Jump to content
Sign in to follow this  
Alex_V

Favoritmusik från Star Trek

97 members have voted

1. 1.

• The Original Series
      4
    • The Next Generation
      26
    • Deep Space Nine
      13
    • Voyager
      27
    • Enterprise
      23

Recommended Posts

Jag tycker inte DS9 har det. Jag har analyserat samtliga teman utifrån filmmusik perspektivet. Orkestreringen och upplägget med Horn, stråkar, slagverk vilka tonarter det är register som man använder för att trycka på en viss sekvens och lyfta fram en viss bild för att få en viss känsa ur ett film musiskt persektiv. DS9 är ju visserligen bättre än Voy, men absolut sämt är ju ändå Enterprise om man ska snacka misslyckande musik kontra bild.

ENTs musik tycker jag jag passar mycket bra till bilderna som visas.

Men jag tycker inte riktigt att det passar liak bra till ENT som ex DS9 gör till seriern eller hur TNGs till TNG

Jag har dock inte analyserat musiken konta bilden jag har bara njutit när Defiant åker in i maskhålet

Jag tycker inte DS9 har det. Jag har analyserat samtliga teman utifrån filmmusik perspektivet. Orkestreringen och upplägget med Horn, stråkar, slagverk vilka tonarter det är register som man använder för att trycka på en viss sekvens och lyfta fram en viss bild för att få en viss känsa ur ett film musiskt persektiv. DS9 är ju visserligen bättre än Voy, men absolut sämt är ju ändå Enterprise om man ska snacka misslyckande musik kontra bild.

Ja, fast det finns ju ett ställe där det passar ihop i ENT; nämligen när Zefram Cochranes warp-skepp fäller ut gondolerna. Samtidigt byggs musiken upp till det ögonblicket, och når sin topp där för att sedan snyggt slätas ut.

Klart att TNG temat är det absolut bästa, har jag alltid sagt!!

Essray Vad för typ av noter vill du ha? Piano transkiberat eller hela orkester partiturer? Annars kan man ju alltid ta ut på gehör, det gör jag. Slipper man bekymra sig om att fixa noter.......

Essray Vad för typ av noter vill du ha? Piano transkiberat eller hela orkester partiturer? Annars kan man ju alltid ta ut på gehör, det gör jag. Slipper man bekymra sig om att fixa noter.......

Jag tänkte på sådana där enkla noter med bara en punkt. Typ sådan hel, halv och fjärdedelar. På Halebop kan man nämligen göra sin egen ringsignal med hjälp av ett notblad.

När det gäller gehör så är det nog så att det med råge överskrider min kompetensnivå.

Själv tycker jag att alla strek-låtar är bra, men av serierna har nog DS9 den härligaste musiken. Sen tyckar jag inte att Faith of Hart är någon passande låt till en strek serie.;)

Visst, låten är helt underbar, texten mycket passande men det är nåt som är fel med den som jag inte riktigt kan sätta fingret på. :blink:

(Åh, jag längtar efter min star trek CD, men jag har lånat ut den <_< )

Jag tänkte på sådana där enkla noter med bara en punkt. Typ sådan hel, halv och fjärdedelar. På Halebop kan man n??mligen göra sin egen ringsignal med hjälp av ett notblad.

När det gäller gehör så är det nog så att det med råge överskrider min kompetensnivå.

*fniss* Känns som du frågade fel snubbe. ;) Asså, de där lite kortare och längre tonerna kommer man inte ifrån om man typ inte ska spela/skriva spice girls-ringsignaler.

Men om du har en hyfsat ny Nokia kan man spela alla toner i vilken längd man vill.

Leta på bibblan annars, bodde inte du i Götet? De finns på götaplatsen, avdelning 1 tror jag det är, bottenplan.

Själv tycker jag att alla strek-låtar är bra, men av serierna har nog DS9 den härligaste musiken. Sen tyckar jag inte att Faith of Hart är någon passande låt till en strek serie.;)

Visst, låten är helt underbar, texten mycket passande men det är nåt som är fel med den som jag inte riktigt kan sätta fingret på. 

Håller med! Det är en ok låt men det är inte en Star Trek signatur. Den hör inte hemma där. Det är inte någon Star Trek känsla över den låten. Star Trek är Symfoni-musik.

Men om du har en hyfsat ny Nokia kan man spela alla toner i vilken längd man vill.

Leta på bibblan annars, bodde inte du i Götet? De finns på götaplatsen, avdelning 1 tror jag det är, bottenplan.

Har en 6150, hoppas det funkar. Och ja, jag är för närvarande bosatt i GBG (mer eller mindre mot min vilja <_< ). Vilken sorts böcker skulle jag leta efter isåfall?

Och när det gäller huruvida "Faith of the heart" är en passande ST-låt, så finns det redan en sådan diskussion här.

Klart att TNG temat är det absolut bästa, har jag alltid sagt!!

Kan man få tag på hela orkesterpartituret??

Tänk om man kunde övertala orkestern...

Fantomen på operan kan dra nåt gammalt över sig, jag vill ha en Star Trek konsert! :)

Nä, så långt ska jag kanske inte gå, men några av stämmorna vore kul att se, vart hittar man dom(om det nu går)?

Går väl säkert få tag i, om man kontaktar någon amerikans musikaffär av något slag, men som sagt...det är ju bara att planka annars...=)

Skulle kunna det, men orkar inte, till ingen nytta heller.

Går väl säkert få tag i, om man kontaktar någon amerikans musikaffär av något slag, men som sagt...det är ju bara att planka annars...=)

Skulle kunna det, men orkar inte, till ingen nytta heller.

Hm, amerikansk musik affär = massor av pengar... :)

Klart du inte behöver planka det (blir lite avundsjuk på att du kan bara), det fixar sig nog...

Håller med Vulcan_Tuvok, då man hör voyager introt vet man att det blir 45 minuters roligt tv tittande. Då jag hör TOS introt blir jag deprimerad för då tänker jag på när jag såg dem (kommer inte ihåg vem/vilka) åka ner till en planet i en skyttel och det såg ut som ett mjölk paket blev draget av ett snöre. Ursäkta om jag inte skrev meningen gramatiskt korrekt men jag har varit vaken i snart 24 timmar och sett på massa voyager och äe ...bja ...tjött...ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ...

Håller med Vulcan_Tuvok, då man hör voyager introt vet man att det blir 45 minuters roligt tv tittande. Då jag hör TOS introt blir jag deprimerad för då tänker jag på när jag såg dem (kommer inte ihåg vem/vilka) åka ner till en planet i en skyttel och det såg ut som ett mjölk paket blev draget av ett snöre. Ursäkta om jag inte skrev meningen gramatiskt korrekt men jag har varit vaken i snart 24 timmar och sett på massa voyager och äe ...bja ...tjött...ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ...

Fattar jag det rätt nu så kan du inte uppskatta TOS för att det inte fins massa "flashiga" effekter med? Du är inte så intreserad av star trek om det inte involverar massa moderna effekter. I pity you! Jag har alltid tyckt att det är helheten som gör serierna, och specielt handlingen. Historierna är lika bra nu som då om jag får säga mitt. För övrig när jag tittar på TOS så är jag imponerad snarare än deprimerad. Med tanke på när serien gjordes så är effekterna riktigt bra. Effekterna i TOS är självklart inte lika bra som i Voyager men det ligger ca:30 år emellan dem.

Musiken till 'Enterprise' gör mig illamående. :sick: Den förstör verkligen hela serien. Den har ju inget med Star Trek att göra. Det har egentligen inte något i den serien. Man tog bara ett namn som lät bra, 'Enterprise', slängde in några sterila karaktärer och kokade ihop en historia som bröt tidslinjen med övriga serier. Och som alla vet så är det straffbart att ändra på det förgångna.

Ja det är mycket som inte stämmer i den nya serien. Jag är personligen väldigt iriterad över den. Musiken är fel, bilderna till musiken är fel. Hela den serien är fel. Men jag ska ge den en ärlig chans. Fast jag kommer aldrig sluta få kräk känslor när musiken spelar.

Unkas: Musiken må vara urusel. Men vad är det för fel på bilderna? De visar utvecklingen som skett när det gäller teknologi för utforskningsresor. Kan det ha mer med Star Trek att göra? (jag har dock sett vissa klaga på att bilderna inte är internationella nog, men det har jag själv dålig koll på).

Expendable Ensign: Enterprise är långt ifrån att vara perfekt, men karaktärerna är INTE sterila. Om du tycker det så har du inte kollat tillräckligt noga (eller för líte) på Enterprise.

Bilderna visar i stort sett bara den amerikanska utvecklingen!  Det känns alldeles för patriotiskt.  Här kommer vi (USA).  Vi är bäst som vanligt.  :angry:

Jo, det förstås. Men så är det med det mesta som kommer från USA.

TOS hade också sina stunder av äcklig patriotism. T.ex. i "Omega Glory" med Kirk och amerikanska flaggan. Han citerar väl till och med en del av amerikanska konstitutionen. :sick: