Gå till innehåll
Sanmare

Star Trek kontra Star Wars

Rekommenderade inlägg

Jag läste artikeln här om Star Trek kontra Star Wars, men jag blev inte klar över om folk strider om:

(1) Om Star Trek eller Star Wars är bäst, eller

(2) Om Star Trek eller Star Wars är en bäst science fiction?

Svaret på (2) är enkel eftersom Star Words är ett fantasyäventyr som råkar utspelas i en galax någonstans någon gång. Äpplen och päron alltså

När det gäller (1) så är det en smaksak, men partisk som jag är måste jag säga att Star Trek är unikt inom sf-genrén. I serien används ord som bara sf-författare använder om framtidens innovationer och uppfinningar. Alla serier utom Entertprise har dessutom abslutats, medan serier som Nimrod, Lost, Twin Peaks, Heroes, m.fl. trasslar till manuset allt mer (för att behålla de höga tittarsiffrorna), vilket innebär att dessa serier kommer att avslutas tvärt mitt i en säsong. Eller så får de inte ihop det på slutet.

Sanmare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag läste artikeln här om Star Trek kontra Star Wars, men jag blev inte klar över om folk strider om:

Svaret på (2) är enkel eftersom Star Words är ett fantasyäventyr som råkar utspelas i en galax någonstans någon gång. Äpplen och päron alltså

När det gäller (1) så är det en smaksak, men partisk som jag är måste jag säga att Star Trek är unikt inom sf-genrén. I serien används ord som bara sf-författare använder om framtidens innovationer och uppfinningar. Alla serier utom Entertprise har dessutom abslutats, medan serier som Nimrod, Lost, Twin Peaks, Heroes, m.fl. trasslar till manuset allt mer (för att behålla de höga tittarsiffrorna), vilket innebär att dessa serier kommer att avslutas tvärt mitt i en säsong. Eller så får de inte ihop det på slutet.

Sanmare

det där med att trassla till manuset håller jag absolut med om ! jag gav upp om Lost gandska tidigt på grund av det :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sanmare

det där med att trassla till manuset håller jag absolut med om ! jag gav upp om Lost gandska tidigt på grund av det :klingon:

--------------------

Jag har hört så många nu som slutade titta på Lost för att de höll på så, och ja, jag är en av dem. Det bästa är som ni säger att inte hålla på och göra allting så invecklat, som till exempelt Lost då, jag kan slå vad om att de aldrig kommer att kunna knyta ihop alla dessa mysterier som uppkommer i i princip varenda avsnitt. Måste säga att jag föredrar serier med relativt fristående avsnitt, så att man inte tappar bort sig totalt om man missar 1 avsnitt. (förutom Prison Break då :P ). Som i TNG, det tycker jag har måttligt fristående avsnitt och inte allt för många dubbel- eller till och med TRIPPEL avsnitt, som jag har hört att det finns i Enterprise.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en annan anledning till att jag inte gillade Lost var att de hela tiden hoppade mellan passagerarnas liv innan och efter krashen det gjorde det rörigt nog :klingon:

--------------------

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
en annan anledning till att jag inte gillade Lost var att de hela tiden hoppade mellan passagerarnas liv innan och efter krashen det gjorde det rörigt nog :klingon:

--------------------

Exakt! Herre Gul, det var som om du läste mina tankar, jag tänkte precis redigera mitt inlägg och lägga till det. Wierd, men coolt :P ..... Vänta, jag har det: Du råkar inte vara Xavier under cover, månne????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

--------------------

Exakt! Herre Gul, det var som om du läste mina tankar, jag tänkte precis redigera mitt inlägg och lägga till det. Wierd, men coolt :P ..... Vänta, jag har det: Du råkar inte vara Xavier under cover, månne????

charles Xavier ? :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

--------------------

charles Xavier ? :lol:

Vem annars :P :D För er som inte visste det är jag även ett ENORMT X-men fan :D :D :D

Men men, nu har vi nog kommit lite ifrån diskussionen tycker jag:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och Xavier är som vi alla vet Picard som jobbar under cover... <_< J.

Precis, den mannen kan allt han. :D Kan man mer än totlatälska Patrick Stewart? :D

Sannerligen inte. Patrick Stewart är bästa skådespelaren i ST´s historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och Xavier är som vi alla vet Picard som jobbar under cover... <_< J.

Precis, den mannen kan allt han. :D Kan man mer än totlatälska Patrick Stewart? :D

Sannerligen inte. Patrick Stewart är bästa skådespelaren i ST´s historia.

Måste säga att han är helt utom denna värld, speciellt i Chain of Command och The Inner Light, men Brent Spiner är en tuff konkurrent, ja. Ska även tilläggas att jag tycker att Star Trek har gjort ett utmärkt jobb med att hitta sjukt bra skådisar. :D Alla är så himla bra och passar i sin roll perfekt. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag läste artikeln här om Star Trek kontra Star Wars, men jag blev inte klar över om folk strider om.

Jag glömde tillägga att Battlestar Galactica är helt outstanding, som science fiction, som thriller, som drama. Serien är också oerhört realistisk. Det finns ingen klar gräns mellan det goda och det onda, precis som i verkligheten. Battlestar Galactica må vara amerikansk, men som sådan väldigt oamerikansk. När man sett några avsnitt i rad (jag har senaste säsongen) så har man det där svischande ljudet från Battlestar Galacticas sensorer i skallen hela tiden.

Kanal 5 har nästan begått en brottslig handling som köpt upp denna oerhört populära sf-serie för den svenska marknaden och sedan visar den mitt i natten utan några repriser.

Sanmare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag läste artikeln här om Star Trek kontra Star Wars, men jag blev inte klar över om folk strider om.

Jag glömde tillägga att Battlestar Galactica är helt outstanding, som science fiction, som thriller, som drama. Serien är också oerhört realistisk. Det finns ingen klar gräns mellan det goda och det onda, precis som i verkligheten. Battlestar Galactica må vara amerikansk, men som sådan väldigt oamerikansk. När man sett några avsnitt i rad (jag har senaste säsongen) så har man det där svischande ljudet från Battlestar Galacticas sensorer i skallen hela tiden.

Kanal 5 har nästan begått en brottslig handling som köpt upp denna oerhört populära sf-serie för den svenska marknaden och sedan visar den mitt i natten utan några repriser.

Sanmare

Det där med att höra de svischande ljuden kan jag definitivt realtera till. Efter att ha sett TNG-avsnittet "Schisms" för typ miljonte gågnen hörde jag det där klickande ljudet ifrån utomjordlingarna som de återskapar på holodäcket (och som senare hörs när man får föjla den bortrövade Riker) överallt. Det var riktigt obehagligt faktiskt. :blink: Samma sak med ljussvärdssvischandet ifrån Star Wars (fast än jag faktiskt inte har sett star wars :P ), de är också ett ljud som hemsöker en konstant. *ryser*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig förstått vitsen med att jämföra Star Trek med Star Wars. Det är ju trots allt två helt olika företeelser. Det enda de har gemensamt är att titlarna består av två ord och att det ena av dessa är "Star" samt att de utspelas till stor del i rymden.

fast än jag faktiskt inte har sett star wars

:blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har aldrig förstått vitsen med att jämföra Star Trek med Star Wars. Det är ju trots allt två helt olika företeelser. Det enda de har gemensamt är att titlarna består av två ord och att det ena av dessa är "Star" samt att de utspelas till stor del i rymden.

fast än jag faktiskt inte har sett star wars

:blink:

:blink: ??? Vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På (1) har jag faktiskt inget bra svar. Kan säga att jag tycker att SW är bättre gjord, men ST ja det liksom bara är. på (2) så kan jag direkt säga ST, då SW nästan är mer Fantasy än Sci-Fi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är helt otroligt att det fortfarande finns folk som tror att det fortfarande är en strid mellan grupperna. Om man bortser från yngre fans som inte kommit ifrån diverse sandlåde-krig så är det väl knappast någon idag som påstår att det finns en konflikt? Jag tror dessutom att det vore bra om man uppdaterade artikeln här på databasen för att betona att detta är ett något förlegat synsätt. på så vis skulle man kunna undvika att den här mytbilden späds på härifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte finns någon större konflikt är det inte för att den har lösts fredligt. Anledningen är att SW har kört ifrån ST i popularitetsracet och att en del gamla kämpar har blivit äldre.

Men sanningen är att det visst finns en mindre konflikt. Och den är knappast ett sandlådekrig för småbarn; det har det aldrig varit. De flesta har varit (och är) mellan 15-30 år.

Här är några exempel på konflikten från Trekbbs, där några anklagar Abrahms för att vara Warsie och att han tycker att Star Trek är löjligt och dumt. Ett exempel:

http://www.trekbbs.com/showpost.php?p=2328...mp;postcount=73

Andra kallar den nya filmen för Trek Wars. Och åtminstone en postare har blivit avstängt på sajten när diskussionen har blivit för hätsk.

Här är en Warsie på Myspace:

http://www.myspace.com/warsie

Så slutsatsen är att konflikten är verklig. Sedan att den är töntig är en annan sak.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men vad jag menar är att när man sätter sig ned i lugn och ro får man ungefär samma reaktioner som man får här inne varje gång det tas upp. Nämligen att alla tycker det är konstigt och gillar, eller iaf respekterar båda två. Det finns tror jag en stor mytbildning kring det här som liksom matar sig självt. Så rekryteras nya fans som hör om detta eller redan innan har antagit att det måste vara en stor konflikt när det i själva verket inte är det bland ganska stora skaror fans på båda sidor. Sedan ökar ju problemen när media i sin okunnighet späder på det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu