Gå till innehåll

Bästa Säsongen


Vilken är den bästa Enterprise säsongen?  

45 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • 1 säsongen
      0
    • 2 säsongen
      3
    • 3 säsongen
      12
    • 4 säsongen
      23
    • Ingen serien suger
      7


Rekommenderade inlägg

Säsong 4 är en av de starkaste St säsongerna Den slår inte TNG 6 och DS9 7 eller VOY 7. Men den är där uppe och slås. Mycket värdig avslutning på en annars lite ojämn serie.

<{POST_SNAPBACK}>

*****LITE SPOILER*****

Säsong 3 är klart bäst. Det är kul med en storyarc som löper över en hel säsong. Det blir sammanhållet på ett annat sätt och inte så mycket "Wesley i tulpanrabatten-episoder" :)

Säsong 4 är för upphuggen. Jag antar att mycket har att göra med att nerläggningsbeskedet kom mitt i och produktionstemaet blev tvunget att samla ihop serien till något slags okej slut. Nu blev det ett ganska tamt slut ändå. Det blev inte riktigt något av något. Som Jolene Blalock uttryckte det i en intervju; T'Pol/Trip-relationen blev varken eller, vilket inte blev bra. På det hela tycker jag att det blev lite anticlimax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan till viss del hålla med RomulanStar, visst är en säsongsarc a´la DS9 att föredra. Men om själva grundidé till detta haltar blir det inte heller bra. Nästa alla avsnitt där Xindhisarna inte är med är riktigt bra. Men tyvärr fungerar inte dessa skurkar. Jämför bara med Klingoons, Romulans, Borger, Founders, jem hedar, så är ju Xindhisarna direkt bleka och intet sägande. I säsong fyra blir det därför lite mer spännande i och med att man tar tillbaka det fungerande och utveckla dessa en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan till viss del hålla med RomulanStar, visst är en säsongsarc a´la DS9 att föredra. Men om själva grundidé till detta haltar blir det inte heller bra. Nästa alla avsnitt där Xindhisarna inte är med är riktigt bra. Men tyvärr fungerar inte dessa skurkar. Jämför bara med Klingoons, Romulans, Borger, Founders, jem hedar, så är ju Xindhisarna direkt bleka och intet sägande. I säsong fyra blir det därför lite mer spännande i och med att man tar tillbaka det fungerande och utveckla dessa en del.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har en poäng där. Å andra sidan har de "skurkar" du räknat upp haft fler serier och fler säsonger att utvecklas på. Xhindi som ras är ju lite obekväm att försöka få ihop på en säsong i och med att de är flera stycken. Det blir helt enkelt för lite tid för varje "delras". Men på det stora hela tycker jag att storyn var lysande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag tycker att säsong 2 är bäst, jag tycker om utforskande och säsong 2 är då bättre än säsong 1 då skådisarna blivit lite varma i kläderna och lärt känna sina roller bättre.

Säsong 3 var helt ok enligt min mening men en smula jobbig då man inte få svar på om de kan rädda Jorden eller inte på så länge, tycker bättre om fristående avsnitt.

Säsong 4 är allt för upphuggen - som någon skrev ovan - för att falla mig riktigt i smaken, och så blir allt bara för storslaget, man ska rädda världar här och där hela tiden och det blir bara för mycket även om avsnitten i sig var bra. Det blir lite för mycket av det riktigt spännande och det blir i längden ganska trist med samma underliggande tema: rädda (-tidslinjen, -den mänskliga rasen, -vulcan, -andorierna, -klingonerna, -jorden). Det blir bara för mycket, för storslaget och för heroiskt hela tiden. Jag så trött på detta tema att jag gjorde ett långt uppehåll i serien innan jag såg klart säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lade min röst på säsong 4. jag älskar verkligen hur de lagt upp säsongen med story arcs om två - tre avsnitt blandat med enskilda avsnitt emellan. detta ger berättandet en helt annan fart. några har sagt att nedläggningsbeskedet skulle ha stressat fram avsnitten. i viss mån kanske, men å andra sidan är det det bästa som kunde hända. medan säsong tre kändes långdragen på sina ställen lyckas säsong fyra verkligen med ett rappt berättartempo och att det känns som det verkligen händer någonting hela tiden. en av de bästa säsongerna överhuvudtaget imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nånstans att Brannon/Braga fick stiga åt sidan inför den fjärde säsongen till förmån för Manny Coto. Är det sant så hade det effekt då fjärde säsongen är något helt annat än de övriga. Den är "Best of both worlds" skulle man kunna säga. Här finns kontinuitet, story-arcs och fristående "klassiska" Trek-avsnitt. Enda plumpen som jag ser det är väl möjligtvis dubbelavsnittet i spegeluniversat. Snacka om meningslöst avsnitt. Men hur som helst, serien avslutades när den var som bäst, och det brukar rankas högt av många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coto gjorde en fanorienterad lösning och detta blev väldigt bra. Braga sökte nog lite för stora utmaningar vilket gjorde att man hamnade lite fel. Jag tycker nog nu med lite distans till ENT att det var smart att lägga ner ENT efter denna säsong. Risken med fancentrerad intrig är att den bara kommer att tilltala just fansen. Detta leder alltid till att serien dör en pinsam nedslig ensam död till mötes. Men faktum är att jag tror att Coto och JJ tillsammans skulle kunna bli väldigt intressant. JJs respektlöshet och fräkhet kombinerat med Cotos respekt för fansen och Sts interna tradition skulle helt enkelt kunna bli magiskt bra.

För film i all ära, det vi egentligen vill ha är ju en tv-serie som tar vid där filmen slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coto gjorde en fanorienterad lösning och detta blev väldigt bra. Braga sökte nog lite för stora utmaningar vilket gjorde att man hamnade lite fel. Jag tycker nog nu med lite distans till ENT att det var smart att lägga ner ENT efter denna säsong. Risken med fancentrerad intrig är att den bara kommer att tilltala just fansen. Detta leder alltid till att serien dör en pinsam nedslig ensam död till mötes. Men faktum är att jag tror att Coto och JJ tillsammans skulle kunna bli väldigt intressant. JJs respektlöshet och fräkhet kombinerat med Cotos respekt för fansen och Sts interna tradition skulle helt enkelt kunna bli magiskt bra.

För film i all ära, det vi egentligen vill ha är ju en tv-serie som tar vid där filmen slutar.

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med dig i allt där. Att det finns en risk med fan-orienterad intrig kan jag hålla med om, OM fansen är en tämligen liten skara. Du vet, om Trekkers/Trekkies fortfarande hade varit en obskyr liten "galen" skara människor om alla gillade en oebtydlig serie som bara gått tre säsonger på 60-talet. Jag tycker inte att det är så längre. Det finns massor med ST-fans som har många anledningar till varför just de gillar Star Trek.

Tycker att det blir lite snett när man automatiskt antar att det fansen vill tilltalar bara en liten klick. De flesta fans har ju varit "icke-fans" en gång i tiden och dragits in med hjälp av något trekkigt som tilltalat de övriga fansen.

Så jag tror att man gör det för lätt för sig om man dissar det ena och anammar det andra. Som alltid är nog en bra balans det bästa här. Jag tycker Coto lyckades bra med det. Säsong 4 är som första säsongen av en ny serie. Han borde ha fått åtminstone ett par säsonger till på sig. Därför håller jag inte heller med om att det var rätt tid att lägga ned ENT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt Coto lyckas riktigt bra. Sedan var det här med fansen, visst vi är många och organiserade. Men vi räcker ändå inte till gällande tittarsifror i usa. Vi fans är inte heller så kreativa som vi tror, oftast handlar det om ett förvaltande och upprepningar istället för utvecklingar. Och utan utveckling så går alla serier samma slut till mötes som Tre Kronor. Då spelar det ingen roll om vi är många och organiserade. ST behöver någon som inte är ett direkt fan i författarskapet och som dessutom inte vicker sig för fansen. Skulle vi inte haft Braga Taylor Moore och Ira skulle Kirk fortfarande segla omkring med taskig dialog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt Coto lyckas riktigt bra. Sedan var det här med fansen, visst vi är många och organiserade. Men vi räcker ändå inte till gällande tittarsifror i usa. Vi fans är inte heller så kreativa som vi tror, oftast handlar det om ett förvaltande och upprepningar istället för utvecklingar. Och utan utveckling så går alla serier samma slut till m??tes som Tre Kronor. Då spelar det ingen roll om vi är många och organiserade. ST behöver någon som inte är ett direkt fan i författarskapet och som dessutom inte vicker sig för fansen. Skulle vi inte haft Braga Taylor Moore och Ira skulle Kirk fortfarande segla omkring med taskig dialog.

Nja, kreativitet är ett relativt uttryck i det här sammanhanget. Jag tycker snarare att det är en klysha att man måste vara nyskapande och kreativ hela tiden. Jag tycker snarare att den vinnande formeln består av en stark bas av det som fungerat bra som bas tidigare och sedan skall det kryddas med kreativitet. På det viset behåller man största möjliga del av gamla fans men lockar samtidigt till sig nya. Det var precis detta jag tyckte att Coto försökte med och som B&B tappat allt mer.

Tre kronor var knappast en serie som dog p g a o-kreativitet. Är det något såpor länge varit ledande i så är det just kreativitet. Problemet som dom ofta har handlar mer om att det är en tv-form som tilltalar många men som snabbt tråkar ut en.

Jag tror tvärt emot dig att ST behöver en författare (eller snarare producent) som är ett stort fan men som fortfarande har tillräckligt gott öga för att kunna avgöra vad som funkar fortfarande och vad man bör slopa.

Vad det gäller Kirk så hade han nog fått en värdigare avslutning om inte Berman/Braga varit i närheten...

Redigerad av Tom_Hell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag börjar vill jag bara säga en sak: Förlåt alla Enterprise-fans där ute!

Så. Varför skulle man titta på Enterprise när VOY, TNG och DS9 finns? Alla vet ju att det var den serien som fick LÄGST tittasiffror i USA <_< !!! Så jag säger bara: ÄRLIGT TALAT! Ta inte det här personligt, men jag tycker att du inte ska köpa någon av säsongerna.

//Bevelrycrusher94

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget att be om ursäkt för, alla har rätt till en åsikt. Anledningarna till att titta på ENT kan vara många. Själv gillar jag serien ungefär lika mycket som dom andra serierna. Jag gillar det mesta med Star Trek, därmed inte sagt att den är lika bra eller bättre än de andra.

Jag tycker att Nemesis är en av de sämsta ST-filmerna men lik förbaskat har jag köpt den. Anledningen för mig är att jag vill ha allihop för att få en helhet. Star Trek för mig är större än en enskild serie eller film.

Och vad tittarsiffrorna i USA visar är väl knappast en måttstock för om man ska se en serie. Själv tycker jag att John Doe var en suverän serie men den blev nedlagd (utan vettigt slut) efter en säsong. Likadant med Wanted. Och The Chronicle och ett flertal andra serier jag kunde nämna...

Dessutom tycker jag att publiksuccén Lost är en fruktansvärt tråkig serie, trots att den har massor med tittare i USA.

Redigerad av Tom_Hell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lost är inte tråkig.

Men den håller på att bli tråkig och uttjatad.

Ok, jag hade tappat tillräckligt mycket intresse för den idiotiskt uuuuutdraaaaagna storyn nånstans runt avsnitt 11-12...

En serie av Losts typ passar bättre som mini-serie och inte som en flersäsongs-variant.

Redigerad av Tom_Hell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kunde inte hålla med ovanstående mer... Även om fyran skulle ha vunnit på att en del triologier blev duologier så är den nog den bästa ent säsongen. In a mirror darkly är en klar 10:a där skådespelarna får möjlighet att agera väldigt annorlunda än vanligt och det känns att det är stimulerande för dom. Dessutom är uniformerna (framför allt de kvinnliga *host*) något i hästväg. Och tänk att de "vågar" dra på sig den gamla hederliga tos uniformen igen... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lost är inte tråkig.

Men den håller på att bli tråkig och uttjatad.

Ok, jag hade tappat tillräckligt mycket intresse för den idiotiskt uuuuutdraaaaagna storyn nånstans runt avsnitt 11-12...

En serie av Losts typ passar bättre som mini-serie och inte som en flersäsongs-variant.

Hmm, jag har tänkt på vad du skriver här och är böjd att hålla med dig... Men...

Som TV-serier är tänkta håller jag med dig fullständigt. Jag orkade inte själv... och än värre blev det ju på tv 4 med alla jämrans reklamavbrott. Men sedan DVDns intåg, då man kan sätta på en skiva eller två och se en 4, 5, 6 kanske 7 eller 8 avsnitt på en gång (och dessutom utan reklam) så tycker jag läget förändrats lite. Man behöver inte längre förbanna tvn, kanalen eller serien för att det avslöjas så otroligt lite varje gång. Inte för att det avslöjas så speciellt mycket mer efter åtta avsnitt men i allafall... ;)

I en vidare aspekt kan man nog påstå att medierna Film, miniserie och tvserie förlorat lite av sin innebörd tack vare dvdboxarnas intåg? en tv-serie är inte längre ett upplägg för små cliffhangers och så vidare. Med en box i näven (och skivorna i spelaren) så har du världens längsta film tillhanda varje kväll... Eller? Har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att serier med dvd påverkar hur man ska skriva manus. Jag upplever det inte som att det inte ska vara cliffhangers bara för att man inte behöver vänta en vecka på att se fortsättningen.

Nja, det är ju en intressant tanke som dyker upp här. Skall man överhuvudtaget ta (den framtida) DVD-boxen i beaktande när man skriver en serie? Cliffhangers i varje avsnitt är ju bättre lämpade för tv-visning. För DVD-boxen räcker ju med säsongs-cliffhangers...

Å andra sidan är ju inte cliffhangers allt heller. Jag upplever i exemplet Lost att den tröga farten framåt inte blir så värst mycket lättare om jag ser flera avsnitt på raken. Och reklaminslagen gör mig inte så mycket då jag är ganska van, och faktiskt; det finns en viss härlig spänning och charm i att se serierna på tv och behöva gå och vänta en vecka på att se mer. Som det är nu med boxar och internettillgång så blir man lätt blasé och plöjer igenom avsnitten för fort utan eftertanke många gånger.

Har en kompis som när jag tipsade honom om BSG genast började dra hem avsnitt och han är snart i slutet på säsong 2. Jag följer troget femmans visningar vilket han har svårt att förstå. Jag tycker risken är för stor att man inte begrundar och njuter till fullo av varje avsnitt. Visserligen kan man ju se dom flera gånger, men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt har sina för och nackdelar. Visst är det kul att se allt på en gång och i ett tempo som passar en själv, men det är också kul att följa ett tempo som någon annan lagt upp och tvingas att vänta en tid på upplösningen. Men det är inte ok att tvingas vänta ett halvår som svt gjorde med enterprise. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Har nu sett om ENT och precis som Mr. Hell så är serien bättre när man ser om den. Men ändå står jag kvar vid att Säsong 4 är bäst. Här finner vi bland de bästa avsnitten som är gjorda inom ST. Det skulle kunnat bli den bästa säsongen genom tiderna om det inte var för de tre plumpa 1:orna på raken i och med Bound och Mirror avsnitten. Och med tanken på seriens utveckling skulle en säsong 5 med romulanska kriget som teama kunnat bli riktigt bra. Men men vi får nog vänta ett bra tag på en ny serie, jag ser inte någon utveckling till tv-serie i och med ST XI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...