Gå till innehåll

97 medlemmar har röstat

1. 1.

• The Original Series
      4
    • The Next Generation
      26
    • Deep Space Nine
      13
    • Voyager
      27
    • Enterprise
      23

Rekommenderade inlägg

Postad
Tja, för det första så namnger dom serien inte Star Trek-Enterprise utan bara Enterprise.

Temat för nära vår tid??

Då kan jag ju informera om att de flesta teman i Star Trek är konstmusik och härstammar från romantiken(1800 talet). Det är i högsta grad dåtid, inte nutid-framtid.

Däremot tycker jag Enterpsie temat suger något hejdlöst. Då jag anser det vara kommersiellt trams.

Jag föredrar konstmusik framför den typen av pop, men smaken är ju som baken.

(Händer väl dock att jag lyssnar på pop med...men men.....)

Som sagt, det är svårt att förklara. Men vad jag försöker säga är att den klassiska musiken som influerat tidigare Trek teman skrevs för länge sedan men är gångbar än idag medans den musik stil som används i Enterprise förmodligen kommer att åldras snabbt. Ta temat till The Motion Picture t.ex. Filmen gjordes för över 20 år sedan men musiken kunde lika väl ha komponerats idag. Populär musiken från den tiden har dock åldrats betydligt.

Ja det har du rätt i. Det är vad jag menar med odödlig musik. Den blir inte omodern även om det skulle gå flera årtionden. De riktigt bra kompositionerna blir inte dåliga änns om det går några århundraden.

Skulle vara intresant attt veta om musiken till Star Trek fortfarande existerar om hundra år.

Undra om det fortfarande fins Star Trek och trekkers om hundra år?

• Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad (redigerade)
Skulle vara intresant attt veta om musiken till Star Trek fortfarande existerar om hundra år.  

Undra om det fortfarande fins Star Trek och trekkers om hundra år?

Jag hoppas det.

Vore kul om Jerry Goldsmith tillsammans med t.ex. John Williams blev sedda som några utav de stora mästarna inom musik från vår tid.

Personligen planerar jag föra vidare mitt intresse till mina barn och barnbarn (när jag väl får sådana) eftersom det har påverkat mig. Och så behandlar det ju många existensiella och etiska ämnen.

Redigerad av Emher
Postad (redigerade)

Unkas

Jag har studerat musik och kulturhistoria i många år och är rätt insatt i det.

Läst 20 P på universitetet och massa innan dess.

Odödlig och odödlig....

Hur många har klassiska skivor hemma? Hur många köper filmmusik? Det är inte så många kan jag säga. Visst lever musiken kvar, men inte som på den tiden. Och om du vill veta något väldig intressant så var konstmusik på Mozarts tid kommersiell musik, den var skapad i första hand att dansa till, inte lyssna på(förutom mässor och dylikt).

Det har inte gått så lång tid med pop musiken, men jag kan nog med största sannolikhet säga att den kommer att leva kvar med....Om några hundra år kanske den är kulturell......

Men back to track så att säga. Tycker ändå det var märkligt att de valde ett sådant tema till Enterprise. Man kan ju göra en bättre låt, den är ju inte bra, det är ju det. Finns många andra låtar inom popen som är mycket bättre! Men men, nu är det ju så, inget att göra åt. Men jag föredrar nog ändå det temat framför synth ljuden i TNG......(säsong 2).

Emher

De stora mästarna hade antagligen gråtit, eftersom många av dagens filmmusiker håller sig till romantisk stil, och medvetet/omedvetet snor vissa melodier rakt av, till och med hela arrangemang.

Redigerad av Mr Borg
Postad
Unkas

Jag har studerat musik och kulturhistoria i många år och är rätt insatt i det.

Läst 20 P på universitetet och massa innan dess.

Odödlig och odödlig....

Hur många har klassiska skivor hemma? Hur många köper filmmusik? Det är inte så många kan jag säga. Visst lever musiken kvar, men inte som på den tiden. Och om du vill veta något väldig intressant så var konstmusik på Mozarts tid kommersiell musik, den var skapad i första hand att dansa till, inte lyssna på(förutom mässor och dylikt).

Det har inte gått så lång tid med pop musiken, men jag kan nog med största sannolikhet säga att den kommer att leva kvar med....Om några hundra år kanske den är kulturell......

Men back to track så att säga. Tycker ändå det var märkligt att de valde ett sådant tema till Enterprise. Man kan ju göra en bättre låt, den är ju inte bra, det är ju det. Finns många andra låtar inom popen som är mycket bättre! Men men, nu är det ju så, inget att göra åt. Men jag föredrar nog ändå det temat framför synth ljuden i TNG......(säsong 2).

Emher

De stora mästarna hade antagligen gråtit, eftersom många av dagens filmmusiker håller sig till romantisk stil, och medvetet/omedvetet snor vissa melodier rakt av, till och med hela arrangemang.

Filmmusik är nästan den enda musiken jag köper, eftersom jag finner denna mer levande och mer flexibel än det som betecknas som klassisk musik.

Vid tanken att popmusiken kommer leva kvar om hundra år så ryser jag vid tanken. Att alla denna pojkbandsmusik kommer ses som vår tids musik är en smått skrämmande tanke för mig...

Att kompisitörer lånar melodier, är väl oundvikligt. Att idag skriva något i sanning originell är svårt, eftersom mycket redan har gjorts. Att "De stora mästarna" hade gråtit, är kanske lite att gå till överdrift, men detta har ju att göra med tycke och smak. Som man säger "Each one to his own" ;)

Postad

Emher

Levande och flexibel. Jag vill nog påstå att Beethoven, Chopin, Rimskij Korsakoj, Grieg, Debussy, Chatjaturjan, Liszt och tjaikovski la ner sin själ i de de skrev. Deras musik är i högsta grad levande och flexibel.

Filmmusiken som görs idag är bara retro romantik med inslag av expressionism ibland(kanske tolv tons musik med). Med det är inte nyskapande för fem öre.

Du har fortfarande samma slags funktions analys i filmmusiken som dåtidens.

Flexibel o flexibel. Om du lyssnar noggrant på Williams filmmusik som han gjort till filmer som kommit samma år, så märker du att han har samma teman i dem alla(minority report, SW episod 1 och Harry Potter och de vises sten) med vissa undatntag. Filmmusik innefattar dock inte bara konstmusik, finns många filmer som har jazz, pop, rock och folkmusik också.

Du kanske köper filmmusik, men det kan jag lova inte är så många som gör. Förutom när det gäller filmer som 8-miles med Eminem då.

Med pop, menar jag inte enbart pojkband. Finns artister/band som Beatles, ABBA, Dave Mattehews band, Sting, M.Jackson och dylikt. Du råkar bara dra de värsta exemplerna.

Men detta vill jag inte säga att jag inte gillar filmmmusik, har många skivor med det + att jag själv komponerar i det. Och jag är högst medveten om att jag omedvetet tar från romatiken eftersom all den musiken redan är skriven, det ända jag kan göra är variationer på redan skriven musik. DVS om jag inte gör kylskåps musik.

Postad
Levande och flexibel. Jag vill nog påstå att Beethoven, Chopin, Rimskij Korsakoj, Grieg, Debussy, Chatjaturjan, Liszt och tjaikovski la ner sin själ i de de skrev. Deras musik är i högsta grad levande och flexibel.

Filmmusiken som görs idag är bara retro romantik med inslag av expressionism ibland(kanske tolv tons musik med). Med det är inte nyskapande för fem öre.

Du har fortfarande samma slags funktions analys i filmmusiken som dåtidens.

Flexibel o flexibel. Om du lyssnar noggrant på Williams filmmusik som han gjort till filmer som kommit samma år, så märker du att han har samma teman i dem alla(minority report, SW episod 1 och Harry Potter och de vises sten) med vissa undatntag. Filmmusik innefattar dock inte bara konstmusik, finns många filmer som har jazz, pop, rock och folkmusik också.

Du kanske köper filmmusik, men det kan jag lova inte är så många som gör. Förutom när det gäller filmer som 8-miles med Eminem då.

Jag är i och för sig bara amatör vad det gäller att analysera musik men det verkar snarast som du upprepar vad jag skrev fast på ett något annorlunda sätt. Som du själv säger så baseras mycket av den musik som används i filmer på redan komponerade verk. Saken är den att trots att den musik som ligger till grund för filmmusiken skrevs för länge sedan så känns den inte föråldrad. Den återspeglar fortfarande händelserna och känslorna i filmen på ett fräscht sätt. Det kan vara svårt att avgöra hurvida musiken är komponerad igår eller för 100 år sedan. Tar man däremot en film som använder den musik stil som är populär för stunden så känns den ofta förlegad och gammalmodig bara efter några år (detta är givetvis inte samma som att säga att musiken är dålig). Det räcker att gå tillbaka till början av 90-talet för att märka av detta påstående.

En anledning till att filmmusik inte är så varierad kan bero på att kompositörerna skriver den på beställning och under tidspress vilket säkert hämmar den artistiska förmågan.

Den sorts musik som används i bl.a Star Trek har funnits i många år och kommer förmodligen att användas i många år till. Men många av dagens populära stilar kommer med all sannorlikhet att mer eller mindre dö ut eller åtminstone krympa till en liten skara annhängare.

Vad det gäller människors inköp av filmmusik så kanske den inte är så utbredd. Detta har jag ingen uppfattning om. Själv så föredrar jag dock denna sortens musik eftersom den ger mig något att reflektera över och relatera till (filmen alltså).

Postad (redigerade)

Självklart är konstmusik mer känsloberikande. Du kan inte få den typen av dynamik i någon annan genre. Svagt-starkt, glissandon, crescendon, decrescendon och etc..

men jag tror inte pop är en fluga som går över. Elvis lever kvar och säljer enormt mycket skivor fortfarande idag.

Mozart och de andra, eller de som lyssnade på det tyckte antagligen samma på den tiden. Under romantiken/Impressionismen lyssnade man knappt något på Wien klassisistisk musik alls. Den är nu under 1900/2000 talet man först börjat bejaka den musiken som någon slags "kulturell" musik.

Den med hur många som lyssnar på det ja. Konserthuset har ju knappt fullt på sina föreställningar + att de inte tar så många. Iron Maiden däremot som säljer ut flera Globen föreställningar i rad är en annan sak...

De flesta vet ju som sagt vad konst musik är och vem Mozart, Grieg och de andra är. Men knappt någon lyssnar på det. Frågor du en vanlig skara människor som inte är så insatt i film så märker de knappt att musiken finns där....

Men det är min utvärdering av allt.

Poplulär musiken har inte åldrats. Den tar ny form i varje decennie. Samma med konstmusik. Fins massor av olika epoker och ingen låter likadant

renässans-12-tons musik.

Redigerad av Mr Borg
Postad (redigerade)

Som sagt, detta är endast min åsikt. Den kan färgas utav att filmusiken jag köper oftast är ifrån filmer jag gillar, samt att jag ofta har funnit att den hjälper mig i mitt skrivande. Detta är nog för att jag har ett väldigt filmistiskt tankesätt.

Jag håller med om att mitt exempel om pojkband var lite klantigt, samt att det finns bra pop-musik också. Bland dina exempel finns exempelvis Beatles, några som jag inte alls har något emot, och gärna lyssnar på i bilen och dylikt. Samma gäller Sting, som har gjort en del bra låtar.

Jag vill heller inte säga att jag inte är flexibel, jag lyssnar ju på NightWish då och då, som är Finsk hårdrock.

På påkandet att folk oftast köper filmmusik för filmer som Eminens 8-Mile måste jag sorgset hålla med. Dessa skivor med "inspired by the motion picture" låtar är i min mening hemska, eftersom det tar och lägger i poplåtar istället för bakgrundsmusik. Jag har dock inte sett 8-Mile, eller skivan, men jag antar att sådant är fallet. Om inte är det ändå ett bra exempel.

Expendable Ensign, jag håller med om att filmmusik som tar efter musik som är populär för stunden inte håller i längden. T.ex. så såg jag en Bond-film idag från 70-talet, där musiken många gånger hade ganska hemsk tidstypisk musik.

Redigerad av Emher
Postad
Expendable Ensign, jag håller med om att filmmusik som tar efter musik som är populär för stunden inte håller i längden. T.ex. så såg jag en Bond-film idag från 70-talet, där musiken många gånger hade ganska hemsk tidstypisk musik.

Vad, vad är det för fel på Bond-musiken, nu? :angry:

Jag tycker att Bond-låtarna är typiska exempel på tidlösa popul??rmusiklåtar. (Undantaget den allra senaste, som vanärar hela genren)

En populärmusikalisk komposition behöver inte nödvändigtvis bli "omordern". Det finns ju en hel del bra musik från t ex 20-talet som fortfarande är underbar att lyssna på. Men det är ju sant att det kan bli så. Så man får väl ändå säga att det är modigt från TPTB:s sida att välja en sådan intro-låt till Enterprise.

Postad

Jag håller med Essray i detta. Popmusik kommer inte dö ut. Det kan jag lova, annars hade som sagt inte Elvis fortf. sålt så mycket. Den ändras bara med tiden, men den känns def. inte omodern.

Och som sagt, ett citat från mig:

Under romantiken/Impressionismen lyssnade man knappt något på Wien klassisistisk musik alls. Det är nu under 1900/2000 talet man först börjat bejaka den musiken som någon slags "kulturell" musik.

Postad (redigerade)

Nej Pop musiken vi har i dag kommer knappast att försvinna. Men även pop musiken har ju tidsbetonade drag som i sig får viss pop att föråldra sig själv. Lyssnar vi på pop från 80-talet så hör man ju många gånger klart att det är 80-tals musik, redan ett helt ointresant sound.

Fast sen så fins även låtar som är klart tidslösa i det sätta att de är svåra att sätta årtal på. Till skillnad från den klassiska musiken som har överlevt endast på papper så har vi ju inspelningar av en orginal artist i dag. Inspelningens kvalite och stil kan ju även den många gånger vara en ledtråd till när en låt är "född". Utan den ledtråden, som till ex. när en låt blir nyinspelad av en annan artist, så kan låten helt plötsligt utan någon störe förändring bli helt morden och låta som en ny pop låt. Fins ju många exempel på detta. Vet många gånger min bror har gillar en ny låt och jag talat om för honnom att det är en Cover.

Sedan fins det ju alltid musik som behöver lång tid på sig för att bli omtyckt som Mr.Borg nämner. Exemplet med den Wien klassisistiska musiken är väldigt intresant. Det fins valser som vi i dag, i allmänhet väl känner igen som stora och kända historiska verk. Faktiskt blev en del av dessa utbuade när de framfördes första gången.

Även fast jag väldigt mycket gillar film musik så har du (Mr.Borg) helt rätt i att dagens film musik inte är nyskapande. Den tenderar att bli sig så lik att man kan få fundera på om många olika film teman inte är skrivna som olika varianter på samma komposition.

Emher du skriver att du skulle vilja se Jerry Goldsmith tillsammans med John Williams ihågkommna som duktigta kompositörer från vår tid. Det kommer de nog att bli inom film musiken. Men du har hoppat över en person som jag skulle vlija ha med på listan. Ennio Morricone. han har skrivit mycket oförglömlig film musik. Vissa låtar har en väldigt egenartad karaktär, ganska unika skulle jag nog villja säga. Vet inte om någon anna håller med mig om detta. Många på forumet tror jag är för unga för att känna detta namn.

Redigerad av Unkas
Postad
..............  Till skillnad från den klassiska musiken som har överlevt endast på papper så har vi ju inspelningar av en orginal artist i dag.  Inspelningens kvalite och stil kan ju även den många gånger vara en ledtråd till när en låt är "född".  Utan den ledtråden, som till ex. när en låt blir nyinspelad av en annan artist, så kan låten helt plötsligt utan någon störe förändring bli helt morden och låta som en ny pop låt.  Fins ju många exempel på detta.  Vet många gånger min bror har gillar en ny låt och jag talat om för honnom att det är en Cover.

Sedan fins det ju alltid musik som behöver lång tid på sig för att bli omtyckt som Mr.Borg nämner.  Exemplet med den Wien klassisistiska musiken är väldigt intresant.  Det fins valser som vi i dag, i allmänhet väl känner igen som stora och kända historiska verk.  Faktiskt blev en del av dessa utbuade när de framfördes första gången. 

...........................................................................

Jo, en intressant sak i det sammanhanget är ju att Mozart och Beethoven hade tillgång till betydligt sämre instrument än de vi har idag. August Blanche lär ha skrivit, ngn på 1800-talet, att de senaste pianona på den tiden lät betydligt bättre än de av den näst senaste modellen. Och den, i sin tur, lät ändå mycket bättre än den modell som Mozart använde sig av. Så det är mycket möjligt att wienerklassicismen lät betydligt annorlunda när den skapades.

Det skulle ju kunna vara en ganska logisk förklaring till Mr. Borgs påstående om att man inte lyssnade på den på väldigt länge.

Postad

Vad, vad är det för fel på Bond-musiken, nu? :angry:

Jag tycker att Bond-låtarna är typiska exempel på tidlösa populärmusiklåtar. (Undantaget den allra senaste, som vanärar hela genren)

Du missförstår mig, Essray. Jag menade bakgrundsmusiken, eller det som ibland kallas "score", inte de så kallade "Bond-låtarna" (som för övrigt har en väldigt jämn och fin kvalite när det gäller Pop-musik). "Score"-musiken i några utav de äldre filmerna har ibland ljud som får en att tänka ungefär "Vad i h-e var det?", f??r att inte nämna en emellanåt hemsk användning utav synthar. Detta ska dock inte tas som kritik emot John Barry, som gjort större delen utav "score"-musiken i Bond-filmerna. Barry är enligt min åsikt en riktigt bra kompositör.

Postad (redigerade)
Emher du skriver att du skulle vilja se Jerry Goldsmith tillsammans med John Williams ihågkommna som duktigta kompositörer från vår tid.  Det kommer de nog att bli inom film musiken.  Men du har hoppat över en person som jag skulle vlija ha med på listan.  Ennio Morricone.  han har skrivit mycket oförglömlig film musik.  Vissa låtar har en väldigt egenartad karaktär, ganska unika skulle jag nog villja säga.  Vet inte om någon anna håller med mig om detta.  Många på forumet tror jag är för unga för att känna detta namn.

Självklart så finns det flera än de två, Unkas. Faktum är att Morricone är utav de som bör kommas ihåg, och t.ex. De Omutbara (en film med musik utav Morricone) är en utav mina favoriter inom filmmusik.

Andra bra är Thomas Newman, James Newton Howard, Hans Zimmer och Eric Sierra.

Redigerad av Emher
Postad
Basil Poledouris och James Horner är inte att förglömma heller.

Bra påpekat, hur kunde jag glömma dom? :blush: Basil har ju gjort några klart sköna "scores" genom tiderna, och James har ju gjort musiken till "Star Trek II: The Wrath of Khan"!

Postad
Ja John Barry gjorde ricktigt bra musik på sin tid.  En av anledningarna till att Bond blev så stort, skulle jag tro.

Han är inte död än ;)

Nej men har när inte involverad i Bond längre.

Postad
Basil Poledouris och James Horner är inte att förglömma heller.

Bra påpekat, hur kunde jag glömma dom? :blush: Basil har ju gjort några klart sköna "scores" genom tiderna, och James har ju gjort musiken till "Star Trek II: The Wrath of Khan"!

Helt oförlåtligt att vi kunde glömma dessa giganter.

Angående Morricone, har alltid gillat musiken han gjode till Clintans tre spagetti Western.

Postad
Ja John Barry gjorde ricktigt bra musik på sin tid.  En av anledningarna till att Bond blev så stort, skulle jag tro.

Han är inte död än ;)

Nej men har när inte involverad i Bond längre.

Stämmer, hans sista var ju "Iskallt Uppdrag". Sedan var det Michael Kamen (en till för listan!) i "Tid för Hämnd", Eric Sierra i "Goldeneye", och fr.o.m. "Tommorrow Never Dies" har det varit David Arnold.

Postad
Du missförstår mig, Essray. Jag menade bakgrundsmusiken, eller det som ibland kallas "score", inte de så kallade "Bond-låtarna" (som för övrigt har en väldigt jämn och fin kvalite när det gäller Pop-musik). "Score"-musiken i några utav de äldre filmerna har ibland ljud som får en att tänka ungefär "Vad i h-e var det?", för att inte nämna en emellanåt hemsk användning utav synthar. Detta ska dock inte tas som kritik emot John Barry, som gjort större delen utav "score"-musiken i Bond-filmerna. Barry är enligt min åsikt en riktigt bra kompositör.

Jag tycker inte det är något större fel på den musiken heller.

Fast detta börjar små smått närma sig OT.

Så för att försöka återgå till ämnet:

Hur är det med bakgrundsmusiken i ST? I filmerna finns den ju, men hur är det i serierna?

Postad
Angående Morricone, har alltid gillat musiken han gjode till Clintans tre spagetti Western.

Ja, den är bra. "Den Gode, den Onde och den Fule"-temat är väl ett utav historiens mest kända.

Postad
Så för att försöka återgå till ämnet:

Hur är det med bakgrundsmusiken i ST? I filmerna finns den ju, men hur är det i serierna?

Serierna har väl överlag bra musik. Dennis McCarthys musik brukar alltid vara bra.

Ifråga om McCarthy så brukar han ju göra musiken till pilotavsnitten. TNGs "Encounter at Farpoint" soundtracket är riktigt trevligt tycker jag. För att inte glömma DS9s "The Emissary" där McCarthy också gjorde temat.

Det var dock en tid då musiken i Voyager repeterades i det som jag gillar att kalla "Voyager-spänningsmusik", då det var ett tema som repeterades i flera avsnitt i avsnittet slutskede, när det ska vara som mest spännande. Fast om man gör musik åt en TV-serie så är det kanske lite mycket begärt att komma på nya teman varje gång.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...