Gå till innehåll
Commander Michels

Varför gillar du TOS?

Rekommenderade inlägg

Jag har inte sett TOS än och jag undrar vad som gör serien då bra. Jag började titta på det första avsnitten litet för länge sedan och blev ganska besviken på de dåliga effekterna och kulisserna (vilket i och för sig var Hi-tech när serien släpptes). Varför tycker ni man ska se TOS och vad är bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, TOS var faktiskt lite små-låg budget redan då, tyvärr.

Alla har sina egna anledningar till varför de gillar något, här är mina angående TOS.

Triangeln Kirk-Spock-McCoy är i mina ögon oöverträffad inom Star Trek vad det gäller samspel, personkemi och inte minst roliga repliker. Det närmaste de har kommit att upprepa det är faktiskt i Enterprise som liksom TOS grundar sig väldigt mycket på Archer-T'Pol-Tucker.

Manusen håller ofta (men inte alltid) hög SF-klass av den gamla skolan, eftersom flera av dåtidens största SF-författare var med och skrev för serien. Men man måste vara förberedd på att dessa avsnitt skrevs för en helt annan tid och därför kan de allvarliga problemen de tog upp då (rasism, kommunism-hotet etc) kännas mossigt idag. Men det gör dem inte mindre viktiga i Star Treks historia.

Man måste även ha överseende med de taffliga slagsmålen, Kirk's oemotståndliga charm (om man nu inte tycker att han är charmig förstås) och givetvis de konstiga specialeffekterna. Dessutom kommer man finna en hel del som är svårt att passa in i ST-universat då man inte brydde sig så mycket om kontinuitet och canon då.

Kan man klara att filtrera bort detta när man tittar har man flera högtidsstunder framför mig. Annars vete sjutton om du inte mår bäst av att hoppa över serien. Kirk är för mig iaf fortfarande galaxens största hjälte, och han är inte död!!! <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tos är bra för att det är början på star trek universumet. Sedan kan jag hålla med om att det finns en hel del godbitar vad det gäller handlingen. Men effekterna går bort, ljudet likaså. Däremot gillar jag skarpt uniformerna, framför allt de kvinnliga :rodna: . Dessa slår alla senare "jumpsuites" med hästlängder! J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

just det här med ljudet har jag undrat över. trodde det först var ytterst dåligt remastrat på dvd-utgåvorna, men ska alltså ljudet vara så här dåligt? brukar inte vara den som klagar över sånt, men det låter verkligen som det är inspelat genom en kakburk eller nåt.

för mig är tos barndom och anledningen till att jag började kolla på star trek för si så där 20 år sen. jeez, tror jag börjar bli gammal...;)...nej, men för mig är det dels en nostalgitripp tillbaka till barndomen och dels en chans att återupptäcka de gömda skatter som finns i serien. många avsnitt har som sagt mycket bra manus, medan andra är skrattretande dåliga. det är en berg-och-dalbana - man vet aldrig vad man kommer få när man sätter i en skiva med tos i dvd-spelaren. det tycker jag är spännande iaf...:)

dessutom kunde jag ju inte hjälpa att bli nyförälskad i min barndomskärlek uhura när jag nu ser om serien igen... :rodna:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TOS är väldigt.... ojämt... vissa avsnitt är helt underbara, andra är bara pinsamma.

Om man släpper hela sjofräset med "kontinuitet" och "canon" och sånt tjaft, och slutar fundera på varför alla ser ut som människor så är det ofta mysiga historier. De gjorde vad de kunde med specialeffekterna och resultatet blev rätt charmigt. Avsnitt som A Piece of the Action, när de kommer till maffia-planeten, är bara för sköna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

City on the edge of forever i slutet på säsong ett är en riktig pärla...

Men jag föreslår att du ser hela serien om du har möjlighet då jag märkt att vad som är bra eller dåligt inom TOS brukar skilja sig en del.

Redigerad av Tom_Hell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsnitten "Arena" och "The City on the Edge of Forever" tycker jag är bra.

Tyvärr så vet jag inte vilken säsong det är, men det kanske någon annan vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The trouble with tribbles är annars den mest klassiska av alla episoder... ;)

Just det ja, det avsnittet ser man ju delar av i DS9 "Trial and tribble actions" :) Det kan ju vara kul att se originalet.

Har sett båda efter varandra (på en st dag om du undrar) Snacka om deja vu! Johan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man se TOS tycker jag att man ska börja med sesong 2. Den bästa enligt min mening. Nästan alla avsnitt är av ytterst hög klass.

The trouble with tribble är från denna sesong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vill man se TOS tycker jag att man ska börja med sesong 2. Den bästa enligt min mening. Nästan alla avsnitt är av ytterst hög klass.

The trouble with tribble är från denna sesong.

Men missar man inte mkt från början då? Så att man får en massa spoilers och så? Det skulle jag inte vilja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte sett TOS i rätt ordning på väldigt länge, men TOS är väl som jag minns en serie med extremt lite kontinuitet. Det har gått alldeles utmärkt för mig att hoppa lite mellan säsongerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu har jag inte sett TOS i rätt ordning på väldigt länge, men TOS är väl som jag minns en serie med extremt lite kontinuitet. Det har gått alldeles utmärkt för mig att hoppa lite mellan säsongerna...

Jo det stämmer. Avsnitten hänger inte ihop utan är nästan helt totalt fristående.

Pavel Chekov dyker upp först i andra säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu