Jump to content

Conan

Centerwall

Recommended Posts

Idag, den 22 januari, är det 100 år sedan Robert E Howard - främst känd för att ha skapat Conan - föddes så jag tänkte att det kan vara värt att öppna en tråd om denne barbar som vi också känner från serietidningar och Arnold Schwarzeneggers genombrottsfilm.

Det var länge sedan jag läste några av Howards böcker, men jag såg precis filmen och den är en mycket stämningsfull fantasyfilm. Vad har ni andra för relation till Conan?

Har sett båda filmerna, läst nån av böckerna och även serien. Första filmen är rätt ok, kommer inte ihåg så mycket av den andra, men har för mig att den inte är lika bra. Boken gillade jag inte alls, det var för mycket "en vanlig man hade dött av det men inte conan", i alla fall vad jag kommer ihåg. Serien komer jag inte ihåg nåt av, har för mig att den var rätt ok.

"To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of the women!" :D

• 7 months later...
  • 1 month later...

Läste serier när jag var mindre och de var väl ok då. Första filmen är uthärdlig, den andra däremot var inget vidare. Det var dock ett tag sedan jag såg dom så det kanske är dags att göra en ny bedömning.

Roligast i sammanhanget är förmodligen "Conan - The Librarian"-sekvensen från "Weird" Al Yankovich film UHF!! :D

• 11 months later...

Är det att svära i kyrkan att erkänna det...?

Jag somnade ifrån Conan Barbaren nu i somras, men kommer den igen på TV ska jag göra ett nytt försök.

Om jag inte hade varit så trött så hade jag nog tyckt att den var kul. Jag tycker att Xena är jättekul, yieeeha! Är det någon som vet om Xena är inspirerad av Conan. Miljöerna och "storyn" var lite liknande tyckte jag, innan jag somnade? ;)

Jag har läst några av Howard's böcker och tyckte dom var bra då det begav sig. Tror att jag skulle göra det även nu om jag läste om dom.

Serietidningen läste jag i form av den svenska utgivningen och tyckte den var sådär.

Filmerna med Arnold tyckte jag var bra förr men nu är dom bara olidligt dåliga och tröttsamma att se.

Jag läste en serie som hette Prins Valiant (en riddarserie från Kung Arthurs tid) i min mormors Alllers-tidningar när jag var liten. Tyckte då att det var den bästa serie som fanns.

öh jaha, jag fatta att din mormor nog är ganska gammal, men om hon har en riddarserie från Kung Arthurs tid måste hon va jättegammal. säker på att hon inte är vulcan :P

Jag läste en serie som hette Prins Valiant (en riddarserie från Kung Arthurs tid) i min mormors Alllers-tidningar när jag var liten. Tyckte då att det var den bästa serie som fanns.

den är en jättebra serie(tyvärr har jag bara band 1-14)! :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Är det att svära i kyrkan att erkänna det...?

Jag somnade ifrån Conan Barbaren nu i somras, men kommer den igen på TV ska jag göra ett nytt försök.

Om jag inte hade varit så trött så hade jag nog tyckt att den var kul. Jag tycker att Xena är jättekul, yieeeha! Är det någon som vet om Xena är inspirerad av Conan. Miljöerna och "storyn" var lite liknande tyckte jag, innan jag somnade? ;)

Flera jag talat med tycker att Conan är för långsam (kanske därför du sommnade). Och visst så är det inte en klassisk action med mycket konversation och få lungna stunder, snarar det motsatta. Men det är lite vad jag gillar med Conan. Filmen bygger mycket på musik och vad man ser, snarare än vad som sägs. En film som denna kan ofta säga mer och bli bättre om man skär ner på replikerna och arbetar mer med musik och bild. Praktexemplet på detta är Sergio Leone, som verkligen fulländade konsten att kombinera bild, musik och ljud (och inte minst tystnad). Han var väldigt sparsam med repliker i sinna spagettivästern.