Men det är skrämmande ...usch...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker vi stänger våra gränser när något sådant börjar hända och isolerar oss, odlar vår egen mat o slutar importerar, släpper inte in fler folk då minskar vi säkert smittan avsevärt, vi klarar oss nog ändå, kanske finns det nåt folk som e immuna mot viruset?Läste någonstans tror det va i illustrerad vetenskap och det va nåt på tv om det oxå, att urnordbor iaf nordbor som inte har beblandats med utomstående är immuna mot hiv, vem vet kanske så finns det nån som är immun mot fågelinfluensan

Men det är skrämmande ...usch...

<{POST_SNAPBACK}>

Stänga gränserna känns lite väl tufft, men vaccin borde ju framställas så att barn och äldre kan ha en chans...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alltid annars så är det kraftigt överdrivet. Varje dag får man höra om nya krämpor och farsoter som ska döda oss alla. Någon sa det tidigare och det är så sant, det finns inget som säljer så bra som domedagsprofetior. Om detta hot nu är så stort så arbetar nog smittskyddsinstitutet med att ta fram vaccin så att det räcker till så många som det möjligtvis kan.

Om man läser vad smittskyddsinstitutet har att säga om saker så känns det som att massmedias domedagsbilder är fruktansvärt överdrivna, som vanligt alltså.

Smittskyddsinstitutet om fågelinfluensan

Ingen idé att gå omkring och oroa sig.

Redigerad av Damien Stone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som alltid annars så är det kraftigt överdrivet. Varje dag får man höra om nya krämpor och farsoter som ska döda oss alla. Någon sa det tidigare och det är så sant, det finns inget som säljer så bra som domedagsprofetior. Om detta hot nu är så stort så arbetar nog smittskyddsinstitutet med att ta fram vaccin så att det räcker till så många som det möjligtvis kan.

Om man läser vad smittskyddsinstitutet har att säga om saker så känns det som att massmedias domedagsbilder är fruktansvärt överdrivna, som vanligt alltså.

Smittskyddsinstitutet om fågelinfluensan

Ingen idé att gå omkring och oroa sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med om att man inte skall oroa sig i onödan, men jag har jobbat på infektionskliniken i Uppsala...öh...och sett vad virusinfektioner kan leda till.

Jag hörde nu på nyheterna att ett fall verkar ha hänt där en människa smittar en annan människa, och är det på det sättet så är det mycket alvarligt.

Jag tänker på historien om att stoppa en groda i en kastrull med vatten.

Kokar vattnet i kastrullen och du kastar i grodan så hoppar den ur, men lägger grodan i kastrullen när vattnet är kallt och sen l??ter vattnet koka upp så stannar grodan kvar tills det är försent. Den dör.

Jag tycker att det är risk med att ta dessa larm med en klackspark. Vi skall ju inte tro att vi är skonade bara för att vi bor i Sverige. Virus struntar i gränslinjer och när vi talar om dessa typer av virus så talar vi om The Mothers of Virus.

Snart är 90miljoner i Afrika smittade med HIV/AIDS, och det blir bara värre även det finns ljus i tunneln med vaccin mm. Könssjukdomarna ökar lavinartat i Europa och det ser inte ut som man lärt sig någonting. Skulle man förlora kontrollen över detta virus som nu hotar befolkningen då ligger vi riktigt risigt till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte direkt påstå att jag tar det med en klackspark (även om det finns många som gör det). Däremot så anser jag att det inte finns något syfte med att gå omkring och oroa sig.

Angående AIDS/HIV och andra sexuellt överförbara sjukdomar så finns det inte mycket mer att säga än följande:

"Är huvudet dumt får kroppen lida"

I Afrika pågår massiva informationskampanjar men det verkar inte som om någon bryr sig.... sorgligt. Beträffande det som händer i Europa så handlar det enbart om individers dumhet.

Synd om dem som blir drabbade pga. dessa dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt sista inlägg ville jag inte lägga något dömande över det faktum att HIV sprids som en löpeld, utan mera bara peka på ett faktum. Kärlek och sex stoppas inte av något virus och det vore dumt att tro något annat. Jag vet, jag har också varit ung, nyfiken och framförallt våghalsig.

Min point var mera att vi som människa har egentligen så lite att sätta emot, när det gäller virus. Det känns på något sätt så banalt att någonting så litet kan utgöra ett så stort hot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det lustiga är att HIV/AIDS sprids extremt snabbt enbart på den platsen, detta trots att enorma mängder information pumpas ut. Skulden kan inte läggas på mycket annat än att folk helt enkelt är idioter.

Men visst är det ironiskt att något så litet kan göra så mycket mot något så stort... Men då ständiga medicinska framsteg görs så blir hotet allt mindre (även om det dyker upp nya saker), åtminstone i I-länderna, det moraliska i detta är dock en annan fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
det lustiga är att HIV/AIDS sprids extremt snabbt enbart på den platsen, detta trots att enorma mängder information pumpas ut. Skulden kan inte läggas på mycket annat än att folk helt enkelt är idioter.

Men visst är det ironiskt att något så litet kan göra så mycket mot något så stort... Men då ständiga medicinska framsteg görs så blir hotet allt mindre (även om det dyker upp nya saker), åtminstone i I-länderna, det moraliska i detta är dock en annan fråga.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker nog att "idiotin" är att det skall vara så hotfullt att leva på denna värld. Människor kommer att bli kära och älska med varandra oavsett hotbild, och det är väl bra...självklart ska man vara återhållsam, men livet är ändå som en vild flod. Den tar sig fram iaf.

Sen är väl denna värld vi lever i en ganska så hård och kall värld, så människan tar väl alla tillfällen hon kan för att få känna mjukhet och värme. Man kan inte döma människor för att de vill ha närhet och att de är rädda. För mig ligger tanken om moral på en annan nivå än just på den sexuella. En moral utan kärlek är ibland det vidrigaste man kan utsättas för, den sorts moral söker bara syndabockar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker nog att "idiotin" är att det skall vara så hotfullt att leva på denna värld. Människor kommer att bli kära och älska med varandra oavsett hotbild, och det är väl bra...självklart ska man vara återhållsam, men livet är ändå som en vild flod. Den tar sig fram iaf.

Sen är väl denna värld vi lever i en ganska så hård och kall värld, så människan tar väl alla tillfällen hon kan för att få känna mjukhet och värme. Man kan inte döma människor för att de vill ha närhet och att de är rädda.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns risker man inte tar. Jag klarar mig gott utan fysisk "kärlek" om det föreligger en stor risk att jag ska bli smittad med en högst dödlig sjukdom, en sjukdom som dessutom gör det svårt/omöjligt att bibehålla normala fysiska relationer till andra. Jag kan genom det jag känner till minimera risken för att bli smittad av sådana sjukdomar. Det finns kondomer men av någon anledning så väljer folk bort dem. Anser du inte att det är idiotisk att ta chansen att bli smittad av en så pass farlig sjukdom genom att välja bort något så enkelt som en kondom (de som väljer bort kondom gör det för att de tycker att det inte är lika skönt, jag tvivlar på att många av dem ens skulle ha provat att använda en). Kärlek eller inte så är man en idiot som tar den risken. (Kan dock gå med på att det under extrema omständigheter kan förekomma förmildrande omständigheter på den domen.)

För mig ligger tanken om moral på en annan nivå än just på den sexuella. En moral utan kärlek är ibland det vidrigaste man kan utsättas för, den sorts moral söker bara syndabockar.

Det finns olika sorters moral, man kan inte samla en sådan sak till ett enda begrepp. Jag kan inte säga till en person att det är dåligt att han blivit smittad men att det ändå är bra att han blev det när han "älskade" med någon.

Redigerad av Damien Stone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[

Det finns risker man inte tar. Jag klarar mig gott utan fysisk "kärlek" om det föreligger en stor risk att jag ska bli smittad med en högst dödlig sjukdom, en sjukdom som dessutom gör det svårt/omöjligt att bibehålla normala fysiska relationer till andra. Jag kan genom det jag känner till minimera risken för att bli smittad av sådana sjukdomar. Det finns kondomer men av någon anledning så väljer folk bort dem. Anser du inte att det är idiotisk att ta chansen att bli smittad av en så pass farlig sjukdom genom att välja bort något så enkelt som en kondom (de som väljer bort kondom gör det för att de tycker att det inte är lika skönt, jag tvivlar på att många av dem ens skulle ha provat att använda en). Kärlek eller inte så är man en idiot som tar den risken. (Kan dock gå med på att det under extrema omständigheter kan förekomma förmildrande omständigheter på den domen.)

Det finns olika sorters moral, man kan inte samla en sådan sak till ett enda begrepp. Jag kan inte säga till en person att det är dåligt att han blivit smittad men att det ändå är bra att han blev det när han "älskade" med någon.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag menar bara att det är lätt lägga saker som ansvar på ett praktiskt basis, men lite tuffare när det kommer till det känslomässiga planet.

Människors vilja och behov är ibland inte så "praktiskt". Vi är ju känslovarelser och vi gör fel val i livet. Det kostar oss dyrt, men likväl så gör vi dem oavsett hur duktiga vi är eller vad moral och etik säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ni något av temakvällen om epidemier i helgen. Coolt var det i alla fall. Alltså visst var det väl otäckt men eftersom jag gillar mikrobiologi så tycker jag även att det är facinerande. Vad det gäller fågelinfluensan var det ganska mycket prat i alla fall och det lät som om forskarvärlden inte var särskilt oroade. Är det betryggande eller ej? det sas också att det just nu finns organisationer som jobbar med att utveckla vaccin. Dn här diskussionen med att rika ska få det först som fanns i media var det inget tal om. Däremot påstods att de grupper som statistiskt sett var mest utsatta skulle vaccineras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog del av debatten som var på ettan igår, som i slutet av programmet tog upp fågelinfluensan.

Det var s.k. kunnit folk där, men de gav egentligen inga svar på det man egentligen vill höra: GÅR DET ATT SKYDDA SIG?

Det drogs en massa skrämmande likheter med Spanska sjukan som härjade i början på 1900-talet. Självklart menar man också att en pandemi är att vänta, och det blir en riktig mardröm. Man räknar med att 150 milj. människor kommer att stupa. Något vaccin finns inte då det inte går att framställa ett i förväg.

Vi har en märklig förmåga att förtränga sånt här. Det är lättare att tala och skriva om krig än om dödligt virus. Krig är ju på något sätt vårt eget fel och det kan vi tala om i evigheter, men virus kan vi liksom inte rå på så då förtränger vi det istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu