Rickard Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Alla raser liknar varandra eftersom alla ursprungligen kommer från M-klassade planeter. Alltså samma sorts miljö med vatten, sol, luft och så vidare. Man får ju anta att raser som kommit ungefär lika långt i evolutionen och från samma miljö kommer att likna varandra. En annan anledning är att flera raser i universum innehåller samma DNA eftersom de har "planterats dit" av en (okänd!?) ras, för väldigt v??ldigt länge sedan. Romulans, Klingons, Cardassians och Människor samt flera andra raser har liknande eller samma DNA. Jag är inte 100 % säker på all fakta eftersom jag hört detta och inte sett avsnittet. (STNG "The Chase") Ni som har möjlighet att se avsnittet kan kanske göra det och berätta detaljerna lite mer ingående.
Rickard Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Men det är ju tur att alla, till och med i outforskade Delta kvadranten har fått en snabbkurs i engelska. Det tycker jag är schyst. Det hade nog blivit jobbigt för besättnigen annars. Tänk och träffa på en ny ras varje vecka... Och aldrig fatta ett ord av vad de säger!!!
Janson Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Alla pratar ju inte engelska, men "the universal translators" tar ju hand om det (och läpprörelserna ??? ), fast deras språk aldrig har blivit hört innan. Pretty amazing, huh? Men det är väl konstigt att Tuvoks kärlek i det där avsnittet (har redan glömt vad det hette) lärde sig perfekt engelska på två månader. De andra kunde ju inte lära sig hennes språk för då hade man inte fattat nåt av avsnittet. (Är som i amerikanska filmer där ryssar pratar engelska)
ENEMiX Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Citat från Janson, skickad Nov. 11 2001,22:01 Men det är väl konstigt att Tuvoks kärlek i det där avsnittet (har redan glömt vad det hette) lärde sig perfekt engelska på två månader. De andra kunde ju inte lära sig hennes språk för då hade man inte fattat nåt av avsnittet. om du kanske kommer ihåg det så fick de ju igång EMH efter lite trixande och han har universal translator integrerat i sitt program, så vi kan tacka honom för att de fattade vad hon sa efter en stund... (Är som i amerikanska filmer där ryssar pratar engelska) hehe... alltid kul... och de pratar bara ryska med varandra när de pratar hemligheter... *ler*
Jocke Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Citat från Janson, skickad Nov. 11 2001,22:01 Alla pratar ju inte engelska, men "the universal translators" tar ju hand om det (och läpprörelserna ??? ), fast deras språk aldrig har blivit hört innan. Pretty amazing, huh?Men det skulle väll inte vara så kul om läpprörelserna inte stämde med vad man hör ;) (Är som i amerikanska filmer där ryssar pratar engelska Dom brukar ju åtminstone bryta lite på ryska
pelle28k Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Rickard.. Ett intressant resomang du har.. Tror det är sant, har alldrig sett det för men jag tror det stämmer..
nx01 Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Alla raser liknar varandra eftersom alla ursprungligen kommer från M-klassade planeter. Alltså samma sorts miljö med vatten, sol, luft och så vidare. Man får ju anta att raser som kommit ungefär lika långt i evolutionen och från samma miljö kommer att likna varandra. En annan anledning är att flera raser i universum innehåller samma DNA eftersom de har "planterats dit" av en (okänd!?) ras, för väldigt väldigt länge sedan. Romulans, Klingons, Cardassians och Människor samt flera andra raser har liknande eller samma DNA. Jag är inte 100 % säker på all fakta eftersom jag hört detta och inte sett avsnittet. (STNG "The Chase") Ni som har möjlighet att se avsnittet kan kanske göra det och berätta detaljerna lite mer ingående. sant...det var ett bra tag sen jag såg avsnittet. Tror inte det här är en spoiler i och med att TNG är så gammalt. Men det var tydligen så, som du sa, att det fanns en ursprungsras. När dom höll på att dö såg de till att sprida sin DNA över hela galaxen(tror jag). På så sätt har i princip alla humanoida livsformer samma Urmoder. Ett riktigt bra avsnitt "The Chase" faktiskt, lite skattjakt över det.
Janson Postad 12 November, 2001 Rapport Postad 12 November, 2001 Citat från ENEMiX, skickad Nov. 12 2001,02:26om du kanske kommer ihåg det så fick de ju igång EMH efter lite trixande och han har universal translator integrerat i sitt program, så vi kan tacka honom för att de fattade vad hon sa efter en stund... Nej, han har ingen universal translator. Det han har är en översättnings-subrutin, som gör det möjligt för honom att förstå och tala olika språk. Du märkte väl att han fick översätta mellan dom i början. Det skulle han ju inte behövt om han haft en universal translator.
ENEMiX Postad 13 November, 2001 Rapport Postad 13 November, 2001 Citat från Janson, skickad Nov. 12 2001,12:05Citat från ENEMiX, skickad Nov. 12 2001,02:26om du kanske kommer ihåg det så fick de ju igång EMH efter lite trixande och han har universal translator integrerat i sitt program, så vi kan tacka honom för att de fattade vad hon sa efter en stund... Nej, han har ingen universal translator. Det han har är en översättnings-subrutin, som gör det möjligt för honom att förstå och tala olika språk. Du märkte väl att han fick översätta mellan dom i början. Det skulle han ju inte behövt om han haft en universal translator. hmm... okej, var visserligen ett litet tag sen jag såg det avsnittet så jag kan ju ha missförstått nåt, men jag tyckte att han själv uttryckte det så att han har det inbyggt i sitt program... men det kanske e jag som kommer ihåg fel... ;)
ulric Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Här är en underlighet: I Timeless provar de slipstreamsdriften. Det går ju inget vidare, lindrigt talat, men de lyckas i alla fall hålla driften igång ett antal sekunder och under den korta tur de gjorde förkortades hemresan med tio år. Låt oss säga att man kör med slipstream några sekunder i taget, bara så pass att det inte hinner bli instabilt. Låt oss säga att Voyager varje gång tar så mycket stryk att den måste repareras i en månad. Då skulle man ändå komma hem 120 (12 månader * 10 år) gånger snabbare än om man envisas med sin gamla warpdrift. Och då har jag ändå inte räknat med att de troligen förr eller senare kommer på vad instabiliteten beror på. Ulric
Quiet Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Men nu i Dark Frontier II (#212) berättade Janeway att de lyckades ta sig 15 år närmare jorden, men att de sedan "slet ut" trans-warp-spolen. I timeless hade de byggt om hela warp-motorn till Quantum-slipstream. Exakt vad skillnaden mellan den och transwarp är det vet jag ju inte. Men transwarp verkar ju väldigt mycket stabilare.
nx01 Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Har väl för mig att jag läste nånstans att Slipstream egentligen är både snabbare och bättre, men tekniken kunde inte riktigt tillämpas på Voyager. Vad jag kommer ihåg från TNG så funkade Transwarp så att man använde en Tachyon puls för att öppna en tunnel som låg i "Subspace" eller nåt. Tunneln fanns redan där och därmed antar jag att Transwarp är ganska begränsat.
ENEMiX Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 ...men tekniken kunde inte riktigt tillämpas på Voyager. för en gångs skull så e det väl skönt att de inser att man inte kan hitta precis vilken teknologi som helst och få den kompatibel med voyager bara sådär... vissa grejer kräver ju saker som inte riktigt går att ändra... kanske kräver slipstream-teknologin att voyager är byggt på ett helt annat sätt för att funka stabilt...
Morn Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Quiet , tack för tipset. Jag har skrivit en inlägg om felet i avsnitt i säsong 6 //Nettan Men killing game är i säsong 4
Quiet Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Och jag har ett mycket stort fel på en avsnitt, men jag kan inte avslöja detta , eftersom avsnitten inte har sändats på tv:n ännu. Morn: se det tidigare inlägget.
Morn Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Och jag har ett mycket stort fel på en avsnitt, men jag kan inte avslöja detta , eftersom avsnitten inte har sändats på tv:n ännu. Morn: se det tidigare inlägget. Sorry jag läste fel
persjoman Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Att man överlever acceleration har med war-bubblan att göra, du rör dig igentligen inte det är rymden runt dig som rör sig. Men det förklara inte de vita prickarna man ser.
nx01 Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Numera är jag tämligen säker på att Det är "The Inertial Damperners" som ser till att man inte blir sönderslagen vid acclerationen. Även vid impuls är accelerationen så hög att det antagligen skulle döda dig, så därför kan det inte var Warp-bubblan. Som jag fattat det så får väl Warp-bubblan bara skeppets massa att minska, eller har jag fel?(kan inte hittat nån källa på det). Förresten om rymden rör sig runt skeppet borde inte rymden typ slitas sönder när flera skepp ska åt olika håll?
persjoman Postad 28 November, 2001 Rapport Postad 28 November, 2001 Jag har för mig att "The Inertial Damperners" används vid impuls fart, kan även hjälpa till vid warp... men kan ha fel. Problemet med warp är ju att du inte befinner dig i samma rymd/tid som resten av universum, du har en egen lite fika där du kan manipulera hur du vill... sedan får du den bara att rör sig eller resten av universum att röra sig, kommer inte ihåg, kanske gick med båda... men det gör också att du inte får några problem med acceleration (acceleration är ju även att minska farten) eftersom skeppet inte rör sig utan hela rymden... och sedan när rymden runt skeppet är i "fas" med resten av rymden är det bara att göra sig av med bubblan.
ulric Postad 28 November, 2001 Rapport Postad 28 November, 2001 Inertial dampeners är nödvändiga för att hantera accelerationen: om man räknar med impulsdrift och Newtonsk fysik, dvs normal fysik sådan vi känner den idag, skulle det ta ett år att komma upp i ljusets hastighet vid en acceleration av 1G. Aningen opraktiskt. I ett avsnitt av TNG kommer de fram till att warpdrift orsakar miljöförstöring på astronomisk skala, och att man skall undvika att köra för fort på grund av det. Det hör man aldrig talas om nu för tiden. Ulric
nx01 Postad 14 December, 2001 Rapport Postad 14 December, 2001 Inertial dampeners är nödvändiga för att hantera accelerationen: om man räknar med impulsdrift och Newtonsk fysik, dvs normal fysik sådan vi känner den idag, skulle det ta ett år att komma upp i ljusets hastighet vid en acceleration av 1G. Aningen opraktiskt. Säger bara en sak: Grymt
ENEMiX Postad 15 December, 2001 Rapport Postad 15 December, 2001 ihåg, kanske gick med båda... men det gör också att du inte får några problem med acceleration (acceleration är ju även att minska farten) eftersom skeppet inte rör sig utan hela rymden... och sedan när rymden runt skeppet är i "fas" med resten av rymden är det bara att göra sig av med bubblan.1. negativ acceleration kallas retardation 2. i fas? jag har hört "we dropped out of warp!" ett antal gånger, låter ju farligt isf... I ett avsnitt av TNG kommer de fram till att warpdrift orsakar miljöförstöring på astronomisk skala, och att man skall undvika att köra för fort på grund av det. Det hör man aldrig talas om nu för tiden. Ulric det har nånting att göra med att de flesta nyare skepp (som voyager, etc) är utrustade med ny teknologi som minimerar warp-fältets påfrestan på rymden, och därför kan dessa lagligen överskriva warp5-gränsen... /NmX
Blondie Postad 13 Januari, 2002 Rapport Postad 13 Januari, 2002 idag när jag kollade igenom några avsnitt blandannat the killing game, så var i slutet när de har överlastat alla holoemitters så går en klunga av våra kära hjältar ut ur holodeck men det roliga är att de går fortfarande i sant clair, med husen som omgivning. men vänta nu, om inte jag misstar mig så är vell husen hologram? Jo men visst. miss.
Pjotr'k Postad 14 Januari, 2002 Rapport Postad 14 Januari, 2002 Ett möjligt fel i avsnittet 11.59 (säsong 5, visad på SVT 020113): När de berättar om sina släktingar berättar Harry Kim om sin farbror som år 2250 var på en "Deep Space mission". Enligt Tom innebar detta en resa till den närmaste stjärnan. Det tog ett halvår att åka dit, och Kims farbror var den enda i besättningen som var aktiv under den tiden. De andra låg i stasiskammare. Fel 1: Enterprise nx-01 (som kan ses i serien Enterprise) åkte redan år 2151 med en warpreaktor möjlig att köra i Wp 4,5. De åker mellan stjärnor, solsystem och planeter på nästan nolltid. Denna teknik bör ha nått ut till alla skepp, speciellt till de som var på "Deep Space missions", på etthundra år. Fel 2: Harry Kim är född 2349. Om vi säger att hans pappa var så gammal som 50 när Harry föddes, skulle han vara född 2299. Att denne har haft en farbror som ytterligare 49 år tidigare varit på ett uppdrag i yttre rymden kan väl anses vara smått otroligt. Det bör då ha varit åtminstone 70 år mellan bröderna. Det engelska uncle kan förstås tyda på att det är en morbror han menade men det gör ingen skillnad i sak. En förklaring till felet kan vara att uncle syftar på "great uncle", alltså gammelfarbror och då kan saken vara mycket möjlig. Fel nr 1 verkar dock inte gå att få bort.
The Borg Postad 14 Januari, 2002 Rapport Postad 14 Januari, 2002 Sen får du inte glömma yaneways seven of twelv..
Rekommenderade inlägg