Gå till innehåll
Nyhet

En kommersiell rymdfärja för passagerare under utveckling

Rekommenderade inlägg

space_virgingalactic_080124.jpgVirgin Galactic som var först upp i rymden med sitt rymdplan SpaceShipOne har kommit en god bit på väg med uppföljaren SpaceShipTwo.

Prototypen för bärplanet White Knight 2 som kommer att utgöra det första steget står redan halvklart på fabriksgolvet vid Scaled Composites i Mojaveöknen i Kalifornien. Man beräknar att den första turen med planet kommer att ske under slutet av 2009, och på sikt kommer det bli möjligt med kommersiella flygningar. SpaceShipTwo är tänkt att erbjuda flygningar för gemene man och kvinna (med en tillräckligt fet plånbok!) som kommer att få uppleva äkta tyngdlöshet och se jorden från ovan från en låg omloppsbana.

Se videon här hur det är tänkt att se ut:

[NX-01 har informerat mig om att Virgin Galactic planerar att börja flyga från svenska Kiruna fr.o.m. år 2012. Tanken är att resenärerna bl.a. skall kunna se nordpolen och flyga genom norrsken!]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

år 2012 ska Virgin Galactic börja flyga med denna farkost från Kiruna, det tycker jag är ganska häftigt, svenska rymdstaden får skicka upp rymdturister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Menar du det? Oao!!!

Kanske blir uppskjutningarna billigare från Kiruna. Förresten har dom någon start/landningsbana som passar där, eller planerar dom att bygga en?

nja som jag fattat det ska dom flyga från flygplatsen här i kiruna, men det ska ändå kallas Space Port Kiruna. det ska byggas två så kallade Space Ports, ett i New Mexico och ett i Kiruna. då täcker man in hela jorden och får dessutom chans att se norrsken ovanifrån här i kiruna. fast Space Port America blir dock specialdesignad och kommer att se riktigt grym ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kiruna och dess rymd-aktiviteter är en stor grej för Sverige tycker jag. Tyvärr så hör man sällan så mycket om att vi faktiskt ha ett rymdgymnasie och andra mycket engagerad rymdaktivitet (på jorden givetvis). Sverige bör ha större stolthet över detta och media borde appsolut uppmärksamma detta mer. Specielt eftersom vi kommer att ha rymdturism som att erbjuda i framtiden :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kiruna och dess rymd-aktiviteter är en stor grej för Sverige tycker jag. Tyvärr så hör man sällan så mycket om att vi faktiskt ha ett rymdgymnasie och andra mycket engagerad rymdaktivitet (på jorden givetvis). Sverige bör ha större stolthet över detta och media borde appsolut uppmärksamma detta mer. Specielt eftersom vi kommer att ha rymdturism som att erbjuda i framtiden :)

ja, håller med, lite mer uppmärksamhet behövs. förut trodde jag bara att det var Esrange som var det lilla sverige och kiruna hade, som tur var upptäckte jag ju rymdgymnasiet lagom till omsökningsdags i våras. annars hade jag gått teknik i leksand, och det hade inte varit nå vidare jämfört med det här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt. Jag visste varken om Esrange eller Rymdgymnasiet för 1 år sedan, nu är jag precis på väg att hopppa på en buss till Esrange och går på Rymd. Lite tur har man tydligen i livet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul! Hoppas att Sverige i framtiden blir en stoor rymdnation "Kungliga svenska rymdflottan" :D

Typ samma film fast med förklaringar och kommentarer:

>här<

Redigerad av Himmlah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kul! Hoppas att Sverige i framtiden blir en stoor rymdnation "Kungliga svenska rymdflottan" :D

>här<

coolt! :P Hoppas man får det lite bekvämare i framtiden som Star Trek Enterprise.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>här<

Knappast. Det blir nog snarare Virgin space fleet. J.

Hmm.. kanske inte, men ändå. Med Maud som rymdminister kan vad som helst hända ;)

Ni som går på Rymdgymnasiet kanske blir sporrade av detta utalande som Will Whitehorn, vd för Virgin Galactic, gjorde angående studenter vid Institutet för rymdfysik:

"Vi borde anordna en tävling av något slag där första priset är en rymdresa. Det vore en härlig möjlighet för en ung, svensk student."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmm.. kanske inte, men ändå. Med Maud som rymdminister kan vad som helst hända ;)

Ni som går på Rymdgymnasiet kanske blir sporrade av detta utalande som Will Whitehorn, vd för Virgin Galactic, gjorde angående studenter vid Institutet för rymdfysik:

"Vi borde anordna en tävling av något slag där första priset är en rymdresa. Det vore en härlig möjlighet för en ung, svensk student."

hehe jo det vore inte helt fel :lol: vi fick gå på Rymdforum Kiruna i höstas och höra på en massa forskare och folk som snackade om olika projekt och grejor. l??tt intressantast var just Will Whitehorn och Virgin Galactic. hehe ESA lyckades inte så bra under sina föreläsningar, jag trodde att dom snackade franska men det var faktiskt engelska, men obegripligt var det :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe jo det vore inte helt fel :lol: vi fick gå på Rymdforum Kiruna i höstas och höra på en massa forskare och folk som snackade om olika projekt och grejor. lätt intressantast var just Will Whitehorn och Virgin Galactic. hehe ESA lyckades inte så bra under sina föreläsningar, jag trodde att dom snackade franska men det var faktiskt engelska, men obegripligt var det :P

Snacka om en misslyckad föreläsning.

En tävlig där förstapris är en rymdresa vore inte fel att vinna. Undrar för hur mycket jag skulle kunna sälja dem biljeten...Skämtade bara :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En tävlig där förstapris är en rymdresa vore inte fel att vinna. Undrar för hur mycket jag skulle kunna sälja dem biljeten...Skämtade bara :lol:

haha ja om du hade sålt den biljetten, så hade din Trekkiestatus försvunnit och du hade blivit bannad härifrån och så hade aldrig mer haft tillstånd att titta på ST. nee skoja bara, men inte hade det varit bra att sälja den, inte för dig då asså, köparen lär ju inte klaga :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha ja om du hade sålt den biljetten, så hade din Trekkiestatus försvunnit och du hade blivit bannad härifrån och så hade aldrig mer haft tillstånd att titta på ST. nee skoja bara, men inte hade det varit bra att sälja den, inte för dig då asså, köparen lär ju inte klaga :lol:

Kan ju bero lite på vad jag får för pris för biljeten, men det får allt vara nog för att leva ett liv i totalt oberoende överflöd för att jag skulle säjla. Vi snackar alltså inte några ynkliga miljoner. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm så det är inte Ryan Air som är flygbolag då? Det hade blivit billigt men då får men väl lämna sina armar och ben hemma-räknas väl som extra bagage enligt dom om man ska göra en rymdresa :blink:

(ref. till en artikel från häromdagen då Ryan Air inför straffavgift för allt bagage över 10kg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan ju bero lite på vad jag får för pris för biljeten, men det får allt vara nog för att leva ett liv i totalt oberoende överflöd för att jag skulle säjla. Vi snackar alltså inte några ynkliga miljoner. :D

fast ja du kan ju få problem om du ska sälja den dyrare än originalpriset :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska boka en resa idag så får man punga ut med drygt 1.4 miljoner svenska kronor. Men priserna beräknas så småningom hamna på runt 200.000 kronor. Vilket, enligt Will Whitehorn, är tillräckligt lågt för att LKAB skulle kunna bjuda hela Kirunas befolkning på en tur upp. Huruvida konkurs är aktuellt efter det vet jag inte.

Vet inte vad ni anser men jag tycker inte att 200.000 sek är allt för mycket för en resa upp i rymden.. även om den bara varar i Ca 5 minuter. <_<

För övrigt har det hittills bara delats ut en enda gratisbiljett, vilken Stephen Hawking tog emot.

Redigerad av Himmlah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om man ska boka en resa idag så får man punga ut med drygt 1.4 miljoner svenska kronor. Men priserna beräknas så småningom hamna på runt 200.000 kronor. Vilket, enligt Will Whitehorn, är tillräckligt lågt för att LKAB skulle kunna bjuda hela Kirunas befolkning på en tur upp. Huruvida konkurs är aktuellt efter det vet jag inte.

Vet inte vad ni anser men jag tycker inte att 200.000 sek är allt för mycket för en resa upp i rymden.. även om den bara varar i Ca 5 minuter. <_<

För övrigt har det hittills bara delats ut en enda gratisbiljett, vilken Stephen Hawking tog emot.

haha jo, fast även om LKAB skulle vara när konken efter det så skulle ju motivationen vara på topp hos arbetarna, de skull jobba dubbelt så bra! fram tills de vill ut i rymden igen vill säga...

håller med 200 000 kr är mycket, det är ju som bil ju, eller ja jämför man med min drömbil så är det ju inte så mycket... (Lamborhini Murciélago= 2,4 miljoner) hehe nu vart det ju billigt, ska nog boka en resa direkt :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tja...man kan ju inte påstå att skeppet var snyggt iallafall

hmm, ingen bra design. Dom borde ta designen från rymdskeppet som visas i introt på Enterprise. Fast amerikanarna kanske redan har tagit den designen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm, ingen bra design. Dom borde ta designen från rymdskeppet som visas i introt på Enterprise. Fast amerikanarna kanske redan har tagit den designen

vilket skepp menar du? om det är det som lossas från ISS så har amerikanarna redan tagit designen. NASA använder/ska använda det som en slags flyktkapsel på ISS, så att astronauer kan ta sig hem till jorden vid behov, även om ingen rymdfärja finns dockad där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vilket skepp menar du? om det är det som lossas från ISS så har amerikanarna redan tagit designen. NASA använder/ska använda det som en slags flyktkapsel på ISS, så att astronauer kan ta sig hem till jorden vid behov, även om ingen rymdfärja finns dockad där.

jo, det var den jag mena. En mycket bättre design än dagens färjor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, det var den jag mena. En mycket bättre design än dagens färjor

nja egentligen inte, att få upp den i rymden är inte så lätt då den är väldigt klumpig och dan. men att glidflyga tillbaka till jorden är den perfekt för med sin platta stora undersida, det är därför man ska använda den för just nödlandingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg