Jump to content
Sign in to follow this  
Alex_V

Favoritmusik från Star Trek

97 members have voted

1. 1.

• The Original Series
      4
    • The Next Generation
      26
    • Deep Space Nine
      13
    • Voyager
      27
    • Enterprise
      23

Recommended Posts

Jag röstar på TNG musiken, man fylls med en härlig känsla. Det är mer fart i det introt.

Fanns det inte ett hangarfartyg som hette Enterprise under andra världskriget men som sänktes av Japanerna? nån som vet?

Jo, USS Enterprise var ett av de skepp som undkom attacken mot Pearl Harbour. Däremot vet jag inte om detta fartyg har något att gemensamt med det Enterprise som används nu (det som Chekov och Uhura är ombord på i fjärde filmen).

Är det inte det som hänger i archers ready room. Tillsammans med andra porträtt av skepp som heter Enterprise.

Jo, det är det skeppet som hänger i Archers ready room.

Jag hittade en bild på internet av USS Enterprise där man ser en massa Tomcats och F-16 uppstälda på däck, vet någon om det är det gammla USS Enterprise som har blivit ombgt eller om det är ett helt nytt hangarfartyg?

Edited by Lt. Karl

Har nån här hört de alternativa introt till enterprise? Enligt mej så är den nästan bättre än tng!

:rolleyes:

Jo jag har skrivit det i ett inlägg någonstans. Laddade ner den och måste bara säga att den verkligen är bra, särskilt efter man lyssnar på den några gånger. Om den skulle vara som intro-theme så skulle den komma högt på listan jämfört med de andra serierna.

USS Enterrprise byggdes om och är fortfarande i tjänst för övrigt.

Enterprise sänktes inte. Det hette Yorktown ett bra tag innan det döptes om. Sedan tyckte Amiral Fletcher om namnet och drog till korallhavet. Det riktiga Yorktown döptes om till Enterprise...

Yorktown hette också Kirks skepp innan Kirk fick det om jag ine har alldelles fel.

Faith of the Heart är iaf bäst.

Edited by Bromma_Herman

Det snackas om att det tidigare 'alternativa introt' till Enterprise ska bli det egentliga introt i tredje säsongen, dvs så tas Faith of the Heart bort. Men samma spekulationer gjordes inför starten på andra säsongen .. Personligen tycker jag det skulle vara coolt om de står på sig och behåller Faith of the Heart. Även om det blir lite tjatigt efter 50+ avsnitt :P

Det snackas om att det tidigare 'alternativa introt' till Enterprise ska bli det egentliga introt i tredje säsongen, dvs så tas Faith of the Heart bort. Men samma spekulationer gjordes inför starten på andra säsongen .. Personligen tycker jag det skulle vara coolt om de står på sig och behåller Faith of the Heart. Även om det blir lite tjatigt efter 50+ avsnitt :P

Själv tycker jag att det vore kul med det alternativa introt som låter bättre ju mer man lyssnar på det och som har lite TNG och TOS intro i sig. Det skulle vara bra att ändra inrot samtidigt som man ändrar lite på Enterprise som man troligtvis kommer göra på serien nu.

Jag förstår bara inte vad folk ser i DS9, VOY och ENT låtarna.

Dom spelas nån minut i början och sen är det inte mer. När det ska vara musik i själva avsnittet lägger man in nån själlös anonym melodi.

TNG-temat däremot genomsyrar hela serien med olika varianter och omskrivningar. Jag har aldrig sett Voyager gå in i Warp till ljudet av trummor och trumpeter.

TNG-symfonin är bäst och det är därför man hör den hela tiden!!!

Särskilt i Nemesis fick man ut det bästa av temat, Introt, Enterprise och Rymddockan var bara helt underbara.

VOY temat är stämningsfullt och ENT har jag lärt mig acceptera, men DS9 har jag inget till övers för.

Min röst föll på TNG-musiken (jag har den som ringsignal i min mobil faktiskt :D ). Dock så gillar jag även VOY och DS9 jättemycket. Det finurliga med DS9 är ju att den förändras efter ett par säsonger, det gillar jag. Men det är nåt visst med TNG, och jag håller med Great bird of the galaxy, ska man gå upp i warp ska man göra det till trummor och trumpeter :)

Dock har jag fortfarande svårt för smörsången till ENT. Även om jag har lärt mig att tolerera den nu och inte hatar den som jag gjorde i början så förstår jag fortfarande inte tanken med den. Visst, texten har relevans till serien, men låten, sången, musikstilen, allt är så ostartrekigt (underbart adjektiv *fniss*)

Men det kanske bara är jag som är en gammal stofil och har svårt för förändringar, vad vet jag ;)

Först vill jag bara säga till de som undrade om Jerry Goldsmiths son heter Joel, så är det korrekt. Lite roligt att sönerna följer i sina fädrens fotspår. Joihn Williams son Joseph har ju gjort samma sak. han skrev ju förövrigt den gamla slut låten Yab nab , job nob ...* he he* "Celebrate the LOVE" ur Star Wars Jedins återkomst. Innan john williams fick göra ett helt ny komposition för Special Versionen.

Men HJÄLP! Jag röstade på fel, klickade av mistag på Enterprise, som jag aboslut inte anser har i Star Trek världen att göra. Gillar låten dock. Antagligen så lyssnade producenterna på sina fans , eftersom de faktiskt arrangerade om hela temat ifrån Enterprise från om med säsong 3 till att bli mera symfonisk. Det var då Enterprise också döptes om till "Star Trek - Enterprise" Har också hört det tema som egentligen skulle ha varit där, det togs visst bort på grund av 11 september. Enligt Soundtrack Cinemas radiopratare Ford Thaxton, så var det just denna händelse som gjorde att Enterprise introt förändrades. Tanken är just att det skall få Amerikanarna att känna patriotism, och temat för det gamla introt, funkade inte då helt enkelt. SÅ detta är iallafall orsaken. Vi har alltså 11 september att tacka för att Enterprise fick en usel intro.

Sedan så hoppas jag att någon kan flytta min röst till Voyager, eftersom jag gillar verkligen det temat.... Enkel introduktion med en mutad trumpet och mutad trombon och pukor, och ändå passar perfekt till just bilderna. Jag har själv haft temat i min mobil som ringsignal, innan jag faktiskt arrade mitt egna tema ifrån First Knight (Ja, inte star trek, men Jerry Goldsmith och en riktigt kort fanfar).

Sedan så är Dennis McCarthys musik för DS9 också väldigt bra.

Edited by dragontrumpetare

Sedan så hoppas jag att någon kan flytta min röst till Voyager, eftersom jag gillar verkligen det temat....

Jag har flyttat din röst :)

Först vill jag bara säga till de som undrade om Jerry Goldsmiths son heter Joel, så är det korrekt.

Tror jag ställde den frågan för ungefär tre år sedan, men bättre sent än aldrig. :lol:

Är det någon som vet hurvida Joel Goldsmith har gjort musik till någon serie eller film som man kan tänkas känna igen. Det vore intressant att höra hur hans kompositioner låter i jämförelse med farsgubbens.

Först vill jag bara säga till de som undrade om Jerry Goldsmiths son heter Joel, så är det korrekt.

Tror jag ställde den frågan för ungefär tre år sedan, men bättre sent än aldrig. :lol:

Är det någon som vet hurvida Joel Goldsmith har gjort musik till någon serie eller film som man kan tänkas känna igen. Det vore intressant att höra hur hans kompositioner låter i jämförelse med farsgubbens.

Ja, precis tänkte detsamma. När det gäller just Joel och vad han skrivit musik till, så har han skrivit mycket musik till b-filmer i sci-fi genren och TV-Serier:

Dessa:

1978

Laserblast (Tillsammans med Richard Band)

1980

Dr. Heckyl And Mr. Hype

1981

The Beast Within (Vart aldrig använd)

1982

A Taste of Sin

1983

THE House on Sorrowty Street

THE Man with Two Brains

Nocturne

1984

Hollywood Hot Tubs

Ricky I: an Heart to Win

1985

Corazón De Cristal

On the Line

1986

Body Count

Whodunit ?

1987

Banzai Runner

Escuadron

No Safe Heaven

1988

Watchers

1990

Across the Track

Blue Desert

H.E.L.P.

1990

Instant Karma

Jobman

Moon 44

The Rift

1992

Ramona

A Woman, Her Men and Her Futon

1993

Diagnosis Murder (En Tv-serie som handlar om en Läkare (Dick Van dyke) och dennes son som är polis (Barry Van Dyke) Roliga är att de är far och son i verkligenheten också. Dessa löser mord i societetens grädda. Bara rikt folk alltså. Dick Van Dyke är känd för sin sotare roll i Disney "Mary Poppins")

Man's Best Friend

1994

Hawkeye: the Series

Midnight Man

1995

THE Outer Limits

1996

Rattled

1997

Kull The Conqueror

Shiloh

Stargate SG-1 (Ett sammarbete med original kompositören David Arnold. Vissa teman ifrån Filmen Stargate används)

1998

Shadow Of Doubt

1999

Diamonds

Shiloh 2

2000

Chameleon 3

Witchblade

2004

Stargate: Atlantis

Så, det var hela listan.... Tror de flesta är som sagt b-filmer, någon ensaka är det nog inte.

Edited by dragontrumpetare

Ja, precis tänkte detsamma. När det gäller just Joel och vad han skrivit musik till, så har han skrivit mycket musik till b-filmer i sci-fi genren och TV-Serier:

Så, det var hela listan.... Tror de flesta är som sagt b-filmer, någon ensaka är det nog inte.

Vissta är det någon av herrarna som har skrivit musiken till Omen 1 också

By the wat ENT introt är bland det hemskaste jag har varit med om så min röst gick till DS9, men visst VOY är också en riktig pärla.

Edited by Kai Dukat

svårt, svårt, svårt. vet inte om jag redan skrivit här, men det har jag isåfall glömt... :P ...anyway, temat till tos har ju en viss charm men särskilt bra vet jag inte om jag tycker det är. tng har picard som läser "space, the final frontier..." talet, vilket han är bäst på, men själva melodin sätter sig inte riktigt för mig. enterprise går bort. jag hade precis vant mig vid ledmotivet och tyckte det var helt okej när de mixade om det. med ylande elgitarrer i bakgrunden... :sjuk: ...så, då är alltså ds9 och voy kvar. och där blir det svårt. voy har ett mycket bra tema, men samtidigt är det något med vinjetten (den grafiska biten) som irriterar mig något fruktansvärt. antagligen den ordentligt lama cgi:n. nej, ds9 får det bli. bäst melodi och ingenting som jag stör mig på rent bildmässigt heller...;)

Tycker allra bäst om ENTs intro. Det känns verkligen som ett nytänkande och jag tycker att de lyckades med det. Orkestermysiken tycker jag blir för långtråkig i slutändan och för defus.

Edited by Paradox

håller med dig Paradox, ENT-musiken är bäst! även fast jag bara lyssnar på hård rock så har denna låt en särskild plats i mitt hjärta.

Om ni vill veta vad jag tycker om ENT-låten så gå in på tråden om den låten.

I övrigt så kan jag inte sätta någon av låtarna före varandra. De är alla väldigt bra, och funkar utmärkt. Tröttnar aldrig på dem.