Jump to content

Voyagers förluster

Mikael

Recommended Posts

För några år sedan "lovade" jag att kolla igenom Voyager och räkna hur många skyttlar som Voyager, dock hade jag inte tid det sommarlovet och så glömdes det bort, men nu kom jag kom på det och som alltid *host* håller jag det jag lovar, även om det tar lite tid. Dock så kolalde jag inte Voyager själv och lät google göra jobbet åt mig. Och här är det jag hittade:

Döda besättnigsmän: undefär 33

Förlorade Skyttlar: 15 + 1 Delta Flyer

Använda Photon torpeder: 93 (av 40)

De träffade ju på ett starfleet skepp (equinox(?)). De kanske hann och låna några torpeder och skyttlar från dem? J.
Knappast, Equinox hade väl ännu mindre resurser än Voyager

Om:

"We've got a complement of 36 torpedoes"

"And no way to replace them when they're gone"

stämmer, så tydligen inte... :blink:

De träffade ju på ett starfleet skepp (equinox(?)). De kanske hann och låna några torpeder och skyttlar från dem? J.
Knappast, Equinox hade väl ännu mindre resurser än Voyager

Om:

"We've got a complement of 36 torpedoes"

"And no way to replace them when they're gone"

stämmer, så tydligen inte... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte heller att de fick tillräckligt många torpeder av dem för att göra upp den enorma skillnaden.

Kommer någon ihåg hur många skyttlar Voyager skulle ha haft från början?

• 1 year later...
Hur många av dessa torpeder sköts under "tidsresor" och blev därför inte föörlorade i den rikiga tiden? Jag tänker på avsnitt som Year of Hell t.ex.

Jag är inge' större fan av tidsresor där författaren kan rädda allt genom att ta hem dem i normal tid och se till att inget har hänt.

Jag antar att man får räkna bort (om det nu inte redan är gjort) sådana som sköts/förlorades under dessa episoder.

Om man nu antar att manusförfattarna helt enkelt inte struntade i alla sådan begränsningar efter ett tag så kan jag komma på följande "bortförklaringar"

Vad det gäller besättningslistorna så vet vi att de fick några pers från Equinox. Dessa måste räknas med i alla avsnitt efter detta.

Skyttlar torde ju gå att replikera/bygga eftersom de ju kunde bygga delta flyern.

Vad det gäller torpeder så kan man väl tänka sig att de när de fyllde på antimatter lagren (i början av serien är det ju en massa tjafs om hur lite resurser de har men senare hör man väldigt lite om det så man antar att de har löst det problemet på något sätt.) så byggde de också några nya torpeder (svårt men inte omöjligt) J.

Om jag får fortsätta spekulationerna...

Kanske kunde man inte tillverka torpeder för att de endast tillverkas på ett ställe av star fleet och det är hemligt hur man gör dem. Det kunde vara ett lämpligt skydd mot att obehöriga får tag på ett så farligt vapen. Det händer ju rätt ofta att ett skepp de möter laddar ned hela deras databas. Om receptet på torpederna fanns där så skulle hemligheten ha läckt ut.

Själv tror jag att de hur som helst lyckades knäcka koden till torpederna och kunde bygga nya.

En annan sak som är rätt så slående med Voyager är att man aldrig får se dem lyckas med att fylla på sina energiförråd. Jag antar att de lyckade gruvbrytningsoperationerna är så monotona och ointressanta att det inte går att göra tv-program av det.

De energikällor som de hittar i programmen brukar vara varelser som lever i gasmoln i rymden eller skyddsbarriären för någon civilisation som lever under markytan på sin planet eller så innehåller de föroreningar som gör att man inte kan använda dem.

Om jag får fortsätta spekulationerna...

Kanske kunde man inte tillverka torpeder för att de endast tillverkas på ett ställe av star fleet och det är hemligt hur man gör dem. Det kunde vara ett lämpligt skydd mot att obehöriga får tag på ett så farligt vapen. Det händer ju rätt ofta att ett skepp de möter laddar ned hela deras databas. Om receptet på torpederna fanns där så skulle hemligheten ha läckt ut.

Själv tror jag att de hur som helst lyckades knäcka koden till torpederna och kunde bygga nya.

En annan sak som är rätt så slående med Voyager är att man aldrig får se dem lyckas med att fylla på sina energiförråd. Jag antar att de lyckade gruvbrytningsoperationerna är så monotona och ointressanta att det inte går att göra tv-program av det.

De energikällor som de hittar i programmen brukar vara varelser som lever i gasmoln i rymden eller skyddsbarriären för någon civilisation som lever under markytan på sin planet eller så innehåller de föroreningar som gör att man inte kan använda dem.

vapen finns det i mängder över hela Alpha-quadranten så det verka vara slöseri med tid att hemlighålla rceptet på torpeder eftersom det redan är spritt till de flesta världar

• 3 weeks later...
Jag är inge' större fan av tidsresor där författaren kan rädda allt genom att ta hem dem i normal tid och se till att inget har hänt.

Jag tycker det oftast är intresant med tidsresorna. "Year of Hell" är verkligen en höjdare. Dock kan det kännas som ett enormt antiklimax när ett helt avsnitt inte har hänt och Voyager flyger vidare utan någon vetskap om vad som hände...eller inte hände...???

Jag tycker det oftast är intresant med tidsresorna. "Year of Hell" är verkligen en höjdare. Dock kan det kännas som ett enormt antiklimax när ett helt avsnitt inte har hänt och Voyager flyger vidare utan någon vetskap om vad som hände...eller inte hände...???

det kanske förklarar varför Janeway inte blir orolig trots att Kes sett resultatet av "Year of Hell" i en tidigare episod.

Kanske starfleets torpeder är otroligt avancerade och komplexa för att klara sig mot motståndarens sköldar ECM etc därför kan inte Voy bygga dem. Men eftersom teknologin i Delta? kvadraten verkar så mycket lägre, kanske de bygger en enklare form av torped, motståndaren lär inte märka någon skilnad att torpeden inte klarar av tex Romuliansk ECM.

Kanske starfleets torpeder är otroligt avancerade och komplexa för att klara sig mot motståndarens sköldar ECM etc därför kan inte Voy bygga dem. Men eftersom teknologin i Delta? kvadraten verkar så mycket lägre, kanske de bygger en enklare form av torped, motståndaren lär inte märka någon skilnad att torpeden inte klarar av tex Romuliansk ECM.

Fotontorpeder är ganska komplicerade saker. Därför föredrar man normalt sett att tillverka dem i stället för att replikera. Detta leder till att rymdskepp normalt sett måste besöka en stjärnbas för att fylla på sitt förråd av torpeder. Men i fallet Voyger får man väl anta att de efter ett tag när de fått ordning på material iförsörjningen (olika metaller osv) började att replikera fotontorpeder i liten skala. Inte många men tillräckligt för att göra skillnaden mellan ursprungsförrådet och de ivägskjutna. Jag antar att det svåraste att komma över i tillräcklig mängd är antimateria men detta har de förmodligen kunnat byta till hos någon/några av de vänligt sinnade arter de träffade på. De klarade ju av att förse warpkärnan med antimateria under hela resan så... J.

Hur många av dessa torpeder sköts under "tidsresor" och blev därför inte föörlorade i den rikiga tiden? Jag tänker på avsnitt som Year of Hell t.ex.

det skulle förklara varför inte mer än 33 besättningsmän dött under resan .

en konstig sak är att i avsnittet"The 37´s" säger Janeway att de behöver en besättning på minst 75 för att kunna sköta skeppet men vid flera tillfällen klarar de sig med en eller två besättningsmän .

det skulle förklara varför inte mer än 33 besättningsmän dött under resan .

en konstig sak är att i avsnittet"The 37´s" säger Janeway att de behöver en besättning på minst 75 för att kunna sköta skeppet men vid flera tillfällen klarar de sig med en eller två besättningsmän .

Det är med allt underhåll och liknande som det behövs 75 personer till (under längre perioder alltså, en kortare stund klarar man sig utan undanhåll).

• 7 months later...

Hur kan det ligga till med besättningen? Hur många maquis-besättningsmän får man egentligen se i jämförelse med hur många som de faktiskt tog ombord? Och statisterna borde ju ha varit ganska konsekventa om de inte var mer än en 100 man. De enda "icke-regulära" karaktärerna jag kan komma på som faktiskt är återkommande är Wildman, Seska, Vorik och Ayala. Jag tror att det användes fler statister än vad det fanns besättningsmedlemmar.

Hur kan det ligga till med besättningen? Hur många maquis-besättningsmän får man egentligen se i jämförelse med hur många som de faktiskt tog ombord? Och statisterna borde ju ha varit ganska konsekventa om de inte var mer än en 100 man. De enda "icke-regulära" karaktärerna jag kan komma på som faktiskt är återkommande är Wildman, Seska, Vorik och Ayala. Jag tror att det användes fler statister än vad det fanns besättningsmedlemmar.

Det tror jag inte. I det olika sesongerna hadde man fasta statister. Vorik T.ex. Var bara med i några sesonger. Först efter att Vorik försvann så kom Samantha Wildman in i serien, o.s.v. Och efter ett tag så försvann Samantha medan Naomi var kvar. Det hadde nog funits plats för att visa fler nya ansikten på Voyager.

Hur kan det ligga till med besättningen? Hur många maquis-besättningsmän får man egentligen se i jämförelse med hur många som de faktiskt tog ombord? Och statisterna borde ju ha varit ganska konsekventa om de inte var mer än en 100 man. De enda "icke-regulära" karakt??rerna jag kan komma på som faktiskt är återkommande är Wildman, Seska, Vorik och Ayala. Jag tror att det användes fler statister än vad det fanns besättningsmedlemmar.

Det tror jag inte. I det olika sesongerna hadde man fasta statister. Vorik T.ex. Var bara med i några sesonger. Först efter att Vorik försvann så kom Samantha Wildman in i serien, o.s.v. Och efter ett tag så försvann Samantha medan Naomi var kvar. Det hadde nog funits plats för att visa fler nya ansikten på Voyager.

Och det är ju ändå runt hundra personer i besättningen varav det bara är ett tiotal som är ordinare. Det ger ju möjlighet att visa många statister och byta ut dem efterhand.

Vad det gäller maquis skeppet så är ju tre av dem med hela tiden (Tuvok, Chakotay och Belanna) och fyra visas i det här avsnittet där Tuvok tränar dom till starfleet standard. Sedan tror jag inte att det är så många fler personer på det skeppet eftersom det var ganska litet, säg ett tjugotal (?). J.