Jump to content

Wonder Woman - En flopp?

speck

Recommended Posts

2009 kommer det en film om seriehjältinnan Wonder Woman.

Tidigare har Wonder Woman varit tv-serie med Lynda Carter i huvudrollen.

Men nu ska det göras en långfilm om karaktären. Enda frågan är: Blir det en flopp?

När det gäller seriehjältar kan det bara gå på två sätt: Blockbuster eller flopp.

Med Stålmannen har tre av fem filmer blivit succé. Men Stålflickan, Fantomen och många andra har floppat. Oftast har det med dåligt manus att göra (Stålflickan hade goda avsikter, men uruselt manus som lämnade för många frågor. Som: Varför antar hon en mänsklig identitet? Hon ska alltså leta efter en kraftkälla, för att rädda sitt hem. Att skapa identiteten Linda Lee slösar hon bara bort tid, som är begränsad. Hittar hon den inte i tid förstörs hennes värld).

Med Wonder Woman är problemet: Hon skapades först som en rätt feministisk karaktär. Sen, när skaparen avled blev hon en inte lika feministisk hjältinna. Och senare på 50-talet, då någon idiot påstått att det fram en lesbisk subtext i förhållandet mellan Wonder Woman och the holliday girls. Då blev Wonder Woman som alla andra kvinnliga karaktärer; Svag och vill bara träffa den rätte. Sen förlorade hon sina krafter ett tag, fick tillbaka dom. Sen har det fortsätt sådär.

Personsligen tycker jag att karaktären är toppen (i alla fall, i dom serierna där orginall idéen kommer med på ett eller annat sätt). Men det finns ju en risk att filmen om henne floppar.

Vad tror ni? Och vad tycker ni om karaktären?

jag har inte mycket tilltro till filmer baserade på serietidningar (kolla bara hur de sabbade X-men) så jag tror den floppar

om Wonder woman som figur vet jag väldigt lite , har bara läst om henne i några äventyr med lagens väktare(de gamla alltså) och ett julalbum där Spindelmannen osh Stålmannen slåss mot doctor Doom och Parasiten som fångat Hulk och Wonder woman . :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Det är den filmen som Joss Whedon (skapare av Buffy och vampyrerna) ska vara regissör för (och skriva?), eller hur?

I såna fall kan vi nog räkna med en ganska feministisk framtoning.

Joss Whedon har lämnat projektet.

han kanske glömde sitt gräs på :lol: :lol: (whed-on) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

• 1 year later...

Vad jag har sett av filmer baserade på Serieteckningar och huruvida de blir floop eller inte, så brukar det gå bra för dom. Orsaken är att det är bra film teknologi nu för tiden och historierna i filmerna är inte så svåra att följa. Det attraherar tittare från alla åldersgrupper, vilket ökar chanserna till intäkter.

Det stora problemet är väl att Wonder Woman har blivit så urvattnad - det som från början var en riktigt intressant serie som både var feministisk, surrealistisk och väldigt kinky blev snabbt en superhjälteserie i mängden. En filmatisering kan iofs inte bli lika illa som TV-serien, men jag betvivlar att Hollywood vågar löpa linan ut och återknyta till Moultons grundtanke.

David Nessle skriver bra om serien i sin blogg: Underkvinnans underkläder

Edited by Centerwall

Problemet med kvinnliga superhjältar är att det oftast är småkåta män som har ritat dem och därmed blir de väl tämligen ointressanta för den kvinnliga halvan av befolkningen, misstänker jag. Jag såg faktiskt Catwoman på tv för ett par dagar sedan och den överraskade faktiskt positivt även om jag hade hoppats på att hon skulle vara ännu mer katt och mindre tuttlisa men man kan väl inte få allt, antar jag... J.

Jag vet faktiskt inte. Personligen tycker jag alltid att det ser/låter skrattretande när n tjej ska vara en tuffing/cooling, kläcka one-liners & använda den där kalla rösten. Det går bara inte, det blir bara patetiskt löjligt. Catwomans tal i slutet av filmen fick mig att göra tre saker på samma gång; gråta, skratta & rysa.

Det verkar inte finnas någon femenistisk grund för en stark kvinnlig action-hjältinna att stå på. När det gjorts starka kvinnor, är det nästan uteslutande roller som lika gärna skulle kunna spelas av män. Med andra ord skrivs det en roll för en tradisionell action-hjälte, alltså för män. Jag vet inte hur man kan närma sig problemet, men det går inte att göra en omskrivning av manliga roller, till kvinnor. På något sätt måste det få vara en kvinnlig stil på hjältinnan, och då talar jag ej om stora bröst, kraftig urrigning, sexiga kläder och så vidare. Det är attribut som är skrivna av män för män.

Kanske ligger problemet i att det fins en steriotyp bild av hjälten som en Maskulin. Därmed måste även Hjältinnan vara en manlig steriotyp, för att vi ska se henne som hjälte.

Edited by Unkas

Ja, ordet superhjälte kan man nog starta en riktigt nördig debatt om, vad som definierar en superhjälte.

Xena var relativt populär, gick ju trots allt ett antal säsonger. Dock var det i en väldigt barnvänlig TV-serie, hade nog krävts mycket förändringar för att göra serien till en film. Skulle det hända skulle den definitivt floppa trots alla förändringar, det sätter jag min Spock peruk på! :)

Bra exempel på kvinnliga superhjältar med auktoritet finns till exempel gestalade i TV-serien Birds of prey samt i X-men-filmerna. Visst är det snygga och ser bra ut i sina tajta kläder, men flickorna klagar ju knappast på deras manliga kollegor heller...

Kanske inte superhjältinnor, men i alla fall exempel på att kvinnor visst funkar i dylika roller hittar vi i t ex Dark Angel, Underworld och naturligtvis Buffy. Och ni som inte tycker att en snygg tjej kan kläcka tuffa onliners borde titta lite mer Veronica Mars.

Visst funkar det med kvinnliga hjältinnor, men det är just seriehjältinnor som inte funkar på film. Xena har ju ingen specifik dräkt, inte Buffy heller och inte Dark Angel. X-men handlade mest om Wolverine, och då tog man en skådis som inte egentligen har mycket gemensamt med rollfiguren utseendemässigt eller nationsmässigt. Och ingen gul spandex heller.

Visst funkar det med kvinnliga hjältinnor, men det är just seriehjältinnor som inte funkar på film. Xena har ju ingen specifik dräkt, inte Buffy heller och inte Dark Angel. X-men handlade mest om Wolverine, och då tog man en skådis som inte egentligen har mycket gemensamt med rollfiguren utseendemässigt eller nationsmässigt. Och ingen gul spandex heller.

Förutom det konstiga uttalandet om att "seriehjältinnor inte funkar på film" så undrar jag på vilket sätt detta motsäger vad jag skrev ovan?

skillnaden är att storyn i DarkAngel, xena, buffy osv inte figurerade runt en seriesuperhjältinna som i Supergirl, Catwoman, Electra. Birds of Pray var väl även den ytterligare exemple på flopp bland seriesuperhjältinnor. Det är just när man tagit en serie (comic) och byggt upp en film runt en superhjältinna det inte verkar som det blir en hit. Sedan kan det finnas superseriehjältinnor med i filmer som t ex X-men, men där figurerar inte storyn runt just seriehjältinnorna.

Centerwall: jag svarade i allmänhet i förra inlägget, inte just på det du skrivit.

Min undran kommer till att börja med att jag själv skrev att Buffy med flera "kanske inte är superhjältinnor" så jag ställer mig frågande till relevansen att påpeka detta en gång till. Anledningen till att jag från början tog upp dem var för att det tidigare i tråden har kommit det, enligt mig, väldigt bisarra påståendet att kvinnor inte funkar som actionhjältinnor överlag, alltså inte bara som superhjältinnor på film. Exemplen som inte är tagna från den spandexklädda serievärlden gav jag för att starkt ifrågasätta denna nedvärdering.

Vidare så får jag säga att det inte har med saken att göra om X-men filmerna främst handlar om Wolverine. Storm och Jean Grey är fortfarande bra superhjältinnor på film. Bird of prey må ha floppat, men karaktärerna är ändå bra gestaltade.

Låt mig slutligen få peka på den stora svagheten i påståendet att superhjältinnor inte funkar på film - det är ungefär lika genomtänkt att hävda att skruvmejslar inte funkar efter att ha använt en som är trasig. Eller som att dissa manliga trikåbärande hjältar endast på basis av filmer som Fantomen och Daredevil.

Men visst, det finns filmer med superhjältinnor som inte har slagit, fast det har ju knappast något att göra med att det är kvinnor i den ledande rollen. Ska ni skylla på någon så skyll på manusförfattare, regissörer och marknadsförare.

Mitt "bisarra" uttalande bestod i att jag hävdade, vilket jag fortfarande vidhåller tills du nämnt en film eller TVserie med en superseriehjältinna som huvudroll och som samtidigt inte floppat, att seriesuperhjältinnefilmer inte verkar fungera. Påståendet har aldrig varit att hjältinnor inte fungerar, där kan jag nämna väldigt många, som t ex Alien, När lammen tystnar, long kiss goodnight, charley's angels (tvserien) osv osv

Seriesuperhjältinnor som huvudkaraktärer har hittills inte fungerat på film, vad det beror på är ovidkommande i just den här diskussionen. Därför tror jag inte att Wonder Woman heller blir någon hit. Påståendet var aldrig att det inte var möjligt med film eller TVserie med seriesuperhjältinna som huvudkaraktär, utan att alla hittills floppat rejält, förutom den du kommer nämna i ditt nästa inlägg, om du kan hitta någon sådan, annars - lägg ner.

Mitt "bisarra" uttalande bestod i att jag hävdade, vilket jag fortfarande vidhåller tills du nämnt en film eller TVserie med en superseriehjältinna som huvudroll och som samtidigt inte floppat, att seriesuperhjältinnefilmer inte verkar fungera. Påståendet har aldrig varit att hjältinnor inte fungerar, där kan jag nämna väldigt många, som t ex Alien, När lammen tystnar, long kiss goodnight, charley's angels (tvserien) osv osv

Seriesuperhjältinnor som huvudkaraktärer har hittills inte fungerat på film, vad det beror på är ovidkommande i just den här diskussionen. Därför tror jag inte att Wonder Woman heller blir någon hit. Påståendet var aldrig att det inte var möjligt med film eller TVserie med seriesuperhjältinna som huvudkaraktär, utan att alla hittills floppat rejält, förutom den du kommer nämna i ditt nästa inlägg, om du kan hitta någon sådan, annars - lägg ner.

Uppenbarligen har vi i viss mån pratat förbi varandra: *jag* talar om hjältinnor/superhjältinnor på film i allmänhet, *du* pratar om filmer där den trikåklädda hjältinnan har huvudrollen.

Du har ju inte sagt att *hjältinnor* inte fungerar på film, men jag har uppfattat det som om du har stött påståenden i den här tråden som jag finner förkastliga. Ber om ursäkt om du på något sätt känner dig träffad och om jag felaktigt klumpade ihop dina åsikter med andras. Mina initiala exempel på starka kvinnliga roller är i första hand ett svar på till exempel nedanstående påstående:

Jag vet faktiskt inte. Personligen tycker jag alltid att det ser/låter skrattretande när n tjej ska vara en tuffing/cooling, kläcka one-liners & använda den där kalla rösten. Det går bara inte, det blir bara patetiskt löjligt.

Som sagt, jag uppfattade inte frågeställningen som om det var en diskussion om huruvida filmer med kvinnliga superhjältinnor i huvudrollen var det relevanta, utan kvinnliga hjältinnor överhuvudtaget men jag finner det faktiskt märkligt att säga att något inte "verkar" fungera baserat på några enstaka exempel. Mycket kan, och har, bevistas med bara några få exempel och mycket bra blir aldrig av för att människor konstant säger "det har prövats förr och då blev det dåligt".

Men OK, vad finns det för lyckade filmer med superhjältinnor i fokus? För det första så kan vi ju lätt konstatera att det finns få filmer (och TV-serier) med "traditionella" superhjältinnor, och det är ju tveksamt om ens Electra och Catwomen ens ska få finnas med på listan (ska de accepteras så bör Underworld också göras det). Det exempel som jag på rak arm kommer på är den franska filmen Bloody Mallory. Visst, det är ingen amerikans film, men om vi ska ha Hollywood som ledstjärna får vi ett verkligt andefattigt liv.

Om vi förresten tittar på en lexikal defintion av termen superhjälte/superhjältinna så är Buffy utan tvivel ett mycket bra exempel på en superhjältinna som lyckats (även om hon inte var en seriefigur från början): "A fictional character of unprecedented powers dedicated to acts of derring-do in the public interest".

Slutligen kan den som är intresserad botanisera i den här listan över relevanta filmer: http://www.superheroeslives.com/indexsuperheroines.htm

Edited by Centerwall

Det verkar ju klart att ska man skriva en film om kvinnliga superhjältar (varför inte?) så ska det inte vara utifrån pojk perspektiv utan från ett mer neutralt kvinnodito. Fast då får man nog uppfinna en helt annan garderob än den gängse trikå/korsett diton. Själv saknar jag en kvinnlig superhjälte som rider på hästar men det är en helt annan historia... J.

• 2 weeks later...

Tjejerna i tv-serien Birds of prey, Dark Angel, Buffy etc, visst ses dom som tuffa, karaktärerna är ju skrivna till att vara det. Resultatet är dock, enligt mig, fortfarande skrattretande. Jag köper det bara inte. Kommer än ihåg Kanal 5's promo för Birds of Prey "I wanna show the world that I'm not daddy's little girl" eller något liknande. Usch. Jag köper bara inte deras rolltolkningar. Jag står fast vid mitt förra inlägg, det som gjorts på film/tv-serie än så länge har inte gjorts tillräckligt bra.