Gå till innehåll
Picard

Klingonspråket

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja lära mig lite mer om det Klingonspråket (Klingonska).

Finns det nån bra sida som nån vet om eller! :klingon:

http://klingonska.org/ är väl en sida.

Jag va också intresserad av att lära mej lite mer om språket, men jag kom på att uttalet var svårt :P

Det fins en språkkurs i Klingon på band med Mark Okrand & Michael Dorn (som Worf). Den hetter Conversational Klingon. Jag vet dock inte vad man kan få tag i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske står något på www.kli.org som är adressen till det Klingonska språkinstitutet.

Sen kan man kolla på Klingon Language på Wikipedia för där står en del också.

Om du är intresserad av Klingonska svordomar så kan ett besök på Voragh's notes on Klingon Cursing vara värt besväret.

Redigerad av bjorn98009_91

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De klingonska svordomarna är något att lära sig. När man är arg kan man avreagera sig och vräka ur sig svordomar utan att något tar illa vid sig. Och eftersom det är ett Fictiont språk så stöter man sig inte med någon.....Förutom andra Treekis vill säga :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kanske står något på www.kli.org som är adressen till det Klingonska språkinstitutet.

Sen kan man kolla på Klingon Language på Wikipedia för där står en del också.

Om du är intresserad av Klingonska svordomar så kan ett besök på Voragh's notes on Klingon Cursing vara värt besväret.

Bra sid med svordomar.. :D rätt bra och lära sig nån gång. :rolleyes: (man vet aldrig :P )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har pratat med dem på Falun stadsbibliotek om att fjärrlåna boken: The Klingon dictionary : English-Klingon, Klingon-English av Marc Okrand då de inte vill köpa in den. Både Kungälv och Stockholm har den på sina bibliotek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag undrar vad ordet "Ka'bla" (oskär på stavningen) betyder!

Någon som vet det?

Jag antar att du menar Qapla' vilket betyder seger och bland annat används som en avskedsfras.

Jag tror jag vet varför det betyder dom två sakerna. När man segrar så säger man hej då till fienden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på "internetbokhandeln.se" kan man få tag på både "klingon for the galactic traveler" och "Klingon Dictionary" av Marc Ocrand :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på "internetbokhandeln.se" kan man få tag på både "klingon for the galactic traveler" och "klingon dictuary" av Marc Ocrand

Jag har själv "Klingon for the galactic traveler" men det krävdes uppenbarligen att man hade läst "Klingon Dictionary" för att få ut mer av boken. Så jag väntar tills jag åker till danmark eller stockholm igen för få kan jag köpa den boken.

Klingon for the galactic traveler innehåller mer info om klingonerna som en ras, seder traditioner osv. medan Klingon Dictionary är mera en ordbok med lite grammatik och uttalningshjälp. Till den vanliga så finns det tillägg i andra böcker, vilket gör det hela lite mer oöverskådligt så därför är nog den bästa ordboken den som Björn X Öquist har satt ihop. Han kombinerade alla böckerna och lade till lite själv och gjorde det hela lite lättare iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
... så därför är nog den bästa ordboken den som Björn X Öquist har satt ihop. Han kombinerade alla böckerna och lade till lite själv och gjorde det hela lite lättare iallafall.

vet du var man kan få tag på den? :klingon:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
... så därför är nog den bästa ordboken den som Björn X Öquist har satt ihop. Han kombinerade alla böckerna och lade till lite själv och gjorde det hela lite lättare iallafall.

Kolla sci fi bokhandeln eller deras webplats. Dom brukar ha mycket intressant! J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla sci fi bokhandeln eller deras webplats. Dom brukar ha mycket intressant! J.

är bekant med sci fi bokhandeln sen mycket Warhammer40k shoppande , tyvärr har de inte nåt med Björn x för tillfället :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet säljer Björn X Öqvist den själv. Försök få kontakt med honom direkt, så löser det sig nog. Jag köpte den av honom på Swecon 2004, där han hade kurser i klingonska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad jag vet säljer Björn X Öqvist den själv. Försök få kontakt med honom direkt, så löser det sig nog. Jag köpte den av honom på Swecon 2004, där han hade kurser i klingonska.

Synd att det är så svårt att få tag i honom. Jag försökte hitta hans e-postadress på nätet, ingen framgång. Han verkar inte heller ha någon hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att det är så svårt att få tag i honom. Jag försökte hitta hans e-postadress på nätet, ingen framgång. Han verkar inte heller ha någon hemsida.

Googlade "Björn X Öqvist" och hittade denna sida. Vet inte om e-postadressen fortfarande funkar, men du kan ju alltid testa. Annars finns det säkert någon annan e-postadress på Klingonska Akademin som du kan försöka med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade "Björn X Öqvist" och hittade denna sida. Vet inte om e-postadressen fortfarande funkar, men du kan ju alltid testa. Annars finns det säkert någon annan e-postadress på Klingonska Akademin som du kan försöka med.

Jag sökte och fann en sida från 2001 där hans dåvarande e-postadress och framför allt telefonnummer fanns: läs här.

Jag har prövat de adresserna innan utan något resultat. Jag prövade nu att skicka ett mail till webbmastern för sidan. Kanske jag får något svar därifrån.

Redigerad av bjorn98009_91

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök även med zrajm@klingonska.org som är den e-postadress som står att han har inom klingonska akademin. Om du kollar på hitta.se (sök på Björn X Öqvist i Uppsala) så ser du att telefonnumret fortfarande finns och att han även har ett mobilnummer. Det intressanta är hans titel i hitta.se - kolla själv! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Försök även med zrajm@klingonska.org som är den e-postadress som står att han har inom klingonska akademin. Om du kollar på hitta.se (sök på Björn X Öqvist i Uppsala) så ser du att telefonnumret fortfarande finns och att han även har ett mobilnummer. Det intressanta är hans titel i hitta.se - kolla själv! :)

Det ska vara Björn Öqvist. X finns inte med. och han bor inte i uppsala. han finns ngnstans i haninge (om jag kom ihåg resultatet rätt).

men hans titel är rolig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu