Jump to content
Sign in to follow this  
Lieutenet Lind

Pojk- eller flickserie

122 members have voted

1. 1.

• Absolut en pojk serie
      7
    • Absolut en flick serie
      3
    • En serie för båda och
      108

Recommended Posts

Min poäng gick förlorad.. Det ÄR mycket mycket fler killar som gillar star trek... därmed kill-serie.. PYYNKT.

jag tror oxå att det är fler killar som kollar på startrek och

sci-fi i allmänhet.

Men det gör  inte startrek till en killserie. (Enligt min mening)

"Han sa.. o han e så snygg.. o vi ska ut i kv??ll" <-- tjejerna. "Öh örjan, kollaru på startrek igår? fifan va bra de va'" <-- killarna
Det där ju elakt...  :angry:

Det där tjejsamtalet är som hämtat ur nån dålig såpa (eller från min skola, kanske).

Men iaf, vad jag ville få sagt var väl att tjejer i allmänhet faktiskt inte BRYR SIG så mycket som killar om sci-fi, vad som händer långt in i framtiden, teknik-pladder...

HUR VET DU DET???

Det beror väl på vem man frågar.

Alla är inte likadana.

Du gör om samma sak igen, generaliserar. Dessutom påstår du i och med dessa "motsvarande" fraser att kvinnor är mindre intelligenta än män, eller iallafall lägre stående.

Att säga att alla tjejer älskar smink och killar är som att säga att alla killar älskar hockey. Jag försökte göra den poängen i mitt senaste inlägg men det gick tydligen inte in.

Du har uppenbarligen aldrig haft någon tjejkompis och absolut inte någon långvarig relation med din vrickade kvinnosyn.

Bah, ni läser ju det ni VILL läsa.

1) JAAAA jag generaliserar. Är det inte uppenbart?

2) NEEEJ jag säger inte att tjejer är "lägre stående" (Jag försökte vara lustig/ironisk/sagt med glimten i ögat med det där att de inte gör så mycket.. de går visst inte fram i text trots mina smilgubbar..)

3) Jag har EN (en.. [1] ) tjejkompis som tittar på startrek ibland. Resten ser på serier som Dawsons Creek, Sex & The City, "The Nanny" (Eller va den där serien på 3:an heter)

4) JOOO det gick in och jag tyckte det var ett fyndigt argument du kom med också. Jag håller med om att jag skrev korkat i mitt FÖRSTA inlägg, men det är så här det ÄR om du går in i en skola eller lyssnar på VAD FOLK PRATAR OM på busshålssplatsen, borden brevé på Cafét...

Är ni alla ovän med mig nu? :(

*bli ledsen*

Jag kan hålla med om att om nån frågar vad enns favorit program och man säger tex Star Trek Voyager så säger de flrsta är inte Star Trek en pojk serie....

Jag är en tjej och mitt favorit program är Voyager ocg jag bryr mig inte om att visa anser att Voyager är en pojk serie jag gillar den serien och vad nån annan säger förändrar ju inte att jag tycker att Voyager är bra...... ;)

Är ni alla ovän med mig nu? *bli ledsen*

Vi läser det som står skrivet, det är svårt att missuppfatta skriven text. Och om du sitter och skriver med glimten i ögat så ser vi liksom inte det.

Klart att vi inte är ovänner, men vi har en meningskiljaktighet.

Att det är många fler killar än tjejer som kollar på St är ju ett faktum, men vad man ska göra är att fråga sig varför det är så.

Om du har en tjejkompis som kollar på startrek så kan du vara glad. Jag har inte en enda irl-kompis som sitter uppe på nätterna och kollar på Voyager, men det betyder inte att tjejer "inte gillar" saker som naturkunskap, teknik och lite action.

Visst, det finns vissa skillnader mellan tjejer och killar, men skillnader som är allt annat än rent fysiska tycker jag är orättvisa. Dem har vi blivit påtvingade av samhället/föräldrar/opinionsförmedlare. Jag måste erkänna att det antagligen är vissa skillnader mellan mig och mina trekkerkompisar. T ex kan jag ju slå vad om att på senaste treffen var det inga killar som snyftade till, medans jag gjorde det både en och två gånger.

Men detta tillåter inte såna grova generaliseringar som du gjorde i dina inlägg. Tvärtom. Vill vi att såna knasigheter ska ändras så borde vi inse våra likheter, inte bränna in våra olikheter.

Den enda anledningen till att det verkar vara en pojk-serie är precis den som Quiet säger. Pojkar växer upp med bilar i ljusblå rum medans flickor växer upp med babriedockor i rosa rum. De enda som kan ändra hurvida Star Trek uppfattas som en pojk- eller flickserie är vi själva, skulle Paramount ändra det är det inte längre Star Trek.

(mumle känner föresten flera tjejjer IRL som diggar Star Trek, så det så! ;))

Det skulle säkert vara mycket lättare att hitta ett par kalsonger med Star Trek motiv än en bh med samma tryck... (det vill jag ha en föresten!)

Fän va bra... en sån  vill ja ha!

det där me "förtjejade" serier e skit, alla kan väl titta på allt? håller med den personen som sa att man bara blir förrvirrad av att de gör slut hela tiden.... jäjä...

föresten e d enda på min skola som ja känner som gillar st tjejer

ST e en unisex- serie!

har suttit och lång en stund och tycker att detta med tjej och killserie inte borde ligga i hur vi killar ser på tjejer och deras typ av betende och intressen. vad en tjej gillar är inte vad alla tjejer gillar. och denna diskution har en lten likhet med hur det var i min klas när jag gick i sexan. vår lärare brukade läsa böker för oss och hon hade jätte svårt att välja så att alla blev nöjda. för det mesta var det tjejerna som kom i kläm eller hur jag ska uttrycka det. för tjejerna ville att läraren skulle välja böker där det var tjejer som hade huvudrollern och killarna ville ha killar. men när hon skickade

in tjejerna att leta upp en bok i biblioteket så hittade de ingen. för alla böcker där tjejer har huvudrollen handlar till 90% av bökerna i biblan om hästar och tjejer vilket inte var vad det ville höra. de återstående 10% var kitty böker. det jag vill på visa är att manusförfattarna inte har tagit in tillräkligt med tjejer i serien för att den ska bli en stortjej serie. IMM. vi har bara Janeway, be'lana, 7/9 och hade kes och vi får ju inte glöma naiomi min favorit. det tror jag inte räcker för att man ska kunna kalla det för en bland serie utan en kill serie. men manusförfattarna har ansträngt sig och försökt att få tjejer att gilla den bättre. jag hade gärna kallat den för en allkönsserie men så som jag har växt upp med tjejer så har de alldrig sett en tjej som skulle kunna gilla star trek voyager. men som sagt alla tjejer är inte lika danna. det är det här forumet ett bra bevis på. :)

Hoppas att alla inte blir sura på mig nu.

Ja, i Voyager finns det många starka kvinnor men det räcker liksom inte "ända fram". Det behövs mer för en serie med så starka fan-rötter, jag menar den allmäna fördomen om hur ett star trek fan ser ut är väl ungefär 16 år, man, finnig, datanörd.

Jag tycker det är jättetråkigt att man har färre kvinnor i förhållande till män i Enterprise, och dessutom två ganska så dåliga karaktärer att identifiera sig med. En är vulcan och känslokall och en är nästan raka motsatsen.

Janeway var väll den första kvinliga kapten av alla Star Trek serierna..

Janeway är inte den första kvinnliga ST kaptenen. Hon är dock den första som har en huvudroll som kapten.

Janeway är inte den första kvinnliga ST kaptenen. Hon är dock den första som har en huvudroll som kapten.

Nej precis. I TVH finns det med en svart kvinnlig kapten i början av filmen. Enterprise C hade en kvinnlig kapten. Avsnittet där det skeppet är med heter Yesterday's Enterprise och är med i TNGs tredje säsong.

Sen anser jag att Voyager en serie för alla oavsett kön.

Varning - Ett långt inlägg. Ni får gärna hoppa över mitt inlägg

???  Bah, bah. Jag är lite trött på att höra tjatet om VOY/ST-serie är pojkserie eller flickserie. Jag blir lite ledsen också över vissa inlägg. ???

Jag tycker att ST-serie passar för människor i all ålder, typ 9-100år. Serie passar för båda kvinnor och män oavsett vilka hudtyper de har. Serie passar för båda friska människor  och rullstolbunda/döva. Det spelar inte roll... Vi :D gillar ST-serie  enkelt.

