Jump to content
Sign in to follow this  
Kai Dukat

Bästa avslutningen i ST

19 members have voted

1. 1.

• TOS Star Trek VI: The Undiscovered Country
      2
    • TNG alt. 1 All Good Things...
      5
    • TNG alt. 2 Star Trek X: Nemesis
      1
    • DS9 What You Leave Behind
      6
    • VOY Endgame
      5
    • ENT alt. 1 Demons/Terra Prime
      0
    • ENT alt. 2 These Are The Voyagers...
      0

Recommended Posts

Ja ännu en omröstning. Just nu är jag inne på avslutningar och tycker att det är ganska intressant och kul på något sätt. I ST har vi haft ett antal avslutningar och jag har här ovan listat dessa – det finns två alternativ i TNG och detta för att se hur man förhåller sig till detta med förhållandet mellan film och serie.

Mitt personliga favoritavsnitt är All Good Things.. men som avslutningsavsnitt går det dock bort. Avsnittet har inte det där avslutande draget som gör det hela till just ett avslutande avsnitt, dvs inga fyrverkerier. Min röst går helt enkelt till DS9s What You Leave Behind. Här knyts alltihop till en härlig final.

En final med :w00t: och :(

ojojojoj så pinsamt med felstavningen i ämnestiteln :rodna: :rodna:

Edited by Kai Dukat

Min röst går på "All good things..." Jag kan visserligen hålla med Kai Dukat om att avsnittet i sig (även om det är lysande) kanske hade kunnat knyta ihop säcken mer, men själva avslutningsscenen är helt enkelt strålande. Nemesis känns inte alls som en värdig avslutning av TNG.

I valet och kvalet var jag nära att rösta på TUC, som också har en fantastisk slutscen, och som är en underbar film.

Återigen en omröstning som en "kunna ändra sig" funktion hade gjort mig till en röstare...

Men då jag icke sett alla avslutningar ännu så väntar jag.

Av de jag sett så är "All Good Things" den bästa i mitt tycke. :)

Sen kunde du kostat på dig att lägga dit TOS - "Turnabout Intruder" som alternativ också, inte för jag tror den fått så många röster, men den avslutade dock originalserien.

Återigen en omröstning som en "kunna ändra sig" funktion hade gjort mig till en röstare...

Men då jag icke sett alla avslutningar ännu så väntar jag.

Av de jag sett så är "All Good Things" den bästa i mitt tycke. :)

Sen kunde du kostat på dig att lägga dit TOS - "Turnabout Intruder" som alternativ också, inte för jag tror den fått så många röster, men den avslutade dock originalserien.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med detta inlägg. Jag tycker inte att Turnabout Intruder skall "förminskas", det var i.a.f det första ST-avslut jag såg. :(

Sen väntar jag gärna med röstningen också då jag faktiskt inte sett ENT slutet.

Jag har inte heller sett alla slut, det som saknas är ent. Jag röstar dock ändå eftersom jag är så fördomsfull att jag inte kan tänka mig att något skulle bli så bra som avslutningen på star trek 6. Hela pensionstemat är underbart och de anknyter verkligen till en scen tidigar i filmen. Jag tänker på när spock säger till Kirk: "Is it possible that we have outlived our usefullness..."

What You Leave Behind.

Det finns inget annat svar. Dock så har det mycket att göra med uppbygnaden som de sista 10 avsnitten gör. De andra saknar det

Gud va jag grät när jag såg What you leave behind! Det var så många avsked och så många trådar att reda upp. Jag tror att det avsked som berörde mig mest var Odo och Kira. När Odo äntligen fått sin älskade Kira så måste de skiljas åt... det riktigt värker i hjärteroten. Siskos öde kändes ändå väntat på något sätt.

DS9 är min absoluta favorit ST inkarnation, så det gjorde det extra sorgligt att det inte skulle komma några fler avsnitt. Då hoppades jag på DS9 filmer, eftersom slutet lämnades öppet..., men det tycks ju inte bli så :gråter:

Sista avsnittet i TOS, som betyder The Original Series, är, hur man än vänder och vrider på det, "Turnabout Intruder". Det var det sista som sändes, den 3:e juni 1969 och det var också det sista avsnittet som producerades av denna första serie. "Star Trek VI: The Undiscovered Country" i all ära, men denna film avslutade inte någon serie.

MEN. Det har inte heller Kai Dukat påstått när han snickrade ihop denna tråd. Han pratar bara om avslutning och då tycker jag att "Star Trek VI: The Undiscovered Country" är ett utmärkt val, då detta var den sista filmen med originalbesättningen i huvudrollen.

Förvisso medverkar några ur originalbesättningen även i Star Trek: Generations, men de har (förutom Kirk) i sanning ingen huvudroll. :)

Jag brukar generellt inte gilla då Star Trek-serier tar slut. Besättningar splittras, vänner går åt olika håll, skepp monteras ned. Inget lovande upplägg för ett avsnitt.

Men om man accepterar det så gillar jag att se hur det går för huvudpersonerna när de blivit gammla.

Det är därför jag utan tvekan röstar på All good things... . Förutom att det är ett bra avsnitt innehåller det framtidsblickar (och tillbakablickar) som både är roliga att se på och trovärdiga för de som känner serien. TNG knyts också ihopp fint med Q och hans domstol.

Men bäst av allt: Inget tjafs om att "här slutar historien" som tycks vara så dominerande i andra avslutningar. Det är just den levande andan som jag älskar så mycket med TNG. Efter lite hopp fram och tillbaka i tiden fortsätter Enterprise på nya äventyr, att vi inte får se dem är ju att beklaga men varför beklaga mer än så?

Inte ens i Nemesis, "A Generation's Final Journey", där våra hjältar mer eller mindra skillda vägar antyds det ens att Picard skulle lämna kaptensstolen. Att det tas för givet att Enterprise lappas ihop och återvända till rymden är en sak som jag bara kan betrakta som kärleksfull...

Sista avsnittet i TOS, som betyder The Original Series, är, hur man än vänder och vrider på det, "Turnabout Intruder". Det var det sista som sändes, den 3:e juni 1969 och det var också det sista avsnittet som producerades av denna första serie. "Star Trek VI: The Undiscovered Country" i all ära, men denna film avslutade inte någon serie.

MEN. Det har inte heller Kai Dukat påstått när han snickrade ihop denna tråd. Han pratar bara om avslutning och då tycker jag att "Star Trek VI: The Undiscovered Country" är ett utmärkt val, då detta var den sista filmen med originalbesättningen i huvudrollen.

Förvisso medverkar några ur originalbesättningen även i Star Trek: Generations, men de har (förutom Kirk) i sanning ingen huvudroll. :)

Men om man ser avslut i en vidare mening, som Kai Dukat menar, så kan man ju se filmerna som ett slags avslut för TOS. Allt beror ju på hur själv resonerar. Jag håller dock med dig om Star Trek VI; den skulle kunna ses som ett bättre avslut eftersom att alla medlemmarna är med. Fast ändå så avslutas "TOS-generationen" mer eller mindre genom Kirks död.

Det var väll nedras vilka finlirare man har att göra med :klingon: , att inte ha med Turnabout Intruder är ett tydligt och klart misstag från min sida och skulle ha varit med som ett alt. till TUC. Generetions är jag mer tveksam till här ligger fokus på TNG och inte på TOS, TOS är bara en bihandling, och därmed tycker jag inte att den kvalar in på listan. Det rör sig snarare om en pilot där Kirk skickar vidare staffetpinnen till Picard. Fast visst ur ett sublimt betraktande så dör och föds det i samma film, det är tilltalande och räddar filmen till något bra. Men avslutning njaa :rolleyes:

Jag brukar generellt inte gilla då Star Trek-serier tar slut. Besättningar splittras, vänner går åt olika håll, skepp monteras ned. Inget lovande upplägg för ett avsnitt.

Men om man accepterar det så gillar jag att se hur det går för huvudpersonerna när de blivit gammla.

Det är därför jag utan tvekan röstar på All good things... . Förutom att det är ett bra avsnitt innehåller det framtidsblickar (och tillbakablickar) som både är roliga att se på och trovärdiga för de som känner serien. TNG knyts också ihopp fint med Q och hans domstol.

Men bäst av allt: Inget tjafs om att "här slutar historien" som tycks vara så dominerande i andra avslutningar. Det är just den levande andan som jag älskar så mycket med TNG. Efter lite hopp fram och tillbaka i tiden fortsätter Enterprise på nya ??ventyr, att vi inte får se dem är ju att beklaga men varför beklaga mer än så?

Inte ens i Nemesis, "A Generation's Final Journey", där våra hjältar mer eller mindra skillda vägar antyds det ens att Picard skulle lämna kaptensstolen. Att det tas för givet att Enterprise lappas ihop och återvända till rymden är en sak som jag bara kan betrakta som kärleksfull...

Jag kan bara skriva under på det Great Bird of the Galaxy skrev här över :) Min röst föll på All good things.

Lite spoiler om man inte sett sissta avsnittet av VOY

Jag tycker att "The Undiscovered Country" är bästa av alternativen, och kanske det bästa slutet av alla filmer. NÄr det gäller serierna så är Voyagers slut det appsolut bästa. Ingen av det andra serierna kommer ens i närtheten. Man får veta att besättningen kommer att förbli vänner i framtiden och inte splitras helt. Men man vet inte hur framtiden kommer att se ut eftersom Janeway ändrar på händelserna när hon reser tillbaka i tiden. Det är precis så jag vill att en toppenserie ska avslutas.

Edited by Unkas