Gå till innehåll

97 medlemmar har röstat

1. 1.

• The Original Series
      4
    • The Next Generation
      26
    • Deep Space Nine
      13
    • Voyager
      27
    • Enterprise
      23

Rekommenderade inlägg

Postad
Har lyssnat igenom Enterprise-temat några gånger och kan bara komma till slutsatsen att det stinker. Riktigt värdelöst. En helt vanlig amerikansk helylle ballad. Man kunde lika gärna ha en Bryan Adams låt, eller varför inte Jan Johansen. Texten är riktigt banal. "I got faith of the heart"  :sick:

Nog med det..

Nu får det vara nog det är inget fel på Brya Adams. Jan därimot han bör nog inte sjunga.

Men ent temat passar till serien. då det tar avstånd från trek genom bland annat att inte kalla den Star Trek och genom att ha en sång framför den "vanliga" typen av musik

• Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Hur kan du jämföra Enterprise-themet med de andra ST-themen baserat på text, när de andra inte ens har någon text (om man nu inte räknas "to boldly go"-biten då förstås)?

Jämförelsen ligger inte i texten.

Men texten i detta fall ger musiken ett mervärde.

Lycka till med analysen, jag väntar med spänning :)

Som jag lovade poth_99 så kommer här min grundliga(nåväl, treminuters-)analys av Enterprises theme:

It´s been a long road, getting from there to here.

It´s been a long time, but my time is finally near.

And I will see my dream come alive at last. I will touch the sky.

And they´re not gonna hold me down no more, no they´re not gonna change my mind.

Cause I´ve got faith of the heart.

I´m going where my heart will take me.

I´ve got faith to believe. I can do anything.

I´ve got strength of the soul. And no one´s gonna bend or break me.

I can reach any star. I´ve got faith, I´ve got faith, faith of the heart.

Som jag ser det så säger texten rent ut vad den handlar om:

* En tilltro till det stora undret som är universumet, till upptäcksresande, till nya upptäckter i rymden.

Det är inte vad jag skulle kalla djupt. ;)

Efter fyra stycken Star Trek-serier så skulle jag snarare klassa det som ett uppenbart buskap som Star Trek alltid haft som mål att förmedla!

Men jag kanske missar något?

Nu vill jag veta vad det är som du ser som så djupt?

Postad
Har lyssnat igenom Enterprise-temat några gånger och kan bara komma till slutsatsen att det stinker. Riktigt värdelöst. En helt vanlig amerikansk helylle ballad. Man kunde lika gärna ha en Bryan Adams låt, eller varför inte Jan Johansen. Texten är riktigt banal. "I got faith of the heart"  :sick:

Nog med det..

Nu får det vara nog det är inget fel på Brya Adams. Jan därimot han bör nog inte sjunga.

Men ent temat passar till serien. då det tar avstånd från trek genom bland annat att inte kalla den Star Trek och genom att ha en sång framför den "vanliga" typen av musik

Jag tänkte mer på att de har liknande röster som Russel Watson. En sådan där jobbig bräkande röst. Jag tycker helt enkelt inte att det passar ihop med Star Trek. Den är ju så fruktansvärt banalt, och det tycker jag inte att Ent. är.

Postad

Naturligtvis uppskattar jag deras försök till nytänkande, men de kunde trots allt vågat lite mer. Nu låter det lite som vilken TV-serie som helst. De kunde t.ex. specialskrivit en egen låt, eller tagit någon mer annorlunda låt. Men istället valde de en fruktansvärt mainstream schlager-pop låt.

Sooo 90:s ;)

Huva

Postad
*SPOILERVARNING*

Nu är den här, förhands"titten" på Nemesis soundtracket. Jag gillade "Ideals" och "A New Ending". Vad tycker ni?

Nu vill jag ju ha soundtracket ännu mer! Och så längtar jag ännu mer till filmen!

Postad
Har lyssnat igenom Enterprise-temat några gånger och kan bara komma till slutsatsen att det stinker. Riktigt värdelöst.

Riktigt bra sagt. Låten är en stor skymf för tidigare Star Trek sound. poth_99, du har uppenbart inte någon känsla för den klassiska musiken och det odödliga som ligger i den. Enterprise låten skulle lika gärna kunna varit signaturen till en av Hollywodd´s många storpruduktioner. T.ex. Amagedon, en film i vilken USA räddar världen och en patriotisk röst sjunger någon balad om detta. Hur mycket Star trek är det i de, om jag får fråga. Nu i den nya Enterprise serien så har amerikanarna tagit detta konsept och samtidigt som den rossliga rösten sjunger sitt ICKE star trek sound så får vi bland annat se hur duktiga USA har varit när det har skickat upp sina raketer. Hela introt till serien är patriotisk propaganda tycker jag. Sedan att man lagt in några bitar som har med star trek att göra, får mig bara att tycka att det hela är ett patetiskt försöka att tolka star trek. Jag undrar verkligen vad Gene Rodenberry skulle ha att säga om detta.

Postad
[som jag lovade poth_99 så kommer här min grundliga(nåväl, treminuters-)analys av Enterprises theme:

Efter fyra stycken Star Trek-serier så skulle jag snarare klassa det som ett uppenbart buskap som Star Trek alltid haft som mål att förmedla!

Uj uj,

att jag kallar något för djupt måste inte innebära att alla gör det.

Men i denna text ligger mycket mer än upptäcksresande och rymden i allmänhet mm tex:

att ha " tilltro till sig själv, tro på sitt intellekt" faith of the heart.

Som för Kapten Archer att både i sitt personliga ledarskap prova nya metoder i nya situationer som inte har tidigare referenser ...

Jag kan göra listan lång, men att tex förstå och utveckla ett ledarskap som Archer måste göra under helt nya förhållanden kan inte vara lätt.

Tänk Dig in i hans situation så får texten mer "djup"

PS. ursäkta mitt sena svar men jag har varit bortrest i arbetet

:)

Postad
Låten är en stor skymf för tidigare Star Trek sound.  poth_99, du har uppenbart inte någon känsla för den klassiska musiken och det odödliga som ligger i den.  Enterprise låten skulle lika gärna kunna varit signaturen till en av Hollywodd´s många storpruduktioner. T.ex. Amagedon, en film i vilken USA räddar världen och en patriotisk röst sjunger någon balad om detta.  Hur mycket Star trek är det i de, om jag får fråga.  Nu i den nya Enterprise serien så har amerikanarna tagit detta konsept och samtidigt som den rossliga rösten sjunger sitt ICKE star trek sound så får vi bland annat se hur duktiga USA har varit när det har skickat upp sina raketer.  Hela introt till serien är patriotisk propaganda tycker jag.  Sedan att man lagt in några bitar som har med star trek att göra, får mig bara att tycka att det hela är ett patetiskt förs??ka att tolka star trek.  Jag undrar verkligen vad Gene Rodenberry skulle ha att säga om detta.

Jag borde egentligen inte svara på detta, men att anklaga mig för att "inte ha någon känsla för den klassiska musiken och det odödliga i som ligger i den" är bland det fånigaste som sagts i denna diskussion.

Vad vet Du om detta? Känner Du mig?

Att Du senare i inlägget inte gillar kopplingen till USA, det är Ditt problem som jag inte tänker kommentera överhuvudtaget

Postad
[som jag lovade poth_99 så kommer här min grundliga(nåväl, treminuters-)analys av Enterprises theme:

Uj uj,

att jag kallar något för djupt måste inte innebära att alla gör det.

Men i denna text ligger mycket mer än upptäcksresande och rymden i allmänhet mm tex:

att ha " tilltro till sig själv, tro på sitt intellekt" faith of the heart.

Som för Kapten Archer att både i sitt personliga ledarskap prova nya metoder i nya situationer som inte har tidigare referenser ...

Jag kan göra listan lång, men att tex förstå och utveckla ett ledarskap som Archer måste göra under helt nya förhållanden kan inte vara lätt.

Tänk Dig in i hans situation så får texten mer "djup"

PS. ursäkta mitt sena svar men jag har varit bortrest i arbetet

:)

Vi har uppenbarligen olika sätt att se på vad som är djupt. :)

Jag tycker du läser in alldeles för mycket i texten!

Men jag håller dock med om att även "tro på människan och hennes intellekt" ska räknas med i textens budskap.

Postad
Jag borde egentligen inte svara på detta, men att anklaga mig för att "inte ha någon känsla för den klassiska musiken och det odödliga i som ligger i den" är bland det fånigaste som sagts i denna diskussion.

Vad vet Du om detta?  Känner Du mig?

Att Du senare i inlägget inte gillar kopplingen till USA, det är Ditt problem som jag inte tänker kommentera överhuvudtaget

Jag känner dig bara till vad du har skrivit och sagt på detta forumet och det är på det jag skriver minna inlägg. Jag måste utgå från vad jag vet om dig och andra efter vad ni har skrivit. Det är referenspunkterna för vad jag har för syn på någon. Om jag inte kan använda dessa som referenser för att de inte säger allt om en persson, så kan jag ju inte skriva något om någon på forumet. Det är inläggen som lägger grund för vad vi tycker och tror om varandra.

Om du tycker att jag har dömt dig för snabbt så ber jag om ursäkt.

Jag gillar inte koplingen till USA för att jag inte anser att det hör hemma i Star Trek.

Postad
Har lyssnat igenom Enterprise-temat några gånger och kan bara komma till slutsatsen att det stinker. Riktigt värdelöst.

Riktigt bra sagt. Låten är en stor skymf för tidigare Star Trek sound. poth_99, du har uppenbart inte någon känsla för den klassiska musiken och det odödliga som ligger i den. Enterprise låten skulle lika gärna kunna varit signaturen till en av Hollywodd´s många storpruduktioner. T.ex. Amagedon, en film i vilken USA räddar världen och en patriotisk röst sjunger någon balad om detta. Hur mycket Star trek är det i de, om jag får fråga. Nu i den nya Enterprise serien så har amerikanarna tagit detta konsept och samtidigt som den rossliga rösten sjunger sitt ICKE star trek sound så får vi bland annat se hur duktiga USA har varit när det har skickat upp sina raketer. Hela introt till serien är patriotisk propaganda tycker jag. Sedan att man lagt in några bitar som har med star trek att göra, får mig bara att tycka att det hela är ett patetiskt försöka att tolka star trek. Jag undrar verkligen vad Gene Rodenberry skulle ha att säga om detta.

Nu tycker jag att du överreagerar lite Unkas.

Visst har många amerikanser en tendens att se USA:s gärningar som mycket bättre än de s.k. oamerikanska, men att kalla Enterprise-themet för patriotisk propaganda är att ta i. Jag tror att du att du ser konspiration där ingen sådan existerar. Jag tvivlar på att upphovsmännen till bilderna/musiken i Enterprise's intro medvetet tänkte "låt oss visa hur storslagna vi amerikaner är genom att utesluta alla andra länderns tekniska framsteg".

Serien är gjord primärt för en amerikansk publik, och därför är det inte så konstigt att tyngdpunkten ligger på amerikanska framsteg.

Jag vill slutledningsvis påpeka att jag med detta inte på något sätt vill försvara kvalitén på themet, för den tycker jag fortfarande är tvivelaktig ;)

Postad
Lätt den bästa trek musiken är det till first contact den är @€$-bra

Ja, jag håller verkligen med dig. Jag älskar den låten :D Har även plankat den så att jag kan spela den på piano. Jag har nog tittat på F.C en massa gånger enbart för låtens skull.

Postad
En annan favoritsång jag har är ledmotivet till TUC. Jag bara äääälllllssskkkaarrrrr den. ;)

Nja, tycker snarare "End Title"-låten på den är bättre i sådant fall. Jag tycker det är synd att inte Jerry Goldsmith ghorde musiken till TUC. Då hade det varit rikigt bra. Fast jag älskar den filmen ändå :)

Postad (redigerade)

Så länge Kirk var med i bilden gjordes det ingen dålig musik. Bara bra och bättre musik.

Jerry Goldsmith måste bara vara med när man vill ha ett riktig bra Star Trek sound.

Redigerad av Unkas
Postad
Nu i den nya Enterprise serien så har amerikanarna tagit detta konsept och samtidigt som den rossliga rösten sjunger sitt ICKE star trek sound så får vi bland annat se hur duktiga USA har varit när det har skickat upp sina raketer.  Hela introt till serien är patriotisk propaganda tycker jag.  Sedan att man lagt in några bitar som har med star trek att göra, får mig bara att tycka att det hela är ett patetiskt försöka att tolka star trek.  Jag undrar verkligen vad Gene Rodenberry skulle ha att säga om detta.

Tänk på att det är USA och Sovjet som har gjort de största upptäckterna i rymden, Sovjet var först upp i rymden och USA var ju dom första på månen, så dom kunde ju inte välja på så mycket och jag tror inte att dom skulle haft med bilder från Sovjets rymdresor ;)

Om du tittar på introt så ser du även att ISS är med, och ISS är ett internationellt bygge, även det nyare rymdskeppet som visas före Enterprise är/kommer bli ett internationellt samarbete.

Personligen så tycker jag att låten och introt passar rätt så bra till serien och visar igenteligen vad serien handlar om, nya upptäckter och äventyr. Jag kanske skulle ha föredragit en mer klassiskt introlåt, men nu är det som det är och jag har för mig att TPTB har sagt att dom inte kommer att byta intro än.

Postad

Vad är det för fel på Sovjets rymdfärder? Om du frågade Chekov skulle han säga att ryssarna var först på månen också. :) De kunde ju åtminstone slänga in en bild på MIR.

Felet med hela introt är att det känns för nära vår egen tid. Star Trek utspelar sig ju långt in i framtiden då människan utvecklats till något mer än vad vi är idag. En av anledningarna till att jag ser på Star Trek är för att komma bort från nutiden för en stund och få uppleva en värld som på många sätt är mycket bättre en den vi lever i. En sorts utopi på sätt och vis. Men när jag ser introt till Enterprise och hör musiken så känns det alldeles för modernt, inte tidslöst och vackert som de klassiska introna. Jag får känslan av att man försöker sälja serien till det amerikanska folket med hjälp av patriotism istället för att förmedla en Star Trek berättelse.

Jag vet inte om det är någon som förstår vad jag menar. Det är svårt att förklara.

Postad

Tja, för det första så namnger dom serien inte Star Trek-Enterprise utan bara Enterprise.

Temat för nära vår tid??

Då kan jag ju informera om att de flesta teman i Star Trek är konstmusik och härstammar från romantiken(1800 talet). Det är i högsta grad dåtid, inte nutid-framtid.

Däremot tycker jag Enterpsie temat suger något hejdlöst. Då jag anser det vara kommersiellt trams.

Jag föredrar konstmusik framför den typen av pop, men smaken är ju som baken.

(Händer väl dock att jag lyssnar på pop med...men men.....)

Sedan kanske det är vissa av oss som är för konservativa med.......det kanske är bra med förnyelse av teman....? :blink:

Postad
Vad är det för fel på Sovjets rymdfärder? Om du frågade Chekov skulle han säga att ryssarna var först på månen också. :) De kunde ju åtminstone slänga in en bild på MIR.

Felet med hela introt är att det känns för nära vår egen tid. Star Trek utspelar sig ju långt in i framtiden då människan utvecklats till något mer än vad vi är idag. En av anledningarna till att jag ser på Star Trek är för att komma bort från nutiden för en stund och få uppleva en värld som på många sätt är mycket bättre en den vi lever i. En sorts utopi på sätt och vis. Men när jag ser introt till Enterprise och hör musiken så känns det alldeles för modernt, inte tidslöst och vackert som de klassiska introna. Jag får känslan av att man försöker sälja serien till det amerikanska folket med hjälp av patriotism istället för att förmedla en Star Trek berättelse.

Jag vet inte om det är någon som förstår vad jag menar. Det är svårt att förklara.

P´tack:

laddade ner enteprise temat och säger bara: aldrig mer...

det var något av det sämsta jag någonsin hört

Jag förstår mycket väl vad du menar. Och ja, Star trek är en Utopi. Precis som Plato skapade sin utopi i Guld-staten, så gjorde Gene Rodenberry sin med Star Trek.

P´tack, du är som sagt inte den ende som känner så angående Enterprise låten.

Mr.Borg: Den klassiska musiken är skapad för flera hundra år sedan, men den är ändå tidslös. Än i dag är det många som skriver det som vi kallar klassisk musik. Det var inte bara på Bach och Mozarts tid som man skrev. Det jag vill säga är att det är en stil som har överleft i flera århundraden, och fortfarande i högsta grad är aktuell. Det är en så kallad odödlig musik stil.

Postad (redigerade)
Tja, för det första så namnger dom serien inte Star Trek-Enterprise utan bara Enterprise.

Temat för nära vår tid??

Då kan jag ju informera om att de flesta teman i Star Trek är konstmusik och härstammar från romantiken(1800 talet). Det är i högsta grad dåtid, inte nutid-framtid.

Däremot tycker jag Enterpsie temat suger något hejdlöst. Då jag anser det vara kommersiellt trams.

Jag föredrar konstmusik framför den typen av pop, men smaken är ju som baken.

(Händer väl dock att jag lyssnar på pop med...men men.....)

Som sagt, det är svårt att förklara. Men vad jag försöker säga är att den klassiska musiken som influerat tidigare Trek teman skrevs för länge sedan men är gångbar än idag medans den musik stil som används i Enterprise förmodligen kommer att åldras snabbt. Ta temat till The Motion Picture t.ex. Filmen gjordes för över 20 år sedan men musiken kunde lika väl ha komponerats idag. Populär musiken från den tiden har dock åldrats betydligt.

Redigerad av Expendable Ensign

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...