Jag vet att många av er inte har sett den första pilotavsnitt  i ST-serie (TOS) där Gene Roddenberry skapade ett nytt serie med män och kvinnor (jämställdhet) på denna tiden 60-talet. Jag tycker att det är unikt för en pilotavsnitt visades på denna tiden ;0

Tänk er att Roddenberry ville att alla människor, oavsett vilka raser ser hans serie, som handlar om livsformar, nya upptäck och nya civilstation (i fred och samförstånd?)

Tänk er att då kapten råkade hamna i en besvärlig situation, övertog Number One jobbet, var " tillfördnad kapten" över besättning som bestod av män och kvinnor i avsnitten.

Tänk er att Number One är en kvinna. Kvinnor kan göra jobb lika bra som män.

(Varför behöll Roddenberry inte henne i TOS-serie? Det var en annan historia ???)

Varför skulle killar bara gillar sci-fi?Är sci-fi för mesig och töntig för tjejer?..  Jag tycker att det är dumt  att generalisera vissa grejor. Bah... Jag tycker att ST är för BÅDA och.

Jag tycker att det är tråkigt att de flesta sci-fi-filmer inte är så bra som ST. Jag förstår varför de flesta kvinnor inte gillar sci-fi pga att de inte vill bli roade av att se människor som blir jagad av läsklig monster i rymden typ "alien" eller strid mellan rymdskeppen på vita duken.

Jag är medveten över att jag kan förolämpa er, ST-vänner pga inlägget, så ber jag ursäkt  för mitt elaka inlägg. ???

// En stolt st-tokig människa, som ber om ursäkt för dålig svenska

Jag är medveten över att jag kan förolämpa er, ST-vänner pga inlägget, så ber jag ursäkt  för mitt elaka inlägg. ???

Jag blir iallafall inte förolämpad.

Ditt inlägg var det vettigaste hittils i den här diskutionen. (menar inte att någons inlägg var ovettigt och har inte heller för mening att förolämpa någon med ovanstående mening, vad jag ville få fram är att jag håller med Nettan till 100 %)

Grejen är ju att det inte finns något kvinnligt och manligt på voyager, janeway är inte manlig, janeway bara är.

Förhoppningsvis får vi snart uppleva samma sak i verkligheten, för könsroller är bara trams.

Jag vill bara säga till Nettan att jag inte tar illa upop heller..

mern det är ju nån på forumet som tycker att voyager är en pojkserie och så tror jag att nån tycker att det är en flick serie ni har röstat så där ni vågar skriva här att det var ni som röstade så och varför ni tycker det...

Jag tycker egentligen inte att man kan dela in något i pojkigt eller flickigt.

Det finns tjejer som gillar att titta på våldsamma filmer och annat "manligt", likaväl som det finns killar som tycker om att titta på romantiska snyftfilmer och sådant som anses "kvinnligt".

Vad man tycker om för något har inget med att göra om man är kille eller tjej, däremot har det säkert med uppväxten att göra. Har man blivit matat med rosa barbiedockor och tillsagd att man inte får smutsa ner sig är nog risken stor att man undviker läskiga aliens som kan kräkas plasma över en...

föresten e d enda på min skola som ja känner som gillar st tjejer!)

vem, äs, vem? *exalterad* kanske ska lägga in en stöt? eller kanske inte, beror väll på vem d e.

kram

Vad man tycker om för något har inget med att göra om man är kille eller tjej, däremot har det säkert med uppväxten att göra. Har man blivit matat med rosa barbiedockor och tillsagd att man inte får smutsa ner sig är nog risken stor att man undviker läskiga aliens som kan kräkas plasma över en...

Sant, men inte helt. Det beror indirekt på om man är pojke eller flicka eftersom det redan finns riktlinjer i samhället för hur en pojke eller flicka ska vara. Och dessutom finns det redan riktilinjer för hur en pojke/flicka ska uppfostras. Det blir en ond cirkel så att säga.

Lieutenet Lind Det är bra att du (och andra?) inte tog illa upp om mitt senaste inlägg. Jag anser att alla får chans att uttrycka åsikt i det här ämnet.

Det låter lite lite dumt att diskutera om VOY-serie är pojk-serie eller flick-serie. Men  jag har sett att de flesta tyckte att VOY-serie är för båda och. Jag anser att det är lätt att generalisera sci-fi filmer som pojk-filmer eller hur.

Men jag blev överraskad över att någon valde VOY-serie som flick-serie....  Det är intresstant att få höra motivet till varför VOY-serie är flickserie.  Men jag respekterar denna personen som inte vill förklara motivet

PS Jag har röstat att VOY-serie är för båda och, om ni vill veta DS