Gå till innehåll

Varför är TNG så mycket bättre än Enterprise?


eraram

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att Star Trek The Old Series är bäst, sedan kommer TNG och Enterprise har jag inte så mycket att säga om, egentligen.

Har aldrig upplevt Enterprise som speciellt spännande.

Vill inte vara petig, men TOS står för The Original Series (fast du kanske bara föredrog att skriva Old, det är ju den äldsta serien)

Själv måste jag hålla med lite om att Enterprise inte är så värst spännande. I mina ögon har den inte samma "intensitet" och action som TNG. Samtidigt så är TNG spännande även om det inte är värsta explosionerna eller near death fighterna, det är detta Enterprise har svårt att anamma enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Enterprise är bäst!

Jag tycker att det finns en personkemi mellan skådespelarna i ENT som inte finns i TNG.

Dessutom så är det ENT som har slussat in mig i "Star trek världen", jag började sedan att följa TNG på 6:an och har köpt andra boxen av voyager nu.

någon som häller med? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor anledning till att jag tycker att TNG är bäst är Patrick Stewart. Hans pondus är verkligen något extra, de kunde inte hittat en bättre kapten. Picard är förvisso inte min favoritkaraktär, men jag kan inte föreställa mig att serien skulle ha hälften så mycket trovärdighet utan Stewart i den rollen.

Sedan tycker jag att det är något mysko med hela ENT-grejen, bland annat det ni tidigare tagit upp med "teknikhopp" och så.

Har aldrig lyckats intressera mig riktigt för ENT och har därför inte sett så många avsnitt, så jag kanske inte har en helt övergripande bild av den.

Och så är det väl så att man vanligen har starkast känslor för den serie som fångade in en i ungdomen? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor anledning till att jag tycker att TNG är bäst är Patrick Stewart. Hans pondus är verkligen något extra, de kunde inte hittat en bättre kapten. Picard är förvisso inte min favoritkaraktär, men jag kan inte föreställa mig att serien skulle ha hälften så mycket trovärdighet utan Stewart i den rollen.

Sedan tycker jag att det är något mysko med hela ENT-grejen, bland annat det ni tidigare tagit upp med "teknikhopp" och så.

Har aldrig lyckats intressera mig riktigt för ENT och har därför inte sett så många avsnitt, så jag kanske inte har en helt övergripande bild av den.

Och så är det väl så att man vanligen har starkast känslor för den serie som fångade in en i ungdomen? :D

Word. Stewart är inte vital för TNG, men han är definitivt grädden på TNG-moset :lol: Tycker helt enkelt att ingen i någon annan serie kan matcha honom. Sen måste jag också tillägga att ENT är lite för militäriskt i stuket för mig. NX-01 tycker jag ser ut alldeles för mycket som ett krigsskepp (iallafall när man jämför med Galaxy och Constitution), sen ser deras uniformer på tok för mycket ut som gamla hederliga uniformer. Visst, ENT utspelar sig närmare vår tid, men uniformerna påminner mig för mycket om dagens uniformer (det var mycket "uniformer" i två meningar :lol: ). Sen tycker jag att TNG i regel har en bredare variation av karaktärer än andra serier, så som Data och Worf. Visst, jag tycker att Voyager har klarat det ganska bra också med Seven och EMH, men annars tycker jag att det kan vara lite för många "likadana" karaktärer. (undantaget Spock, Phlox och Odo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovanstående talare om att Patrick Stewart är en mycket viktig faktor för TNG. Han är den kraftfullaste och bästa skådespelaren som varit med i Star Trek, och det säger inte lite. Hans prestation som Picard knyter ihop och håller samman hela TNG-Enterprise och alla dess karaktärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Det kanske kan ha något att göra med att det är fler lika karraktärer i ent samt att det är kortare, bara fyra säsonger. Archer, tpol, doktorn och hoshi är ju glasklara men sedan tycker jag att trip och mayweather och vad de nu heter flyter ihop och blir till en massa. Det var det aldrig någon som helst risk med i tng. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

det finns så många anledningar till varför tng är bättre än enterprise, ifal jag skule sitta och skriva ner ala här så skulle det ta mig en lång tid innan jag vore färdig, men några av dom viktigaste skulle vara det att under majoriteten av tng levde roddenberry fortfarande och han hade väl om något ett finger med i spelet när det gäller tng och sedan finns det flera väldigt bra skådisar i tng som då patrick stewart och brent spiner, men jag säger inte att ent ocskå har bara skådespelare det har den men tng är snäppet vassare ibland på sina stället och närmare ursprunget än tng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Jag tycker att TNG är bättre än ENT.

TNG är så coolt när det väl sätter igång.

Också så är ju introt och musiken mycket annorlunda med varandra.

Tillexempel ENT har en sångröst i sitt intro medans TNG inte har någon sångröst.

TNG hade mer klassisk musik som liknar TOS. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att TNG är bättre än ENT.

TNG är så coolt när det väl sätter igång.

Också så är ju introt och musiken mycket annorlunda med varandra.

Tillexempel ENT har en sångröst i sitt intro medans TNG inte har någon sångröst.

TNG hade mer klassisk musik som liknar TOS. ;)

Det är inte så att du menade att skriva i någon tråd som diskuterar star trek musiken? För i annat fall blir din motivering ganska tunn om varför TNG är bättre än Enterprise ;) I övrigt- motivera gärna varför du tycker att TNG är bättre (annat än pga musiken alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dynamiken i besättningen, manus, och storys var bättre i TNG. Allt kändes nytt och fräscht medan Ent var mer eller mindre uppvärmda rester. Vissa av Ent-avsnitten var exakt lika som något voyageravsnitt eller annan scifi. Det verkade som om manusförfattarna fick idétorka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...
  • 2 månader senare...

Jag tycker att Ent är bäst av alla ST-serierna.

Serien känns fräsch och äntligen kan man använda lite bättre specialeffekter (tänk om det kommer en ny ST-serie då blir effekterna ännu bättre :w00t: )

Scott Bakula som Kapten är klockren, inte för gammal och inte för ung (+ han är så snygg :wub: )

Sen gillar jag att de gjorde så många misstag och var rejält naiva ibörjan för att senare i serien vara tvungna att bli mer syniska för att kunna överleva.

TNG var den första serien jag såg och Patrick Stewart är en suverän skådespelare så inget ont om den serien heller :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...

Jag vill gärna återuppliva den här tråden nu :rolleyes:

Jag tycker att Ent är bäst av alla ST-serierna.

Serien känns fräsch och äntligen kan man använda lite bättre specialeffekter (tänk om det kommer en ny ST-serie då blir effekterna ännu bättre :w00t: )

Scott Bakula som Kapten är klockren, inte för gammal och inte för ung (+ han är så snygg :wub: )

Sen gillar jag att de gjorde så många misstag och var rejält naiva ibörjan för att senare i serien vara tvungna att bli mer syniska för att kunna överleva.

TNG var den första serien jag såg och Patrick Stewart är en suverän skådespelare så inget ont om den serien heller :)

Det finns en hel del jag håller med om, och en hel del jag inte håller med om i den här tråden som jag skulle kunna kommentera. Men det här argumenten måste jag kommentera. Så här är min ståndpunkt (varning, lång text :D )

McTwingly, dina argument är alltså att ENT har bättre effekter och teknik bakom det, kaptenen är snygg enligt dig och att de blir cyniska? Jag menar inget elakt, men jag kan nog inte hålla med om en enda av dem...

Effekterna är snyggare p.g.a. en kombination av budget och produktionsår. Det har ju ingenting, eller ytterst lite, med hur bra en serie är i allmänhet även om det inte skadar. Det gäller kanske ännu mer än normalt i Star Trek där en del av kärnan är just ganska cerebralt, något som ENT ofta verkar ha tappat bort. Det är bara, enligt mig, massor med pang pang + tidresande och inte så mycket mer. :huh:

Innan jag går vidare vill jag ändå påpeka att jag uppskattar verkligen att de olika Trek serierna är såpass olika som de är utan att överge kärnan i Star Trek. Det finns något för de flesta, även om de inte älskar all Star Trek helt enkelt.

Jag kan t.o.m. erkänna att när jag såg TNG första gången i början på 2000-talet någon gång (som 16-17 åring) så älskade jag det ganska omgående, men jag påpekade alltid för en nära vän/Trek-fan att jag önskade att det var mer krig/slag, mer skepp etc. Med andra ord, mer eller mindre del 2 av DS9. :lol:

När jag senare såg DS9 så älskade visserligen den också, men jag var först med att erkänna att nu när jag växt upp lite mer (och kunde ännu mer uppskatta det cerebrala i TNG) att jag nu ville ta tillbaka det. Oavsett hur bra DS9 var så var det en annorlunda Trek, m??rkare och inte i närheten av de tunga cerebrala frågorna som TNG kretsade kring, även om de tog in mer politik i DS9 (de religiösa frågorna diskuterade de aldrig så djupt (känsligt ämne för tittarna), och TNG hade också lite sånt). Så det är inte att jag är helt hjärntvättad av filosofisk-Trek och inte kan uppskatta lite action, snarare att ENT helt enkelt ofta var en för ytlig action serie för att kunna stå sig mot annan Trek, det fanns inget djup.

Att någon i serien är snygg kan ju bara ses som positivt, se bara vad Seven gjorde för Voyager. Men är det verkligen någonting som gör själva serien bättre eller sämre? Njae, det skulle jag iaf inte påstå.

Men framför allt måste jag reagera på att du säger att de blir cyniska som om det vore en bra sak. Då kanske man egentligen bör definiera det och vad som menas med det, men jag skulle definiera det som att tro det värsta om allt och alla och att till stora delar kasta all moral ??t sidan när man tar beslut p.g.a. av det.

Jag vet av erfarenhet att en hel del människor, till och med många hardcore Trek-fans, har väldigt svårt för TNGs moral och att de inte är rädda att säga det när de tycker att de har rätt. Jag har å andra sidan väldigt lite problem med det (och när jag har det så beror det oftast på att logiken inte är vattentät). Varför vet jag inte, och det kan jag väl öppna en annan tråd för att ta upp. Men, att göra rätt och att ha utvecklats på det moraliska planet också är också en del av Star Trek kärnan, Roddenberry nämnde ju t.o.m. ofta det specifikt som en av grundstenarna som han siktade på för Star Trek. Dessutom är det ju svårt att argumentera emot det. Skulle det vara rätt att göra fel? Det säger ju emot sig självt per definition... Kanske på kort sikt, oftast inte på längre sikt och absolut inte moraliskt.

Så att det skulle vara något bra att bli cynisk, det kan jag knappat hålla med om. Sen tycker jag inte de blev det, utan ENT var helt enkelt mörkare än TNG, precis om DS9. De lärde sig av sina misstag och inkluderade det i sina framtida belutstaganden. Ända gången jag kan komma på där Archer blev cynisk, enligt mig, var när de kom tillbaka från Xindi-uppdraget och han var ute sysslade med bergsklättring med Capt. Erika Hernandez. Där satte ju hon Archer på rätt spår igen, och sa mer eller mindre "låt inte några mörka moln få dig att glömma alla de ljusa molnen". Så något sådant budskap tycker jag inte att ENT har.

Kort och gott, alla som gillar någon Star Trek gillar inte all Star Trek.

Jag tar vilken Star Trek som helst över ENT, och speciellt TNG som är favoritserien. Jag tycker inte att ENT är en dålig serie generellt, ENT har bra delar och bra avsnitt men inte tillräckligt ofta. Det fanns potential och om de hade fått göra klart serien (som TNG och DS9) kunde det ha blivit väldigt bra, men jag kan inte betygsätta vad som kunde blivit, jag måste betygsätta det som blev och det håller inte. Som ett Star Trek-fan i allmänhet (alla serierna) så tycker jag att den står sig väldigt tunt vid jämförelser med resten. Det är urvattnad Trek, mycket av kärnan som bör finnas i all Trek finns inte i ENT, de delarna har istället ersatts av action och effekter. Sen vet jag inte om tidsresandet var menat att ge story:n mer av det djup som jag efterlyser genom att göra saker mer komplicerade, men det gör ingen skillnad för att de två sakerna hänger inte nödvändigtvis ihop. Den djupaste och mest cerebrala story:n kan ibland vara det i sin enkelhet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Hej!

Jag har inte alltid varit någon större StarTrek FAN och kommer aldrig anse mig vara någon större expert på serien, MEN är jag ensam om att tycka TNG är mycket bättre än Enterprise?

Jag menar, även om serien är över 15 år gamal så är handligen och skådespelarna nått helt annat än ENT!! ENT verkarde bara pinsamt dålig!

Hmm...Bara undrar

Jag tycker också att tång är mycket bättre än ent.

Hej!

Jag har inte alltid varit någon större StarTrek FAN och kommer aldrig anse mig vara någon större expert på serien, MEN är jag ensam om att tycka TNG är mycket bättre än Enterprise?

Jag menar, även om serien är över 15 år gamal så är handligen och skådespelarna nått helt annat än ENT!! ENT verkarde bara pinsamt dålig!

Hmm...Bara undrar

Jag tycker också att tång är mycket bättre än ent.

Menade TNG inte tång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...