Jump to content

Ditt eget holodäckprogram

P'kea

Recommended Posts

En simulation i en simulation. Jobbigt att hålla koll på vad som är verkligt och inte efter ett tag. Med holodäck kommer den stora frågan "vad är verkligheten" bara att bli större då holodäck programmen kan vara lika realistiska som den riktiga världen. Skulle man sätta en ovetande person i ett holodäck med ett programsom härmar den riktiga världen skulle inte han märka nånting om man gjort det bra. Är det konstigt att det finns holodäck sjuka när man när som helst kan stiga in och skapa sin egen värld med egna regler. Gud för en dag helt enkelt, eller för alltid.

Ett holodäck i ett holodäck. Det känns lite "Ship in a bottle". Nog blev de ganska hårt lurade där iallafall (tills Data upptäkte att Geordi var vänsterhänt, vilket han inte är). Hursomhelst så håller jag med om att det nog skulle bli rörigt :knäpp: Man får helt enkelt kalla på utg??ngen tills det inte går längre, och när det inte gör det får man anta att man antingen är tillbaka i verkligheten, eller att holodäcket i holodäcket inte fungerar som det ska (eller att det vi tror är verklighet egentligen är ett holodäck i någon annans skepp :lol: )

Vad skulle egentligen vara meningen med att gå på Holodäck inuti Holodäck? Tycker det är som att gå över ån efter vatten. :blink:

Man kanske springer runt på Voyager och så vill man visa Janeway den nya holonovellen man skrivit om renässansen, typ. . Nä jag vet inte. Man kanske bara har tråkigt och ska kolla hur många hologram det får plats i ett hologram.

Något jag alltid funderat på är vad som skulle hända om man gick in i holodeck i ett holodeck och sedan, i det holodecket, gick in i ytterligaret ett holodeck och ytterligare ett osv. Hur många gånger skulle man kunna göra det innan man överbelstar datorn som styr alltihop? Förövrigt tror jag att man skulle märka om man var i ett holodeck. Det kanske skulle ta tid men så småningom skulle man nog upptäcka små skillnader. Holodecket har trots allt begränsningar.

Var inte så säker på det! Hollodäcket är ju mycket avancerat och jag är övertygad om att man lätt skulle kunna övertyga någon om att holodäcket är verkligheten. Och vad säger att vi inte befinner oss på ett holodäck, förresten? J.

Just det, precis samma grej som om att vi skulle leva i The Matrix. vi tror att det är verkligheten, alltså är det verkligheten för oss...

Det vi tror är verkligheten är nog bara en liten liten del av det. Det utanför är alldeles för komplicerat för oss att vi antagligen inte skulle fatta det eller ens se det. Människan tänker ju väldigt två dimensionellt och är rädd för det okända osv osv. Ett exempel är att ta universum som är oändligt stort och aldrig tar slut, det kan inte våra hjärnor greppa utan vi letar efter mönster och regler som finns i vår vardag såsom att allt har en början och ett slut. Och när jag ändå är inne på universum kan jag dra några filosofiska frågor med min tvådimensionella hjärna. Vad finns bortom universum...ett annat universum? eller Gud. De säger att Big Bang var början, vad fanns före? molekylerna som krockade måste ju ha uppstått från någonting eller någon, kanske Gud...och vem skapade Gud eller det som skapade molekyerna. Fanns det kanske ett likadant universum som imploderade och började om från början. Och jag kan fortfarande inte greppa att jag aldrig kommera att köra in i en vägg ute i universum, man åker runt i en ***** boll typ utan hörn eller någe synbar vägg.

vem skapade Gud ? det gjorde människan . han skapade även tomtar , troll , jättar och älvor .

Den var faktiskt dagens den :lol:

Ang holodäcksprogram: Jag tror att med tanke på i hur många avsnitt någonting blir fel med holodäcket (iallafall i TNG) skulle jag nog vara ganska nervös inför holosimuleringar. Man vet ju aldrig när en alienras scanar skeppet så holodäcket får spelet, eller när skeppet får för sig att bli intelligent och holodäcket är dess dagdrömmar/tankar :lol:

det bästa vore att ha ett holodäck kopplat till en replikator (och kanske en transportör) . då kunde man skapa program där man har ett harem och sen koppla in replikatorn och skapa det i verkligheten ;)

Det var ju så dem gjorde i "Ship in a bottle" och alla blev värsta förvånade av att det faktiskt funkade. Saken var ju bara den att det var just ett holodäck i et holodäck, och man då på så sätt kunde beama ut holosimuleringar till vår verklighet, bara det att denna verklighet i detta fall ju var ett holodäck :lol: Gud vad jag älskar det avsnittet :D

• 4 weeks later...
  • 10 months later...