Gå till innehåll

Pojk- eller flickserie


Lieutenet Lind

  

122 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Absolut en pojk serie
      7
    • Absolut en flick serie
      3
    • En serie för båda och
      108


Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

självklart är voyager en serie för alla, precis som de andra serierna. däremot har jag märkt i min bekantskapskrets att mina kvinnliga vänner brukar hålla voyager högst på rankingen, medan de manliga oftast håller tng eller ds9 högst. varför det är så? tja, intressant fråga, men ett enkelt svar kan ju vara att voyager har många tydliga och starka kvinnoroller. enklare att identifiera sig med kanske? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starka kvinnoroller har det även funnits i de andra serierna undantaget TOS. Jag tror faktiskt vi får tillskriva kvinnointresset till den starkaste av dem alla - Janeway. Hon är en modern kvinna i ledarposition som slår hänsynslöst med ena handen och skyddar ömt och moderligt med den andra.

Som kapten och överordnad tycker jag att hon är ganska hemsk, som förebild är hon däremot nästan ett suveränt undantag i tv-världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ligger nått i det du säger, everybodyknows. för min stora favorit e Voyager... tro ja.. å så diggar ja Ent men. men det e nog inte för de starka kvinorollerna, utan mer för att ja diggar doc, seven å paris i voy å i ent gillar ja romansen mellan T'pol å trip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
  • 7 månader senare...

Utan tvekan en serie för alla. Dess jämnlikhet och mångfald är kanske oöverträffad i TV-serie sammanhang. När jag har varit på ST-träffar så kan jag se att det är lika mycket tjejjer och killar som kommer. Dessutom är oftast alla åldrar reprecenterade. Från 10-12 år unga, till sedan länge pansionärer. Såg en gammal dam med käpp senast. Det säger en del om Star Trek, som gör mig stolt över att vara Trekker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Svarade en pojkserie.. Men det är ju dubbelt iaf, känns som att den riktar sig åt killar, men för att killen ifråga ska gilla den så måste han ju ha ett intresse för science-fiction med...

Samtidigt vet jag många tjejer som gillar Star Trek, men det är ju samma där.. Har man 0 intresse för Sci-fi så gillar man nog inte Star Trek (Finns säkert undantag, men generellt)...

Men som någon skrev tidigare, så finns det en hel del sexiga tjejer med men inte tokmycke sexiga killar, så därför kan man ju tänka sig att Star Trek är mer riktat åt killar....

Svår fråga.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som någon skrev tidigare, så finns det en hel del sexiga tjejer med men inte tokmycke sexiga killar, så därför kan man ju tänka sig att Star Trek är mer riktat åt killar....

Svår fråga.....

menar du att du inte tycker att Neelix är snygg? :lol:

(bara ett skämt på din bekostnad , förlåt) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att Voyager riktar sig mer till killar än tjejer, ja. Tänk bara: Vem tycker de flesta är sexigast? Seven of Nine eller Neelix? :P (själv föredrar jag Seven of Nine, ja, men Neelix är inte så illa ändå måste jag säga)

Menar du att det faktum att Seven går med sparkdräckt, och Nelix med polisonger, gör serien till en pojk-serie? Är inte det ett ganska abruppt sätt att fälla en dom. De är inte de ennda karaktärerna i serien.

Vem som är sexigast av två personer borde knappas vara det som avgör frågan.

Tycker att VOY borde tilltala många kvinnor delvis på grund av att skeppet har en kvinnlig kapten. Janeway är en stark och mycket kompetent kvinna på högsta posten i Voyager. Hon får allas respekt, styr rättvist och bra. Detta gör hon utan att förkasta sin kvinnlighet. Ett inspiration för både män och kvinnor tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag röstade på alternativ C just för att jag tycker faktiskt att Voyager är både och.

En av anledningarna till varför just Voyager (möjligtvis) är mer tilltalande till tjejer än de andra Star Trek serierna kan ha att göra med Janeway. Inget som säger att bara för att Voyager har en kvinlig kapten så flockas de kvinliga tittarna eftersom den del fans (av båda könen) har problem med Janeway, men producenterna tänkte väl mer på att göra en serie som var för båda könen och som inte hade en mansdominerad besättning på samma satt som de andra serierna. Finns fortfarande fler manliga karaktärer i Voyager men den viktigaste av dom alla är kvinna.

Redigerad av ambreal
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Star Trek är en värld där någon könsskillnad inte fins. Detta tror jag även gäller de som ser på Star Trek. Både killar och Tjejer gillar ST och om det en gång var mer ok för killar att vara Star Trek-nördar, så är det i dag lika ok för tjejer. Därmed är ST lika mycket för tjejer som för killar. Alltid har det inspirerat människor till att innse att alla är av samma värde. Mannliga kaptener, kvinnliga kaptener, Framgångsrika personer av alla dess former, kön och raser. Detta ser vi redan från början i TOS då vi har mycket skiftande folk på Enterprises brygga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Subjektivt skulle jag säga pojkserie, för jag har träffade aldrig en tjej som kollade på den medan den gick på SVT. Jag har tom bott med tjejer som inte har velat se den just för att det är en killserie.

Objektivt så är det nog både och. Nästan hälften av tittarna som såg Caretaker 98 var kvinnor. Och här verkar massor med tjejer gilla den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 5 månader senare...

Killserie, med tanke på hur man visade upp 10 out of 10s 7 of 9s attribut. Den började mer som en serie för alla men det ändrades fr o m säs 4. Nu vill jag inte säga att den är dålig eller så. Voyager är en hyfsat bra serie. DS9 är klart bättre dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behagar nog hålla med. DS9s andra halva är det bästa star trek som har gjorts och Voyager är lite sömnig på sina håll. Då hjälper det inte att Seven springer runt i sin tighta kroppstrumpa (alldeles borstsett ifrån att Ryan faktiskt är en mycket bra skådespelare, långt kompetentare och mer mångsidig än hon som spelar Kes tex.) J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...