Jump to content
Sign in to follow this  
Lieutenet Lind

Pojk- eller flickserie

122 members have voted

1. 1.

• Absolut en pojk serie
      7
    • Absolut en flick serie
      3
    • En serie för båda och
      108

Recommended Posts

Jag röstade ochså på att voyager var en serie för båda men en del tysker ju inte det och dom får ju skriva här om dom tycker att det är en seie för bara killar eller tjejer dom blir ju inte utpufade av alla på forumet bara för att dom tycker det..

Grejen är ju att det inte finns något kvinnligt och manligt på voyager, janeway är inte manlig, janeway bara är.

Exakt.

Skulle vi börja dra upp könsroller i karaktärerna i ST så skulle det bli rätt så upp-och-ner. En liten kort kock med gigantiska polisonger, en stenhård kvinnlig kapten, en mjuk och feminin förstestyrman.. need I say more?

Femininitet och maskulinitet är totalt irrelevant på ett stjärnskepp, bara var person är på rätt plats och sköter sitt jobb.

Femininitet och maskulinitet är totalt irrelevant på ett stjärnskepp, bara var person är på rätt plats och sköter sitt jobb.

Precis, om vi nu kunnde överföra det tänkandet till verkliga livet så skulle det bli mycket bättre.

nu ska jag lägga mig i och vara jobbig igen.

mycket av konflikterna på voyager handlar ju om, eller har att göra med personligheterna ombord så jag skulle inte säga att det är ovisentligt, kanske för hur skeppet fungerar men inte för allt de andra som händer ombord.

jag ändrar mig igen och säger att man kan urskilja könsroller ombord, men det är svårt att säga om de beror på personlighet eller att det faktiskt finns könsroller också i framtiden (enligt manusförfattarna).

ett bra exempel är Tom som många gånger är ignorant mot B´Elanna när han lyckas lägga vantarna på nya (eller gamla) tekniska manicker. B´Elanna som är klingon och har hett temperament låter honom alltför ofta hållas.

å andra sidan så finns det ju, som sagt, motsatta roller också.

känns som att jag har dragit det här lite väl långt, ska nog sluta nu innan jag (eller ni) blir galen.

Vem var det som skrev att kompisarna trode att du hade en kris? för så var det för mig när jag börja titta på Arkiv x,Dark Angel o ST... men dom sluta nästan att prata med mej :(

Anlednig: "Ange du är mer som en kille än en tjej... vi har inget gemensamt"(ska dom säga vi simmar i samma simgrup)

jag hatar könsroller!!! :-@ har någon läst "X Märkt en guid till flickornas verklighet"?

jag ändrar mig igen och säger att man kan urskilja könsroller ombord, men det är svårt att säga om de beror på personlighet eller att det faktiskt finns könsroller också i framtiden (enligt manusförfattarna).

Jag blundar inte heller för att det verkligen finns vissa urskiljbara könsroller, men om de ligger hos skådisarnas sätt att tolka sin karaktär eller i manusförfattarnas texter, det vet inte jag. Då skulle man behöva följa produktionen av ett avsnitt från första början. Men man kan ju hoppas att det inte är allas stereotypa bild av könen som formar allt vi ser på tv.

Men som du säger: B'Elanna klarar inte av att bli iaktagen i matsalen, men blir inte speciellt förbannad på Tom när han klantar sig.

Vem var det som skrev att kompisarna trode att du hade en kris? för så var det för mig när jag börja titta på Arkiv x,Dark Angel o ST... men dom sluta nästan att prata med mej :(

Anlednig: "Ange du är mer som en kille än en tjej... vi har inget gemensamt"(ska dom säga vi simmar i samma simgrup)

jag hatar könsroller!!! :-@ har någon läst "X Märkt en guid till flickornas verklighet"?

Det var vissa tjejer i min klass som är lite betydesfula tycker dom.. För dom gäller det smink och killar.....

Jag tycker att serien är för alla som gillar den oavsett kön.

Ingen av mina skolkamrater tycker att jag är knäpp bara för att jag tittar på Star Trek, men de kanske är mer mogna än de som tycker att någon är konstig för att de tittar på ett visst TV-program.

Serien är passande för både killar och tjejer. Det finns ju med "huvudpersoner" av båda könen. Den kanske från början är för killar men den fungerar lika bra för tjejer som tycker om Sci-Fi.  :vulcan:

Serien är passande för både killar och tjejer. Det finns ju med "huvudpersoner" av båda könen. Den kanske från början är för killar men den fungerar lika bra för tjejer som tycker om Sci-Fi.  :vulcan:

Om jag inte är helt ute och cyklar så ville väl star treks skapare att kaptenen skulle va en kvinna , men att det inte blev det förrän nu... eller?  ???

Ville bara säga att jag och och många andra i min bekantskapskrets är ST-älskare, oavsett kön. Jag tror att anledningen till att folk gör en skillnad på pojk- och flickserier är att de tror de är olika, fast de egentligen är likadana. Jag gissar att det är ett betingat beteende. (här kom det in psykologi i det hela också)

Det här meddelandet blev lite knasigt, men jag hoppas ni fattar ändå.

Vore lite intressant att se hur många som är killar respektive tjejer... Får man göra en sån röstning?

Nåt i den här stilen kanske ;)

Alternativ 1: Flicka

Alternativ 2: Pojke

Alternativ 3: Vet ej

Voyager var ju den första serien som hade en kvinlig kapten och en stor del av avsnitten är om henne för att hon är ju egentligen den riktiga huvudpersonen under sakern när man vissar vad skådespelarna heter och vem dom spelar står det starring Kate Mulgrew as kapten Jenway och sen står det ju Also starring Robert Beltran as Chakotay och så vidare så serien kresar som om en kvinna men då kan ju killar se den ochså så i andra star trrek serier där det är en manlig huvudroll kan ju tjejer se anars är det som att tjejer kan inte se dom serierna med en manlig huvuroll och killar kan iunte se voyager när det är en kvinnlg huvudroll... Så man kan nog i gentligen inte säga att voyager är en serie för varken tjejer eller killar skaparn som gjorde star trek sserierna gjorde nog så att både kunde se serien...  ???

Voyager var ju den första serien som hade en kvinlig kapten och en stor del av avsnitten är om henne för att hon är ju egentligen den riktiga huvudpersonen under sakern när man vissar vad skådespelarna heter och vem dom spelar står det starring Kate Mulgrew as kapten Jenway och sen står det ju Also starring Robert Beltran as Chakotay och så vidare så serien kresar som om en kvinna men då kan ju killar se den ochså så i andra star trrek serier där det är en manlig huvudroll kan ju tjejer se anars är det som att tjejer kan inte se dom serierna med en manlig huvuroll och killar kan iunte se voyager när det är en kvinnlg huvudroll... Så man kan nog i gentligen inte säga att voyager är en serie för varken tjejer eller killar skaparn som gjorde star trek sserierna gjorde nog så att både kunde se serien...  ???

Anledningen till att Voyager har en kvinnlig komendör är att det i USA måste vara politiskt korrekt. DS9 hade en svart komendör så nu var det dags för en kvinnlig.

Anledningen till att Voyager har en kvinnlig komendör är att det i USA måste vara politiskt korrekt. DS9 hade en svart komendör så nu var det dags för en kvinnlig.

Det var ju bra att veta... visste inte att dom var så noga i USA om såna saker....