Himmlah Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Jag har skannat på forumet efter denna "eviga" ST-fråga, men har inte lyckats hitta någon tråd som tar upp ämnet. Jag fick för ett tag sedan en fråga om vilken kapten jag tyckte bäst om och jag kom upp med Kirk eller Picard, men kunde inte bestämma mig för någon av de båda. Skriv vilken ni tycker är den bästa av de två kaptenerna och skriv också varför ni tycker som ni gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Picard rules! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Jag tycker Jean-Luc Picard representerar själva urtypen för hur en Star Trek kommendör bör vara; klok, eftertänksam, måttfull och respektingivande. Kirk var mer den impulsiva typen, handlingskraftig visserligen, men ibland lite obetänksam. Ändå tycker jag nog att de är dom två bästa kommendörerna. Men min favorit är ändå Picard. (sämst tycker jag om Benjamin Sisko. Tycker inte att Avery Brooks är någon bra skådis) Bland amiralerna tycker jag bäst om William Ross, och sämst om Alynna Nechayev (hon verkar så ilsken av sig!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Well, skulle varit kul att veta vad jag skulle tyckt om jag hade vuxit upp med TOS men i det här läget är jag tvungen att säga Picard. Han inger ett sånt otroligt förtroende. Utstrålar en oerhörd insiktsfullhet/pondus att man förstår att cast-snubben som letade skådisar till TNG tyckte efter bara en stund på teaterföreställningen att han hade hittat sin kapten när han såg Patte Stewart Ibland tänker jag att Patrick Stewart borde bli chef för FN eller nåt. Eg känns det som att han mer spelar sig själv än Picard, eller vad säger ni? Han är ju knappast avsevärt annorlunda i X-men t.ex. Däremot är ju Kirk ballare och mer charmerande utan tvekan, nåväl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 (edited) Picard rules! J. Som forumledare borde du veta att man bör förklara varför man tycker som man gör. ;) Att välja en favorit är alltid lika svårt. Båda är intressanta personer och jag tycker Fleetadmiral beskrev dem mycket bra. Något som jag tycker definierar både Kirk och Picard är deras förmåga att se på en situation ur ett annat perspektiv och undvika att dras med i händelseförloppet. När alla andra följer med strömmen så att säga och allt verkar gå käpprätt, då sätter Kirk/Picard ner foten och säger att det här är fel, så här ska det inte vara och detta brukar räcka för att väcka övriga och få dem att inse vad som håller på att hända. Bland amiralerna tycker jag bäst om William Ross, och sämst om Alynna Nechayev (hon verkar så ilsken av sig!). Admiraler i Star Trek har jag inte mycket till övers för. Så fort en dyker upp brukar det vara något jäkelskap på gång. Inget illa menat Fleetadmiral Han är ju knappast avsevärt annorlunda i X-men t.ex. Som en kompis till mig beskrev X-men filmen: "Picard försöker ta sig in i Gandalfs hjärna" :lol: Däremot är ju Kirk ballare och mer charmerande utan tvekan, nåväl Dessutom kan han leverera en redig dropkick vilket är ett stort plus. Edited June 7, 2007 by Expendable Ensign Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Himmlah Posted June 7, 2007 Author Report Share Posted June 7, 2007 Well, skulle varit kul att veta vad jag skulle tyckt om jag hade vuxit upp med TOS men i det här läget är jag tvungen att säga Picard. Han inger ett sånt otroligt förtroende. Utstrålar en oerhörd insiktsfullhet/pondus att man förstår att cast-snubben som letade skådisar till TNG tyckte efter bara en stund på teaterföreställningen att han hade hittat sin kapten när han såg Patte Stewart Ibland tänker jag att Patrick Stewart borde bli chef för FN eller nåt. Eg känns det som att han mer spelar sig själv än Picard, eller vad säger ni? Han är ju knappast avsevärt annorlunda i X-men t.ex. Däremot är ju Kirk ballare och mer charmerande utan tvekan, nåväl HeHe, Patrik Steward som FN-ledamot? Skulle utan tvekan vara en syn det. :lol: Jag håller med om att det ibland känns som om det är Steward och inte Picard som står och säger "Engage!". Han har själv också sagt i en intervju att han har en tendens att ta in sin egna personlighet, ellr vad man nu ska säga, i rollen som Picard. Men vem kan klandra honom? Efter sju år som samma karraktär så antar jag att man automatiskt smälter samman med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 jag tycker också att picard är bäst. men jag måste säga att jag stör mig på att han måste vinka varje gång han säger engage, det ser så tillgjort ut. det hade ju räckt att bara säga engage utan att vinka, jag tror att alla på bryggan skulle förstå ändå, ingen verkar ju lägga märke till att han vinkar, särskilt inte den som styr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Indeed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 jag tycker också att picard är bäst. men jag måste säga att jag stör mig på att han måste vinka varje gång han säger engage, det ser så tillgjort ut. det hade ju räckt att bara säga engage utan att vinka, jag tror att alla på bryggan skulle förstå ändå, ingen verkar ju lägga märke till att han vinkar, särskilt inte den som styr. Jag tror att det tillhör hans kroppspråk. (När jag ska förklara något själv viftar jag ofta med händerna, men det är ju knappast relevant för förklaringen ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 nej jag tror inte att det är hans kroppsspråk, jag tror att det är något som regissören vill at han ska göra. men jag tycker att det ser väldigt tillgjort ut efter sju säsonger. han sätter sig ner i stolen och säger engage och vinkar samtidigt, hade det inte varit bättre och bara säga engage och sätta sig ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 nej jag tror inte att det är hans kroppsspråk, jag tror att det är något som regissören vill at han ska göra. men jag tycker att det ser väldigt tillgjort ut efter sju säsonger. han sätter sig ner i stolen och säger engage och vinkar samtidigt, hade det inte varit bättre och bara säga engage och sätta sig ner. Jag tror att det är en fix idé han har. Det finns folk som oavsiktligt petar näsan ibland och visst hade det varit bättre om de inte gjort det men de gör det ändå. Picard vinkar till varje gång han säger engage så är det, vi har ju sett det på TV. Hade han inte gjort det hade det inte varit picard. Om sen Stewart gör det på egen hand eller om regisören en gång tyckte det såg festligt ut vet jag inte, men det spelar ju ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 (edited) Skulle tro att det är en symboliska handling. Han pekar ut mot rymden, ut mot nya äventyr och möten. Att djärvt färdas åt den riktningen. Jag insisterar till fullo i det Expendable Ensign säger om amiraler. Dom är bara till besvär. Dyker det upp en amiral så kan du ger dig den på att han kommer att bråka med våra favoritkaraktärer. Edited June 7, 2007 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Njea det är en militärisk gest som har blivit lite uppmjukad genom århundradena tror jag. Ungefär som att man pekar med hela handen och visar riktning. Man har väl gjort lumpen och har den höga graden furir!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 Picard rules! J. Som forumledare borde du veta att man bör förklara varför man tycker som man gör. ;) Att välja en favorit är alltid lika svårt. Båda är intressanta personer och jag tycker Fleetadmiral beskrev dem mycket bra. Något som jag tycker definierar både Kirk och Picard är deras förmåga att se på en situation ur ett annat perspektiv och undvika att dras med i händelseförloppet. När alla andra följer med strömmen så att säga och allt verkar gå käpprätt, då sätter Kirk/Picard ner foten och säger att det här är fel, så här ska det inte vara och detta brukar räcka för att väcka övriga och få dem att inse vad som håller på att hända. Bland amiralerna tycker jag bäst om William Ross, och sämst om Alynna Nechayev (hon verkar så ilsken av sig!). Admiraler i Star Trek har jag inte mycket till övers för. Så fort en dyker upp brukar det vara något jäkelskap på gång. Inget illa menat Fleetadmiral Han är ju knappast avsevärt annorlunda i X-men t.ex. Som en kompis till mig beskrev X-men filmen: "Picard försöker ta sig in i Gandalfs hjärna" :lol: Däremot är ju Kirk ballare och mer charmerande utan tvekan, nåväl Dessutom kan han leverera en redig dropkick vilket är ett stort plus. No explonation needed, Inga förklaringar behövs. Skämt åsido så är Picard en mycket mer tänkande karraktär en Kirk. Man märker att han försöker att få saker och ting så bra som möjligt och att andras argumentation biter på honom medan Kirk mer låter sig dras med i strömmen. Ofta i tos är det dessutom samma slags handling, dvs dom kommer till planet, Kirk och spock och några till strålar sig ned till en stad på planeten, dom pratar med några och sen flyger smockorna i luften, eller i varje fall faserskotten! Jag tycker att tng har mer komplicerade handlingar där kaptenen får använda hela sitt register på ett helt annat sätt. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 I denna fråga är det inte så svårt att välja faktiskt. Av dessa två herrar så gillar jag Picard bäst. Dels för att jag inte har sett Kirk i mer än filmerna samt ett 30-tal avsnitt av TOS. Picard har jag bekantat mig närmare med genom hela TNG samt filmerna och böcker. Detta gör att jag har fått ett större grepp om honom som karaktär och det leder i mitt fall till att jag gillar honom bättre. Men det är inget fel på Kirk eller övriga kaptener för den delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Från en annan tråd jag besvarat frågan "Bästa Kaptenen?" kommer dessa svar: Första James T. Kirk - Motivering: 1. Sexig som få 2. Cool som fan 3. He had balls the size of coconuts! Andra Nu när jag sett lite mer utav TNG och VOY så skriver jag lite mer utförligt. Picard är ju lika rolig som min morfar när han löser korsord på en regnig söndag. Stör mig även på hans snobb-engelska, låter så överlägsen. Nej tack. Nej, Kirk är det ju krut i, he means business, tar tag i sakerna själv och får saker gjort. Som jag förut skrev, he got balls the size of coconuts. Vad skulle hända om Picard mötte Khan (som är 5 ggr starkare än en vanlig man) i en fistfight? Snälla, han skulle åka ner snabbare än Kirk kan få ett intergalaktiskt ligg. "Make It So" <<<<<<< "Beam Me Up Scotty" - Kirk all the way. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Vad skulle hända om Picard mötte Khan (som är 5 ggr starkare än en vanlig man) i en fistfight? Snälla, han skulle åka ner snabbare än Kirk kan få ett intergalaktiskt ligg. "Make It So" <<<<<<< "Beam Me Up Scotty" Varför skulle Picard (som är min favorit) sätta sig i en situation där han skulle behöva slåss med Khan med knytnävarna? Picard skulle lösa det på ett betydligt smidigare sätt. Kirk kommer att bli ett riktigt "knocklehead" medans Picard kommer att använda hjärnan. Båda blir bra, rättvisa och rättskaffens kaptener, men Picard kommer alltid att bli min favorit just tack vara att han kommer att använda hjärnan och försöka lösa allt på diplomatisk väg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Stör mig även på hans snobb-engelska, låter så överlägsen. Nej tack. Yo Knutmeister *huhuhuh* Jag kommer nog aldrig hetsa upp mig över en sån fråga som vem som är ballast av Picard eller Kirk men jag måste flika in en grej. Picards engelska är ICKE snobbig!!! Den är sofisktikerad som bara katten. Den bidrar till hans utstrålning som oerhört insiktsfull och skärpt. En kille man utan tvekan skulle kunna anförtro sitt liv. Så nu vet du det, inte snobbig alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 (edited) Vad skulle hända om Picard mötte Khan (som är 5 ggr starkare än en vanlig man) i en fistfight? Snälla, han skulle åka ner snabbare än Kirk kan få ett intergalaktiskt ligg. "Make It So" <<<<<<< "Beam Me Up Scotty" Varför skulle Picard (som är min favorit) sätta sig i en situation d??r han skulle behöva slåss med Khan med knytnävarna? Det skulle han förmodligen inte, för att han är för mesig ;) Kirk kommer att bli ett riktigt "knocklehead" medans Picard kommer att använda hjärnan. Båda blir bra, rättvisa och rättskaffens kaptener, men Picard kommer alltid att bli min favorit just tack vara att han kommer att använda hjärnan och försöka lösa allt på diplomatisk väg. Nu är ju inte du Picard och förmodligen inte heller lika snabb på fötterna som han är (det är väl inte många som är) Men kan du ge något exempel på hur han skulle lösa konflikten med Khan om det inte skulle vara med nävarna? Jag tror inte det skulle gå, but that's just me. Och Kirk är ingen knucklehead! ;) Stör mig även på hans snobb-engelska, låter så överlägsen. Nej tack. Yo Knutmeister *huhuhuh* Jag kommer nog aldrig hetsa upp mig över en sån fråga som vem som är ballast av Picard eller Kirk men jag måste flika in en grej. Picards engelska är ICKE snobbig!!! Den är sofisktikerad som bara katten. Den bidrar till hans utstrålning som oerhört insiktsfull och skärpt. En kille man utan tvekan skulle kunna anförtro sitt liv. Så nu vet du det, inte snobbig alltså Yo Patmeister! Sofistikerad, snobbig, gay, whatever floats your boat ;) Edited June 11, 2007 by Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Nu har jag raderat flertalet inlägg, skärpning och tillbaka till Kirk vs Picard Jag har även flyttat endel inlägg till en ny tråd: Star Trek vs Star Wars /Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Picard är den bäste kaptenen. Han har den sortens personlighet som "fyller ett rum" utan att han behöver säga något. Vad jag menar är att han inte behöver ha uniform på sig för att vara kapten, han är det ändå. Han har den sorts närvaro som gör att han får den respekt han förtjänar utan att höja rösten. Kirk känner jag inte lika bra. Jag har bara tittat på ett tiotal avsnitt av TOS och det är ett tag sen jag såg filmerna. För närvarande tycker jag inte att Kirk är en lika bra kapten som Picard. Han är inte tillräckligt diplomatisk för en bra kapten. En bra kapten bör vara en bra chef för besättningen och en skicklig diplomat i mötet med andra civilisationer. Kirk är impulsiv och tar en massa risker (inte helt olikt Jonathan Archer förresten). Jag vill även anmäla en avvikande åsikt mot en tidigare talare: Kirk är inte sexig! Picard är förstås inte heller särskilt sexig. Men sexighet är väl inte en egenskap en bra kapten behöver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Jag vill även anmäla en avvikande åsikt mot en tidigare talare: Kirk är inte sexig! Picard är förstås inte heller särskilt sexig. Men sexighet är väl inte en egenskap en bra kapten behöver? Om man vill charma motståndaren är alltid en fördel om man vill dra ut på tiden eller något annat ;) Och jag förstår om vissa inte tycker att Kirk från filmerna inte är super sexig, men från TOS så var han väl närmast en grekisk Gud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted June 13, 2007 Report Share Posted June 13, 2007 För de kreativt sinnade som vill dra debatten ett steg längre så rekommenderar jag att ta en titt på följande info på startrek.com, samt på FanLibs sida Kirk vs Picard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Jag har skannat på forumet efter denna "eviga" ST-fråga, men har inte lyckats hitta någon tråd som tar upp ämnet. Jag fick för ett tag sedan en fråga om vilken kapten jag tyckte bäst om och jag kom upp med Kirk eller Picard, men kunde inte bestämma mig för någon av de båda. Skriv vilken ni tycker är den bästa av de två kaptenerna och skriv också varför ni tycker som ni gör. Go Picard!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Jag har skannat på forumet efter denna "eviga" ST-fråga, men har inte lyckats hitta någon tråd som tar upp ämnet. Jag fick för ett tag sedan en fråga om vilken kapten jag tyckte bäst om och jag kom upp med Kirk eller Picard, men kunde inte bestämma mig för någon av de båda. Skriv vilken ni tycker är den bästa av de två kaptenerna och skriv också varför ni tycker som ni gör. Go Picard!! Varför? Motivera gärna så att det blir mer än en enradare! (även om vi förstår en del med tanke på ditt namn). J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts