Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Jag säger inte att han inte kan sin ska jag säger bara att han saknar erfarenheten att hantera dom rätt

Där går nog våra åsikter isär, Tom lär ju ha flugit sedan han var 10 år, eller ngt sådant (se avsnittet "Alice så fattar du vad jag menar").

So what??

Att kunna flyag och att kunna flyga i strid är två olika saker

Tom har erfarenhet i att flyga men inte ia strid

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
So what??

Att kunna flyag och att kunna flyga i strid är två olika saker

Tom har erfarenhet i att flyga men inte ia strid

Evasive maneuvers är han väl rätt haj på, eller?

Postad

Vad får dig att tro att defiant skulle gå sänder helt och voy halv vid krock??

jag tro vi kråck så är det defiant som klarar sig då den har extra armor

Postad

defiant har en massa på 355 000 ton

voyager har en massa på 700 000 ton

så voy är nästa dubelt så stor men då defiant har sin armor så.

Postad
Det är inget som han gör spesifikt. det är en inprogramerade rörelser som datorn gör. Han trycker bara på en knapp

Ja, det finns ju förprogrammerade undanmanövrar (alfa, beta brukar de kallas), men rorsmannen kan ju även själv styra skeppet i undanmanövrar. I t ex New Frontier, bok 5, körde Mchenry chicken-race mot ett Zondariskt skepp. Knappast ngt som lär vara förprogrammerat/tillåtet av SF. Dessutom tror jag att de kan programmera om förvalen, annars skulle de ju bli väldigt förutsägbara med bara några få undanmanövrar.

Postad
Det är inget som han gör spesifikt. det är en inprogramerade rörelser som datorn gör. Han trycker bara på en knapp

Ja, det finns ju förprogrammerade undanmanövrar (alfa, beta brukar de kallas), men rorsmannen kan ju även själv styra skeppet i undanmanövrar. I t ex New Frontier, bok 5, körde Mchenry chicken-race mot ett Zondariskt skepp. Knappast ngt som lär vara förprogrammerat/tillåtet av SF. Dessutom tror jag att de kan programmera om förvalen, annars skulle de ju bli väldigt förutsägbara med bara några få undanmanövrar.

Då vi bara spekulerar här så kan vi omöljigt veta vad som stämmer

Postad
Då vi bara spekulerar här så kan vi omöljigt veta vad som stämmer

Nja, allt är väl inte enbart spekuleringar. Kom på ytterligare ett exempel på hur erfaren Tom är. I boken Mosaic flyger han Voyager från warp, direkt in i omloppsbana. Något som är otroligt svårt, och som bara genomförts ngn enstaka gång innan.

Postad
Då böcker inte räkas som canon så kan man inte ta det in i tanke när man tänker hur dom är.

Mosaic och Pathways är eller var iallafall canon när Jeri Taylor jobbade med Voyager. Hon är alltså författaren till böckerna.

Postad

A jag hoppades att ingen skulle veta det. Då dom är de ända fiction böckerna som räkans som canon.

Men i princip 'är det så att det mnan ser är det som gäller, om man inte har sett det på tv/film så har det inte hänt i trek-världen

Postad

OK, det här har nog hamnat lite utanför ämnet...

Angående "canon":

Ni talar nog om ordet Kanon, som (för er som inte vet vad det handlar om) betyder sanning eller rättesnöre. Det mest kända "Kanon" är nog de böcker som ingår i Bibeln. År 2000 tillkom några böcker till Bibeln, som ett tillägg. De kallas Apokryfer, vilket i princip betyder "inte helt godkänd".

Översatt till Star Trek-böcker:

Böckerna räknas enligt Morn som inte helt och hållet godkända. I böckerna finns en viss frihet som inte alltid är "godkända" enligt personerna bakom serierna och TV-manusförfattarna.

Detta kan möjligen stämma, men man får nog ändå räkna böckerna som någorlunda godkända, då Paramount står bakom dem.

Postad

Kul att få veta att "canon", som så mycket annat, kommer ifrån Bibeln. Jag har alltid undrat var ifrån ordet egentligen kommer.

"Canon", tillsammans med "continuity", är trots allt alla trekkers favoritord, åtminstone på de stora engelskspråkiga forumen.

Star Trek-böcker brukar aldrig räknas som canon. Jag är osäker på varför, men det verkar vara något som alla vet. Är det någon som vet varifrån det kommer ursprungligen? Jag har för mig att det faktiskt har sagts officiellt från Paramount någon gång att de faktiskt inte är canon, men är inte helt säker.

Nu har gått av ämnet ytterligare. Borde kanske starta ett nytt ämne för att diskutera vad som är canon/kanon i Star Trek?

Postad

I stället för att ställa Janeway, sisko, och de andra kaptenerna mot varandra. Tänk vilken ultimat, oövervinlig styrka de skulle bli tillsammans. Ingen skulle ha en chans. Varken Borger, Dominion, eller annat löst rymd slödder skulle ha en suck när dessa fyra anföll. De fyra är givetvis: Kirk, Picard, Sisko och Janeway. "The ultimat striking force"

Postad
Kirk o Picard hade ju svårt o klara av en enda liten elak gubbe hur skulle de klara av en hel hop elakingar?  ;)

Vilken gubbe tänker du på då? Q?(Har han träffat Kirk?) Eller Zoran? :huh:

Postad
Kirk o Picard hade ju svårt o klara av en enda liten elak gubbe hur skulle de klara av en hel hop elakingar?  ;)

Vilken gubbe tänker du på då? Q?(Har han träffat Kirk?) Eller Zoran? :huh:

Jag tror det är Zoran han menar

Postad
Ja just det Soran-*oran

Men Kirk och Picard hade ju inte tillgång till sina skepp när de hade problem med honom, så det var ju kanske inte riktigt rättvist.


×
×
  • Skapa nytt...